Grannen har lagt sitt spa bara några meter från tomtgränsen och bygger nu insynsskydd. Se bilder! Gunnebostaketet är ca 1m högt och står på min sida. Grannens tomt ligger ca 10-15 cm över min och där har han då byggt ett trädeck som bygger ytterligare 20 cm där spa är placerat. Är detta ok utan mitt medgivande och ev byggtillstånd?
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Sobygg
  • Laddar…
Är det tänkt att se ut som på bilden ser jag inget problem med det. Ska det täckas hela vägen upp krävs det sannolikt tillstånd.
 
  • Gilla
Hemmakatten_1 och 5 till
  • Laddar…
Håller med Daniel. Om den täta delen är lägre än 1,1 m räknas det som bygglovsfritt staket. Måttet varierar lite mellan olika kommuner.
 
Bortsett från det formella, så tycker jag att bygget ser bra ut, det känns som bra propotioner. Och en lite levande yta.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Men trädäcket får han väl inte bygga närmare än 4,5 m om inte grannen godkänner? Så har jag iaf förstått det
 
  • Gilla
Knight
  • Laddar…
engs
Om min granne hade spa/pool precis vid tomtgräns (eller öht på en normalstor villatomt) skulle jag vara glad om denna byggde insynsskydd också.

Vet med mig att det skulle kännas lite obekvämt annars, som om man inte vill titta åt det hållet alls i nån kombination av lite prydhet och för att inte vilja bli sedd som en fluktare. Oavsett om det är nått där man skulle uppskatta vila ögonen på eller motsatsen...
 
  • Gilla
Uwe H och 5 till
  • Laddar…
Larsa Larsa skrev:
Men trädäcket får han väl inte bygga närmare än 4,5 m om inte grannen godkänner? Så har jag iaf förstått det
grannen får bygga trädäck på varenda kvadratcentimeter av tomten utan att fråga om han nu önskar ( så länge det håller sig rimligt lågt )
 
  • Gilla
Steverino och 9 till
  • Laddar…
nikasp
Jag tycker också att det ser ut som ett fint bygge som passar på platsen. Rejäla/lagom doningar, avskyr såna där för spea staket som blir sneda efter ett halvår. Skulle kanske ha synpunkter på om de bygger spaljé högre upp också men annars fint!
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Ett trädäck i marknivå kräver inte bygglov.
Du kan i princip täcka hela tomten med trall.
Byggs altanen på pelare som håller upp den upp till en meter, kan det ändå hända att bygglov inte krävs.
EDIT: 2:a på den.
 
  • Gilla
Steverino och 2 till
  • Laddar…
R
Kompiz roggan999 skrev:
Grannen har lagt sitt spa bara några meter från tomtgränsen och bygger nu insynsskydd. Se bilder! Gunnebostaketet är ca 1m högt och står på min sida. Grannens tomt ligger ca 10-15 cm över min och där har han då byggt ett trädeck som bygger ytterligare 20 cm där spa är placerat. Är detta ok utan mitt medgivande och ev byggtillstånd?[media] [media]
Märkligt att du frågar, du verkar ju ha koll på att det är ok: https://www.byggahus.se/forum/threa...mmunen-godkaenner.414339/page-55#post-4204305
 
  • Haha
  • Gilla
-MH- och 7 till
  • Laddar…
Kompiz roggan999 skrev:
Grannen har lagt sitt spa bara några meter från tomtgränsen och bygger nu insynsskydd. Se bilder! Gunnebostaketet är ca 1m högt och står på min sida. Grannens tomt ligger ca 10-15 cm över min och där har han då byggt ett trädeck som bygger ytterligare 20 cm där spa är placerat. Är detta ok utan mitt medgivande och ev byggtillstånd?[media] [media]
Ja, det är OK utan ditt medgivande.

Själv skulle jag varit glad om ett insynsskydd enligt bild kom upp. Det stör ju knappast såvida inte grannen har en väldigt snygg fru och du blev besviken?
 
  • Gilla
K. L och 4 till
  • Laddar…
TS kanske vill titta, så frågan är befogad :D
 
  • Gilla
K. L och 2 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Märkligt att du frågar, du verkar ju ha koll på att det är ok:

Jodå lite koll har jag. Men här närmar vi oss gränsfall som jag tolkar det? Trädäck ända ut till gränsen är ok jo det vet jag. Men att staketet är minst 1,30 högt från marken på min sida. 1,10 är max "från marken"? Det sitter ju dessutom en planka över 2m upp. Och nej det ser inte fult ut men jag vill ändå få klarhet i vad som gäller.
 
  • Gilla
Timmerhus2022
  • Laddar…
Haha! Nej det är snarare fråga om hur jag ska få till ett insynsskydd mot min sida.
 
Claes Sörmland
Larsa Larsa skrev:
Men trädäcket får han väl inte bygga närmare än 4,5 m om inte grannen godkänner? Så har jag iaf förstått det
Det är ett vanligt missförstånd. En grafisk modell som förklarar när bygglov krävs och inte för altaner:

Flödesschema som visar när bygglov krävs för altaner baserat på höjd, placering och grannars medgivande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
oobum och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.