F Fellen skrev:
Tja,

Ni som har era gardenor installerade hur långt ifrån diverse gränser har ni installerat avgränsningskabeln?
Kan man gå helt på "linjalen" eller får man ett sträck då som man behöver trimma?
Vid husväggar och liknande höga hinder kommer det alltid att bli en sträng oklippt gräs.
Gränser som ligger i marknivå, ex plattor, där kan gränskabeln läggas direkt vid övergång mellan gräs/platta, då blir det inte något oklippt gräs. Dock böjer sig grässtråna något så ska det bli perfekt behövs manuell trimning någon gång/år.
 
Jag använde linjalen men ångrar att jag inte la begränsningen lite närmare kanterna. Man kan välja hur långt över slingan maskinen ska köra (intervallet 20-40 cm), så tycker man sedan att den kör för långt in i rabatten, är det bara att minska det värdet med några cm.
 
G gbgustaf skrev:
Jag använde linjalen men ångrar att jag inte la begränsningen lite närmare kanterna. Man kan välja hur långt över slingan maskinen ska köra (intervallet 20-40 cm), så tycker man sedan att den kör för långt in i rabatten, är det bara att minska det värdet med några cm.
Gör man det i appen eller hur gör man den inställningen?
 
F Fellen skrev:
Gör man det i appen eller hur gör man den inställningen?
Du gör det i appen under Enhetsinställningar
 
  • Gilla
linuseinar och 1 till
  • Laddar…
helgestahill helgestahill skrev:
Du gör det i appen under Enhetsinställningar
Tack
 
Hej!

Är det någon som vet vad det är för skillnad på en Gardena r130li och en r130lic? Är det att den senare kan kopplas ihop med Gardenas Smart Gateway?
 
L LillaRackaren skrev:
Hej!

Är det någon som vet vad det är för skillnad på en Gardena r130li och en r130lic? Är det att den senare kan kopplas ihop med Gardenas Smart Gateway?
Verkar vara så ja.
 
  • Gilla
LillaRackaren
  • Laddar…
Min verkar följa guidekabeln i samma spår hela tiden! Ska inte klipparen variera automatiskt?
Robotgräsklippare på gräsmatta med synligt spår efter guidekabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S svetsnisse skrev:
Min verkar följa guidekabeln i samma spår hela tiden! Ska inte klipparen variera automatiskt?
[bild]
Är det en nyinstallation?
Har du följt inst. anvisningarna när det gäller avstånd mellan beg.kablarna och guidekabel vid laddstation?
Passerar klipparen någon smal passage?
Har du gjort en guidekalibrering med godkänt resultat?

Jo den ska variera avstånd till guide.
 
E etompau skrev:
Är det en nyinstallation?
Har du följt inst. anvisningarna när det gäller avstånd mellan beg.kablarna och guidekabel vid laddstation?
Passerar klipparen någon smal passage?
Har du gjort en guidekalibrering med godkänt resultat?

Jo den ska variera avstånd till guide.
Jag installerade den i början av sommaren, det finns 1 smal passage ,ungefär 40m från laddstationen. Allt har fungerat bra, förutom att den lämnar spår när den går efter guidekabeln.
 
S svetsnisse skrev:
Jag installerade den i början av sommaren, det finns 1 smal passage ,ungefär 40m från laddstationen. Allt har fungerat bra, förutom att den lämnar spår när den går efter guidekabeln.
Hur nära ligger beg. kablarna laddstation och guide?
Blev det ett godkänt resultat på guidekalibreringen? Denna process låter klipparen mäta upp vilket maxavstånd den kan ha till guidekabeln, som den sedan varierar vid ut och hemgång.
 
E etompau skrev:
Hur nära ligger beg. kablarna laddstation och guide?
Blev det ett godkänt resultat på guidekalibreringen? Denna process låter klipparen mäta upp vilket maxavstånd den kan ha till guidekabeln, som den sedan varierar vid ut och hemgång.
Den kabel som går parallelt med laddningstation/guidekabeln ligger 67cm ifrån, i 2m,sen svänger guidekabeln i en båge och hamnar längre ifrån begränsningskabeln. Smala passagen är ett område på ca 15cm långt och där är det 130cm smalt. Osäker på guidekalibreringen om hur den meddelar om det är godkänt.
 
S svetsnisse skrev:
Den kabel som går parallelt med laddningstation/guidekabeln ligger 67cm ifrån, i 2m,sen svänger guidekabeln i en båge och hamnar längre ifrån begränsningskabeln. Smala passagen är ett område på ca 15cm långt och där är det 130cm smalt. Osäker på guidekalibreringen om hur den meddelar om det är godkänt.
Om du står och tittar mot din laddstation så är det till vänster om guidekabel det behöver finnas utrymme.

Roboten kör ut en bit och kollar sen om det finns upp till ca135cm till vänster om guidekabel. Då får den max korridorbredd.

Om det tar stopp innan eller finns begränsningskabel nära så krymper korridoren
 
  • Gilla
svetsnisse
  • Laddar…
Hur lång tid brukar kartläggningen ta?
Min har bara tickat uppåt först till 11h sen 30h och nu 45h.
 
Min har 21h drifttid och kartan minskar lite varje gång nu 15h kvar.

Se annan tråd där någon fick börja om med inkludering i appen. Men vid omkartering tog väldigt lång tid men blev klart
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.