Så länge som du inte skjuter honfiskar som har yngel med sig tycker jag att 30-06 känns som ett bra val. Viktigt att uppträda jägarmässigt när man väljer byte.

Med lite tur förbättrar du även tilluften i huset om du tänker rätt med kulfånget.
 
  • Haha
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
H hellepiano skrev:
Samison.

Har du artbestämt dom så du vet om det är långsprötad silverfisk eller vanlig silverfisk?
Vanlig silverfisk mycket i ett rum kan tyda på fuktskada. Vanlig silverfisk gillar mest badrum, kök tex under köksbänken vid avloppen , men långsprötad silverfisk tål torrare klimat och kan finnas lite överallt tex inne i väggarna.

Såg du inga levande när du tog loss lister eller bakom tvättmaskin, kylskåp osv?
Då kanske du inte har så jättemånga.

Den under golvet kanske inte levde i väggen men tog sin tillflykt dit för det fanns ett hål där.

Hos oss kröp det bakom lister när man tog bort dom och under köksskåpen. Har sprutat själv med Myrrpspray (samma som Radar fast mer flytande)
under köksskåpen och då låg det många många döda, mestadels små nymfer.
Har inte sprutat alla lister (Anticimex) då jag har ett litet barn som när vi flyttade in var i åldern att han kröp runt på alla golv och stoppade saker i munnen.
Har haft i Myrnixpulver pulver i glipan mellan parkettgolv och vägg och limmat fast alla lösa tapeter främst bakom golvlister och taklister. Pulvret är ju ett vasst stenmjölspulver som de skär sönder sig på och verkar så länge pulvret ligger kvar.
Fogat golvlisterna. men är bra att ha pulver bakom dvs nått som dödar.

Sen har jag också gått lös med fogen i alla hål runt fönster, dörrkarmar, bakom golvlisterna.
Problemet jag märker är att fogen lätt spricker på hösten när det blir torrare i alla fall vanlig målarfog.

Har nu hittat en ny fog som är vattenbaserad som har 25 % rörlighet och som går att torka bort med vatten och trasa dvs inte så kladdig så den använder jag.

vi har ju sammanlagt haft kanske över 1000 fiskar. Gick varje morgon med ficklampa runt listerna eftersom de kommer fram på natten. Satte streck för varje dag och det blev i början 150-200 i månaden första året.
De verkar ha äggkläckningsperiod mellan nov-januari alltså på höst-vinter för då har jag sett som flest båda åren vi bott här.

men om du inte sett så många levande så kanske du inte har så många alls som vi haft.

Det är bättre nu men vet inte om det mest beror på att de är instängda, täppt för hålen.
Men på undervåningen har vi dubbla parkettgolv i halva våningen då förra ägaren bara la på ett nytt golv ovanpå det gamla med stor höjdskillnad mot köksdelen där det bara är ett lager.
dvs det ligger plastmatta, plastfoam, parkett, plastfoam och ny parkett vilket inte alls är bra.
Ett lager golv blir ju instängt mellan 2 plastlager.
Skulle egentligen vilja riva ut golven som sviktar och knakar men det blir en dyr historia
Vad är det för fog du hittat som funkar mot parkettgolvet? Måste också börja foga nu men vet inte vad jag ska använda?
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Staffans2000
Hur går det med processen och de små gynnarna.
För egen del, skulle jag inte betrakta det som ett fel överhuvudtaget och än mindre ett dolt fel.

Staffan
 
I Implor skrev:
Jag körde latexfog. öppnade på övervåningen och kollade efter ca 6 månader och den var fortfarande tät.

[länk]


Viktigast är att strössla ner kiselpulver i springan så dom som finns dör.

[länk]
okej tack men har den latexfogen 25% rörlighet som någon tidigare skrev? För jag behöver ju ha den mot parkettgolvet men det kanske du haft? Jag tänker så den inte spricker när golvet rör på sig

hur har det gått annars, har det minskat i antal?
 
Går helt okej. Hittade första igår efter inte sett en enda på kanske 2-3v.

Den sista större mängden försvann efter jag tätat runt alla eluttag.

vi har fogen ihop med ett parkett golv.
 
  • Gilla
Bettan74 och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
Kan verkligen djur som inte skadar byggnaden, överhuvudtaget vara ett fel?
Om så, var går gränsen?

Staffan
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Kan verkligen djur som inte skadar byggnaden, överhuvudtaget vara ett fel?
Om så, var går gränsen?

Staffan
Intressant fråga. Men om djuren kan ses som en fara för syftet, alltså att bo där, genom att vara en fara för hälsan så kanske det kan anses som ett fel. Någon av alla kompetenta skribenter här kanske vet mer
 
I Implor skrev:
I radhus skulle jag säga det är omöjligt eller extremt svårt. Har en dom så finns de hos alla. Vi har pratat med flera grannar och minst 3st till har långsprötade silverfiskar och haft problem i åratal. Detta ska säljaren ha vetat om och sagt att granne x hade problem.

Om säljare kände till dom eller inte är ej relevant. Är ett Dolt fel. Om säljaren känt till problemet så är det inte dolt.
Kolla mex Anticimex om dom varit i bostaden tidigare innan ni köpte!
 
Långsprötiga silverfiskar är silverfiskar som är äldre än tre år. Så då har du många silverfiskar hemma. Hade också problem med silverfiskar och fick en super effektiv dosa från Anticimex. De har nu varit borta i ca 3 år sedan dess.
silverfiskar gillar damm och fukt . Se till att dammsuga ordentligt och torka ut badrummet efter ni har duschat.

Att häva ett köp pga silverfisk går nog inte


I Implor skrev:
har precis köpt ett radhus i superskick. Jättefint och byggt för ca 10 år sedan. Men nästan direkt när vi flyttat in så upptäcker vi silverfiskar. Efter ett par dagar så kommer vi fram till att det är långsprötiga silverfiskar.

Med de vi läst så verkar det vara ett helvete att bli av med. Så vi vill häva köpet.

Är det någon som hamnat i liknande sits och hur gick det?

Jag kollade noga under visningen efter fel och huset är även besiktigad/doldafelförsäkrad.
 
Karlia
S Sommar2020attefall skrev:
Långsprötiga silverfiskar är silverfiskar som är äldre än tre år. Så då har du många silverfiskar hemma. Hade också problem med silverfiskar och fick en super effektiv dosa från Anticimex. De har nu varit borta i ca 3 år sedan dess.
silverfiskar gillar damm och fukt . Se till att dammsuga ordentligt och torka ut badrummet efter ni har duschat.

Att häva ett köp pga silverfisk går nog inte
Långsprötig silverfisk är en annan art, som gillar torrare omgivning.
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
dd88 dd88 skrev:
Kanske inte det man vill höra men vi hade samma typ av silverfiskar i en lägenhet och de var omöjliga att göra sig av med, vi flyttade (pga andra anledningar) efter ett par år och då fanns de kvar trots regelbundna besök av anti cimex. Hade massor med fällor ute men såg ändå 1-2 per dag. Räcker inte heller att en lägenhet blir fri utan hela huset måste göra en insats, räcker att en lägenhet inte tar det seriöst och allt är förgäves. Värst av allt var nog ändå all sanering som krävdes för att inte få med sig silverfiskar i flytten.

Jag lider med dig.
----------------------------------------

Hej!

Såg att ni har haft problem med silverfiskar. Vi har hyrt i andra hand och där råkat ut för en invasion av långsprötade silverfiskar. Vi är livrädda att få med oss dessa den dag vi kan flytta hem (håller på och renoverar vår lägenhet därav andrahandsboende) .

Vi har slängt en massa men vill ju ändå behålla vissa saker men vill verkligen inte ta med oss ohyran hem. Vi har nu packat in allt efter skakat det i plastkartonger och ställt det i ett garage, tvättar allt som går på 60 grader och resten på 40 grader, vi funderar dock på om man måste spraya lådorna också men vet inte riktigt med vad?

Är inte helt förtjust i kemikalier då vi har hundar och barn. Hur gjorde ni? Blev ni av med allt?

Stort tack!
 
R Ruddelidutt skrev:
Hur har det gått för dig TS?
Vi bodde i ett hyfsat nytt radhus för ett par år sedan, byggt 3-4 år tidigare.
Iaf så såg jag en silverfisk en dag, när vi precis flyttat in, en långsprötad äcklig en. Kröp fram på min nyfödda sons leksak.. vidrigt. Efter det så såg man ju bara fler och fler men oftast inte mer än ett par om dagen. Min man läste sig till att de även verkade komma utifrån och de höll ofta till vid entrédörren. Provade fällor från anticimex som kanske tog en eller två.
Iaf så skulle vi resa utomlands i en månad och när jag och barnen stod utanför och väntade på taxin kröp min man runt och sprutade radar vid varje golvlist ;-) När vi öppnade dörren en månad senare låg det hundratals döda silverfiskar överallt på golvet, bland de äckligaste jag någonsin varit med om! Min man småräknade medans han dammsög upp dom men slutade vid 450 nånting.
Bor i ett annat hus idag, utan silverfiskar. Men ville även säga det att innan radhuset bodde vi i en lägenhet byggd 2007 och i det huset har de idag stora problem med silverfiskar (inte när vi bodde där), tror att de kan finnas lite överallt nuförtiden. Jäkligt äckliga i vilket fall.

-----------------------------------------

Hej!

Måste fråga om ni även sanerade era saker innan ni flyttade vidare för att inte få med er "krypen"? Vi har hyrt i andra hand och flyttade ut efter en vecka och är livrädda att vi fått med oss silverfiskar och vill sanera allt.

:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.