M mnils skrev:
Wikipediasidan verkar vara skriven till största delen av Expo vilka knappast kan anses vara neutrala...
Tja, om du är insatt i "alternativ för Sverige" så kanske du kan peka ut var felen ligger, och kanske tom. ändra dem?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Vilka partier då? Och vilka steg ska vi ta, tycker du?

Jag kan ju tycka att globaliseringen och utökad handel över landsgränser har varit bra, både för den ekonomiska utvecklingen, och för projektet fred, som vi brukar uppskatta. Att vrida tillbaka klockan till tiden innan ww2 tror jag knappast leder till något positivt, även om det innebär att vi blir tvungna att lägga mer av vår disponibla inkomst på el och mindre på plastskräp tillverkat av kinesiska slavbarn.
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Vilka partier då? Och vilka steg ska vi ta, tycker du?

Jag kan ju tycka att globaliseringen och utökad handel över landsgränser har varit bra, både för den ekonomiska utvecklingen, och för projektet fred, som vi brukar uppskatta. Att vrida tillbaka klockan till tiden innan ww2 tror jag knappast leder till något positivt, även om det innebär att vi blir tvungna att lägga mer av vår disponibla inkomst på el och mindre på plastskräp tillverkat av kinesiska slavbarn.
Vem har sagt något om att vrida tillbaka klockan till tiden innan ww2? Vad för plastskräp tillverkat av kinesiska barn tänker du på, och hur tänker du kring att det har något att göra med mitt inlägg?
 
P pennybridge skrev:
Vem har sagt något om att vrida tillbaka klockan till tiden innan ww2? Vad för plastskräp tillverkat av kinesiska barn tänker du på, och hur tänker du kring att det har något att göra med mitt inlägg?
Svara bara på meningarna som slutar med ett frågetecken.

Förstår du inte det andra kan du bara bortse från det, eftersom meningen börjar med "jag kan tycka" så är det bara mina åsikter.
 
MultiMan
@pennybridge Gruppen Dan och hans vänner på BH företräder tycker det är kul att skapa halmgubbar när de smutskastar alla nya partier som dykt upp från den så kallade högersidan.
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Gruppen Dan och hans vänner på BH företräder tycker det är kul att skapa halmgubbar när de smutskastar alla nya partier som dykt upp från den så kallade högersidan.
I just det här fallet så var det faktiskt ett ärligt försök att ta reda på vad en annan användare tycker är en bra energipolitik. Tyvärr verkar det ju inte finnas något bakom, utan bara det vanliga "allt är nuvarande regerings fel", "bara vi byter ut dem blir allt bra"..

För mig får partier komma från vilken kant de vill, även om AfS verkar förkasta hela vänster-höger-skalan, och driva vilka frågor de vill.

I energifrågan så är min övertygelse att energi (el och drivmedel) ska betraktas som vilken vara som helst, vilket betyder att ett underskott innebär högre pris och vissa får då anpassa sin konsumtion. Som för oxfilé eller utlandssemestrar. Det gör mig väl lite mer till höger. Det kan bli tråkiga konsekvenser för enskilda personer, ja. Är alternativet bättre, nej.
 
  • Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
@pennybridge Gruppen Dan och hans vänner på BH företräder tycker det är kul att skapa halmgubbar när de smutskastar alla nya partier som dykt upp från den så kallade högersidan.
Ja jag förstod det redan efter första svaret.
Det blir alltid ett svart/vitt perspektiv utan möjlighet till några mellanting. "Om du inte tycker och tänker som jag så måste du ha fel" mentalitet.

Mycket skönt med en /ignore funktion ibland ;)
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Och vilket parti är för ett omedelbart utträde ur EU? (vilket skulle krävas för att stoppa både elexport och möjligheten för utländskt kapital att investera i Sverige)

Förut ville SD och V lämna EU. Nu säger SD att de vill vara kvar, och V säger "njaa". Jag kunde inte ens googla fram ett låtsasparti som vill lämna, så vad rekommenderar du?
Jag rekommenderar en kraftig progressiv vinstskatt på el. Eventuellt beräknar man produktionspriset på en schablon för att eliminera bokföringstekniska finesser
 
T TommyC skrev:
"Tillbaka till stenåldern"
[länk]
Jättekul att det inte bara är jag som är undergångsprediksre utan det finns tydligen andra röster

Artikeln talar om en femdubbling av elpriset och titeln säger ju allt om deras oro.
 
  • Gilla
STB och 3 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Hallelujah, ett vettigt svar på debatt artikeln i Sydsvenskan
Instämmer...men tyvärr tror jag inte att nyktra artiklar som denna kommer göra någon skillnad för sol/vind-sekten. Det är som att bemöta "flat earth":ers eller religiösa med sakliga fakta...de hittar alltid något sätt att förklara sin övertygelse: "Herrens vägar äro outgrundliga"
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Instämmer...men tyvärr tror jag inte att nyktra artiklar som denna kommer göra någon skillnad för sol/vind-sekten. Det är som att bemöta "flat earth":ers eller religiösa med sakliga fakta...de hittar alltid något sätt att förklara sin övertygelse: "Herrens vägar äro outgrundliga"
Var träffar du på de här personerna? Du kanske bara ska byta umgänge så du slipper den hemska upplevelsen?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Var träffar du på de här personerna? Du kanske bara ska byta umgänge så du slipper den hemska upplevelsen?
Den så kallade miljörörelsen och merparten av media driver denna mentalitet, men det kanske du missat?
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
V videopac skrev:
Den så kallade miljörörelsen och merparten av media driver denna mentalitet, men det kanske du missat?
Vad betyder "driver denna mentalitet"?

Jag inte påstå att någon, från nån miljörörelse eller media, försökt pådyvla mig en åsikt om något?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.