På landet mobilt utan tvekan. hemma fiber utan tvekan.

Landet är vi på kanske 3-4 ggr år. fiber är inte värt det.
Mobil uppkoppling måste vi ha extern antenn utomhus för att det ska fungera.
problemet är att det inte är någon mottagning på dass som ligger en bit från huset:D
 
  • Gilla
Poyapoya
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Ja imponerande ;)

[bild]
Vackert.
 
N
Fiber eller inte fiber, det är frågan! För några år sedan var det mitt kvarters tur att kunna ansluta sig. De flesta i kvarteret hoppade på, men jag tyckte att 30000 kr var för mycket pengar. Några grannar hånade mig och sa att det handlar om ”infrastruktur”, ”ert bredband kommer inte räcka” och ”det kommer kosta minst det dubbla att efteransluta, om det ens går”.


Hur gick det då? Under pandemin var vi tre st i hushållet som under vissa perioder körde seperata möten via skärm. 4g fixade det utan problem, precis som att det klarar vårt övriga bredbandsbehov. Efter första rundan har vi fått ett flertal nya erbjudanden om fiber. Det lägsta priset var 6999kr .


Slutsatsen är att behovet och känslan styr. Vissa har säkert större behov än vad vi har. Andra vill ha fiber för att det är bäst. För mig är det samma resonemang som att köpa en bil med större motor för att det är bättre.


Framtiden då? Personligen tror jag att trådlöst bredband kommer kunna möta vårt hushålls behov. Annars får jag dra in fiber. I så fall lär inte bli dyrare än det ursprungliga erbjudandet.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Alternativet kan vara och mätt just nu utomhus vid fritidshuset:cry:
[bild]
Passa på njut av livet i fritidshuset istället?
 
R
A Andy78 skrev:
Passa på njut av livet i fritidshuset istället?
Jag har kollegor som i perioder åker ut till sina fritidshus för att jobba därifrån och få lite miljöombyte. Så det kan ju finnas behov av vettig uppkoppling även om huset nu är prefixat med "fritid" ;)
 
  • Gilla
Nillea
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Jag har kollegor som i perioder åker ut till sina fritidshus för att jobba därifrån och få lite miljöombyte. Så det kan ju finnas behov av vettig uppkoppling även om huset nu är prefixat med "fritid" ;)


Tur att det finns mobila nät då så man alltid har uppkoppling med sig
 
Redigerat:
A Andy78 skrev:
Tur att det finns mobila nät då så man alltid har uppkoppling med sig
Det har man ju inte när man lämnar tättbebyggt område, stora delar av Norrlands inland saknar mobilt Internet.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Det har man ju inte när man lämnar tättbebyggt område, stora delar av Norrlands inland saknar mobilt Internet.
Inte direkt något ställe som jobba hemmifrån folket åket till för en stunds avkoppling?
 
A Andy78 skrev:
Inte direkt något ställe som jobba hemmifrån folket åket till för en stunds avkoppling?
Jodå, många i Norrlands kustland har stugor utanför tättbebyggt område. Det finns gott om kontorsanställda som jobbar hemifrån fortfarande däruppe.
 
N newbee skrev:
Fiber eller inte fiber, det är frågan! För några år sedan var det mitt kvarters tur att kunna ansluta sig. De flesta i kvarteret hoppade på, men jag tyckte att 30000 kr var för mycket pengar. Några grannar hånade mig och sa att det handlar om ”infrastruktur”, ”ert bredband kommer inte räcka” och ”det kommer kosta minst det dubbla att efteransluta, om det ens går”.


Hur gick det då? Under pandemin var vi tre st i hushållet som under vissa perioder körde seperata möten via skärm. 4g fixade det utan problem, precis som att det klarar vårt övriga bredbandsbehov. Efter första rundan har vi fått ett flertal nya erbjudanden om fiber. Det lägsta priset var 6999kr .


Slutsatsen är att behovet och känslan styr. Vissa har säkert större behov än vad vi har. Andra vill ha fiber för att det är bäst. För mig är det samma resonemang som att köpa en bil med större motor för att det är bättre.


Framtiden då? Personligen tror jag att trådlöst bredband kommer kunna möta vårt hushålls behov. Annars får jag dra in fiber. I så fall lär inte bli dyrare än det ursprungliga erbjudandet.
Tror inte heller att man behöver oroa sig, se på historien hur var det för 20 år sedan har det blivit sämre?

Det kommer alltid gå att koppla upp sig på något sätt' med några undantag.
 
A Andy78 skrev:
Inte direkt något ställe som jobba hemmifrån folket åket till för en stunds avkoppling?
Säger
Andy78
Medlem · Stockholm

:p
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jodå, många i Norrlands kustland har stugor utanför tättbebyggt område. Det finns gott om kontorsanställda som jobbar hemifrån fortfarande däruppe.
Vet en som saknade vanlig mobil täckning högt upp' röstsamtal var ok.
Dom körde net1 som internet nu några år senare är det dock täckning.
Fiber tror jag inte är på g.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jodå, många i Norrlands kustland har stugor utanför tättbebyggt område. Det finns gott om kontorsanställda som jobbar hemifrån fortfarande däruppe.
Så hur har dom löst det om dom saknar täckning?
 
S
P Poyapoya skrev:
Hej!
Suttit och läst på forumet och kommer inte riktigt fram till det svar jag letar efter så jag startar en ny tråd trots att många är trötta på diskussionen.

Vi har köpt hus i Stockholm och har möjlighet att installera fiber nu men väljer vi att inte göra det innan augusti så kommer priset att dubblas till ca 30k.

Sitter och velar mellan att köra fiber eller 5g med en utedel. Har 5g på telefonen och har en uppkoppling på ca 160mb/sek trots att 5g knappt är så utbyggt där vi bor och ser bara att det finns en potentiell uppsida på detta. Min mobil leverantör säger att det inte finns 5g där jag bor trots att jag tar emot det via telefonen.

Vad väljer man?
Har någon annan erfarenhet av detta?
Det här måste vara ett troll…

”hej jag har möjlighet att få badrummet renoverat för 200 000 men å andra sidan har jag en spade så jag kan gräva en grop gratis, är det värt att renovera badrummet?”

5G är gropen i den här jämförelsen…
 
  • Gilla
Jonasdzm
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Så hur har dom löst det om dom saknar täckning?
De kan inte jobba från stugorna om det inte finns fiber, mina föräldrar har fiber.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.