1 123abc skrev:
Det finns vissa toleranser det gör inget om det blir 1mm fel.
Finns det något enkelt sätt att testa att det blivit rätt med slutblecket innan man gör skruvhålen? Har man försänkt för stor yta är ju det bara estetiskt men gör man skruvhålen fel får man ju svårt att ändra position på slutblecket
 
Det bör inte finnas plats att testa innan man försänker slutblecket (4mm) men om du utgår efter bilden så ska det bli rätt om det är rätt plösmått.
Däremot kan man anpassa hur mycket man försänker efter karm-montaget alltså kan jag försänka lite mindre om det är en stor springa så slipper jag använda underlägg.
 
1 123abc skrev:
Det bör inte finnas plats att testa innan man försänker slutblecket (4mm) men om du utgår efter bilden så ska det bli rätt om det är rätt plösmått.
Däremot kan man anpassa hur mycket man försänker efter karm-montaget alltså kan jag försänka lite mindre om det är en stor springa så slipper jag använda underlägg.
Ok, min tanke var att försänka först, testa att slutblecket har rätt position och sedan när det är rätt position så skruvar jag dit blecket
 
P perka99 skrev:
Ok, min tanke var att försänka först, testa att slutblecket har rätt position och sedan när det är rätt position så skruvar jag dit blecket
Det blir bra.
Jag skruvar slutblecket först avigt så jag kan märka ut slutblecket med en rakbladskniv eller stämjärn.
 
1 123abc skrev:
Det blir bra.
Jag skruvar slutblecket först avigt så jag kan märka ut slutblecket med en rakbladskniv eller stämjärn.
Hur fäster man täckskyltarna?
1 123abc skrev:
Det blir bra och det är inte så mycket som måste borras.
Du bör använda täckskyltar till det montaget.
Behöver man fästa täckskyltarna eller hålls de på plats av låset?
 
Täckskyltar kläms på plats mellan dörr och enheterna.
Det enda som skiljer montagemässigt är att skruvarna är lite längre då täckskyltarna bygger lite.
 
  • Gilla
perka99
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Det blir bra.
Jag skruvar slutblecket först avigt så jag kan märka ut slutblecket med en rakbladskniv eller stämjärn.
Om jag råkar sätta slutblecket fel i höjdled, hur fixar man det då det blir svårt att göra nya skruvhål?
Plösmåttet på nuvarande slutbleck verkar ligga mellan plösmåttet på 1487-1 och 1487-2, ska jag välja 1487-1 då som har ett mindre plösmått?
 
P perka99 skrev:
Om jag råkar sätta slutblecket fel i höjdled, hur fixar man det då det blir svårt att göra nya skruvhål?
Plösmåttet på nuvarande slutbleck verkar ligga mellan plösmåttet på 1487-1 och 1487-2, ska jag välja 1487-1 då som har ett mindre plösmått?
Plösmåttet ska vara samma som det gamla +1mm, då plösmåttet skiljer 1mm mellan classic och connect.
Lite går att justera/trolla vid montaget eller att justera slutblecket lite men om det skiljer mycket så kan man använda justerbart slutbleck -11 t.ex 1487-11 eller 1489-11.
Om det blir fel i höjd så har du inte följt anvisning och hur man åtgärdar beror på hur mycket det felar.
Om du vill ha hjälp med plösmått så ange vad du mätt upp.
 
  • Gilla
perka99
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Plösmåttet ska vara samma som det gamla +1mm, då plösmåttet skiljer 1mm mellan classic och connect.
Lite går att justera/trolla vid montaget eller att justera slutblecket lite men om det skiljer mycket så kan man använda justerbart slutbleck -11 t.ex 1487-11 eller 1489-11.
Om det blir fel i höjd så har du inte följt anvisning och hur man åtgärdar beror på hur mycket det felar.
Om du vill ha hjälp med plösmått så ange vad du mätt upp.
1 123abc skrev:
Plösmåttet ska vara samma som det gamla +1mm, då plösmåttet skiljer 1mm mellan classic och connect.
Lite går att justera/trolla vid montaget eller att justera slutblecket lite men om det skiljer mycket så kan man använda justerbart slutbleck -11 t.ex 1487-11 eller 1489-11.
Om det blir fel i höjd så har du inte följt anvisning och hur man åtgärdar beror på hur mycket det felar.
Om du vill ha hjälp med plösmått så ange vad du mätt upp.
Plösmåttet på det gamla slutblecket är ju inte helt rakt tyvärr
Mätning av gammalt dörrlåsbleck med snedvinkel på en dörrkarm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P perka99 skrev:
Plösmåttet på det gamla slutblecket är ju inte helt rakt tyvärr
[bild]
@123abc Vilket slutbleck tror du blir bäst?
 
1487-1 då 1487-2 har för stort plösmått men det är inte värt att hänga upp sig på då båda slutblecken har samma mått på stolpen och passar i samma urtag.
Även 1487-11 och 1489-11 har samma mått på stolpen och passar i samma urtag.
https://www.assaabloy.com/se/sv/documents/support-service/nedladdningscenter/product-information/produktblad/lashus-slutbleck/M4429.2102 - ASSA ABLOY sakerhetsslutbleck Connect 1489-11 1489-12.pdf
https://www.assaabloy.com/se/sv/doc...12.1201-ASSA-Slutbleck-1487-11-till-13-Sv.pdf
https://www.assaabloy.com/se/sv/documents/support-service/nedladdningscenter/product-information/produktblad/lashus-slutbleck/M1910.1201-ASSA-Slutbleck-1487-1 till 9 Sv.pdf
Det enda som skiljer är om skruvhålen är 20,5mm in eller 23,5mm, du kan skruva fast båda måtten i samma urtag.
 
Redigerat:
  • Gilla
perka99
  • Laddar…
1 123abc skrev:
1487-1 då 1487-2 har för stort plösmått men det är inte värt att hänga upp sig på då båda slutblecken har samma mått på stolpen och passar i samma urtag.
Även 1487-11 och 1489-11 har samma mått på stolpen och passar i samma urtag.
[länk] - ASSA ABLOY sakerhetsslutbleck Connect 1489-11 1489-12.pdf
[länk]
[länk] till 9 Sv.pdf
Det enda som skiljer är om skruvhålen är 20,5mm in eller 23,5mm, du kan skruva fast båda måtten i samma urtag.
1 123abc skrev:
Plösmåttet ska vara samma som det gamla +1mm, då plösmåttet skiljer 1mm mellan classic och connect.
Lite går att justera/trolla vid montaget eller att justera slutblecket lite men om det skiljer mycket så kan man använda justerbart slutbleck -11 t.ex 1487-11 eller 1489-11.
Om det blir fel i höjd så har du inte följt anvisning och hur man åtgärdar beror på hur mycket det felar.
Om du vill ha hjälp med plösmått så ange vad du mätt upp.
Använde 1487-11 så är det enkelt att justera om det behövs.
Låset på plats nu, stort tack för all hjälp @123abc !
 
  • Gilla
123abc
  • Laddar…
Kapar tråden lite och hoppas på att @123abc kan komma med ett råd om vilket slutbleck jag behöver köpa för att installera Yale Doorman L3 till denna dörr + karm. Samt om det kommer bli några ytterligare utmaningar med just den här dörren. I övrigt ska jag försöka följa instruktionerna i tråden här. 😊 Tack på förhand!
 
  • Närbild av en dörrkarm i trä med monterat slutbleck och borrhål där ett nytt slutbleck ska installeras för Yale Doorman L3.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en dörrkarm med två hål och ett måttband som visar måtten för installation av Yale Doorman L3.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träddörr med dekorativa paneler och utfräst hål för Yale Doorman L3, sedd från sidan. Dörrkarm och metallbeslag syns också.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av dörrlås och karm med en linjal som mäter avståndet mellan olika komponenter och detaljer i låsskenan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A ahlmjohan skrev:
Kapar tråden lite och hoppas på att @123abc kan komma med ett råd om vilket slutbleck jag behöver köpa för att installera Yale Doorman L3 till denna dörr + karm. Samt om det kommer bli några ytterligare utmaningar med just den här dörren. I övrigt ska jag försöka följa instruktionerna i tråden här. 😊 Tack på förhand!
Din dörr är väldigt lik min dörr, fick karva lite för bläcket men även i dörren för att få hålen att passa för handtag etc. Var dock ganska enkelt men lite tidskrävande
 
A ahlmjohan skrev:
Kapar tråden lite och hoppas på att @123abc kan komma med ett råd om vilket slutbleck jag behöver köpa för att installera Yale Doorman L3 till denna dörr + karm. Samt om det kommer bli några ytterligare utmaningar med just den här dörren. I övrigt ska jag försöka följa instruktionerna i tråden här. 😊 Tack på förhand!
Svårt att se om det motsvarar 1487-4 eller 1487-3 men om det är 20,5mm plösmått så bör det vara 1487-4 men du får mäta så det blir rätt.
Hur brett är slutbleckets stolpe?
Måttabell och ritningar för låsmodeller ASSA 1487-1, 1487-2, 1487-3, 1487-4, 1487-5 och 1487-9 med detaljerade dimensioner för varje modell.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ritning av slutbleck med mått och justeringsinstruktioner samt tabell för olika justeringsmått beroende på modell 1487-11, 1487-12 och 1487-13.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Teknisk ritning och användarinstruktion för justering av ASSA ABLOY slutbleck med modellnummer och måttspecifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.