J jonzon jonzon skrev:
Fortfarande inte värt 15 000kr + idag för de allra flesta.
Verkligheten visar att du har fel när du säger det. De allra flesta tycker att det är värt det. 95% av alla hushåll hade fiber i slutet på förra året.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Verkligheten visar att du har fel när du säger det. De allra flesta tycker att det är värt det. 95% av alla hushåll hade fiber i slutet på förra året.
Nja, det stämmer inte att 95% hade fiber.;)
Däremot är vi väl nära den siffran att kunna leverera bredband i någon form till 95% vilket då inkluderar mobil anslutning. Du får kolla PTS statistik.
Har skrivit in den några gånger tidigare under de senaste åren när frågan dykt upp.
 
A AndersS skrev:
Nja, det stämmer inte att 95% hade fiber.;)
Däremot är vi väl nära den siffran att kunna leverera bredband i någon form till 95% vilket då inkluderar mobil anslutning. Du får kolla PTS statistik.
Har skrivit in den några gånger tidigare under de senaste åren när frågan dykt upp.
Det var PTS information jag hade i åtanke:

Totalt hade 96 procent av alla hushåll och företag tillgång till fiber eller motsvarande som medger hastigheter om 1 Gbit/s i sin absoluta närhet i oktober 2021. Det innebär en ökning med 2 procentenheter sedan 2020.

Den största invändningen mot siffran ska nog vara att "ha tillgång till" inte betyder "har ett abonnemang". Andelen mobila abonnemang av detta är nog försvinnande lågt.
 
Precis, att ha tillgång till och anslutet skiljer. Även vad kostnaden är att ansluta, kan vara längre sträckor till stamnät.
Har skrivit även det tidigare gällande "bredband" till hushåll och med liknande siffror.
"Marknaden" vill ibland övertrumfa varandra, så den gamla klyschan " med statistik kan man visa att själva fan är religiös":cool:
Är för lat idag och mobiluppkopplad, tror inte på de siffrorna för för fiber och 1Gbit/s
 
Redigerat:
Men om man spekulerar lite vad är egentligen en rimlig kostnad för att ansluta sig till fiber?
Det finns en del som skulle betala mer eller mindre.
Var går er gräns, 30, 50, 100k?
 
För 20kkr och mindre tycker jag att priset inte ens är något att diskutera oavsett vem du är. Därutöver så beror det på förutsättningarna i övrigt. I praktiken så skulle för mig 40kkr och nedåt vara väldigt prisvärt.

Edit: jag betalade i slutänden 7kkr för mitt bredband eftersom vi byggde det själva och senare sålde nätet till energibolaget i kommunen.
 
pacman42 pacman42 skrev:
För 20kkr och mindre tycker jag att priset inte ens är något att diskutera oavsett vem du är. Därutöver så beror det på förutsättningarna i övrigt. I praktiken så skulle för mig 40kkr och nedåt vara väldigt prisvärt.

Edit: jag betalade i slutänden 7kkr för mitt bredband eftersom vi byggde det själva och senare sålde nätet till energibolaget i kommunen.
20k tycker jag är för mycket då jag bara surfar och ser på tv, 7k är en avsevärd skillnad det är ju mer än halva anslutningskostnaden mot om den var 20k.
 
Cheesen
F Fiskarens_son skrev:
1000 Gbps? Övrigt har du ju rätt! :)
Nu meddelar Verizon och Nec att de för andra året i rad har slagit världsrekord i dataöverföring, då de skickat hela 21,7 terabit per sekund genom en 1503 kilometer lång fiberkabel. Överföringsförsöket skedde under verklighetstrogna former i Verizons fibernätverk i Dallas, USA.
Det är för tio år sen:)
 
Har stått i samma val men Telia och Bahnhof ville ha 35/37’ för installation.
Telia skickade i våras ut ett erbjudande om installation för 7’ om man band sig i 24mån och installationen skedde till hösten.
Då blev det verkligen en no-brainer.
 
  • Gilla
Poyapoya och 1 till
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Men om man spekulerar lite vad är egentligen en rimlig kostnad för att ansluta sig till fiber?
Det finns en del som skulle betala mer eller mindre.
Var går er gräns, 30, 50, 100k?
jag vet inte om det finns någon relevant gräns faktiskt. Skulle inte flytta till ett hus där jag inte kunde få fiber. Kanske skulle jag välja bort huset om det skulle kosta mer än 100kkr att fixa fibern?
 
MathiasS MathiasS skrev:
jag vet inte om det finns någon relevant gräns faktiskt. Skulle inte flytta till ett hus där jag inte kunde få fiber. Kanske skulle jag välja bort huset om det skulle kosta mer än 100kkr att fixa fibern?
Det är ju individuellt.
I ditt fall spar du pengar och generar pengar i användanet av din internetuppkoppling.

I mitt fall är det då ganska mycket pengar då det bara är en utgift.
 
A Andy78 skrev:
Det är ju individuellt.
I ditt fall spar du pengar och generar pengar i användanet av din internetuppkoppling.

I mitt fall är det då ganska mycket pengar då det bara är en utgift.
Givetvis väldigt individuellt. För mig är det idag likställt med avlopp, vatten och el. Det är en deal-breaker om det inte finns eller går att fixa.

Förutom hemarbete så är ju allt filmtittande streamat också, det blir ett jädra liv på 2 sekunder om det inte fungerar.....
 
  • Gilla
  • Älska
Dilato och 1 till
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Försök sälja ett hus i Stockholm som inte har fiber. Dealbreaker alla dagar i veckan för mig. Speciellt om det tar 1-2 år i efterhand att efterinstallera.
Håller med, nu köpte inte jag i Stockholm utan i Västerås för ca sex år sen. Hus som inte hade fiber indraget föll ner på intresselistan och fanns det inte ens i gatan utanför så var det inte ens att tänka på.

Att inte ha Fiber idag är nästan som att köpa utan vatten och avlopp. De 15tkr som betalas för installationen känns som en liten peng.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
A
Hade länge erbjudande om fiber för 15-20 000 kr. Abonnemangen kostar lika mycket som det mobila bredbandet. Vi bestämde att sjunker det under 7 500 slår vi till, för det kan man slänga ut en månad utan att det svider något. Sen kom erbjudande på 6 999 för installationen. Vi slog till. Måste säga att det är mina sämst investerade pengar, det ger ingen som helst skillnad i användandet mot 4G. Visst, lägre latens framförallt, men inte ens när jag spelar ger det något revolutionerande lyft. Videomöten är fortfarande kassa framförallt pga tredjepartsservrar och brandväggar hos arbetsgivaren som sölar ner allt. För streaming 0 skillnad.

Kanske får valuta för pengarna vid försäljning av huset, men det lite svårt att sätta i relation till att huspriserna ändå har tredubblats med eller utan fiber.

Det som mest påminner mig är sen sabbade grusgången som fortfarande har en längsgående ful ås som jag inte vet hur jag ska snygga till. Och kablarna och dosorna i hallen som verkligen inte matchar 20-talshuset.
 
Redigerat:
A
Emma242 skrev:
Hade länge erbjudande om fiber för 15-20 000 kr. Abonnemangen kostar lika mycket som det mobila bredbandet. Vi bestämde att sjunker det under 7 500 slår vi till, för det kan man slänga ut en månad utan att det svider något. Sen kom erbjudande på 6 999 för installationen. Vi slog till. Måste säga att det är mina sämst investerade pengar, det ger ingen som helst skillnad i användandet mot 4G. Visst, lägre latens framförallt, men inte ens när jag spelar ger det något revolutionerande lyft. Videomöten är fortfarande kassa framförallt pga tredjepartsservrar och brandväggar hos arbetsgivaren som sölar ner allt. För streaming 0 skillnad.

Kanske får valuta för pengarna vid försäljning av huset, men det lite svårt att sätta i relation till att huspriserna ändå har tredubblats med eller utan fiber.

Det som mest påminner mig är sen sabbade grusgången som fortfarande har en längsgående ful ås som jag inte vet hur jag ska snygga till. Och kablarna och dosorna i hallen som verkligen inte matchar 20-talshuset.
Det låter mycket märkligt. Kan det vara så att ni använder trådlöst till allt som är uppkopplat till fibern för då blir det inget bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.