T Trasan3 skrev:
Stämmer, så man åker på lite tull också men det var det värt!

Hej! Hur fick du igenom det genom tullen?

Jag beställde via amazon från usa och nu ska dem ha massa siffror och nummer samt att det ska stå på svenska på tuben..
 
B Björkdahl skrev:
Hej! Hur fick du igenom det genom tullen?

Jag beställde via amazon från usa och nu ska dem ha massa siffror och nummer samt att det ska stå på svenska på tuben..
Hej,
Fick bara ett sms från postnord tror jag, där det fanns en länk/swishnummer för att betala in tullavgiften. Så tog med andra ord ett par minuter att betala.
 
T Trasan3 skrev:
Hej,
Fick bara ett sms från postnord tror jag, där det fanns en länk/swishnummer för att betala in tullavgiften. Så tog med andra ord ett par minuter att betala.

Typiskt

Jag fick detta häromdagen.. lär ju inte kunna uppfylla alla krav..
 
  • Skärmdump av text från Tullverket med krav för import av produkter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmavbild av ett e-postmeddelande med krav för import av produkter till Sverige.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ajdå, jäkla otur.. eller jag som hade tur? Verkar ju dock finnas en uppsjö av olika geller för tex kackerlackor som man kanske skulle kunna köpa inifrån Eu? Borde ju rimligtvis ha samma effekt.
 
Problemet med långsprötad silverfisk verkar ju växa monumentalt över hela Sverige, och man läser och ser om det var och varannan dag. Nästan konstigt att det inte finns en storskalig uttalad och fungerande metod bland proffsen. Känns som det inom snar framtid kommer krylla av silverfisk i varenda lokal/hotell/bostadshus?
 
Vi hade en del långsprötad silverfisk i förra huset. Inga arméer men de knaprade såpass på papper att det blev tråkigt. Förra året när vi flyttade till vårt nuvarande hus sprayade vi alla flyttlådor undertill och mellan ”flärparna” i botten med spray mot krypande insekter. Vi har även sprayat några gånger kring golvlister m.m. i nya huset. Det är möjligt att det är en anledning till att vi inte har sett några silverfiskar på flera månader i nya huset trotts att vi har tapetrester, flyttlådor och annat mumsigt lite överallt. Men mest misstänker jag att det är de enorma husspindlarna som huserar i källaren som har mumsat i sig silverfiskarna. Så nu är jag försiktig med att spraya gifter hejvilt, för att inte råka ha ihjäl spindlarna. Även om det är obehagligt med spindlar stora som katter så är det ännu obehagligare med silverfisk som käkar upp böcker m.m.
 
  • Gilla
insats
  • Laddar…
B Björkdahl skrev:
Hej! Hur fick du igenom det genom tullen?

Jag beställde via amazon från usa och nu ska dem ha massa siffror och nummer samt att det ska stå på svenska på tuben..
Jag hade inga sådana problem. Otur!
 
M mrsnhp skrev:
Vi hade en del långsprötad silverfisk i förra huset. Inga arméer men de knaprade såpass på papper att det blev tråkigt. Förra året när vi flyttade till vårt nuvarande hus sprayade vi alla flyttlådor undertill och mellan ”flärparna” i botten med spray mot krypande insekter. Vi har även sprayat några gånger kring golvlister m.m. i nya huset. Det är möjligt att det är en anledning till att vi inte har sett några silverfiskar på flera månader i nya huset trotts att vi har tapetrester, flyttlådor och annat mumsigt lite överallt. Men mest misstänker jag att det är de enorma husspindlarna som huserar i källaren som har mumsat i sig silverfiskarna. Så nu är jag försiktig med att spraya gifter hejvilt, för att inte råka ha ihjäl spindlarna. Även om det är obehagligt med spindlar stora som katter så är det ännu obehagligare med silverfisk som käkar upp böcker m.m.
-------------------------------

Hej!

Vi har bott i andra hand där vi råkade ut för odjuren och är nu livrädda för att få med oss detta till nästa ställe. Sprayade ni botten av lådan och utanpå? Vilken spray hade ni?

Allt gott!
 
E Esmaralda skrev:
-------------------------------

Hej!

Vi har bott i andra hand där vi råkade ut för odjuren och är nu livrädda för att få med oss detta till nästa ställe. Sprayade ni botten av lådan och utanpå? Vilken spray hade ni?

Allt gott!
Myrr spray mot krypande insekter, blå flaska. Vi sprayade framförallt mellan lagren i botten av flyttlådan (dvs i botten på insidan innan man viker ner den sista flärpen) samt undertill (utanpå). Jag vet inte hur nyttigt det är att hantera den sprayade ytan, därför sprayade vi på ställen där man inte brukar sätta händerna när man hanterar lådan.
 
Düsseldorff
M mrsnhp skrev:
Jag vet inte hur nyttigt det är att hantera den sprayade ytan, därför sprayade vi på ställen där man inte brukar sätta händerna när man hanterar lådan.
Det har försumbar betydelse vid en enstaka flytt. Däremot är det kanske mindre nyttigt för "flyttgubbarna" om alla lådor alltid var sprayade.
 
  • Gilla
mrsnhp och 1 till
  • Laddar…
Insats och Chokonanan

Hur har det gått för er med silverfiskarna.?
Håller fogen mellan golv och golvlist eller spricker den på höst/vinter när det blir torrare och silverfiskarna kommer fram ändå.


Jag hittade ju denna tråden nu.
Vi har och har haft samma problem.
Flyttade in i ett parhus bostadsrätt juni 2017. Upptäckte ganska snabbt att det kryllade av långsprötad silverfisk.
Hart skrivit några trådar om det förut.

Ville inte spruta gift längs golvlisterna då vi hade en krypande bebis då.
Men de dök ju upp överallt.
Tejpade först (tillfälligt) alla golvlister på nedervåningen. Men då kröp de på utsidan av tejpen längs golvlisterna dvs de kom även ut från andra ställen.


På övervåningen åkte golvlisterna bort och akrylfog lades in i golvspringan mellan vägg och golv. Är ju flytande parkettgolv så fogen sprack ju hela tiden mest på hösten då det blir torrare inne och golvet krymper. Fick ju bättra på fogen hela tiden tills jag hittade en fog med 25 % rörelseförmåga.

Men silverfiskarna dök upp ändå. Satt taklister mot alla tak. Rev ner dom och det satt silverfiskar bakom och liten springa mellan tak och vägg och lösa tapeter både uppe mot tak och nere mot golvlister.
Fått gå över alla tapeter mot golv och mot tak och limma fast dom eller riva bort spackla och måla om. satt mycket silverfiskbajs under lösa tapetkanten i taket (som små svarta pepparkorn). Fick också foga längst upp mellan tak och vägg.

Men de dök fortfarande upp. Finns i alla väggar och i innertaken.
Gick varje morgon med ficklampa och lyste längs golvlisterna. Tog ca 100-200 st i månaden. (Fast golvlisterna var plomberade.)

Fanns alltid silverfiskar på golvet på vissa ställen tills jag upptäckte att de ramlade ner från taket.
Ventilationshålen i taket var ju öppna under ventildonen dvs springa mellan röret och hålet i taket.
Alla ventilationsdon åkte ner rengjordes och hålen i tak mellan rör och hål fogades. pudrade myrnixpulver på
filterringen och fogade runt ytterkanten på donet när jag satt fast det.

Ramlade alltid ner fiskar på sonens skötbord. Misstänkte lampan ovanför. Satte upp en påse runt lampgloben med tejp. Mycket riktigt ramlade det ner silverfiskar i påsen.
Fick då ta ner alla lampor från taken skruva bort skivan med kontakten och foga eldosan bakom där det också var hål in i taket. Likaså fick jag ta bort alla väggkontakter och lampkontakter på väggarna och foga eldosan bakom.
För de kom ut i alla hål små i väggarna.
De fortsatte dyka upp nu mest små bebisar som ändå hittade ut.

Satte tejp runt en dörrkarm. Tog sen efter ett tag bort den .Jodå den var full med små silverfiskbebisar. Fogade alla dörrkarmar eftersom det där också var hål in i väggen.
Och alla fönsterfoder runt innerfönstrena mot vägg.

Nomor har varit här och även kontaktat expert på Anticimex som sa att de går inte att spruta bort då de är i alla väggar, innertak o under golv.
Att spruta kan ge tillfällig lindring men de kommer tillbaka ändå så småningom.
På undervåningen ligger dessutom dubbla parkettgolv då förra ägaren la ett nytt ovanpå utan att ta bort det gamla.
Ha i Deltameltrinpulver/Myrnix i alla hål och ner i springan mellan golv o vägg och täta sen igen alla hål.

Och vet inte hur mycket tapetskarvar jag limmat eller rivit bort flera lager lösa tapetskarvar ner mot golvlister. Har en hel del kvar än att göra på undervåningen.
Har länge känts som helt hopplöst.
Har inga mattor på golven och de flesta av alla mina böcker i min stora bokhyllesamling ligger fortfarande nerpackade i hoptejpade plastlådor.

Länge dök det små bebisar upp hela tiden fast jag tätat det mesta.
Nu är de färre. Kanske pga av tätningen. Men de brukar vara färre på sommaren och fler på vintern.
Blir nog aldrig helt av med dom.
 
  • Ledsen
  • Gilla
Esmaralda och 1 till
  • Laddar…
Kan det inte vara så att de fortsätter komma från din granne? De kanske lever under smutsiga och osanitära förhållanden? För spontant känns det konstigt att de fortsätter dyka upp efter så pass lång tid. Någon silverfisk då o då tror jag de flesta får acceptera likt man ibland har spindlar eller ett par tvestjärtar inomhus men att siöverfiskarna fortsätter invandera känns konstigt.

Ser inte hur silverfiskarna kan överleva i väggarna? De måste ju dels ha föda samt nån typ av fukt för att överleva? I vilket skick köpte ni huset? Levde föregående ägarn med dessa tusentals silverfiskar i sitt hem?
 
T Trasan3 skrev:
Kan det inte vara så att de fortsätter komma från din granne? De kanske lever under smutsiga och osanitära förhållanden? För spontant känns det konstigt att de fortsätter dyka upp efter så pass lång tid. Någon silverfisk då o då tror jag de flesta får acceptera likt man ibland har spindlar eller ett par tvestjärtar inomhus men att siöverfiskarna fortsätter invandera känns konstigt.

Ser inte hur silverfiskarna kan överleva i väggarna? De måste ju dels ha föda samt nån typ av fukt för att överleva? I vilket skick köpte ni huset? Levde föregående ägarn med dessa tusentals silverfiskar i sitt hem?
Det är långsprötad silverfisk och de trivs i torra miljöer dvs de behöver ej fukt. De äter papp på tex gipsskivorna, tapeter, stärkelse. Det finns nog gott om mat åt dom i väggarna.
Har bott 3 olika grannar vägg i vägg.förr förra ägaren bytte kök. Nuvarande har målat alla rum och lagt ny parkett. Alla 3 familjer har haft silverfiskar. Ingen har haft sanitär olägenhet inte heller dom vi köpte av.
Var ganska fint renoverat. Men lösa tapetskarvar/slarvgjort upptäckte vi ju sen. Och där bakom trivdes de.

grannarna i huset bredvid har samma silverfisk likaså grannen i huset längre bort. Tror det är många i bostadskvarteret som har samma silverfisk.
Min teori är att de kom med byggmaterialet när de byggde husen/hela området och har funnits här sen dess.
Står att läsa om det i nyhets tidningar att nybyggda hus kan numera få med dessa i byggmaterialet.

det har inte varit 1000 på en gång
Kanske 20 om dagen i början och massa som kom fram när vi börja riva bort lister.sen kanske 10 om dagen i 2 år innan de börja minska.
 
M musikhelle skrev:
Insats och Chokonanan

Hur har det gått för er med silverfiskarna.?
Håller fogen mellan golv och golvlist eller spricker den på höst/vinter när det blir torrare och silverfiskarna kommer fram ändå.


Jag hittade ju denna tråden nu.
Vi har och har haft samma problem.
Flyttade in i ett parhus bostadsrätt juni 2017. Upptäckte ganska snabbt att det kryllade av långsprötad silverfisk.
Hart skrivit några trådar om det förut.

Ville inte spruta gift längs golvlisterna då vi hade en krypande bebis då.
Men de dök ju upp överallt.
Tejpade först (tillfälligt) alla golvlister på nedervåningen. Men då kröp de på utsidan av tejpen längs golvlisterna dvs de kom även ut från andra ställen.


På övervåningen åkte golvlisterna bort och akrylfog lades in i golvspringan mellan vägg och golv. Är ju flytande parkettgolv så fogen sprack ju hela tiden mest på hösten då det blir torrare inne och golvet krymper. Fick ju bättra på fogen hela tiden tills jag hittade en fog med 25 % rörelseförmåga.

Men silverfiskarna dök upp ändå. Satt taklister mot alla tak. Rev ner dom och det satt silverfiskar bakom och liten springa mellan tak och vägg och lösa tapeter både uppe mot tak och nere mot golvlister.
Fått gå över alla tapeter mot golv och mot tak och limma fast dom eller riva bort spackla och måla om. satt mycket silverfiskbajs under lösa tapetkanten i taket (som små svarta pepparkorn). Fick också foga längst upp mellan tak och vägg.

Men de dök fortfarande upp. Finns i alla väggar och i innertaken.
Gick varje morgon med ficklampa och lyste längs golvlisterna. Tog ca 100-200 st i månaden. (Fast golvlisterna var plomberade.)

Fanns alltid silverfiskar på golvet på vissa ställen tills jag upptäckte att de ramlade ner från taket.
Ventilationshålen i taket var ju öppna under ventildonen dvs springa mellan röret och hålet i taket.
Alla ventilationsdon åkte ner rengjordes och hålen i tak mellan rör och hål fogades. pudrade myrnixpulver på
filterringen och fogade runt ytterkanten på donet när jag satt fast det.

Ramlade alltid ner fiskar på sonens skötbord. Misstänkte lampan ovanför. Satte upp en påse runt lampgloben med tejp. Mycket riktigt ramlade det ner silverfiskar i påsen.
Fick då ta ner alla lampor från taken skruva bort skivan med kontakten och foga eldosan bakom där det också var hål in i taket. Likaså fick jag ta bort alla väggkontakter och lampkontakter på väggarna och foga eldosan bakom.
För de kom ut i alla hål små i väggarna.
De fortsatte dyka upp nu mest små bebisar som ändå hittade ut.

Satte tejp runt en dörrkarm. Tog sen efter ett tag bort den .Jodå den var full med små silverfiskbebisar. Fogade alla dörrkarmar eftersom det där också var hål in i väggen.
Och alla fönsterfoder runt innerfönstrena mot vägg.

Nomor har varit här och även kontaktat expert på Anticimex som sa att de går inte att spruta bort då de är i alla väggar, innertak o under golv.
Att spruta kan ge tillfällig lindring men de kommer tillbaka ändå så småningom.
På undervåningen ligger dessutom dubbla parkettgolv då förra ägaren la ett nytt ovanpå utan att ta bort det gamla.
Ha i Deltameltrinpulver/Myrnix i alla hål och ner i springan mellan golv o vägg och täta sen igen alla hål.

Och vet inte hur mycket tapetskarvar jag limmat eller rivit bort flera lager lösa tapetskarvar ner mot golvlister. Har en hel del kvar än att göra på undervåningen.
Har länge känts som helt hopplöst.
Har inga mattor på golven och de flesta av alla mina böcker i min stora bokhyllesamling ligger fortfarande nerpackade i hoptejpade plastlådor.

Länge dök det små bebisar upp hela tiden fast jag tätat det mesta.
Nu är de färre. Kanske pga av tätningen. Men de brukar vara färre på sommaren och fler på vintern.
Blir nog aldrig helt av med dom.
--------------------------------------

Hej!

Herregud vilket heltidsjobb ni har, hur orkar ni? Vad säger grannarna? Har de samma problem? Antar att alla måste ta itu med det för att få någon chans att bli av med det.


Innan vår skräckupplevelse visste jag inte ens om att de existerade och vilka problem de för med sig. De är ju dessutom fruktansvärt äckliga speciellt när man hittar dem i sängen.

Vi hoppas nu att vi inte har fått med oss några men för säkerhetsskull så har vi slängt sängar och en massa saker då vi hade dem i sängarna och i lådorna. Denna lägenhet hade dessa silverfiskar överallt förutom i badrummet, extremt äckligt och vi såg dessutom en massa bebisar.

Vi har tvättat allt på 60 och 40 grader + torktumlat det som går. Vi har rensat sjukt mkt i våra lådor, köpt plastlådor för hiskeligt mkt pengar och sprutat med Ohyra Effekt i lådorna sedan tejpat igen dem och ställt dem i ett förråd. Funderar på om man ska spruta ytterligare en gång efter ca 6 veckor ifall det skulle ha funnits några ägg? Tror de lägger ägg på andra ställen som lister och sånt men man vet ju aldrig om det finns en förvirrad silverfisk som lägger i någon kartong.
Sedan ska jag frysa vissa saker också men har inte hunnit. Lite osäker på vad man gör med alla skor men vi har skakat dem och sprayat dem med Cederträolja och de ligger i en plastlåda för tillfället.

Vi valde också Ohyra Effekt då den kändes snällare mot miljö, människor och husdjur men ända effektiv.

Vet du vart de brukar lägga ägg? Vi hade fällor i lägenheten och fångade säkert 30-40 st .........
 
Men ni som haft dessa enorma problem under lång tid och utan framgång. Har ni gjort som jag skrivit tidigare i tråden? Dvs en kombination av regelbundet sprayande samt myrnix samt i extremfall även gift i gelform?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.