A
Svenska män har byggt upp väldens bästa land. Men vi ska ständigt bli hatade av alla andra. Samtidigt vill hela världen bo här och gärna på bidrag.
Svenska män har inte tid att gnäll eller knappt försvara sig, för vi måste arbeta. (jag har semester nu, så lite tid över).
Vi är världens bästa uppfinnar - och ingenjörsland sett till befolkningen. Det är inte genusforskare och offerkoftor som byggt upp detta samhälle.

Usch för allt som slutar på -ism förutom humanism.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
  • Ledsen
Fadai och 10 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Det kompenseras i dagsläget av att männen får betydligt högre pension just av den orsaken. Vilket gör problemet ännu större då många kvinnor pga sin låga pension måste lämna huset de byggt tillsammans när de blir änkor. Hade kvinnor kompenserats istället så hade de haft råd att bo kvar.
Om vi bara tittar på det ekonomiska (och för en stund glömmer t.ex. den tid männen förlorar med barnbarn, släkt och vänner), så VORE ju just att låta kvinnor jobba fyra år längre en sorts ekonomisk kompensation - med fyra års längre arbetstid hinner de jobba in mycket mer pengar till sin pension, och problemet att de inte har råd att bo kvar skulle bli mycket mindre.

Men som sagt, DET förslaget har jag nog aldrig sett.
 
  • Gilla
  • Haha
Snailman och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Nu har vi gått off topic. Åter till ämnet och TS fråga:

"Hur fasen får ni äktenskap och husrenoveringar att synka?"

/Moderator
 
  • Gilla
Källingen
  • Laddar…
A
Till TS:
Sluta gnäll och bete dig som en man. Män gnäller inte.

Du kan också byta din fru till en thailändska om det blir för jobbigt.
 
  • Gilla
  • Haha
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Johan1975z skrev:
Svenska män har byggt upp väldens bästa land. Men vi ska ständigt bli hatade av alla andra.
Svenska män och kvinnor skulle jag nog påstå. Ser man till skapandet av stora företag så, ja, de är ofta startade av män (som säkert har en haft en fru som gett se möjligheter). De allra flesta män har dock inte gjort det och inte kvinnor heller så ska man bara hylla de som startat storföretag så blir det inte så många.

Som man känner jag mig inte hataf, men så beter jag mig inte som en grottmänniska heller ....
 
  • Gilla
  • Älska
Fadai och 16 till
  • Laddar…
Johan1975z skrev:
Till TS:
Sluta gnäll och bete dig som en man. Män gnäller inte.

Du kan också byta din fru till en thailändska om det blir för jobbigt.
Som du generaliserar.
Johan1975z skrev:
Svenska män har byggt upp väldens bästa land. Men vi ska ständigt bli hatade av alla andra. Samtidigt vill hela världen bo här och gärna på bidrag.
Svenska män har inte tid att gnäll eller knappt försvara sig, för vi måste arbeta. (jag har semester nu, så lite tid över).
Vi är världens bästa uppfinnar - och ingenjörsland sett till befolkningen. Det är inte genusforskare och offerkoftor som byggt upp detta samhälle.

Usch för allt som slutar på -ism förutom humanism.
Svenska män byggde detta samhälle? Kul. I din historieskrivning får de äran för vad en samlad befolkning lyckades klämma fram.

Jag är rädd att du missförstår. Din mansbild (och människosyn) är förlegad. Det är den och dess konsekvenser som det klagas på. Inte på mannen i sig. Att du inte förstår det beror på att du är inne och tittar ut, samt är ovillig och oförmögen att inta någon annans perspektiv. Istället delar du ut domar och förenklingar.

Hannarna har en torftig roll i däggdjurens evolution. Enkla spermabehållare som stångas för att bli utvalda av kvinnorna. Däggdjurens evolution handlar om hur honorna väljer partner. Om hannarnas hörntänder förminskas betyder det att honorna väljer den typen av leende. Mindre brutala hannar som bidrar till matförsörjning och aktivt föräldraskap.
 
  • Gilla
  • Haha
Fadai och 13 till
  • Laddar…
Jag upprepar: Detta är off topic. Åter till TS fråga "Hur fasen får ni äktenskap och husrenoveringar att synka?"

/Moderator
 
  • Gilla
  • Wow
Guzzi och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
Jag ser bara två möjliga vägar:

1) kommunikation
2) en hunsad partner

Jag rekommenderar alternativ 1, men det finns ju några som väljer alternativ 2. Kanske tycker de senare att de kommunicerar när de säger "jag bestämmer".
 
  • Gilla
Rasputitsa och 7 till
  • Laddar…
H
Vår metod är att vi diskuterar innan vilka projekt som vi vill göra själva och vilka vi vill leja ut. Sedan försöker vi alltid att göra de tillsammans. Vi har dock efter drygt 20 år tillsammans fått vissa rutiner och vi har god koll på varandras styrkor och svagheter. Även vårt barn har fått vara med och hjälpa till ibland självklart efter sin förmåga. Idag till exempel så gjöt vi plintar. Jag slevade i betongen i rören, barnet (18 år och redigt stark) bar hinkarna mellan tombolan och rören och min bättre hälft blandade betongen. Efter 4 timmar drog vi och badade då var alla möra. Sedan tycker jag personligen att det är viktigt att få lov att utrycka vad man känner men är man missnöjd med ett resultat då får man rycka in själv.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 5 till
  • Laddar…
B Bikermike skrev:
Detta ämne skulle kanske lämpa sig bättre i ett äktenskapsforum, men nu är jag här.
Efter att ha renoverat ett gammalt hus större delen av all min fritid under tio års tid har jag kommit till en slutsats, nämligen att den som bestämmer (numera exfru) inte har den blekaste aning om vad det innebär att rusta upp något gammalt.
I min värld är det ofrånkomligt att man emellanåt spikar snett, målar lite utanför eller får en kakelplatta aningens på sniskan. Jag har trots allt färdigställt såväl nytt kök som nytt badrum. För att inte tala om att jag bytt samtliga fönster, lagt nya golv, flyttat innerväggar, vänt dörrar, målat fasader, tilläggsisolerat vinden, bilat för nya golvbrunnar och allt sånt där.
Men likt förbannat blev jag bedömd efter det där hammarslaget som syntes i dörrfodret eller tapetskärningen som fransade sig lite nere vid tröskeln:
Så min fråga är: Hur fasen får ni äktenskap och husrenoveringar att synka?
Man tar ingen skit. Om kvalitet inte passar den äkta hälften får denna välja att göra själv eller kontraktera hantverkare.
Kort sagt: den som har högst kvalitetsambitioner får göra eller styra vilket som passar denne bäst.
 
Jag och min sambo brukar hjälpas åt med renoveringarna. Jag är bättre på vissa saker och hon är bättre på andra saker. Vi kompletterar varandra och jobbar som ett team.
T.ex är jag katastrofalt dålig på pilliga saker och kan inte hantera sånt alls, medans hon är jätteduktig på det.
Och så har vi filosofin att det är svårt att få något perfekt på ett äldre hus som inget direkt är rakt på och kör efter uttrycket att "bara det blir nått o någe" och "så länge det inte blir sämre än vad det var innan, så är vi nöjda"
Det har funkat fint för oss och vi är nöjda över att ha genomfört saker själva.

Jag brukar säga att vi är ett dreamteam (y):cool:
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 8 till
  • Laddar…
A
Roffe_riff Roffe_riff skrev:
Som du generaliserar.

Svenska män byggde detta samhälle? Kul. I din historieskrivning får de äran för vad en samlad befolkning lyckades klämma fram.

Jag är rädd att du missförstår. Din mansbild (och människosyn) är förlegad. Det är den och dess konsekvenser som det klagas på. Inte på mannen i sig. Att du inte förstår det beror på att du är inne och tittar ut, samt är ovillig och oförmögen att inta någon annans perspektiv. Istället delar du ut domar och förenklingar.

Hannarna har en torftig roll i däggdjurens evolution. Enkla spermabehållare som stångas för att bli utvalda av kvinnorna. Däggdjurens evolution handlar om hur honorna väljer partner. Om hannarnas hörntänder förminskas betyder det att honorna väljer den typen av leende. Mindre brutala hannar som bidrar till matförsörjning och aktivt föräldraskap.

Du kan ju tycka det. Jag lever i ett fantastiskt förhållande med den finaste tjejen jag träffat. Men vi är olika. Jag är ingenjör och är socionom. Alla hennes kollegor är sura feminister och mina kollegor med liknande jobb är män. De är inte sura.

Ett tips! Kvinnor tänder på riktigta män. Inte nått troll som leker feminist på ett forum
 
  • Haha
  • Gilla
videopac och 6 till
  • Laddar…
Johan1975z skrev:
Du kan ju tycka det. Jag lever i ett fantastiskt förhållande med den finaste tjejen jag träffat. Men vi är olika. Jag är ingenjör och är socionom. Alla hennes kollegor är sura feminister och mina kollegor med liknande jobb är män. De är inte sura.

Ett tips! Kvinnor tänder på riktigta män. Inte nått troll som leker feminist på ett forum
Ingenjör OCH socionom? Pluggade du båda samtidigt eller sadlade du om?
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
A
D rob_t_j72 skrev:
Ingenjör OCH socionom? Pluggade du båda samtidigt eller sadlade du om?
nej, skulle stå att hon är socionom.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Unikt namn
Johan1975z skrev:
Du kan ju tycka det. Jag lever i ett fantastiskt förhållande med den finaste tjejen jag träffat. Men vi är olika. Jag är ingenjör och är socionom. Alla hennes kollegor är sura feminister och mina kollegor med liknande jobb är män. De är inte sura.

Ett tips! Kvinnor tänder på riktigta män. Inte nått troll som leker feminist på ett forum
Jag tycker nog allt du verkar lite sur... :p
 
  • Gilla
  • Haha
Fadai och 16 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.