Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag köpte 10 kbm ved istället för 4,5 som brukar gå åt på en säsong...

Har lite funderingar på att gå över till timpris och köra elementen på billiga timmar, och vakta varmvattenberedaren dagtid.. Har dock inte räknat på om det lönar sig, matlagning lär knappast gå att flytta till billig tid....
Det du nämner ang Element och vvb gör stor skillnad
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
B Borgen2021 skrev:
Det du nämner ang Element och vvb gör stor skillnad
Jag är inte lika övertygad, jag har bara 3 vanliga element... Och halvkasst isolerad 70-talskåk, så det är inte helt säkert att värma på natten räcker... Dessutom är alla här rätt vana vid kallt på natten, jag och frugan har fönster öppet till det kryper under nollan...

Just ja, golvvärmen i hallen och badrummet kan de glömma.... :rofl:
 
  • Gilla
Klaugust
  • Laddar…
Sänkte tempen på duschen i början av semestern och så här tre veckor senare känns det bra. Har ingen koll på exakta grader, men det är ingen imma på rutor och speglar i badrummet efter duschen.

Förra säsongen sänkte jag inomhustemperaturen till 18-19 grader. Befinner mig mest på första plan och dörren stängd till trappan så någon grad varmare där jag mest lever.

Min plan att få igång vedspisen går nog i stöpet. Stänger skitklövern av elen kan jag laga varm mat på spritköket. Alltid nåt.
 
D
B Borgen2021 skrev:
Vilket uttryck skulle du vilja använda?
Kaos är en stark term, mest för att sätta rubriker

Men planerade avbrott brukar annars höra länder i tredje världen till, inte på våra breddgrader.
Gissar att du nu kommer att argumentera för att de nu är planerade, och då är det inte kaos.
Och det är ju rätt, jag har förberett mig, men hur många har ett litet aggregat hemma att driva kyl o h frys på tror du?
Inget som ändrats, dessa planer har alltid funnits men aldrig efterfrågats av skvallerpressen, när de frågar får de såklart veta att de finns och rubriken är räddad. Parallellerna till 10.000 tyska läderbögar är slående..
 
  • Gilla
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
D
N NyHusägare2021 skrev:
Tycker att man borde kunna erbjuda en lösning där man kan ha smart laddning på elbilar som kan stoppa laddning vid "spikes" för att minska behovet av kontrollerade avstängningar. Det tillsammans med att ha avtal med stora konsumenter av el om att få stänga ner deras elförbrukning borde väl kunna minska behovet av att stänga av i SE4/SE3? Vill minnas att jag läst att Danmark har någon form av ersättning för de som medverkar i "frivillig" bortkoppling.
Finns även i Sverige, redan en stor del av tex Tibbers business .
 
D
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag köpte 10 kbm ved istället för 4,5 som brukar gå åt på en säsong...

Har lite funderingar på att gå över till timpris och köra elementen på billiga timmar, och vakta varmvattenberedaren dagtid.. Har dock inte räknat på om det lönar sig, matlagning lär knappast gå att flytta till billig tid....
Jag gör så, kör ngenic på pannan och annat via HA som styr på indata från Tibber, stänger vid pristoppar och gasar i dalarna.
 
  • Gilla
Fumble och 1 till
  • Laddar…
D
I Ironside skrev:
Va? Har du något underlag för det där? Vi och många andra vi känner har renoverat våra hus och visst ökar värdet men inte alls så mycket som man lägger in efter att man räknat bort årliga marknadspris justeringen. Sätter jag in en ny ytterdörr för 40 000 kr så stiger inte priset med 40 000 på huset, folk har inte den insikten. Solceller är såklart mer uppseendeväckande och just nu värderas det högt men skulle elpriserna tryckas ner så kan de bli värda rejält mycket mindre än vad de kostar just nu när priset är uppblåst.
Inget är såklart hundraprocentigt men att driftskostnaderna spelar roll för försäljningspriset är nog ganska klart och att den kopplingen stärks i dessa tider känns också ganska troligt. Det varierar säkerligen från hus till hus men det har nu börjat komma lite studier på ämnet, du kan ju börja med att kika igenom dessa:
https://www.nber.org/papers/w17200.pdf
https://stud.epsilon.slu.se/15049/1/bolin_a_190712.pdf
https://books.google.se/books?id=sC...raisal journal home value increase 20&f=false
https://emp.lbl.gov/sites/all/files/lbnl-6484e.pdf
https://www.zillow.com/research/solar-panels-house-sell-more-23798/
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0140988317302384
 
I
D djac skrev:
Inget är såklart hundraprocentigt men att driftskostnaderna spelar roll för försäljningspriset är nog ganska klart och att den kopplingen stärks i dessa tider känns också ganska troligt. Det varierar säkerligen från hus till hus men det har nu börjat komma lite studier på ämnet, du kan ju börja med att kika igenom dessa:
[länk]
[länk]
[länk] journal home value increase 20&f=false
[länk]
[länk]
[länk]
Ska ta en titt på länkarna. Men om elpriserna trycks ner(vilket kommer ske) så gör solceller mindre påverkan på driftskostnaden än vad det gör idag(med höga elkostnader).

Solceller handlar om att sänka elkostnaden för ett boende. Självklart kommer kostnaden för el att sprla rn stor roll för bärdet på solceller.
 
TRJBerg
Har ni tips hur man kan spara på varmvattenkostnaden. För själva förbrukningen förstår jag nog vad som gäller. Men jag tänker närmast på processen att hålla varmvattenberedaren fyll med varmvatten.
Har en lite olycklig situation. Bergvärmepump med separat varmvattenberedare i separat pannrum ca 30 meter från boningshuset. Med cirkulation på varmvattnet misstänker jag kostsamma förluster, särskilt på vintern. En lösning är kanske att stänga av cirkulationen? Men då blir det lång tid med bortspolning av kallt vatten (ett praktiskt problem i sig) som ju en gång blivit uppvärmt. Och det är ju en kostnad i sig.
Tankar om det?
 
I UK jobbar de för att minst en miljon hushåll inte ska betala elräkningen i oktober.

https://dontpay.uk/

The Plan:
It's simple: we are demanding a reduction of energy bills to an affordable level. Our leverage is that we will gather a million people to pledge not to pay if the government goes ahead with another massive hike on October 1st.

Mass non-payment is not a new idea, it happened in the UK in the late 80s and 90s, when more than 17 million people refused to pay the Poll Tax – helping bring down the government and reversing its harshest measures.

Even if a fraction of those of us who are paying by direct debit stop our payments, it will be enough to put energy companies in serious trouble, and they know this. We want to bring them to the table and force them to end this crisis. Here’s how we think we can get there:
 
D
I Ironside skrev:
Ska ta en titt på länkarna. Men om elpriserna trycks ner(vilket kommer ske) så gör solceller mindre påverkan på driftskostnaden än vad det gör idag(med höga elkostnader).

Solceller handlar om att sänka elkostnaden för ett boende. Självklart kommer kostnaden för el att sprla rn stor roll för bärdet på solceller.
Ja, vad elpriserna är imorgon vet ju ingen, jag ser det dock som långsökt att de ska gå nedåt, min gissning är istället att de fortsätter uppåt för ganska lång tid.
 
B Borgen2021 skrev:
Vilket uttryck skulle du vilja använda?
Kaos är en stark term, mest för att sätta rubriker

Men planerade avbrott brukar annars höra länder i tredje världen till, inte på våra breddgrader.
Gissar att du nu kommer att argumentera för att de nu är planerade, och då är det inte kaos.
Och det är ju rätt, jag har förberett mig, men hur många har ett litet aggregat hemma att driva kyl o h frys på tror du?
Nej. Så kommer jag inte att argumentera. Det är nämligen inte planerat att stänga av elen för någon.
 
  • Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
N NyHusägare2021 skrev:
Ja, jag har haft Tibber den styr enligt pris men den låter inte Tibber "stoppa" laddningen vid "elbrist"
Jo. Faktum är att tibber säljer reglerkraft den vägen.
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
B Borgen2021 skrev:
Vilket uttryck skulle du vilja använda?
Kaos är en stark term, mest för att sätta rubriker

Men planerade avbrott brukar annars höra länder i tredje världen till, inte på våra breddgrader.
Gissar att du nu kommer att argumentera för att de nu är planerade, och då är det inte kaos.
Och det är ju rätt, jag har förberett mig, men hur många har ett litet aggregat hemma att driva kyl o h frys på tror du?
"Planera för avbrott" har Sverige (och många andra länder) gjort i många år. Så hur kan du leda det till "tredje världen"?
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Det här med bortkoppling tycker jag vi kan klassificera som kvällstidningssensation i samma kategori som ”Din hamster kan ge dig cancer”. Att det kan komma att bli rejält dyrt vid topparna är däremot högst sannolikt.
 
  • Gilla
  • Älska
Fumble och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.