J Joonazz skrev:
Min extra CP orkade inte dra runt brine utan att ha pumpens CP igång oxå. Så jag fick dra en kabel från en utgång på ftxen till en ingång på VP o konfa den så den kör brine CP när den kör extra CP.

Rörisen kunde inte förklara varför detta behövdes men ha sa att i andra installationer han gjort hade dom bara satt VP CP till att köra året om.

Min gissning är att VP CP är större och den lilla inte orkar dra runt denna oxå.
Mysko min cp orkar med lätthet dra runt vattnet, är det en korrekt monterad ventil mellan avstick på brine rör?
/A
 
@anders07

Hur går det? Har du kört cirkulationspumpen något? Vad får du för flöde isf?
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
@anders07

Hur går det? Har du kört cirkulationspumpen något? Vad får du för flöde isf?
:oops:

Nä, du... Det har inte kommit så mycket längre (p.g.a. sjukdom (nej, inte covid-19)) men det börjar bli dags att försöka få fart på projektet igen...

Alla rör är dragna så återstår att kolla in det på brineslingan och koppla styrningar.
 
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Intressant tråd!

Är Skystarkonvektorn på något sätt känslig för den värme som uppstår på en kallvind en het sommardag?
 
J jbernspang skrev:
Intressant tråd!

Är Skystarkonvektorn på något sätt känslig för den värme som uppstår på en kallvind en het sommardag?
Den blir ju under isolering så det ska inte vara några problem, och förhoppningsvis ska den blåsa kallt och kyl ner sig själv...
 
Mycket intressant tråd! Fortsätt gärna uppdatera när du har möjlighet att fortsätta med projektet:D

Får man fråga var du köpte ditt takaggregat? Har du tänkt utnyttja möjligheten att koppla flera kanaler på takaggregatet?

Även bilder från ovansida/vind skulle uppskattas mycket:cool:
 
anders07 anders07 skrev:
Den blir ju under isolering så det ska inte vara några problem, och förhoppningsvis ska den blåsa kallt och kyl ner sig själv...
i mitt fall består isoleringen av sågspån och glasull som lagts på som tillägg någon gång genom decennierna. Kanske får bygga någon form av isolerad låda runt aggregatet för att skydda det mot extrem värme och kyla.
 
J jbernspang skrev:
i mitt fall består isoleringen av sågspån och glasull som lagts på som tillägg någon gång genom decennierna. Kanske får bygga någon form av isolerad låda runt aggregatet för att skydda det mot extrem värme och kyla.
Jag skottade undan isolering runt konvektorn sen stapla jag isolerskivor runt om som i en ram samt några lager ovanpå som ligger på "ramen". Dock ett gammalt hus utan difusionspärr till vind.
 
richardtenggren
Jag skulle tagit hål för min skystar nu, men skjutit lite på det för att det är så otrevligt att gå upp på vinden och krypa i isoleringen :p

Men jag tänkte att jag bygger som en dubbelmantlad låda av typ osb, som jag isolerar. Sedan ett isolerat lock ovanpå. Lådans insida kläs med plast och tejpas ihop med plasten i innertaket. Mellan locket och ramen blir det en tätningslist som tätar.

Så nu ska det bara göras, om någon helg :p
 
  • Gilla
anders07
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag skulle tagit hål för min skystar nu, men skjutit lite på det för att det är så otrevligt att gå upp på vinden och krypa i isoleringen :p

Men jag tänkte att jag bygger som en dubbelmantlad låda av typ osb, som jag isolerar. Sedan ett isolerat lock ovanpå. Lådans insida kläs med plast och tejpas ihop med plasten i innertaket. Mellan locket och ramen blir det en tätningslist som tätar.

Så nu ska det bara göras, om någon helg :p
Bra idé med lådan! Jag har bara plast över min och träfiberisolering (Hunton) för att man inte ska behöva gråta varje gång man ska gräva fram den...
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Sätt ställdonet vid cirkulationspump så finns det minimal risk att behöva gräva något mer :)
Kondenspump kommer man åt från gallersidan.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Jag skottade undan isolering runt konvektorn sen stapla jag isolerskivor runt om som i en ram samt några lager ovanpå som ligger på "ramen". Dock ett gammalt hus utan difusionspärr till vind.
Även jag har ett gammalt hus utan difusionspärr.

Men jag gruvar mig lite för den dag jag ska upp där och gräva. Det kommer att bli trångt, varmt och skitigt.
 
Ja det är inget roligt jobb men kan lova att det värt det :)
 
  • Gilla
jbernspang
  • Laddar…
Snubblade in på min tråd här och tänkte passa på att fylla på med ett par gamla bilder jag hittade...

Påfyllning och avluftning:
Plaströr och vattenbehandlingsutrustning bakom en skiva i en rörig källare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det "färdiga" systemet i källaren:
Installation av rör och ledningar med isolering och en cirkulationspump i en källare, dold bakom en skiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utseendet där lade jag inte så mycket "effort" på eftersom det är bakom en skiva så det syns inte alls i rummet (som är tvättstuga också).
 
  • Gilla
pokasd och 2 till
  • Laddar…
Då jag fått ett par PM och några andra funderingar så summerar jag lite här då...

Frikyla på ingående eller utgående KB rör?
  • För mig var det aldrig någon fundering utan jag plockar brine (köldbärarvätskan) på inkommande KB rör. Det mestadels för att konvektorerna är byggda för min. 5, eller 6, graders vätska och tar man ut vätskan på "utgående" så kan KB vara minusgrader vilket kan leda till nedisning samt extremt mycket mer kondens.
    Visst, man kan få kallare luft från konvektorn under tiden VP'n går, och jag har poolvärme så den går en del på sommaren utöver varmvatten, men att köra på med inkommande som jag har på mellan 6-8 grader räcker mer än väl för att få kallt.
Styrning av två konvektorer/ventiler?
  • Vissa konvektorer har relä som drar när de startar, men det har inte Skystar, så jag har en 230V on/off ventil framför båda mina konvektorer. Från ventilens 230V "on/off" har jag dragit el ner till pannrummet där cirkulationspump (CP) och magnetventil (MV) sitter.
    Jag har två enkla reläer med 230V spole som sitter parallelt. När ventilen för konvektor #1 drar så dra även det reläet och CP och MV för 230V. Om konvektor #2 startar dras även det andra reläet och 230V matas parallellt genom det också. När båda konvektorerna stoppar, släpper båda reläerna och CP och MV tappar 230V.
Påfyllning/avluftning?
  • Jag hade räknat att det går ca. 22 liter åt för att fylla mitt system (visade sig vara runt 18 liter i verkligheten) så jag fyllde en plastlåda med 30 liter vatten först (uppmätt). och sedan kopplade jag på en borrmaskinspump via Gardena kopplingar (se bild ovan).
    Jag hade före det, med hjälp av "hatten" som kommer med ventilerna öppnat för ena konvektorn.
    Jag startade borrmaskinen med en svetstång som höll igång den och hade ställ den på 6 av 8 i "fart". Min borrmaskin (en billig Classe grej) har max 3000 rpm medan borrmaskinspumpen tål max 2800 rpm så 6 av 8 i fart verkade bra...
    Den borrmaskinspump jag hade först hade 1200 l/h spec'at men den orkade inte riktigt få fart på cirkulationen så jag åkte och köpte en som hade 3000 l/h istället och då blev det mer "fart" i lådan.
  • Jag lät den gå ett litet tag, tills dottern kom och meddelade att det droppar från taket... En läcka i kopplingen in i konvektorn vad jag trodde då vattnet verkade droppa där så skruvade upp, tätade och startade på nytt...
  • "Det droppar igen" fick jag ett SMS om strax efter att jag startat på nytt... Upp i taket igen och ser att samma ventil droppar men ser då också att det finns en avluftningsskruv längre in som ju förstås var öppen, så: Kontrollera att avluftningsskruvar på konvektorena är stängda innan påfyllning!
  • Nu verkade det tätt och jag öppnade även ventilen till andra konvektorn manuellt och lät den pumpa runt ett par timmar. I början kom en hel del luftbubblor men efter några minuter kommer det en sporadisk luftbubbla lite nu och då.
  • När det var påfyllt, stängde jag påfyllningsventilerna, först tillbaka flödet så det byggde lite tryck i slingan, och sen även utgående och stoppade pumpen (borrmaskinen) och så öste jag ur överlopps vatten (12 liter) från lådan men ändå så att båda slangarna var täckta med vatten.
  • Jag var upp på vinden och dubbelkollade alla kopplingar efter läckor men det så bra ut!
  • Jag räknade ut att det var 18 liter vatten i systemet och det ska vara 28% ethanol blandat så jag fyllde på koncentrerad ethanol i lådan och stängde och tejpade locket tätt och startade sen borrmaskinen igen och öppnade ventilerna så att ethanolen ska blanda sig med vattnet. Jag lät det gå ytterligare 3 timmar och kontrollerade färgen på blandningen men efter drygt en timme så kunde jag inte se någon skillnad längre men lät det ändå gå 2 timmar till.
  • När allt var påfyllt och blandat med ethanolen så gjorde jag likadant igen, stängde returen först, lät det bygga lite tryck (ca. 1 bar) och stängde andra ventilen och borrmaskinen.
Injustering av system/CP?
  • Här har jag ärligt talat inte gjort så mycket... Jag räknade ut innan jag köpte allt att jag hade lite under 7 meter "tryckfall" i konvektorer och rör vid max. flöde så jag har ställt in CP på 7 meter, det är allt!
  • Jag har testat med både 6 och 8 meter på CP men märker ingen skillnad (annat än att brine in på VP blir något högre vid 6 meter) så jag har låtit den stå på 7 meter...
  • Stora konvektorn kör jag på fläkt fart 2/4 och lilla konvektorn går på 2/3 normalt sett men på natten ofta bara 1/3.
 
  • Gilla
one- och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.