Generellt vill man nog inte ha "dimma" av glyfosat, då sprids den lättare med vinden och kan lättare hamna där man inte vill ha den. Leta efter en med "flatstråle", med långt rör/skaft för att komma nära marken. Då blir det tyngre droppar som kommer rätt.

Jag gillar och använder Jape-sprutan, har förlängt den för att komma nära marken. Någon här skrev dock att den har ändrats nu, så jag vet inte hur den är nu.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Tack för rådet, ska kika på Jape. I vanlig ordning fanns det redan flera trådar om trycksprutor och det nämdes Hardi och Solo också..
 
Snailman
G gluecifer skrev:
Har någon tips på en tryckspruta av kvalité?
Den senaste från Biltema(?) pyser och läcker dvs tappar tryck. Den jag hade innan dess strulade med munstycket så det blev en taskig prostatastråle istället för en dimma av RoundUp’en.
Skaffade en sådan, följer med en förlängning till den, fraktfritt från Amazon

https://www.google.com/aclk?sa=L&ai...nd6htoT5AhWPX_EDHYTDCKwQwg8oAHoECAEQFw&adurl=
 
Snailman Snailman skrev:
Skaffade en sådan, följer med en förlängning till den, fraktfritt från Amazon

[länk]
ok! Brukar du skölja ur med vatten efter roundup, och skölja ur munstycke osv? Jag har aldrig gjort på de billiga sprutorna och kanske är det därför de slutar funka
 
Snailman
G gluecifer skrev:
ok! Brukar du skölja ur med vatten efter roundup, och skölja ur munstycke osv? Jag har aldrig gjort på de billiga sprutorna och kanske är det därför de slutar funka
Nej, har jag inte gjort, nu har jag bara haft den sen i våras, då jag letade runt efter sprutor, Japes tyckte jag var ganska dyr och dessutom några hundra till för förlängningen.
Gloria är ju ganska stort märke och rätt billig på Amazon 345kr fraktfritt, Bauhaus tar 569 för samma och frakt lär tillkomma. Det finns ju lite reservdelar att köpa till dessa.

https://www.bauhaus.se/tryckspruta-gloria-prima-5-plus
 
Redigerat:
  • Gilla
gluecifer
  • Laddar…
Köpte japes spruta, efter ett års användning så läcker den konstant igenom dvs även om man inte trycker så rinner det ut via munstycket, går ej att stänga av.
Har tagit isär och spolat av men hjälper ej.
Vad kan felet vara ?
 
Mats-S
G gluecifer skrev:
Har någon tips på en tryckspruta av kvalité?
Den senaste från Biltema(?) pyser och läcker dvs tappar tryck
Spärra tryckventilen genom att blockera fjädern i den. Visserligen kan du nu inte avlasta trycket via tryckventilen, men det går alltid att skruva av locket litegrann istället.

Du behöver absolut inte handla sprutor för +500 kr. Kolla på Jula/ClaesO mm webbsidor och läs recensionerna så hittar du en för rimligt pris som funkar.
C cergod skrev:
Generellt vill man nog inte ha "dimma" av glyfosat
Generellt så är det nog precis det man vill om man ska få bäst effekt med minsta möjliga mängd roundup (=minst miljöpåverkan). Några droppar diskmedel i blandningen höjer effekten ännu mer eftersom dimman fastnar på växterna bättre då. Ska man punktbehandla enskilda växter är det bättre att pensla än spreja.
Ska man spreja ogräs men bevara gräsmattan ska man använda MCPA istället, eftersom MCPA inte dödar gräs.
G gluecifer skrev:
Brukar du skölja ur med vatten efter roundup, och skölja ur munstycke osv?
Absolut ska man rengöra sprutan minst en gång före varje säsongsstart. Ta isär den och glöm inte filtret som sitter på ändröret i behållaren. Och blanda aldrig roundup med sjövatten om det inte används direkt, med tiden blir det en gegga då.
Töm behållaren vid säsongsslut, häll tillbaka det via ett melittafilter för att eliminera all gegga.
 
Redigerat:
  • Gilla
gluecifer
  • Laddar…
Snailman Snailman skrev:
Skaffade en sådan, följer med en förlängning till den, fraktfritt från Amazon

[länk]
beställde i tisdags, kom idag
 
  • Gilla
Snailman
  • Laddar…
Jaha vart beställer man Roundup nu när min kran ff versandhandel inte finns längre?
Kan självklart hitta själv men vill gärna ha en referensställe där andra har handlat ifrån.
 
Jag beställde flex480 från polska ebay, gick fort att få hem det och det ställdes inga konstiga frågor. Tror jag tog första bästa säljare. Men kan kolla mer exakt om du vill.
 
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Kollade genom mailen och säljaren heter Co.krzew och jag betalde 205zloty för 1liter med frakt. Det är 480g/L så den är ganska dryg.

Har testat den lite och den har gjort sitt jobb så ingen fejkprodukt.
 
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Jag beställde flex480 från polska ebay, gick fort att få hem det och det ställdes inga konstiga frågor. Tror jag tog första bästa säljare. Men kan kolla mer exakt om du vill.
Jag beställde precis också från polska ebay. Inga knepiga frågor om tillstånd odyl...
Hoppas det inte fastnar i någon kontroll bara.
150 zloty
 
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Mats-S
L Lutte skrev:
Det är 480g/L så den är ganska dryg.
Rätt blandning på 480 är exakt 1% (10ml/l), varken mer eller mindre. Det ger absolut ingen extra effekt att blanda starkare (vilket tyvärr många tror och gör), endast negativt för miljön.
För att förstärka effekten kan man däremot blanda i några droppar diskmedel, vilket gör att man kan spraya en finare "dimma" som gör att roundupen fastnar bättre på bladen.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Rätt blandning på 480 är exakt 1% (10ml/l), varken mer eller mindre. Det ger absolut ingen extra effekt att blanda starkare (vilket tyvärr många tror och gör), endast negativt för miljön.
För att förstärka effekten kan man däremot blanda i några droppar diskmedel, vilket gör att man kan spraya en finare "dimma" som gör att roundupen fastnar bättre på bladen.
Tror det stod 12ml per liter vid sprayning, sen beroende på appliceringsmetod så är det olika starkt.

Jag kör 30% när jag applicerar det på enstaka blad med bomullshandske, man får se lite på varje blad så det måste vara lite starkare då. Precis som nör man penslar det på blad.

Däremot att använda yes är jäkligt fint, det väter bladen mycket bättre speciellt växter med feta blad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.