M Mr.Axan skrev:
Hej

Vi flyttar till ett nytt hus inom kort och idag har jag en Lona 500kvm. Totala tomten är på 1500kvm men om man tar bort huset och annars så kanske det är 800kvm. Kommer min Lona klara detta?

Den är bara 6mån gammal så är ju lite tråkigt att byta direkt.
Det tråkiga svaret är "testa".

Det verkar vara ett stort sug efter robotklippare så det lär nog gå snabbt att sälja den om så skulle behövas.

Gräskvalité, gödning och vattning påverkar också hur mycket klipptid som behövs. Under högsommaren och vid lite nederbörd behövs knappt någon gräsklippning.
 
  • Gilla
Magic-gnome och 2 till
  • Laddar…
M Mr.Axan skrev:
Hej

Vi flyttar till ett nytt hus inom kort och idag har jag en Lona 500kvm. Totala tomten är på 1500kvm men om man tar bort huset och annars så kanske det är 800kvm. Kommer min Lona klara detta?

Den är bara 6mån gammal så är ju lite tråkigt att byta direkt.
Kanske kan du öka klippbredden med nästan 50 % med en större knivdisk och längre knivar :
https://www.byggahus.se/forum/threa...nivdisk-nagon-som-provat.461574/#post-4827660
(Men var och en får givetvis själv bedöma hur stora säkerhetskrav man behöver, map småbarn eller annat).
 
  • Gilla
Mr.Axan
  • Laddar…
Har just installerat begränsningskabel 196m och guidekabel 105m, dragen enligt bild.

Problemet just nu är att vid guidekalibrering stannar klipparen på halva vägen se bild och anger kalibrering klar och börjar klippa, provade 2ggr och den stannar på samma ställe.

Förstår inte varför den inte åker hela guidelinan ut som den ska göra.

Mätte slingan med ohmmeter och fick 5 Ohm lampan lyser grönt så det verkar ok

Vad kan vara fel?
Klipparen är en Gardena Smart Sileno Life 1000 Lona

Schematisk planritning av en trädgård med installerade begränsnings- och guidekablar för en robotgräsklippare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
sunnis
  • Laddar…
X
J JanneSjo skrev:
Har just installerat begränsningskabel 196m och guidekabel 105m, dragen enligt bild.

Problemet just nu är att vid guidekalibrering stannar klipparen på halva vägen se bild och anger kalibrering klar och börjar klippa, provade 2ggr och den stannar på samma ställe.

Förstår inte varför den inte åker hela guidelinan ut som den ska göra.

Mätte slingan med ohmmeter och fick 5 Ohm lampan lyser grönt så det verkar ok

Vad kan vara fel?
Klipparen är en Gardena Smart Sileno Life 1000 Lona

[bild]
Vid kalibreringen följer min klippare guidekabeln cirka 2 meter, men allt fungerar som det ska ändå.
 
J JanneSjo skrev:
Har just installerat begränsningskabel 196m och guidekabel 105m, dragen enligt bild.

Problemet just nu är att vid guidekalibrering stannar klipparen på halva vägen se bild och anger kalibrering klar och börjar klippa, provade 2ggr och den stannar på samma ställe.

Förstår inte varför den inte åker hela guidelinan ut som den ska göra.

Mätte slingan med ohmmeter och fick 5 Ohm lampan lyser grönt så det verkar ok

Vad kan vara fel?
Klipparen är en Gardena Smart Sileno Life 1000 Lona

[bild]
Hur långt vid sidan av guidekabeln ("vänster" sida av guidekabeln, sett mot laddstationen) kör den ?
Ändrar den avståndet ibland eller är det konstant ?
Kör den emot något hinder där den avbryter kalibreringen ?

Kanske har den en max sträcka som den använder för kalibrering (vet ej).
 
J JanneSjo skrev:
Har just installerat begränsningskabel 196m och guidekabel 105m, dragen enligt bild.

Problemet just nu är att vid guidekalibrering stannar klipparen på halva vägen se bild och anger kalibrering klar och börjar klippa, provade 2ggr och den stannar på samma ställe.

Förstår inte varför den inte åker hela guidelinan ut som den ska göra.

Mätte slingan med ohmmeter och fick 5 Ohm lampan lyser grönt så det verkar ok

Vad kan vara fel?

Klipparen är en Gardena Smart Sileno Life 1000 Lona

[bild]
Tycker att guidekabel har en överdrivet krånglig (lång) stäckning. De är ju främst till för att visa startpunkter och visa vägen hem till laddstationen. Jag skulle nog lagt den enligt bifogad skiss.
 
  • Skiss av en trädgård som visar förslagen stäckning av guidekabel runt ett hus, uppfarter och träd, märkt med mått och färger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
J JanneSjo skrev:
Har just installerat begränsningskabel 196m och guidekabel 105m, dragen enligt bild.

Problemet just nu är att vid guidekalibrering stannar klipparen på halva vägen se bild och anger kalibrering klar och börjar klippa, provade 2ggr och den stannar på samma ställe.

Förstår inte varför den inte åker hela guidelinan ut som den ska göra.

Mätte slingan med ohmmeter och fick 5 Ohm lampan lyser grönt så det verkar ok

Vad kan vara fel?
Klipparen är en Gardena Smart Sileno Life 1000 Lona

[bild]

Varför krånglar du till det för dig själv måste vara roligare att åka och bada eller något. Jag sa ju hur du skulle göra.
Gör om och gör rätt. Och du, simma lungt.
 
X xcover5 skrev:
Hur långt vid sidan av guidekabeln ("vänster" sida av guidekabeln, sett mot laddstationen) kör den ?
Ändrar den avståndet ibland eller är det konstant ?
Kör den emot något hinder där den avbryter kalibreringen ?

Kanske har den en max sträcka som den använder för kalibrering (vet ej).
Den börjar med att kolla bredden på korridoren den kan nyttja och kör lite varierande upp till 130cm ca.

Testade att ändra område 1-3 till mer än 200 m och valde starta i appen och då började den med kalibrering och sen gick den hela vägen.

Ska kolla imorgon med omkalibrering igen och se om det fungerar nu.

Knepigt att den omkalibrerar varje gång men det kanske försvinner när den kört ett tag

Ska kolla igen men det kan vara så att den helt enkelt kände av första området som var satt på 45 m, och började där istället för att köra till slut.

En gång när jag testade krockade den i något och då tappade den helt bort att den skulle till slutet av guidelinan.
 
helgestahill helgestahill skrev:
Tycker att guidekabel har en överdrivet krånglig (lång) stäckning. De är ju främst till för att visa startpunkter och visa vägen hem till laddstationen. Jag skulle nog lagt den enligt bifogad skiss.
Får se om det fungerar nu, drog sådär eftersom
avser att ha startpunkt 1 i nedre högra hörnet, startpunkt 2 i nedre vänstra hörnet och startpunkt 3 vid slutet av guidelinan.

Lite overkill men nu är det draget så fungerar det så får det vara så.
 
Rippen85 Rippen85 skrev:
Varför krånglar du till det för dig själv måste vara roligare att åka och bada eller något. Jag sa ju hur du skulle göra.
Gör om och gör rätt. Och du, simma lungt.
Rippen85 Rippen85 skrev:
Varför krånglar du till det för dig själv måste vara roligare att åka och bada eller något. Jag sa ju hur du skulle göra.
Gör om och gör rätt. Och du, simma lungt.
Jag vet att du är världsmästare i allt ;-)

så jag funderade att göra som du ritade fast upp hela vägen till vänster.

Men det tog bara 30 min extra att dra den sträckan, vilket ger mig möjligheter att skapa nogo zoner i appen, vilket verkar fungera bättre om det finns guidelinan nära. Plus att den kör till korridorerna.

Klipparen har gps men den ger inte så bra noggrannhet så linorna hjälper kanske i navigeringen när programvaran förbättras.

Gillar inte att simma med lung orna öppna kanske drunknar då
 
J JanneSjo skrev:
Jag vet att du är världsmästare i allt ;-)

så jag funderade att göra som du ritade fast upp hela vägen till vänster.

Men det tog bara 30 min extra att dra den sträckan, vilket ger mig möjligheter att skapa nogo zoner i appen, vilket verkar fungera bättre om det finns guidelinan nära. Plus att den kör till korridorerna.

Klipparen har gps men den ger inte så bra noggrannhet så linorna hjälper kanske i navigeringen när programvaran förbättras.

Gillar inte att simma med lung orna öppna kanske drunknar då
När min klippare ska åka ut till zon2 så åker den inte exakt efter guidekabelen. Gäller att tänka på det så den inte åker in i ett träd eller något.
Jag har gjort detta misstag så var tionde gång så skiter den i att åka ut till zon2 och börjar klippa istället, för att den åker in i trädet.
(blev bättre när jag uppgradera den)
 
  • Gilla
JanneSjo
  • Laddar…
J JanneSjo skrev:
Den börjar med att kolla bredden på korridoren den kan nyttja och kör lite varierande upp till 130cm ca.

Testade att ändra område 1-3 till mer än 200 m och valde starta i appen och då började den med kalibrering och sen gick den hela vägen.

Ska kolla imorgon med omkalibrering igen och se om det fungerar nu.

Knepigt att den omkalibrerar varje gång men det kanske försvinner när den kört ett tag

Ska kolla igen men det kan vara så att den helt enkelt kände av första området som var satt på 45 m, och började där istället för att köra till slut.

En gång när jag testade krockade den i något och då tappade den helt bort att den skulle till slutet av guidelinan.
Jag har använt "Fot-tricket" för att minimera korridorbredden till c:a 60 cm (man stoppar den efter 60 cm när den börjar kalibrera). Tycker det blir mindre problem med att följa guiden hela vägen på det viset.

En sak som kan få den att avbryta följningen är om man har för kraftig högersväng (på väg ut från laddstationen) på guiden, extra känsligt om klipparen går långt ut vid sidan av guiden.
Jag skulle gärna ha stängt av korridor-funktionen helt om det hade gått.
 
  • Gilla
JanneSjo
  • Laddar…
Rippen85 Rippen85 skrev:
När min klippare ska åka ut till zon2 så åker den inte exakt efter guidekabelen. Gäller att tänka på det så den inte åker in i ett träd eller något.
Jag har gjort detta misstag så var tionde gång så skiter den i att åka ut till zon2 och börjar klippa istället, för att den åker in i trädet.
(blev bättre när jag uppgradera den)
Vilken modell har du?

Min krockade också in i korridoren så jag minskade korridoren vid uppstart.

Får se om dragningen håller...
 
X xcover5 skrev:
Jag har använt "Fot-tricket" för att minimera korridorbredden till c:a 60 cm (man stoppar den efter 60 cm när den börjar kalibrera). Tycker det blir mindre problem med att följa guiden hela vägen på det viset.

En sak som kan få den att avbryta följningen är om man har för kraftig högersväng (på väg ut från laddstationen) på guiden, extra känsligt om klipparen går långt ut vid sidan av guiden.
Jag skulle gärna ha stängt av korridor-funktionen helt om det hade gått.
Jo jag testade fottricket och då blev det färre krockar.

Jag har en liten vänstersväng en bit ut i början av guiden innan högersväng en, tanken var att rikta klipparen snett vänster vid startpunkten, men har inte sett det fungera ännu
 
Tja,

Ni som har era gardenor installerade hur långt ifrån diverse gränser har ni installerat avgränsningskabeln?
Kan man gå helt på "linjalen" eller får man ett sträck då som man behöver trimma?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.