T Trasan3 skrev:
Men ni som haft dessa enorma problem under lång tid och utan framgång. Har ni gjort som jag skrivit tidigare i tråden? Dvs en kombination av regelbundet sprayande samt myrnix samt i extremfall även gift i gelform?
Trasan3
. Vi har typ gjort allt det ni gjort för att bli av med fiskarna utom använda kackerlacksmedel.
Eller iallafall att de inte kommer fram i vår boendemiljö. För inne i väggarna kommer vi inte åt dom.
Förutom att jag borrat hål och sprutat in Myrnix strategiskt i väggarna när vi spacklade och målade om ett rum.
Enligt Anticimex expert som sa: Myrnixa där ni kan och foga igen överallt där ni kan.

Har använt flitigt med Myrrh spray särskilt under köksskåpen, i skåpet under vasken.
Har nu spruta in Myrnix under köksskåpen som står på ben med en sockel under som ska gå att at bort men jag har spikat och fogat fast den.

Alla golvlister är försatta i hela huset och på undervåningen även en del myrnix insprutat i golvspringorna innan försegling och det är fogat typ överallt.
Fogat mot golv, mot tak, fogat eldosor, ventilationshål, bakom väggkontakter (hål in i väggen), bakom lysknappar, lampkontakter i tak, dörrkarmar, tapeter/tapetskarvar fastlimmade.
De kommer dock fortfarande fram bakom några element troligen i skruvhålen där elementfästena sitter i väggen eller också bor dom i elementens plåtrör. Men kan inte skruva bort elementen och täta då de är vattenburna element med vattenrör till.

Men hade inte ni några i väggar och innertak? Du skrev inget om att foga dörrkarmar, foga eldosor och vägguttag och lysknappar och ventilationshålen i taket.

De små bebisarna hittar alltid ut nån stans innifrån väggarna. Det går inte att foga tätt precis överallt.
Men vi har väldigt mycket mindre fiskar framme o synliga nu än första 2 åren.
En fråga:
Hur har du lyckats få tätt i golvfogarna mellan golv och golvlist. De spricker jämt när det blir höst o torrare.
 
Redigerat:
E Esmaralda skrev:
--------------------------------------

Hej!

Herregud vilket heltidsjobb ni har, hur orkar ni? Vad säger grannarna? Har de samma problem? Antar att alla måste ta itu med det för att få någon chans att bli av med det.


Innan vår skräckupplevelse visste jag inte ens om att de existerade och vilka problem de för med sig. De är ju dessutom fruktansvärt äckliga speciellt när man hittar dem i sängen.

Vi hoppas nu att vi inte har fått med oss några men för säkerhetsskull så har vi slängt sängar och en massa saker då vi hade dem i sängarna och i lådorna. Denna lägenhet hade dessa silverfiskar överallt förutom i badrummet, extremt äckligt och vi såg dessutom en massa bebisar.

Vi har tvättat allt på 60 och 40 grader + torktumlat det som går. Vi har rensat sjukt mkt i våra lådor, köpt plastlådor för hiskeligt mkt pengar och sprutat med Ohyra Effekt i lådorna sedan tejpat igen dem och ställt dem i ett förråd. Funderar på om man ska spruta ytterligare en gång efter ca 6 veckor ifall det skulle ha funnits några ägg? Tror de lägger ägg på andra ställen som lister och sånt men man vet ju aldrig om det finns en förvirrad silverfisk som lägger i någon kartong.
Sedan ska jag frysa vissa saker också men har inte hunnit. Lite osäker på vad man gör med alla skor men vi har skakat dem och sprayat dem med Cederträolja och de ligger i en plastlåda för tillfället.

Vi valde också Ohyra Effekt då den kändes snällare mot miljö, människor och husdjur men ända effektiv.

Vet du vart de brukar lägga ägg? Vi hade fällor i lägenheten och fångade säkert 30-40 st .........
Esmeralda.
Bostadsrättsföreningen består av ganska många likadana hus en del parhus en del med 4 lägenheter i.
Flera huskroppar har silverfiskar så de har inte spridits mellan varandra därför tror jag silverfiskarna kom med byggmaterialet när de byggdes.
Vet inte om nån mer haft lika stor problem som vi. Man frågar inte alla grannar, känsligt.
En del kanske gjort nåt åt det, en del som har mindre kanske inte bryr sig.

Men oj vad ni haft det jobbigt. Tur ni kunde säga upp lägenheten. Inte lika lätt här när man köpt som vi.
Men hur många hade ni egentligen? Hundratals, överallt??
Kände inte den som bodde där innan eller den som hade första hands kontrakt på lägenheten till problemet.?

Jag har alla mina böcker i plastlådor igentejpade men inte sprutat. Lådor som jag öppnat för att plocka ur grejor kan jag hitta nån silverfiskbebis i. Men de lägger ju inte ägg.
Tror de mest lägger ägg ner i golvet eller i väggen. Det är ju de vuxna som lägger ägg.
Om ni inte bott där så länge så är det väl mindre risk att det läggs ägg i era saker.
Jag hade gått igenom alla saker, dammsugit saker med springor i, bläddrat igenom böcker så det inte ligger nån levande silverfisk i dom. Lagt i plastlåda och tejpat igen.
Tvättat i 60 grader och lagt i vacumpåsar. Saker som typ är ihåliga och inte går att dammsuga, torka eller tvätta lagt i frysen i några dagar om de typ legat på golvet. Om man ska flytta alltså.
Mest på golvet jag sett dom och bakom tapet, taklister.

Men vi har fortfarande mycket nedpackat i lådor som jag inte vågat packa upp än och min man känner därför det ofta som att vi inte flyttat in helt än fast det gått flera år.

Oj slängde ni sängen. Hur mycket djur hade ni i den?
Jag har hittat nån silverfisk i sängen. resårbotten med bäddmadrass. Slet bort tyget på de understa resårspiralerna så jag kom åt att dammsuga. dammsög hela sängen och tvättade det som gick att tvätta.
och ett tag hade jag dubbelhäftande tejp runt bena på sängen så de inte kunde klättra upp.

Men när vi hade typ hade limmat alla tapeter ,säkrat, fogat sovrummena och fixat sängarna så satte jag barriärtejp i dörröppningen/tröskeln i sovrumsdörren ut till hallen med den klistriga sidan mot hallen så de som var i hallen och ev ville ta sig in i sovrummet fastnade i tejpen innan de tog sig in till sovrummet.
Det var innan vi fixade hallen. Och vindsluckan i hallen blev också igentejpad. Ramlade ner en massa små silverfiskar från den stängda luckan. Bra springa att at sig ut genom.

som sagt de små kan inte lägga några ägg och de torkar ut ganska fort särskilt på vintern då det är torrt. då dog de av sig självt i hörn på golvet

sen har vi också haft problem med fåglar som byggt bo på vinden då skyddet i luftspalten var trasigt och fåglar som byggt bo under takpannorna med problem med fågelkvalster/fågelloppor, så det har varit ett helvete. Det är tack och lov åtgärdat, fågelsäkrat nu
 
Till Esmeralda och Musikhelle:

Vi har ytterst lite problem numera i jämförelse med hur det var när jag skrev för omkring ett år sedan, och jag skulle våga påstå att den gel vi köpte är främsta anledningen.

Att täta överallt hjälpte också, men det har spruckit på rätt många ställen. Det var nog bra att det gjordes inledningsvis eftersom det troligen hjälpte just då när vi hade så mycket problem, men nu när vi sällan ser några silverfiskar (vid liv..), och det ändå spruckit på många ställen, så vet jag inte hur stor roll det spelar. Jag skulle fortfarande rekommendera det oavsett förstås eftersom det gör det mycket svårare för dem att gömma sig och lättare för oss att känna oss trygga i att kunna kontrollera om det finns några i ex. ett visst rum.

De problem ni beskriver låter fruktansvärda och värre än hur vi haft det. Mitt bästa tips till er är att testa samma gel som vi köpte (Anticimex hade en liknande). Man duttar ut den i hörn, längs lister osv, och sen håller den i typ 2-3 månader innan man skrapar bort det och lägger ut nytt (om behov fortfarande finns). Den stelnar så det är inte konstant klibbigt eller så, och det är väldigt små duttar. Vi har bebis men han är aldrig nära dem, och skulle inte ens se dem om han letade.
 
  • Gilla
Trasan3
  • Laddar…
I insats skrev:
Till Esmeralda och Musikhelle:

Vi har ytterst lite problem numera i jämförelse med hur det var när jag skrev för omkring ett år sedan, och jag skulle våga påstå att den gel vi köpte är främsta anledningen.

Att täta överallt hjälpte också, men det har spruckit på rätt många ställen. Det var nog bra att det gjordes inledningsvis eftersom det troligen hjälpte just då när vi hade så mycket problem, men nu när vi sällan ser några silverfiskar (vid liv..), och det ändå spruckit på många ställen, så vet jag inte hur stor roll det spelar. Jag skulle fortfarande rekommendera det oavsett förstås eftersom det gör det mycket svårare för dem att gömma sig och lättare för oss att känna oss trygga i att kunna kontrollera om det finns några i ex. ett visst rum.

De problem ni beskriver låter fruktansvärda och värre än hur vi haft det. Mitt bästa tips till er är att testa samma gel som vi köpte (Anticimex hade en liknande). Man duttar ut den i hörn, längs lister osv, och sen håller den i typ 2-3 månader innan man skrapar bort det och lägger ut nytt (om behov fortfarande finns). Den stelnar så det är inte konstant klibbigt eller så, och det är väldigt små duttar. Vi har bebis men han är aldrig nära dem, och skulle inte ens se dem om han letade.
Vad heter gelen? Ifall att kräken skulle dyka upp igen hos oss. Vi har som tur är fortfarande inte sett några sedan flytten, här är det bara myror som kommer på upptäcktsfärd.
 
M mrsnhp skrev:
Vad heter gelen? Ifall att kräken skulle dyka upp igen hos oss. Vi har som tur är fortfarande inte sett några sedan flytten, här är det bara myror som kommer på upptäcktsfärd.
Advion Cockroach (länk)
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
Vi flyttade in i ett tvåvåningsradhus i trä från 60-talet våren 2021. Förra ägarna (äldre par) sa inget om några långsprötade silverfiskar, men direkt när vi renoverade vardagsrum och hall kryllade det av dem bakom panel och lister (innan vi flyttat in). Snart skulle vi upptäcka att de fanns precis överallt. De första månaderna kunde jag döda 5-10 stycken per rum som gömt sig under saker på golvet, främst i kök och där förra ägarna haft sitt TV-rum.

Vårt försäkringsbolag skickade ut Anticimex tre gånger under det första året som duttande ut en gel längs med listerna. Efter det kunde vi se viss minskning och också döda silverfiskar liggandes mitt på golvet. Vi la ut myrnix längs med alla lister julen 2021 som fick ligga en vecka, men såg inga större förändringar av det. Har rödcederkulor och -olja samt klisterfällor i alla rum sedan vi flyttat in. Jag har också gått på nattlig jakt med ficklampa, sporadiskt 2021 och intensivt under våren 2022 vilket fått ned antalet. Jag har satt gladpack på dammsugarens slang så att de jag ev. dammsugit upp inte kan ta sig ut. Vi har inte tätat några lister alls och våra pensionärsgrannar har inte gjort åtgärder trots att de har dem.

Jag tror kombinationen av allt ovan hjälpt, speciellt nattlig jakt, klisterfällor och stängd dammsugare. Vi har mycket färre idag, även fast de kommit fler nu när det blivit vinter. Nu ser vi en handfull per månad i hela huset.

Idag var Anticimex här igen och använde Avion cockroach gel, vilket är godkänt att använda i Sverige mot långsprötad silverfisk sedan i somras. Det är det medlet som använts i Norge ett par år med goda resultat. Vårt (alla?) försäkringsbolag bekämpar skadedjur gratis, så nu slipper ni andra beställa via amazon :) Jag har stora förhoppningar på detta, men tror att vi inte blir helt fria från dem förrän vi får nya grannar.

Det är intressant att läsa uppdateringarna från er andra, tack för dem! Ska se om jag också kan göra en uppdatering till våren, när vi förhoppningsvis ser resultat av det nya medlet.
 
Redigerat:
  • Gilla
mrsnhp och 1 till
  • Laddar…
E e rik ast skrev:
Vi flyttade in i ett tvåvåningsradhus i trä från 60-talet våren 2021. Förra ägarna (äldre par) sa inget om några långsprötade silverfiskar, men direkt när vi renoverade vardagsrum och hall kryllade det av dem bakom panel och lister (innan vi flyttat in). Snart skulle vi upptäcka att de fanns precis överallt. De första månaderna kunde jag döda 5-10 stycken per rum som gömt sig under saker på golvet, främst i kök och där förra ägarna haft sitt TV-rum.

Vårt försäkringsbolag skickade ut Anticimex tre gånger under det första året som duttande ut en gel längs med listerna. Efter det kunde vi se viss minskning och också döda silverfiskar liggandes mitt på golvet. Vi la ut myrnix längs med alla lister julen 2021 som fick ligga en vecka, men såg inga större förändringar av det. Har rödcederkulor och -olja samt klisterfällor i alla rum sedan vi flyttat in. Jag har också gått på nattlig jakt med ficklampa, sporadiskt 2021 och intensivt under våren 2022 vilket fått ned antalet. Jag har satt gladpack på dammsugarens slang så att de jag ev. dammsugit upp inte kan ta sig ut. Vi har inte tätat några lister alls och våra pensionärsgrannar har inte gjort åtgärder trots att de har dem.

Jag tror kombinationen av allt ovan hjälpt, speciellt nattlig jakt, klisterfällor och stängd dammsugare. Vi har mycket färre idag, även fast de kommit fler nu när det blivit vinter. Nu ser vi en handfull per månad i hela huset.

Idag var Anticimex här igen och använde Avion cockroach gel, vilket är godkänt att använda i Sverige mot långsprötad silverfisk sedan i somras. Det är det medlet som använts i Norge ett par år med goda resultat. Vårt (alla?) försäkringsbolag bekämpar skadedjur gratis, så nu slipper ni andra beställa via amazon :) Jag har stora förhoppningar på detta, men tror att vi inte blir helt fria från dem förrän vi får nya grannar.

Det är intressant att läsa uppdateringarna från er andra, tack för dem! Ska se om jag också kan göra en uppdatering till våren, när vi förhoppningsvis ser resultat av det nya medlet.
Den här rekommenderade Nomor och den har faktiskt fungerar jätte bra.
 
  • En sprayflaska med myrmedel, 500 ml, blå med röd spraymunstycke, märkt "Myrr". Reklam för skadedjursbekämpning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E e rik ast skrev:
Vi flyttade in i ett tvåvåningsradhus i trä från 60-talet våren 2021. Förra ägarna (äldre par) sa inget om några långsprötade silverfiskar, men direkt när vi renoverade vardagsrum och hall kryllade det av dem bakom panel och lister (innan vi flyttat in). Snart skulle vi upptäcka att de fanns precis överallt. De första månaderna kunde jag döda 5-10 stycken per rum som gömt sig under saker på golvet, främst i kök och där förra ägarna haft sitt TV-rum.

Vårt försäkringsbolag skickade ut Anticimex tre gånger under det första året som duttande ut en gel längs med listerna. Efter det kunde vi se viss minskning och också döda silverfiskar liggandes mitt på golvet. Vi la ut myrnix längs med alla lister julen 2021 som fick ligga en vecka, men såg inga större förändringar av det. Har rödcederkulor och -olja samt klisterfällor i alla rum sedan vi flyttat in. Jag har också gått på nattlig jakt med ficklampa, sporadiskt 2021 och intensivt under våren 2022 vilket fått ned antalet. Jag har satt gladpack på dammsugarens slang så att de jag ev. dammsugit upp inte kan ta sig ut. Vi har inte tätat några lister alls och våra pensionärsgrannar har inte gjort åtgärder trots att de har dem.

Jag tror kombinationen av allt ovan hjälpt, speciellt nattlig jakt, klisterfällor och stängd dammsugare. Vi har mycket färre idag, även fast de kommit fler nu när det blivit vinter. Nu ser vi en handfull per månad i hela huset.

Idag var Anticimex här igen och använde Avion cockroach gel, vilket är godkänt att använda i Sverige mot långsprötad silverfisk sedan i somras. Det är det medlet som använts i Norge ett par år med goda resultat. Vårt (alla?) försäkringsbolag bekämpar skadedjur gratis, så nu slipper ni andra beställa via amazon :) Jag har stora förhoppningar på detta, men tror att vi inte blir helt fria från dem förrän vi får nya grannar.

Det är intressant att läsa uppdateringarna från er andra, tack för dem! Ska se om jag också kan göra en uppdatering till våren, när vi förhoppningsvis ser resultat av det nya medlet.
Dra ut diskmaskinen och kolla under plastskyddet. Där hade jag några silverfiskar.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
K Klicka skrev:
Dra ut diskmaskinen och kolla under plastskyddet. Där hade jag några silverfiskar.
Det gör vi med jämna mellanrum. Men här trivs de bättre under kylskåpet än diskmaskinen.
 
D Dalahuset skrev:
Den här rekommenderade Nomor och den har faktiskt fungerar jätte bra.
kan bara instämma angående denna produkt! Tidigare haft silverfiskar i huset sen vi flyttade in. Testade med Anticimex giftdosor, visst dom tog några men dom försvann aldrig. Spreja detta medlet i en skål och pensla överallt runt alla lister, trösklar, foder ja alla springor man kan tänka sig. Produkten håller länge och lämnar inte fläckar/missfärgningar. Silverfiskarna låg döda här och där. Efter en tid börja jag se några stycken. Gjorde om samma procedur igen och nu va de faktiskt ett bra tag sen jag såg en sist!
 
Tänk på att kolla så det inte är den rödlistade och sällsynta guldfisken som ofta förväxlas med sin kusin silverfisken.
 
  • Haha
FC_Bygg
  • Laddar…
Här kommer en liten uppdatering från oss. Vi har fortfarande problem med silverfiskar. Inte alls på den nivå vi hade direkt efter inflytt men vi inte fria från dem. Tidigare hade vi aldrig sett en silverfisk men nu har vi lite mer kunskap. Delar med mig det vi upptäckt sista året.

Vi flyttade in i ett radhus. Även om ens egna boende bara är en del av radhuset så skulle jag med 99.9% säkerhet säga att silverfiskarna finns i hela byggnaden, dvs ens grannar också. Detsamma gäller flerfamilj-hus och lgh. Sedan kan säkert silverfiskarna begränsas beroende på vilket material som används. Är byggnaden byggd av trä är risken större än betong (eftersom det finns fler springor då). Bor man i fristående hus inbillar jag mig att de är enklare att bli av med.

Vi har inte pratat med grannarna gällande silverfiskarna än. Vi är säkra på att även grannarna har dem men ingen av dem är så pratsamma så tillfället har inte dykt upp. Lite pinsamt också om ens grannar inte är öppna att prata kring det.

Vi har garanterat fler silverfiskar vintertid än andra säsonger. Varför vet jag inte men studien i ngt bibliotek visade samma resultat om jag kommer ihåg rätt.

Jag har nämt det tidigare men det tål nog att nämnas igen.. är man osäker vart silverfiskarna håller till så rekommenderar jag att man sprayar längs med golvkanterna med t.ex. Neudorf småkryp. Fördelen med Neudorf och liknande är att de dör på plats. Lägger man ut myrnix, gel, fällor osv så dör de troligtvis på annan plats. Vi har spårat våra silverfiskar till förrådet på suterängplan. Med det sagt så har vi 3 plan. Ett suteräng (källare), entreplan och övervåning. Jag kan inte komma ihåg sist vi såg en silverfisk på entreplan/övre plan. Det är framför allt på suterängplan de håller till och då i vårt förråd. Suterängplan har betongväggar medan övre plan har trä/gips väggar mot grannar.

Vi slipade om golven efter inflytt och har bott utan golvlister i mer än ett år utan att se silverfiskar i någon större utsträckning. Det tolkar jag som att silverfiskarna egentligen inte finns hos oss utan kommer in utifrån, dvs från byggnaden (kanske de bor hos grannar eller mellan hushållen i radhus-kedjan). Vill man skynda upp processen kanske det inte är helt fel att plocka bort lister också? Och sedan spreya ordentligt längs med kanterna. Dvs försöka locka fram dem.

När vi satte tillbaka golvlisterna så lade vi myrnix mellan golv och vägg där det var möjligt. Jag klistrade sedan en åldersbeständig tejp (sitter kvar i 50 år) mellan vägg och golv för att delvis spärra in myrnix pulvret men också stoppa silverfiskar ifrån att kunna gömma sig. Efter att golvlisterna monterats tillbaka lade vi en vanlig akrylfog upptill mellan list och vägg. Mellan golv och list lade vi också en elastisk golvfog. (golv krymper och expanderar beroende på årstid). Tanken var att silverfiskar inte ska kunna ta sig in och de som lyckats inte ska kunna gömma sig. Vi använde de här fogarna: AKRYL FLEX 15 och FloorSeal Golvfog

Som tidigare nämnt ser vi inga silverfiskar på entreplan eller övre plan. Så fokus har varit suterängplan. I de rum vi fogat golvlisterna så har vi inte sett mycket av dem. Jag gick även steget längre och tog bort alla taklister och tejpade även där med åldersbeständig tejp. Ingen fog mot tak.

Där vi ser dem är i förrådet där vi har betonggolv. Jag har inte klistrat någon tejp i tak vid lister. Tanken var att hålla förrådet öppet då vi sett mer aktivitet där. Till en början så dog silverfiskarna i Neudorf medlet på golvet längs med listerna. det är framför allt i en av hörnorna i förrådet vi hittade dem vilket var konstigt eftersom det är betonggolv. Vi förstod kort efteråt att de ramlar ner ifrån taket i springan mellan vägg/taklist. Just i den här hörnan kommer alla anslutningarna in i huset. Vi har el/fiber/fjärrvärme m.m. som kommer in. Jag hängde därför upp stora genomskinliga plastpåsar på väggen. Tejpade med maskeringstejp. Då och då ramlade det ner en silverfisk. I just den hörnan finns det en yttervägg och en vägg mot en granne. Det är väggen mot grannen som verkar problematisk.

Jag gissar att just våra silverfiskar tar sin in hos oss via springor i grannväggen. Suterängvåningen har betongväggar medan entreplan har väggar av trä. Någonstans ovan i taket i förrådet så finns det en skarv där träreglar säkert vilar på betongväggen. Jag undrar om det inte är där de tar sig in och att de bor emellan oss. Det kommer att bli ett större projekt men tanken är att jag ska lyfta ner vår innertakpanel ch kika in hur det ser ut. Jag har dock inte hunnit göra det än. Ser jag springor så är planen att tejpa med ålderbeständig tejp. Troligtvis plockar jag ner delar av taket till våren. Kommer en uppdatering då.

Önskar jag kunde skriva "använd det här medlet och gör så här så blir ni av med dem". Det skulle nog kunna fungera om man bor i ett fristående hus. I radhus/lgh så behöver man nog kämpa lite extra och då framför allt mot sina grannar eftersom de fortsätter komma den vägen.
 
Redigerat:
  • Gilla
mrsnhp och 1 till
  • Laddar…
Jag bedrev krig mot långsprötade silverfiskar i nästan 5 år och har testat det mesta. Det finns medel som är extremt effektiva på kort sikt, såsom Myrr spray och liknande. Sen finns det t.ex. rödcederolja och kiselgur, men de är enligt min uppfattning helt verkningslösa mot dessa envisa kryp. Mitt tips är att inte kasta bort tid och pengar på någon av dessa. Som tidigare nämnts i tråden så är det enda som verkligen fungerar på lång sikt Advion Ant / Cockroach. Jag beställde det via eBay. Det gick rätt långsamt i början men efter upprepade behandlingar och tålamod (många månader) är de helt borta. Det har nu gått ca 3 år sedan jag senast behandlade.
 
Uppdatering: sedan vi fick det nya medlet utlagt i december har silverfiskarna minskat drastiskt. Jag skulle nästan (peppar peppar) säga att vi är av med dem!

Första veckorna efter att medlet lades ut hittade vi döda lite var stans i huset, typ någon varannan dag. Det var lite oroväckande i början då vi såg fler än vi gjort innan. Nu ser vi 1-2 per månad och då är de antingen döda eller verkar förlamade och rör sig jättelångsamt. De vi ser nu är stora rackare, men det bästa är att vi inte sett några små bäbisar sedan medlet lades ut! Och våra klisterfällor har varit tomma sedan årsskiftet :)
 
B Björkdahl skrev:
Typiskt

Jag fick detta häromdagen.. lär ju inte kunna uppfylla alla krav..
Företaget jag köpte produkten av 2020 på eBay märkte inte paketet med att det var insektsbekämpningsmedel/kemikalie så det var nog därför det gick igenom tullen bara genom att behöva betala tullavgift, så jag hade möjligen tur.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.