C
C cpalm skrev:
Apropå kabeldragning - hur gör man lämpligtvis med strömförsörjning av expansionsenheter och manöverpanel?
Ingen som hade några tankar kring strömförsörjning av X-bus-enheter?
 
Du kan köra ringmatning från samma spänningsmatning (samma utgående anslutningsplint) om du vill.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
Demmpa Demmpa skrev:
Du kan köra ringmatning från samma spänningsmatning (samma utgående anslutningsplint) om du vill.
Toppen, det var så jag hade tänkt mig men blev osäker på om det är så man "ska" göra.
 
Jag ser ingen större poäng att ringmata strömförsörjningen för att öka feltoleransen. Blir det brott så kommer det inte märks förens vid det andra brottet (förutsatt att slingan matas av samma spänningsförsörjning). Man skulle iofs kunna koppla en av ändarna på mätningen till en ingång och sedan ha en separat och permanent tillkopplad sektion som larmar.

När det gäller xbus i ringläge så är det väl så att returen endast används för att upptäcka kabelbrott, d.v.s. enheter efter kabelbrottet kommer väl att sluta att fungera ( men centralen larma). Har själv spc3200 som saknar en andra xbus.
 
J JSten skrev:
När det gäller xbus i ringläge så är det väl så att returen endast används för att upptäcka kabelbrott, d.v.s. enheter efter kabelbrottet kommer väl att sluta att fungera ( men centralen larma). Har själv spc3200 som saknar en andra xbus.
Ringmatning används just för att alla anslutna enheter ska fortsätta fungera fastän det blir kabelbrott, däremot så brukar det bli ett fellarm när centralen börjar kommunicera i ”B”-riktning.


Tyvärr kan jag inte prova på vår SPC eftersom vi bara har en anslutning för bussen.
Däremot så jobbar jag med brandlarmanläggningar som är ringmatning på detektorslingan, där fortsätter alla enheter fungera fastän det blir ett kabelbrott, vid två kabelbrott på samma slinga så tappas de detektorer som är mellan avbrotten.
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
C
Demmpa Demmpa skrev:
Ringmatning används just för att alla anslutna enheter ska fortsätta fungera fastän det blir kabelbrott, däremot så brukar det bli ett fellarm när centralen börjar kommunicera i ”B”-riktning.
Ja, det är den uppfattningen jag fått också från manualen:

Closed Loop (Ring) Configuration
...
All Keypads and Expanders are supervised and in case of a cable fault or break, the system continues to operate and all detectors are monitored.
 
Hur får tillgång till nyare firmware? Typ 3.13.1
Förr fick vi dem via dropbox. Flyttade?
 
Stort tack!
Det blir att läsa alla release notes för att förstå skillnaden mellan 3.11 till 3.13?
Något stort och nytt som kommit?
 
Hej

Ny här men förstår att det finns mycket kompetens och jag behöver lite tips.
Har ett SPC4300 och nu larmar den för modemfel. Trodde först att mitt SIM-kort inte gällde längre så skaffade ett nytt. Men larmet kvarstår.

Bor i Halmstad och läste att man stänger ner 3G i området. Och den interna modemmodulen kan väl inte användas på 4G. Såg att det finns 4G-modem till SPC för 3300SEK.

Kan nån bekräfta att man måste byta GSM-modulen?
Var köper man denna lämpligen?
Är det bara att ersätta befintlig modul så hoppar det igång?

Tack
 
Har du samma operatör på mobilen som på larmet?
Om ja, prova att stänga av 4G/5G på mobilen så att den bara går på 3G, på så sätt ser du om 3G är aktivt eller inte.

Modemet du har idag är 2G/3G, så den bör gå över till 2G automatiskt när den tappar 3G.

Jag har köpt flera av larmprylarna från https://www.velltra.se/category/vanderbilt-spc-system
 
Jag kan inte stänga av 4G (eller 5G) så tyvärr går det inte med min mobil.
Sen beställde jag Telenor kontantkort och har Telia på mobilen...
Får se om jag kan hitta nån äldre mobil i gömmorna.

Tack för länktipset!
 
B Bygga_Hus_7 skrev:
Hej

Ny här men förstår att det finns mycket kompetens och jag behöver lite tips.
Har ett SPC4300 och nu larmar den för modemfel. Trodde först att mitt SIM-kort inte gällde längre så skaffade ett nytt. Men larmet kvarstår.

Bor i Halmstad och läste att man stänger ner 3G i området. Och den interna modemmodulen kan väl inte användas på 4G. Såg att det finns 4G-modem till SPC för 3300SEK.

Kan nån bekräfta att man måste byta GSM-modulen?
Var köper man denna lämpligen?
Är det bara att ersätta befintlig modul så hoppar det igång?

Tack
Du har inte helt enkelt glömt att ta bort PIN-koden bara på det nya SIM-kortet?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.