Jordgubbkiwi
Färdmekaniker Färdmekaniker skrev:
Det hade kanske varit mer politiskt korrekt att skriva "människor" istället för "kärringar", men i VERKLIGHETEN har jag ALDRIG hört talas om en kvinna som "bytt samtliga fönster, lagt nya golv, flyttat innerväggar, vänt dörrar, målat fasader, tilläggsisolerat vinden, bilat för nya golvbrunnar" som skribenten anger. Tyvärr.
Och ändå sitter jag här och lurkar i forumet ;)
 
  • Gilla
Elektra och 2 till
  • Laddar…
A
Unikt namn Unikt namn skrev:
Jag tycker nog allt du verkar lite sur... :p
Nä, tycker bara det är en tråkig utveckling. Många andra män är deprimerade och många tar livet av sig. Försöker bara ge TS en spark i baken.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
Johan1975z skrev:
Till TS:
Sluta gnäll och bete dig som en man. Män gnäller inte.

Du kan också byta din fru till en thailändska om det blir för jobbigt.
Gnäller inte. Exfrun bor redan på andra sidan stan se länge. Min tråd var formulerad som en fråga till alla dom som kämpar vidare i sina förhållanden.
 
  • Gilla
  • Älska
Fadai och 5 till
  • Laddar…
Färdmekaniker Färdmekaniker skrev:
Det hade kanske varit mer politiskt korrekt att skriva "människor" istället för "kärringar", men i VERKLIGHETEN har jag ALDRIG hört talas om en kvinna som "bytt samtliga fönster, lagt nya golv, flyttat innerväggar, vänt dörrar, målat fasader, tilläggsisolerat vinden, bilat för nya golvbrunnar" som skribenten anger. Tyvärr.
En bekants bekant (numera död) arbetade i skogen på förtjänst på vintrarna med yxa och bågasåg och fraktade ved till stan seglande med skötbåten. Hon drev ett småbruk med några kor och häst helt på egen hand utan maskiner. Det fanns ingen väg till gården utan allt skulle lyftas i och ur båten. Hon rodde i strömmingsfisket på höstarna(det vill säga rodde. Ingen motor i skötbåten och gissningsvis 10 sjömil till fiskeplatserna).

Jag känner kvinnor i nutid som bara ligger litet efter henne. Som inte har gjort allt det du räknar upp men en del på din lista och vissa betydligt tyngre och skitigare och svårare arbeten än vad som finns på din lista.

Kvinnor kan göra alla slags arbeten som någon man kan utom en enda sak. Köra grävmaskin.
Om de bara vågar och vill. Det finns allt fler som både vågar och vill.
 
  • Gilla
  • Älska
Jumos och 7 till
  • Laddar…
Johan1975z skrev:
Har en skitsnygg, smart, rolig och snäll flickvän. Vi har varit tillsammans länge. Hon är ingen feminist. Om hon blir så åker hon ut.
Om du har en skitsnygg,smart,rolig och snäll flickvän som åker ut om hon blir feminist, då tycker jag att du skall ha en snigel på ögat.
 
  • Gilla
  • Haha
Fadai och 13 till
  • Laddar…
L L A Axelsson skrev:
Om du har en skitsnygg,smart,rolig och snäll flickvän som åker ut om hon blir feminist, då tycker jag att du skall ha en snigel på ögat.
I det där hypotetiska fallet skulle man kunna säga att synden straffar sig själv.
 
  • Gilla
Pysslarn och 4 till
  • Laddar…
B Bikermike skrev:
Detta ämne skulle kanske lämpa sig bättre i ett äktenskapsforum, men nu är jag här.
Efter att ha renoverat ett gammalt hus större delen av all min fritid under tio års tid har jag kommit till en slutsats, nämligen att den som bestämmer (numera exfru) inte har den blekaste aning om vad det innebär att rusta upp något gammalt.
I min värld är det ofrånkomligt att man emellanåt spikar snett, målar lite utanför eller får en kakelplatta aningens på sniskan. Jag har trots allt färdigställt såväl nytt kök som nytt badrum. För att inte tala om att jag bytt samtliga fönster, lagt nya golv, flyttat innerväggar, vänt dörrar, målat fasader, tilläggsisolerat vinden, bilat för nya golvbrunnar och allt sånt där.
Men likt förbannat blev jag bedömd efter det där hammarslaget som syntes i dörrfodret eller tapetskärningen som fransade sig lite nere vid tröskeln:
Så min fråga är: Hur fasen får ni äktenskap och husrenoveringar att synka?
Du är inte ensam grabben.
Min (snart ex-)fru är perfektionist när det gäller vad jag skall göra - men inte när det gäller det hon själv gör för då blir det rejäla pölar med väggfärg på både golv och fönster och takfärg på allt annat än taket.
Vi har en u-formad skånelänga som från början var hennes drömhus - det var därför vi köpte det.
'Jag' har byggt ihop, satt in nya fönster, inrett, gjort nya badrum, kaklat, inrett vinden, byggt pool med ett 300 m2 trädäck, byggt mur, först klippt 100m häck, sedan tagit bort den, tagit ner träd och berså, och en väldig massa annat som jag antingen inte kommer på nu eller ens orkar nämna. Jag skriver att det är 'jag' som gjort det men en del har jag gjort själv och en del har jag arbetslett. Jag skulle t.ex. inte kunna kakla själv men jag har sett till att det blivit gjort, rätt gjort och ibland omgjort. Det har varit många turer till Byggmax, ibland 2 turer före jobbet och två efter jobbet, och jag har nära på lärt mig polska på kuppen. Detta har tagit runt 20 år och huset är fantastiskt fint, det vågar jag påstå. Under tiden har hon jobbat deltid "för att ta hand om barnen" som sedan länge är självständiga och delvis flyttat hemifrån. Hon jobbar dock fortfarande deltid av samma skäl.
Men hur tror du hon beskriver huset?
"Allt förfaller, det ser för djävligt ut, det ser ut som on familjen Taikon bor här och mina vänner förstår inte hur jag står ut."
Ett kompispar (nu skilda) köpte ett stort fin hus för sisådär 10-15 år sedan på en rätt fin adress. Hon ville till varje pris ha huset och sade till sin nan att han får jobba hur mycket han vill bara de kan köpa huset. När huset väl var köpt klagade hon - igen - på att han jobbade för mycket. Jag tyckte att det var rätt elakt gjort (för när de väl köpt huset skulle det ju betalas). Min fru viftade bort det med att "det är ju sådant man säger".
Annat man hört är "nu när du tjänar så bra så kan du ju sluta jobba".
Set finns säkert de som beskrivit värre situationer, men jag orkade inte läsa hela tråden eftersom klockan bara är 22 och jag har en hel del kvar att göra med pool och trädgård innan jag kan gå och sova några timmar.
 
  • Ledsen
  • Gilla
  • Wow
videopac och 6 till
  • Laddar…
Johan1975z skrev:
Du kan ju tycka det. Jag lever i ett fantastiskt förhållande med den finaste tjejen jag träffat. Men vi är olika. Jag är ingenjör och är socionom. Alla hennes kollegor är sura feminister och mina kollegor med liknande jobb är män. De är inte sura.

Ett tips! Kvinnor tänder på riktigta män. Inte nått troll som leker feminist på ett forum
Kvinnor tänder på alla möjliga män. Även såna som inte tror att världen bäst beskrivs med stereotyper och som törs visa känslor. Vem trollar? Jag tror till fullo på idén om lika förutsättningar. Även om såna som du står i vägen :rofl:
Jag kan förstå alla eventuellt sura feminister. Finns en del att jobba på och mkt att stå ut med.
 
  • Gilla
Fadai och 11 till
  • Laddar…
A
Roffe_riff Roffe_riff skrev:
Kvinnor tänder på alla möjliga män. Även såna som inte tror att världen bäst beskrivs med stereotyper och som törs visa känslor. Vem trollar? Jag tror till fullo på idén om lika förutsättningar. Även om såna som du står i vägen :rofl:
Jag kan förstå alla eventuellt sura feminister. Finns en del att jobba på och mkt att stå ut med.
Du får tro det. Du kommer säkert lyckas kamma hem en överviktig feminist med hår under armarna.

nej, vi har inte lika förutsättningar generellt sett. Kvinnor är bättre på att komma ihåg ansikten och män är bättre på logiskt tänkande. Även bland män skiljer det, ex är afrikaner bättre på långdistanslöpning än vita män.

om du nu blir arg igen för vad jag skrev, så kolla in denna dokumentär:

https://www.svtplay.se/fran-savannen-till-tinder
 
  • Gilla
  • Arg
  • Wow
Snigla och 6 till
  • Laddar…
L L A Axelsson skrev:
Om du har en skitsnygg,smart,rolig och snäll flickvän som åker ut om hon blir feminist, då tycker jag att du skall ha en snigel på ögat.
Men om hon blir feminist så är hon ju varken smart eller rolig längre.
Förmodligen förfular hon även sitt utseende. Möjligtvis kan hon fortfarande vara snäll. Men bara möjligtvis.
:cool:
 
  • Haha
  • Gilla
videopac och 3 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Det är ju inget officiellt, utan ingår i de enskilda löneförhandlingarna. Kvinnor får höra att de jobbat för lite för att arbetsinsatsen ska kunna bedömas, och så var det ju det här med vabbandet. Män får höra att de ju vet att han hade gjort en bra insats om han hade varit där. Jag och min make jobbade på samma ställe (dock ej riktigt samma tjänst) och har samma barn, delade i stort sett lika på ledigheten. Han fick 5 000 i höjning mellan barnen för att de inte ville riskera att han skulle få för sig att söka nytt jobb. Jag fick ingenting med motiveringen att han ju fick så mycket. Nu jobbar vi inte på samma ställe längre, jag tröttnade när vår chef såg mina idéer som ett hot mot hennes chefstjänst, men skillnaden kvarstår, då jag tyvärr dragit ett par varv i kommun, region och småföretag, som tyvärr inte är kända för höga löner. Dessutom är det inte lönen som driver mig, det är bara såt otrevligt att det finns sådana skillnader.
Låter som en anekdot. Så du hade en kvinnlig chef. Kallas det för könsdiskriminering om den som diskriminerar har samma kön som den utsatta? Kallas det för rasism när svarta män dödar andra svarta män? Jag vet ju inget om er, men det finns alltid personer som är värdefulla för ett företag och sådana man lätt kan ersätta. På större företag kan det förstås finns andra faktorer än nyttighet som spelar in. Mellanchefer vars avdelningar inte behöver prestera bra har ofta andra prioriteringar som framförallt gynnar dem själva.
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
C cbrolin skrev:
Låter som en anekdot. Så du hade en kvinnlig chef. Kallas det för könsdiskriminering om den som diskriminerar har samma kön som den utsatta? Kallas det för rasism när svarta män dödar andra svarta män? Jag vet ju inget om er, men det finns alltid personer som är värdefulla för ett företag och sådana man lätt kan ersätta. På större företag kan det förstås finns andra faktorer än nyttighet som spelar in. Mellanchefer vars avdelningar inte behöver prestera bra har ofta andra prioriteringar som framförallt gynnar dem själva.
Nu var det två olika chefer (framgår dåligt), men i det senare fallet var det nog att hon var kvinna som gjorde att hon såg mina försök att hjälpa henne om hot om att försöka ta hennes jobb. Har dock dåligt med trådens ämne att göra:

Min mening är att man både i ett förhållande, på en arbetsplats eller i en familj ska göra det var och en är bra på oavsett vilken könstillhörighet sysslan antikt sett haft.
 
  • Gilla
Guzzi och 3 till
  • Laddar…
Johan1975z skrev:
Har en skitsnygg, smart, rolig och snäll flickvän. Vi har varit tillsammans länge. Hon är ingen feminist. Om hon blir så åker hon ut.
Du glömde "blond" ;)
 
  • Haha
  • Gilla
Kromo och 3 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Män som tar föräldraledigt får bättre löneutveckling än män som inte gör det. Kvinnor med barn halkar efter. Oavsett yrkesval. Kvinnor måste alltså välja bort barn för att få samma löneutveckling som män, medan män kan välja båda delarna.
Ok? Vad är lösningen på detta problem? Skall män bära barnet i magen också eller vad menar du?

Det är ingen som tvingar en kvinna att ha barn, dock så visar statistiken att kvinnor som väljer bort barn för en bra karriär oftast tjänat lika mycket som män om inte mer. En annan intressant sak är att kvinnor som väljer bort barn känner sig mer deprimerade och ensamma efter 40 även om dom tjänar massor med pengar.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Nu var det två olika chefer (framgår dåligt), men i det senare fallet var det nog att hon var kvinna som gjorde att hon såg mina försök att hjälpa henne om hot om att försöka ta hennes jobb. Har dock dåligt med trådens ämne att göra:

Min mening är att man både i ett förhållande, på en arbetsplats eller i en familj ska göra det var och en är bra på oavsett vilken könstillhörighet sysslan antikt sett haft.
Så uppfattade jag det ifrån början. Att ni hade olika chefer alltså. Ni jobbade ju inte på samma ställe.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.