Johan1975z skrev:
Fattar inte vad du yrar om.
Jag ringde Göta energi för en annan medlem hade fått binda till 91 öre.
De sa till mig att de har gett de personerna den rabatten för att de har varit långa trogna kunder. Typ deras VD måste skriva på för att ge den rabatten, lät det på killen på kundtjänst.
Jag tycker ändå det är en schysst strategi.

andra bolag ex parabol-företag jobbar enbart med rabatter mot nya kunder.
Har parabol-företag någon tillströmning av nya kunder över huvud taget?
 
A
P Pin skrev:
Har parabol-företag någon tillströmning av nya kunder över huvud taget?
Ja, Jag skaffade Allente t.ex.
Men det var bara ett exempel. Tycker ofta man blir irriterad när nya kunder får rabatter medans man själv är en trogen kund.
 
  • Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
H henlin431 skrev:
Det finns undesökningar/studier som menar att solpanelerna betalat sig så fort du betalt fakturan. SLU har gjort en studie har jag för mig. Finns även en del studier från staterna. Bakgrunden är att boendekalkylen sjunker vilket gör att banken kan godkänna högre lån, vilket i sin tur bidrar till fler möjliga spekulanter vid en försäljning, vilket i sig bidrar till bättre pris för fastigheten.
Men det förutsätter att jag gör det för att sälja huset till ett högre pris. Jag förstår då inte varför jag inte kan låta bli att göra investeringen och istället låta köparen göra den och få lägre boendekostnad tack vare egen produktion. Begriper inte banken det resonemanget?

Sedan är det den detaljen att fakturan skulle betalas. Har du kontanter i madrassen eller tänker du låna till investeringen? I det senare fallet tar det ju lång tid innan fakturan är betald. I det förra fallet finns det alternativa investeringar.

Min uppfattning är att tvärtom tycks köpare blunda för uppvärmningskostnaderna och vara glada för lågt pris och gammalt charmigt hus.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
P Pin skrev:
Men det förutsätter att jag gör det för att sälja huset till ett högre pris. Jag förstår då inte varför jag inte kan låta bli att göra investeringen och istället låta köparen göra den och få lägre boendekostnad tack vare egen produktion. Begriper inte banken det resonemanget?

Sedan är det den detaljen att fakturan skulle betalas. Har du kontanter i madrassen eller tänker du låna till investeringen? I det senare fallet tar det ju lång tid innan fakturan är betald. I det förra fallet finns det alternativa investeringar.

Min uppfattning är att tvärtom tycks köpare blunda för uppvärmningskostnaderna och vara glada för lågt pris och gammalt charmigt hus.
Man går ju till banken och frågar efter lån baserat på objektets nuläge. Alternativa energisystem har de inga anledningar att räkna på.

Jag lånade till våra solpaneler. Jag passade på att ta tilläggslån då huset ökat i värdet. Enda nyttan man har av den ökningen (om man inte säljer) är ju att låna på den. Det är givetvis inget att rekommendera alla. För mig var det viktigt att fortfarande ligga på en amorteringsfri belåningsgrad. Det kändes sunt och jag hade möjligheten att göra så.

Jag investerade i fonder också, merparten kopplat till hållbarhetsinriktade fonder relaterat till förnybar energi.

Banken var väldigt snäll :). Ovanstående var givetvis innan helvetet bröt loss gällande elpriser, krig med mera.

Man ska anstränga sig rätt hårt om man lyckas göra en förlust av lånade pengar till 1,3% ränta och man använder pengarna till solpaneler eller långsiktiga fonder.
 
I
Har flera kompisar som lånat större summor pengar under pandemin för att pumpa in i aktier. Så länge som investeringen genererar merän vad räntan kostar så är det lugnt. Det är först när värdet går ner och räntan upp som det kan bli svettigt, särskilt om man inte kan betala igen lånet igen. Förhoppningsvis håller kalkylen man gjort på 6-7% som anses vara normal nivå.

Personligen skulle jag ha väldigt svårt för att ta lån till solceller idag, redan utan lånet är det många okända parametrar, med lån blir det än fler. Som tur är har jag 6 månader till på mig, förhoppningsvis har vissa parametrar blivit kända vid det laget.
 
I Ironside skrev:
Har flera kompisar som lånat större summor pengar under pandemin för att pumpa in i aktier. Så länge som investeringen genererar merän vad räntan kostar så är det lugnt. Det är först när värdet går ner och räntan upp som det kan bli svettigt, särskilt om man inte kan betala igen lånet igen. Förhoppningsvis håller kalkylen man gjort på 6-7% som anses vara normal nivå.

Personligen skulle jag ha väldigt svårt för att ta lån till solceller idag, redan utan lånet är det många okända parametrar, med lån blir det än fler. Som tur är har jag 6 månader till på mig, förhoppningsvis har vissa parametrar blivit kända vid det laget.
Vilka parametrar blir kända inom 6 månader? Solcellerna skulle man skaffat sig för över ett år sedan, men det kommer aldrig bli för sent. Bara dyrare…
 
Vi har diskuterat hemma att om elpriserna blir helt åt helvete i vinter så sänker vi inomhustemperaturen ytterligare några grader och överger övervåningen där vi saknar bra uppvärmning. Nu har vi endast direktverkande el där uppe. På bottenvåningen har vi luftvärmepumpar och kamin.

Ylleunderställ och sockor gör att det går att sänka ett par grader ytterligare.
Tränga ihop hela familjen i ett rum ännu några graders besparing.
Jag brukar duscha kallt några minuter efter min vanliga dusch. Kul att testa att endast duscha kallt, så det är min plan. Inte en spänn i varmvatten för min del denna vinter.
I köket har vi vedspis. Under de riktigt dyra dagarna får vi laga mat på den, eller grilla utomhus med ved.
Sopkvast istället för dammsugare.
Kupévärmaren får ta en paus i år. Det blir endast motorvärmaren på bilen.

Det känns lite som att vi hoppar tillbaka ett århundrade i utvecklingen!
 
  • Gilla
  • Wow
Dilato och 3 till
  • Laddar…
D
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vilka parametrar blir kända inom 6 månader? Solcellerna skulle man skaffat sig för över ett år sedan, men det kommer aldrig bli för sent. Bara dyrare…
”Den bästa tidpunkten att plantera ett träd var 20 år sedan.
Den näst bästa tidpunkten är nu.”
 
  • Gilla
  • Älska
lat och 3 till
  • Laddar…
D
P Pin skrev:
Men det förutsätter att jag gör det för att sälja huset till ett högre pris. Jag förstår då inte varför jag inte kan låta bli att göra investeringen och istället låta köparen göra den och få lägre boendekostnad tack vare egen produktion. Begriper inte banken det resonemanget?

Sedan är det den detaljen att fakturan skulle betalas. Har du kontanter i madrassen eller tänker du låna till investeringen? I det senare fallet tar det ju lång tid innan fakturan är betald. I det förra fallet finns det alternativa investeringar.

Min uppfattning är att tvärtom tycks köpare blunda för uppvärmningskostnaderna och vara glada för lågt pris och gammalt charmigt hus.
Det krävs ju att man är lagd lite åt ekonomi/bokföringshållet men om du tar 200.000 från ett konto och överför dessa till husvärdeskontot, dvs husets värde ökar i motsvarande grad, i verkligheten lite mer har det visat sig men strunt i det, så har du inga pengar försvunnit, de har bara flyttats, som en bieffekt sparar du på dina driftskostnader genom elräkningen, ganska tryggt.
 
  • Gilla
Argastesnickaren och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Det krävs ju att man är lagd lite åt ekonomi/bokföringshållet men om du tar 200.000 från ett konto och överför dessa till husvärdeskontot, dvs husets värde ökar i motsvarande grad, i verkligheten lite mer har det visat sig men strunt i det, så har du inga pengar försvunnit, de har bara flyttats, som en bieffekt sparar du på dina driftskostnader genom elräkningen, ganska tryggt.
Det håller jag med om. Det förutsätter 200 000 på ett annat konto med låg avkastning. Sedan är jag skeptisk till att husets värde ökar mer än jag investerar i det, då det jag investerat i åldras och det är ständig teknikutveckling och en eventuell köpare själv kan göra samma investering eller annan variant på investeringen som passar hen bättre. Men det är psykologi inblandat där, men min uppfattning är att köpare underskattar kostnader för renoveringsbehov.

Nu vet jag inte vad det fanns för förutsättningar på det hus jag ursprungligen svarade på inlägg om solceller, men det går ju även att för en tiondel av pengarna investera i gullfiber eller en LLVP för att minska elräkningen med kort paybacj. Men det beror som sagt på förutsättningarna.

Men i princip håller jag med dig. Istället för att tex flytta pengar genom att amortera kan en sådan investering vara bättre.
 
  • Gilla
pappel och 2 till
  • Laddar…
A
Idag är det en höjning på 36 månadersavtal med 50 öre hos Vattenfall. Listpriset idag är 244 öre, det är nog bara att låta rörligt ta vid den 221205 när mitt abb går ut.
 
mowatom skrev:
Idag är det en höjning på 36 månadersavtal med 50 öre hos Vattenfall. Listpriset idag är 244 öre, det är nog bara att låta rörligt ta vid den 221205 när mitt abb går ut.
ingen dålig ökning…. Plötsligt känns de 180öre jag band på för 17 dagar sedan ”billigt”.
 
A
J J1jet skrev:
ingen dålig ökning…. Plötsligt känns de 180öre jag band på för 17 dagar sedan ”billigt”.
Ja, men så är det. Har väntat och hoppats hela hösten, men det går bara åt fel håll. Tiden får utvisa vad det rörliga kostade i slutändan. Trist utveckling är det oavsett:(
 
  • Ledsen
Dilato
  • Laddar…
I
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vilka parametrar blir kända inom 6 månader? Solcellerna skulle man skaffat sig för över ett år sedan, men det kommer aldrig bli för sent. Bara dyrare…
Det är just det som är grejen, ingen vet. Både svenska staten och EU pratar förvånansvärt lite om exakt vilka vägar man tittar på, allt man säger är att man jobbar stenhårt på problemet. Vi har ett val nästa månad, kanske den nya installationen blir tydligare med någon form av handlingsplan, vem vet? Oavsett så behöver jag inte ta något beslut än, först ska taket bytas och sen får vi se hur det ser ut med el och solceller här i Söder.

Låter man södra Sverige leva på stenåldern på vintern med riktigt dyr el och tidvis utan så tror jag folk kommer börja flytta här ifrån och husen tappa rejält i värde. Jag tänker själv inte bo kvar här om vi ska dras med detta i 5 år.
 
MultiMan
Nu kommer det säkert regna valmanna från himlen och grodor ur munnarna:

Skärmdump från forum med inlägg av William Holmberg om pressmöte med minister.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.