Ja man får såklart göra det bästa utav det. Min känsla är att många inte riktigt förstått vad detta kommer innebära. Många som suttit med fasta avtal kommer inom kort gå från elkostnad på 20.000 till 60.000, i ett bräde. Alltså det kommer svida något enormt, inkl undertecknad naturligtvis.

Vem med en normal lön med villa kommer ha råd att upprätthålla den konsumtion man haft under ca 10 år? (Låga räntor och låga elkostnader). Det bör rimligen innebära att väldigt många kommer bli arbetslösa, få kommer prioritera kläder, nya utemöbler etc. Många branscher kommer få det tufft.

Det är just detta som i min värld är mycket negativt för de flesta, och just det är det helt tyst om från våra folkvalda.
 
  • Gilla
H Joakim och 2 till
  • Laddar…
M m@nge skrev:
Många som suttit med fasta avtal kommer inom kort gå från elkostnad på 20.000 till 60.000, i ett bräde. Alltså det kommer svida något enormt, inkl undertecknad naturligtvis.
Du pratar om mig :cry:
 
  • Ledsen
Jonasdzm
  • Laddar…
M
Vi kommer se tillbaka på 2022 och säga att då var det bra, elen började visserligen bli dyr men det fanns ström hela tiden, inga roterande bortkopplingar och det fanns fortfarande företag som tillverkade varor som folk hade råd att köpa.
 
  • Gilla
EMIL Emil och 2 till
  • Laddar…
Du kommer inte att se roterande bortkopplingar i framtiden heller.
 
  • Gilla
EMIL Emil och 1 till
  • Laddar…
Vi går över till timdebitering nu, och har redan sänkt vår elförbrukning utan att egentligen försöka. Bara genom att vara mer medvetna. Ligger på 20 % lägre elförbrukning hittills i år jämfört med fjolåret. Och när det är dags att dra i gång bergvärmen blir det nog med några grader lägre.

Men jag är egentligen inte orolig för elpriserna. Visst, det kommer att bli dyrare, och visst, det gäller att dra ner på förbrukningen. Men för oss gör det egentligen inget om priset drar i väg till 10kr/kWh. Det klarar vi utan problem.

Vad jag är orolig för är effekterna på samhället. Vi kommer att ha elbrist i vinter, och man kommer inte att kunna höja priserna tillräckligt för att låta marknaden fungera. Vanligt folk har helt enkelt inte råd med t.ex. 10kr/kWh.

I stället kommer vi att få pristak, och elransonering. Det finns ju flera sätt att genomföra detta, men jag tror på rullande strömavbrott. Det enda riktiga alternativet vore att stänga ner industrier i stor skala, men det känns som ett ännu större självmål.

Så vårt hushåll kommer att förbruka el när den är som billigast under dygnet, och har bullat upp med reservkraft för när strömmen bryts.

Winter is coming! :(
 
  • Gilla
EMIL Emil
  • Laddar…
Jag växte upp bland människor som hade upplevt ett krig och kanske varit några år vid fronten och kommit hem mer eller mindre sönderskjutna till ett sönderbombat land. En del hade flytt från Karelen och kommit hit utan någonting mer än de kunde bära med sig. En del av de äldsta kom ihåg inbördeskriget och de ryska ockupationstrupperna.
Jag själv har upplevt 90-talskrisen i Finland med 20% arbetslöshet och halverade fastighetspriser.
Det här fastän jag bara är 40 år.
Sätt in nuläget i det sammanhanget så ser ni att dels är det här är bara en kris av det slaget som händer en eller två gånger under ett människoliv.

Eftersom den här krisen är ett normalt inslag i vardagen så gäller det att hantera den på ett konstruktivt vis. Det stora hotet som jag ser det är människor som fortsätter dumkonsumera som om ingenting har hänt tills kassan är tom.
Nu gäller det i stället att acceptera det som komma skall och göra det bästa av situationen. Det betyder omedelbart stopp på all onödig dumkonsumtion. De pengarna som man sparar in där satsar man på sådant som behövs eller gör nytta i den nya verkligheten. En massa människor som arbetar i yrken som lever på den gamla verkligheten kommer att bi arbetslösa hur vi än gör men om vi i stället för att kasta bort pengarna använder dem på varor som behövs i den nya verkligheten så kommer åtminstone en stor del av de arbetslösa att kunna få nya arbeten i andra branscher som producerar varor och tjänster till den nya verkligheten.
Sedan gäller det att sätta tryck på politikerna så att de inte bromsar konstruktiva problemlösningar eller utser grupper som lämnas åt sitt öde att gå under utan i stället leder samhället tillsammans genom krisen.
 
  • Gilla
Greger_08 och 10 till
  • Laddar…
Kilrain Kilrain skrev:
Vi går över till timdebitering nu, och har redan sänkt vår elförbrukning utan att egentligen försöka. Bara genom att vara mer medvetna. Ligger på 20 % lägre elförbrukning hittills i år jämfört med fjolåret. Och när det är dags att dra i gång bergvärmen blir det nog med några grader lägre.

Men jag är egentligen inte orolig för elpriserna. Visst, det kommer att bli dyrare, och visst, det gäller att dra ner på förbrukningen. Men för oss gör det egentligen inget om priset drar i väg till 10kr/kWh. Det klarar vi utan problem.

Vad jag är orolig för är effekterna på samhället. Vi kommer att ha elbrist i vinter, och man kommer inte att kunna höja priserna tillräckligt för att låta marknaden fungera. Vanligt folk har helt enkelt inte råd med t.ex. 10kr/kWh.

I stället kommer vi att få pristak, och elransonering. Det finns ju flera sätt att genomföra detta, men jag tror på rullande strömavbrott. Det enda riktiga alternativet vore att stänga ner industrier i stor skala, men det känns som ett ännu större självmål.

Så vårt hushåll kommer att förbruka el när den är som billigast under dygnet, och har bullat upp med reservkraft för när strömmen bryts.

Winter is coming! :(
Nej, vi kommer inte att se några roterande bortkopplingar. Det är jag helt söker på. Däremot kan det bli jobbigt dyrt.
Jag funderar på timpris just för att kunna undvika all inte helt nödvändig konsumtion de dyraste timmarna. För topp priserna kan bli rejält höga.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, vi kommer inte att se några roterande bortkopplingar. Det är jag helt söker på. Däremot kan det bli jobbigt dyrt.
Jag funderar på timpris just för att kunna undvika all inte helt nödvändig konsumtion de dyraste timmarna. För topp priserna kan bli rejält höga.
Hoppas du har rätt, tror du har fel.

"Chance favors the prepared mind." ;)
 
Själv ser jag inte direkt på hur jag skulle gynnas av timpris. Det enda som jag kan styra är att tvätta/diska på natten.

Men uppvärmning etc måste ju köra 24/7 så vad är det egentligen ni kör på de billiga timmarna? Elbil (vilket jag inte har) förstår jag att man laddar på natten.

Duschar ni på nätterna också?
 
  • Gilla
gone_fishing och 2 till
  • Laddar…
Kilrain Kilrain skrev:
Hoppas du har rätt, tror du har fel.

"Chance favors the prepared mind." ;)
Det har folk tjatat om i flera år. Men efterfrågan balanseras av priset. Det kan bli rejält dyrt, men inte bortkopplingar.
En liten brasklapp bara, får vi stora fel vid hög belastning kan det bli strömavbrott. Typ att stora ledningar havererar eller liknande.
 
M
D Daniel 109 skrev:
Nej, vi kommer inte att se några roterande bortkopplingar. Det är jag helt söker på. Däremot kan det bli jobbigt dyrt.
Det var de nog också säkra på i Kalifornien för 10år sedan nu är det verklighet….
 
  • Gilla
Zlatje och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
H heimlaga skrev:
Jag växte upp bland människor som hade upplevt ett krig och kanske varit några år vid fronten och kommit hem mer eller mindre sönderskjutna till ett sönderbombat land. En del hade flytt från Karelen och kommit hit utan någonting mer än de kunde bära med sig. En del av de äldsta kom ihåg inbördeskriget och de ryska ockupationstrupperna.
Jag själv har upplevt 90-talskrisen i Finland med 20% arbetslöshet och halverade fastighetspriser.
Det här fastän jag bara är 40 år.
Sätt in nuläget i det sammanhanget så ser ni att dels är det här är bara en kris av det slaget som händer en eller två gånger under ett människoliv.

Eftersom den här krisen är ett normalt inslag i vardagen så gäller det att hantera den på ett konstruktivt vis. Det stora hotet som jag ser det är människor som fortsätter dumkonsumera som om ingenting har hänt tills kassan är tom.
Nu gäller det i stället att acceptera det som komma skall och göra det bästa av situationen. Det betyder omedelbart stopp på all onödig dumkonsumtion. De pengarna som man sparar in där satsar man på sådant som behövs eller gör nytta i den nya verkligheten. En massa människor som arbetar i yrken som lever på den gamla verkligheten kommer att bi arbetslösa hur vi än gör men om vi i stället för att kasta bort pengarna använder dem på varor som behövs i den nya verkligheten så kommer åtminstone en stor del av de arbetslösa att kunna få nya arbeten i andra branscher som producerar varor och tjänster till den nya verkligheten.
Sedan gäller det att sätta tryck på politikerna så att de inte bromsar konstruktiva problemlösningar eller utser grupper som lämnas åt sitt öde att gå under utan i stället leder samhället tillsammans genom krisen.
Ett av mina starkaste minnen är när jag vid 12-13 års ålder åkte med pappa till Finland för att diskutera affärer. Det visade sig att den finske affärsmannen varit med om det (fruktansvärda) vinterkriget och jag glömmer aldrig hans berättelser i den obligatoriska saunan. Själv blev han nästa avskuren på mitten av ryskt artillerisplitter, men överlevde och kunde efter en lång konvalescens återgå till arbete och lyckades sedan mycket bra som affärsman.

Jag hoppas att våra samhällen kan hålla ihop och prioritera det som är viktigt när snålblåsten börjar på riktigt.
 
  • Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
M m@nge skrev:
Själv ser jag inte direkt på hur jag skulle gynnas av timpris. Det enda som jag kan styra är att tvätta/diska på natten.

Men uppvärmning etc måste ju köra 24/7 så vad är det egentligen ni kör på de billiga timmarna? Elbil (vilket jag inte har) förstår jag att man laddar på natten.

Duschar ni på nätterna också?
Diska på natten är helt rätt, men tvätta gör du lämpligen på helgerna som det ser ut nu.
Uppvärmning och vattenvärmning behöver du INTE köra 24/7! Om du är smart, värmer du upp varmvatten ordentligt när det är billigt, så att du kan duscha när det passar. Det är en faktor 10 vi pratar om! Detsamma gäller värmning av hus och garage.:)
För att lyckas med det behövs någon form av hemautomationslösning. Bara insikten räcker långt. Med hemautomation, blir det dessutom bekvämt.:cool:
/Fumble
 
Betalade totalt 459:- för 339 kwh i juni och fortsätter med den prisnivån i nästan 2 år till (Maj -24), sen vete tusan vad som händer.
Har inga alternativ i mitt boende, får installera braskamin, men den får bara användas för trivseleldning (regler från kommunen i tätbebyggt område) (30 BR radhus mitt ute i ingenstans) Tror det står en brasa 2 ggr per vecka eller liknande.
Ha kallt är inget alternativ för mig, jobbar ofta med reparation och montage i kyl och frysrum, då vill man ha varmt när man kommer hem som en fryst fiskpinne.
Har skaplig lön men bor ensam, redan idag går lönen åt varje månad. Spar några tusen varje månad, och det är väl det man får offra.
Sälja bilen....över min döda kropp, då säljer jag kåken och bor i bilen med pelltskamin i skuffen ;)
 
M m@nge skrev:
Själv ser jag inte direkt på hur jag skulle gynnas av timpris. Det enda som jag kan styra är att tvätta/diska på natten.

Men uppvärmning etc måste ju köra 24/7 så vad är det egentligen ni kör på de billiga timmarna? Elbil (vilket jag inte har) förstår jag att man laddar på natten.

Duschar ni på nätterna också?
När elpriset är 10 kr/kWh kanske man inte behöver laga just den maten den dagen, exempelvis. Men som du säger är det värmen som är den stora slukaren. En av de första sakerna jag gjorde när vi flyttade till villa var att bygga en styrning till värmepumpen som tar bland annat elpriset i beaktande. Har legat 20–30% under "månadspris" de senaste månaderna. De allra dyraste dagarna accepterar vi komfortförsämring, men hittills har det de flesta dagar räckt att bara flytta förbrukningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.