Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Då har han sökt och beviljats rätt att ändra marknivån. Man behöver inte söka ett separat "marklov" utan det bakas in i bygglovet som har beviljats.

(Men bygglovet är ganska illa skrivet så det är rätt öppet för tolkning hur mycket grannen får höja marken. Men en rimlig läsning är till de höjder som anges i bygglovet.)
Jag hade missat att det fanns både ”marklov” och ”ändring av marknivå” i ansökningsblanketten.

För ändring av marknivå krävs marklov. Vanligtvis gäller +/- 50 cm för att man ska behöva marklov.

Någon med kunskap får gärna försöka förklara vad skillnaden på marklov och ändring av marknivå kan vara.
Min killgissning blir att det krävs mer detaljerade ritningar samt nybyggnadskarta vid marklov. Vid ändring av marknivå nöjer man sig med enklare ritningar samt slopat krav på nybyggnadskarta.
Observera att detta är en killgissning.

”Då har han sökt och beviljats rätt att ändra marknivån”

”Men bygglovet är ganska illa skrivet så det är rätt öppet för tolkning hur mycket grannen får höja marken. Men en rimlig läsning är till de höjder som anges i bygglovet.”

Eftersom det inte finns några höjder på marken angivna (ändringar) i det vi fått se och läsa från bygglovet så tror jag grannen inte får höja marknivån alls.
Jag tycker det känns ganska tydligt i PBL att mur är en sak och marknivå en annan.

Precis som du skriver känns det vi fått läsa av senaste bygglovet slarvigt.

Grannen hade ett tidigare bygglov där byggnationen av muren blev fel. Muren byggdes för långt in på tomten om jag minns rätt. Därför ansökte grannen om ett nytt bygglov på en redan färdig byggnation. Vi vet inte exakt vad som är skillnaden på nya och gamla bygglovet.
Jag tror att det är därför det spökar lite.
Jag tycker tex. Att det känns som att i kommunens bedömning i bygglovet så är marken redan uppfylld. Detta grundar jag på att dom anser att altanen inte är bygglovspliktig.
Det har också förekommit info från Ts att grannen sagt till kommunen att den gamla altanen rivits och den nya är byggd marknära.

Jag tror allt skulle vara betydligt enklare om alla papper låg på bordet. Det gör det inte nu.
 
M Michael_w skrev:
Hej, närmsta grannen har byggt en altan i en brant sluttning och högsta höjden på denna är på cirka 4-5 meters höjd upp i luften. Altanen går precis längst tomtgränsen mot mitt hus och höjden på altanen gör att de kommer upp i nivå med mitt vardagsrumsfönster som ligger på ANDRA våningen! Fönstret åt det hållet är runt 3,5 kvm stort och en altan på bara 5-6 meters avstånd skapar såklart en väldigt obekväm insyn då man ser rakt in i vardagsrummet samt sovrummet om dörren är öppen. Detta gör att jag nästan inte vill bo kvar.

Altanen har anmälts av en annan granne och de fick rivningsbeslut från kommunen. Några månader senare helvände kommunen och gav plötsligt grannen tillstånd till altanen med kravet att en stödmur skulle byggas och tomrummet skulle fyllas med jord. Stödmuren byggdes och lantmäteriet var här och mätte men muren blev sen inte godkänd eftersom den inte var byggd efter de godkända ritningarna. Då gjordes en ny bygglovsansökan i efterhand och den har nu slutligen blivit godkänd. Detta är en process som varat i säkert 5 år.

Pga stödmuren räknas nu inte altanen som en altan längre utan som ett trädäck och då får man tydligen bygga hur nära tomtgränsen som helst.

Vad finns det att göra här? Har pratat med grannen och de säger att de ska fundera om de kan göra något men nu när allt blivit godkänd tvivlar jag på att de kommer ändra altanen. Det jag själv funderar på är om han verkligen fyllt tomrummet under altanen med massa, om det inte är gjort borde det väl räknas som en altan med en skithög mur.
överklaga till länstyrelsen
 
Stefan_Kba Stefan_Kba skrev:
Kolla in anvisningen som Boverket har :
[länk]

Det verkar som om flera mått inte stämmer. För att bygga något närmare än 4,5 m till tomtgränsen kräver grannes godkännande oavsett vad det än är. Den nya byggnaden samman hänger inte med huset samt sträcker sig längre ut än 3,6 m från huset. Markhöjden är så enormt ändrad att detta kräver bygglov. Men fortfarande är att händelser närmare tomtgräns på 4,5 m kräver medgivande.
Nej inte oavsett... Ett trädäck på mark får man bygga ända fram till tomtgränsen utan godkännande.
 
Redigerat:
Kompiz roggan999 skrev:
Nej inte oavsett... Ett trädeck på mark får man bygga ända fram till tomtgränsen utan godkännande.
Kan aldrig bli ett trädäck på höjden
 
K Kobra54 skrev:
Kan aldrig bli ett trädäck på höjden
Nej det gäller bara för trädäck som sagt. Det var bara det jag ville påpeka, allt närmare än 4,5m kräver alltså inte grannens godkännande. Trädäck får man bygga ända till gränsen utan att fråga

Definitionen för ett trädäck på mark kan ju inte vara en 2m hög altan, det är sant. Men om man höjer marknivån så kanske detta ändå räknas som trädäck på mark?
 
Kontakta bygglovshandläggare och framför dina synpunkter. Dvs. att ni varit ök med granne utifrån handlingar grannen har redovisat för det ursprungliga utförandet dvs.

I och med att det har skett förändringar i grannens planerade utförande så har ni inte fått möjlighet för att granska/yttra er dvs grannen har inte tagit hänsyn till er. Ni vill ju veta om det har sket några väsentliga förändringar som kan påverka er.

viktigt att framföra, bara för att ni godkänt ett första förslag innebär det inte att grannen har rätt att ändra hur som utan ök med er.

om vi ska nörda ner oss ytterligare kan man skriva ett utlåtande/medgivande som granne, vad man kan tänka sig att godkänna och inte, dvs med reservationer etc.

kan även skicka den till handläggare för att vara på den säkra sidan. Det gäller att vara aktiv och drivande och hålla sig till granskning och yttrande tider som gäller.

Det finns lagförda och tydliga förordningar och anvisningar om hur bygg- och marklov hanteras.

det gäller att vara påläst.
 
  • Gilla
MrXman
  • Laddar…
Dagens diskussion i tråden klarades av redan under de tre första sidorna, vi är nu uppe på 55 sidor.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
@Michael_w alias Ts

Jag är lite nyfiken på hur ditt medgivande av muren vid tomtgräns i samband med första bygglovet ser ut?
Kan nu inte lägga upp det dokumentet?

Du har säkert skrivit om detta i tråden tidigare men jag undrar om det är någon annan granne som blir berörd av muren? Inte vad dom tycker utan enbart om dom blir berörda?
Det borde ju rimligen vara så.

Det jag funderar på är ifall flera grannar inkl. Du fick ”grannehörande” vid förra bygglovet?
 
pacman42 pacman42 skrev:
Dagens diskussion i tråden klarades av redan under de tre första sidorna, vi är nu uppe på 55 sidor.
Toppen, bra!
Är TS nöjd med besked från sid 1-3 så tordes problemet vara löst.
Om jag uppfattat det korrekt!
 
  • Gilla
Håkan V
  • Laddar…
S Seka70 skrev:
Kontakta bygglovshandläggare och framför dina synpunkter. Dvs. att ni varit ök med granne utifrån handlingar grannen har redovisat för det ursprungliga utförandet dvs.

I och med att det har skett förändringar i grannens planerade utförande så har ni inte fått möjlighet för att granska/yttra er dvs grannen har inte tagit hänsyn till er. Ni vill ju veta om det har sket några väsentliga förändringar som kan påverka er.

viktigt att framföra, bara för att ni godkänt ett första förslag innebär det inte att grannen har rätt att ändra hur som utan ök med er.

om vi ska nörda ner oss ytterligare kan man skriva ett utlåtande/medgivande som granne, vad man kan tänka sig att godkänna och inte, dvs med reservationer etc.

kan även skicka den till handläggare för att vara på den säkra sidan. Det gäller att vara aktiv och drivande och hålla sig till granskning och yttrande tider som gäller.

Det finns lagförda och tydliga förordningar och anvisningar om hur bygg- och marklov hanteras.

det gäller att vara påläst.
”det gäller att vara påläst”

Precis. LÄS TRÅDEN eller iaf. Ts flesta inlägg.
 
  • Haha
MetteKson
  • Laddar…
Claes Sörmland
pacman42 pacman42 skrev:
Dagens diskussion i tråden klarades av redan under de tre första sidorna, vi är nu uppe på 55 sidor.
Och vissa av oss är med och raspar samma skiva om och om igen...
 
  • Haha
  • Gilla
Ripley och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Dagens diskussion i tråden klarades av redan under de tre första sidorna, vi är nu uppe på 55 sidor.
Nästan rätt. :crysmile::rofl:
Jag tycker det tillkommit en del på de sista 52 sidorna. Men inte lika mycket som under de första 3.:rofl:
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Krille-72 Krille-72 skrev:
Någon med kunskap får gärna försöka förklara vad skillnaden på marklov och ändring av marknivå kan vara.
Marklov är ett lov när man t ex vill ändra på markhöjden i ett lovpliktigt område men inte vill bygga något.

Bygglov söker man om man vill bygga något och som en del av detta bygglov kan en ändring av marknivån ingå. Det är det som har skett i grannens fall. Det är ett marklov inbakat i bygglovet utan att det kallas för det på blanketten.
 
  • Gilla
freddan83
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Marklov är ett lov när man t ex vill ändra på markhöjden i ett lovpliktigt område men inte vill bygga något.

Bygglov söker man om man vill bygga något och som en del av detta bygglov kan en ändring av marknivån ingå. Det är det som har skett i grannens fall. Det är ett marklov inbakat i bygglovet utan att det kallas för det på blanketten.
Jag förstår detta. Alltså att man kan baka in marklovet i bygglovet när det blir en ändring av marknivån.
Men i allt jag läst om murar så ska befintliga höjder och färdighöjd samt placering anges i lovet. Vill man fylla upp marken bakom muren skall höjder anges på samma sätt. Givetvis även med ritning.
Jag tror därför att det inte ingår någon höjning eller sänkning i grannens bygglov när det gäller marken.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
”det gäller att vara påläst”

Precis. LÄS TRÅDEN eller iaf. Ts flesta inlägg.
S Seka70 skrev:
Toppen, bra!
Är TS nöjd med besked från sid 1-3 så tordes problemet vara löst.
Om jag uppfattat det korrekt!

Krille-72 Krille-72 skrev:
”det gäller att vara påläst”

Precis. LÄS TRÅDEN eller iaf. Ts flesta inlägg.

Krille-72 Krille-72 skrev:
”det gäller att vara påläst”

Precis. LÄS TRÅDEN eller iaf. Ts flesta inlägg.
Bra där, bjuder på den!
Varför ältar vi frågan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.