Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Man kanske skulle ha ett sandbad bredvid fågelbadet?
Absolut men det svenska ordet sandbad är egentligen lite missvisande, få fåglar vill bada i sand. Det engelska dust bath beskriver bättre vad de vill ha; torrt, smått och gärna lite vasst = parasiter kvävs och dör och överflödigt fett fastnar.
 
Dalbotant Dalbotant skrev:
Absolut men det svenska ordet sandbad är egentligen lite missvisande, få fåglar vill bada i sand. Det engelska dust bath beskriver bättre vad de vill ha; torrt, smått och gärna lite vasst = parasiter kvävs och dör och överflödigt fett fastnar.
Ok, ja här det jord som jag sorterat..... Har lagt ut jord på ett par ställen som jag ska så gräs på, och det det började med att det blev små gropar överallt.. Kunde inte fatta vad det var, men så såg jag dem en morgon...
 
I år har jag gått "all in" för en rikare trädgård. Det var inget svårt beslut. Ju mindre jag gör desto bättre för vår vilda natur. Win-win tycker jag. :cool:

Det är inte helt sant, för om man inte gör något så växer allt igen och blir skog med tiden, så lite skötsel ska till.

I år har jag bara klippt gräsmattorna 2-3 ggr, samt kört gångar i dem 2 ggr efter det. (Många sparade timmar där.)

Var ute och inspekterade idag och räknade till uppemot 20-talet blommande växter i gräsmattor/gårdsytor. Gräs av olika slag ej räknade, men de blommar ju de också.
Ingen av dessa blommor, med ngt enstaka undantag, hade funnits om gräsmattorna hade klippts normalt.
Det framgår inte på bilderna då de flesta av blommorna är små och glest växande, men när man går runt och tittar ner i mattorna så framgår det att det är stora mängder av blommor. Vitklövern syns, men de andra är lika förekommande, bara så mkt mindre och diskretare, precis som de flesta insekter.


Naturligt växande trädgård med sparsamt klippt gräsmatta och diskreta vilda blommor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En naturligt växande trädgård med en stig genom högt gräs och blommande växter, omringad av gröna buskar och träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En naturligt växande trädgård med olika blommande växter och en häck i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vildvuxen trädgård med blommande gräsmatta och buskar under molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Naturlik trädgård med sparsamt klippta gräsmattor och diskreta vilda blommor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blommande tistel med lila blomhuvud och omgivande gräsarter i en naturträdgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En humla som samlar nektar från lila lavendelblommor med suddig grönska i bakgrunden, symboliserar en väl underhållen biodivers trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bi som samlar nektar på blommande vitklöver i en mångfaldsrik gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
BiFuel och 11 till
  • Laddar…
Fadai
Oldboy Oldboy skrev:
I år har jag gått "all in" för en rikare trädgård. Det var inget svårt beslut. Ju mindre jag gör desto bättre för vår vilda natur. Win-win tycker jag. :cool:

Det är inte helt sant, för om man inte gör något så växer allt igen och blir skog med tiden, så lite skötsel ska till.

I år har jag bara klippt gräsmattorna 2-3 ggr, samt kört gångar i dem 2 ggr efter det. (Många sparade timmar där.)

Var ute och inspekterade idag och räknade till uppemot 20-talet blommande växter i gräsmattor/gårdsytor. Gräs av olika slag ej räknade, men de blommar ju de också.
Ingen av dessa blommor, med ngt enstaka undantag, hade funnits om gräsmattorna hade klippts normalt.
Det framgår inte på bilderna då de flesta av blommorna är små och glest växande, men när man går runt och tittar ner i mattorna så framgår det att det är stora mängder av blommor. Vitklövern syns, men de andra är lika förekommande, bara så mkt mindre och diskretare, precis som de flesta insekter.


[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]
Ngt liknande har även jag gjort, fast inte klippt några ytor sen slutet av juni. Till min glädje har blåklockor flyttat in, innan fanns bara enstaka vid kanten på infarten. Fast nu måste jag hitta nån i byn som kan slå det m lie. :thinking:
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Fadai Fadai skrev:
Ngt liknande har även jag gjort, fast inte klippt några ytor sen slutet av juni. Till min glädje har blåklockor flyttat in, innan fanns bara enstaka vid kanten på infarten. Fast nu måste jag hitta nån i byn som kan slå det m lie. :thinking:
Slå med lie kan du kanske göra själv? Jag köpte nyligen tre liar för några tior.

Annars går det lika bra med en kraftigare åkgräsklippare eller trimmer. Hittills har jag kapat min äng med åkgräsklipparen. Och den rackars ängen är uppåt två meter hög. Men, inte att förglömma, de här småmotorerna är miljömässiga katastrofer så kan man slå med lie så är det mycket bättre. Och trevligare.
 
Redigerat:
A
Jag har en Ryobi batteritrimmer, och det går att köpa till knivar i stället för lina. Funkar utmärkt till inte allt för stora ytor. Jag brukar köra den nära murar, träd, i gropar och andra ställen där jag inte vill förstöra skärpan på lien i onödan. Kan säkert vara ett miljövänligare alternativ än bensinare för den som inte vill eller kan slå med lie av någon anledning.
 
  • Ryobi batteritrimmerkniv med neonfärgade blad för grästrimning nära hinder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En ängsfundering så här i lunchespressons värme. På Naturmorgon på P1 så hade de ett avsnitt med en man som jobbat för biologisk mångfald i sin trädgård i sextio år. Han hade bla en äng förstås. En biolog som var med noterade att det var mycket mossa i botten på ängen och förklarade att det försämrade för örterna då deras frö helt enkelt inte kommer ner till jorden. Mer mossa kommer vi alla få då klimatförändringarna ger mildare vintrar vilket gynnar mossan mer än gräsen och örterna. Det man kan göra är kratta bort det eller bränna ängen.
 
Fadai
B Bombus pratorum skrev:
Slå med lie kan du kanske göra själv? Jag köpte nyligen tre liar för några tior.

Annars går det lika bra med en kraftigare åkgräsklippare eller trimmer. Hittills har jag kapat min äng med åkgräsklipparen. Och den rackars ängen är uppåt två meter hög. Men, inte att förglömma, de här småmotorerna är miljömässiga katastrofer så kan man slå med lie så är det mycket bättre. Och trevligare.
A arkTecko skrev:
[länk]

;):D
Lie har jag inte försökt mig på sen jag var barn, och jag tror axlarna skulle säga nej. Trimmer, det tänkte jag inte ens på, men det blir väl det. Samma bensinstank som klipparen. Jobb för maken. ;)
 
Jag har precis skaffat en lie, och är överraskad av att det är mycket mindre slitsamt, både för muskler och leder, än jag trodde! Men förstår att det inte är för alla. :)
 
A
Det jobbiga med att slå med lie är att det ofta är typ varmaste dagarna på året när det ska slås, tycker jag som lätt får solsting och värmeeksem. Men tycker att rörelsen ändå är så skön för kroppen och det är kul, så står där med svetten som forsar.
 
  • Gilla
Bombus pratorum och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Det är torrt och gräsmattan får klara sig själv. Har inte klippt den på snart en månad och det högre gräset lever tack vare daggen.

Fibblor har tagit över till binas stora glädje.
 
Redigerat:
  • Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
  • Gilla
  • Älska
kashieda och 6 till
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Var ute och inspekterade idag och räknade till uppemot 20-talet blommande växter i gräsmattor/gårdsytor. Gräs av olika slag ej räknade, men de blommar ju de också.
Visst blommar gräs, men de är vindpollinerade så de gynnar inte insekter, i alla fall inte på det sättet.
 
A
Det finns mängder av insekter som lever i och av gräs och halvgräs. Inte sällan uteslutande. Men de flyger inte runt med sexiga vingar och flirtar, utan kryper runt i axen, längs bladnerverna och basen på gräset.
 
  • Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.