Alla måste bidra.
Ta tag i kommunpolitikerna och landstingspolitikerna och kräv att de håller vägbelysningen släckt mellan klockan 10 på kvällen och 6 på morgonen. Och så vidare.
Att inte göra någonting innebär att man vill ha elransonering...... eller kanske rentav putinvälde.
 
H heimlaga skrev:
Alla måste bidra.
Ta tag i kommunpolitikerna och landstingspolitikerna och kräv att de håller vägbelysningen släckt mellan klockan 10 på kvällen och 6 på morgonen. Och så vidare.
Att inte göra någonting innebär att man vill ha elransonering...... eller kanske rentav putinvälde.
Som du vet älskar svensken att härma sina likar. Alla ska ha stora altaner, belysning överallt, pooler, fula thujor mm mm. Vi har inte fått lära oss att tänka självständigt, men det händer nog, vilken generation som helst…
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J Jan Young skrev:
Jämförde förut Sverige och Finland. Reagerade på att man ser att i Sverige gillar många att ha mkt utebelysning tänd hela natten, inte långt ifrån julgransbelysning till och med under takfot. Till vilken nytta??
Rörelsedetektor är väl smartare?

I Finland har man mer mörkt på natten.
Det är inte lika mkt vägbelysning här heller.
Men det skrev jag ju att jag tänkte fixa smartstyrning och en deckare. Dock är de inget jag skulle få för mig att ringa elektrikern för att endast fixa till. Utan det sker när det är mer att göra med huset.
Och min förklaring funkar säkert för många, de vill ha viss belysning så att ingen kan smyga runt ostört. På en gård blir det väl på andra hållet om man inte har bevakning, att man lyser upp tjuvens arbetsområde.

När jag rör mig i byn i mörker, då specifikt höst och vinter så räknar jag med att det finns belysning längs vägar och gångvägar. Hade jag velat ha det totalmörkt hade jag bosatt mig utanför samhällen.
 
H heimlaga skrev:
Nu sitter ni här och förklarar en efter en att om ni släcker utebelysningen till natten sparar ni bara så och så många kronor så det ätr bäst att fortsätta som förr.

Har tanken någonsin slagit er att om alla tänker så blir det elransonering och roterande elavbrott till vintern?
Om ni däremot gör er del var och en kan elransonering gå att undvika. För att få det till stånd gäller det att faktiskt vara med och släcka onödiga lampor.
Ingen människa behöver ha tomten upplyst på nätterna när man är inne och sover. Är man rädd tuvar finns det rörelsedetektorer.
Chansen är större att få ha arbetet kvar om vi inte tvingas köra ned industrin på grund av elbrist. Att ha arbetet kvar och industrin igång är betydligt bättre än motsatsen eller hur tycker ni?
Ska man tro en artikel för nån vecka sen så är det i förstahand industrier/företag med avtal på att släcka ner elen.

Om du jobbar, vad har ditt företag gjort för miljön och spara på el?

Och att stänga ner industrin har redan skett, sök på pappersbruk i klippan så får du se vad elbristen har gjort =)
 
Vänta litet nu........ du skriver alltså att för att du räknar med att du vill ha upplyst alla tider på dygnet så måste samhället ta konsekvenserna. Till exempel stängda industrier och roterande elavbrott och skyhöga elpriser. Samtidigt ser du de höga elpriserna som ett problem.
Förstod jag dig rätt?

Vad vi behöver just nu är konsekvenstänkande. Enda sättet att få ned elpriserna och garantera tillgången på elektricitet är att minska användningen. Jag personligen väljer bort trivselfaktorer först innan jag förväntar mig att industrin skall stänga.
 
H heimlaga skrev:
Vänta litet nu........ du skriver alltså att för att du räknar med att du vill ha upplyst alla tider på dygnet så måste samhället ta konsekvenserna. Till exempel stängda industrier och roterande elavbrott och skyhöga elpriser. Samtidigt ser du de höga elpriserna som ett problem.
Förstod jag dig rätt?

Vad vi behöver just nu är konsekvenstänkande. Enda sättet att få ned elpriserna och garantera tillgången på elektricitet är att minska användningen. Jag personligen väljer bort trivselfaktorer först innan jag förväntar mig att industrin skall stänga.
Jag kan gå ner och trycka på nollan i elcentralen med sommartid mellan 22-06. Onödigt att ha ingående el alls.
 
J
Jsg är orolig för den stundande vintern, det kommer nog vara fullt i duschrummet på jobbet.
 
  • Gilla
halper och 2 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Ska man tro en artikel för nån vecka sen så är det i förstahand industrier/företag med avtal på att släcka ner elen.

Om du jobbar, vad har ditt företag gjort för miljön och spara på el?

Och att stänga ner industrin har redan skett, sök på pappersbruk i klippan så får du se vad elbristen har gjort =)
Jag sparar så mycket jag kan.
Vintertid låter jag temperaturen i verkstaden ligga på mellan 5 och 10 plusgrader. Kallare än så går det inte att ha det utan att frysa sönder händerna då jag arbetar barhänt med gjutjärnsmaskiner. Jag har byggt en avancerad filteranläggning för att inte behöva blåsa ut varmluft och ändå ha hygglig kvalitet på inandningsluften. Inga utomhuslampor utom en liten lampa (tror den är 15 watt) vid lastbryggan så man hittar in och ser att lasta och lossa. Inomhusbelysningen vill jag inte spara på av säkerhetsskäl men jag släcker direkt då jag lämnar utrymmet. Elmotorerna på maskinerna är upp till 5,5kw så de drar en del men jag stannar alltid maskinen när den inte behövs. Lokalen är hyrd så jag kan inte tilläggsisolera men jag håller på och sågar virke till ett eget nybygge som blir bättre isolerat. Virke ur egen skog lokalt sågat och lufttorkat för att undvika onödiga kostnader och onödiga transporter.

Då jag arbetar ute på byggen använder jag så mycket lampor att jag ser att arbeta och så mycket elektriska maskiner att arbetet går framåt. Någon uppvärmning är det sällan frågan om och när sådan finns är det för husets skull inte för min skull och bara minsta möjliga.
Bilen är en Ford Transit Connect med den minsta dieselmotorn. Extremt bra bränsleekonomi för en paketbil. Jag undviker onödigt körande så långt som möjligt. Försöker kombinera arbetskörslor och egna stadsärenden.
Det är svårt att spara mer än så. Har du förslag?
 
H heimlaga skrev:
Jag sparar så mycket jag kan.
Vintertid låter jag temperaturen i verkstaden ligga på mellan 5 och 10 plusgrader. Kallare än så går det inte att ha det utan att frysa sönder händerna då jag arbetar barhänt med gjutjärnsmaskiner. Jag har byggt en avancerad filteranläggning för att inte behöva blåsa ut varmluft och ändå ha hygglig kvalitet på inandningsluften. Inga utomhuslampor utom en liten lampa (tror den är 15 watt) vid lastbryggan så man hittar in och ser att lasta och lossa. Inomhusbelysningen vill jag inte spara på av säkerhetsskäl men jag släcker direkt då jag lämnar utrymmet. Elmotorerna på maskinerna är upp till 5,5kw så de drar en del men jag stannar alltid maskinen när den inte behövs. Lokalen är hyrd så jag kan inte tilläggsisolera men jag håller på och sågar virke till ett eget nybygge som blir bättre isolerat. Virke ur egen skog lokalt sågat och lufttorkat för att undvika onödiga kostnader och onödiga transporter.

Då jag arbetar ute på byggen använder jag så mycket lampor att jag ser att arbeta och så mycket elektriska maskiner att arbetet går framåt. Någon uppvärmning är det sällan frågan om och när sådan finns är det för husets skull inte för min skull och bara minsta möjliga.
Bilen är en Ford Transit Connect med den minsta dieselmotorn. Extremt bra bränsleekonomi för en paketbil. Jag undviker onödigt körande så långt som möjligt. Försöker kombinera arbetskörslor och egna stadsärenden.
Det är svårt att spara mer än så. Har du förslag?
Vad är din dagliga förbrukning i hemmet? Hade varit intressant och veta ändå. Jag för statistik på min förbrukning för att skilja hushållet från elbilen.
Menar då det som går enbart på din elmätare där du bor.
 
B
R Rkarlsson skrev:
Jag kan gå ner och trycka på nollan i elcentralen med sommartid mellan 22-06. Onödigt att ha ingående el alls.
Kan ju vara bra med el till frys och kyl i alla fall...
 
R Rkarlsson skrev:
Vad är din dagliga förbrukning i hemmet? Hade varit intressant och veta ändå. Jag för statistik på min förbrukning för att skilja hushållet från elbilen.
Menar då det som går enbart på din elmätare där du bor.
Det är svårt att veta för min elförbrukning är just nu fördelad på två mätare med avläsning varannan månad som dessutom går i otakt.
Periodvis kan elförbrukningen bli ganska stor för om jag har någon större reparation på gång kan svetsen och vinkelslipmaskinen vara igång dagarna i ända. Fast å andra sidan sparar det energi att reparera i stället för att skrota och köpa nytt.
 
B BSOD skrev:
Kan ju vara bra med el till frys och kyl i alla fall...
Handla för dagen, ta cykeln ner helt enkelt. ;)
 
H heimlaga skrev:
Det är svårt att veta för min elförbrukning är just nu fördelad på två mätare med avläsning varannan månad som dessutom går i otakt.
Periodvis kan elförbrukningen bli ganska stor för om jag har någon större reparation på gång kan svetsen och vinkelslipmaskinen vara igång dagarna i ända. Fast å andra sidan sparar det energi att reparera i stället för att skrota och köpa nytt.
Okej, då har du inte så du kan se för dagen? Jag har en dosa så jag kan se realtid.
Anser att jag ligger rätt långt under vad folk förbrukar =) Och faktiskt låter utebelysningen var som den är tills jag drar hit en elektriker.
 
R Rkarlsson skrev:
Handla för dagen, ta cykeln ner helt enkelt. ;)
Det är extremt miljöskadligt.
Många matvaror som går att få ihop med liten miljöpåverkan är säsongvaror. Allt som kommer ur skogen och ur trädgården och ur sjön är sådant och skall man ha någon nytta av det måste det bevaras.
Många matvaror som går att köpa lokalt direkt av bönder blir partiköp. 40 kilo maletkött i gången. En tunna vete i gången. 15 kålhuvuden i gången. En säck morötter i gången. Sådant handlande sparar både pengar och miljö och faktiskt också tid men båda frysboxarna är ständigt i gång.
En timme på cykel enkel resa till affären betyder två timmar tur retur. Man har inte tid med sådant varje dag.

I år när tillgången på varor kan halta framåt våren blir det extra viktigt att fylla frysarna och källaren. Blåbär, jordgubbar, hallon, lingon, vinbär, bönor, rödbetor, vitkål både som surkål och stekt frusen kål, surgurka, konserverade bär och frukter och sylter av olika slag, potatis, morötter, lök, konserverad tomatsås, förvällda nässlor, äppelmos både fruset och konserverat och så vidare. Och så förstås en tunna vete och en tunna råg som kan behöva fyllas på i skördetiden när säden är billig. Ärtskörden och rovorna misslyckades i år men annars fyller vi förråden inför vintern. Så som man skall göra varje år.
 
Redigerat:
G
H heimlaga skrev:
Nu sitter ni här och förklarar en efter en att om ni släcker utebelysningen till natten sparar ni bara så och så många kronor så det ätr bäst att fortsätta som förr.

Har tanken någonsin slagit er att om alla tänker så blir det elransonering och roterande elavbrott till vintern?
Om ni däremot gör er del var och en kan elransonering gå att undvika. För att få det till stånd gäller det att faktiskt vara med och släcka onödiga lampor.
Ingen människa behöver ha tomten upplyst på nätterna när man är inne och sover. Är man rädd tuvar finns det rörelsedetektorer.
Chansen är större att få ha arbetet kvar om vi inte tvingas köra ned industrin på grund av elbrist. Att ha arbetet kvar och industrin igång är betydligt bättre än motsatsen eller hur tycker ni?
Släcka några Led gör nog ingen större skillnad, det är i huvudsak värmesystemen som drar effekten. Inte för att jag tycker det är bra med massa utebelysning i onödan.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.