Ja, det är så jag menar.
Ja de är enfas och kan drivas via inverter.
 
D Daniel 109 skrev:
Ja, det är så jag menar.
Ja de är enfas och kan drivas via inverter.
Hej Daniel 109

Jag kan tänka mig att mängder med hus har värmesystem som inte är direkt el, utan ved, fjärrvärme pellets etc men som inte fungerar tillfredställande vid strömavbrott.

Många av dessa kan rimligen modifieras (anpassas) så att de kan drivas med reservkraft vid strömavbrott.

För den som vill kunna nyttja reservkraftdrift, så gäller det att påbörja ombyggnadsarbetet (och testkörningarna) före strömavbrottet
 
A Avemo skrev:
Det är ju två olika frågor att man skall överleva en kris utan bestående men och att ens hus skall klara sig igenom krisen utan skador. Kan man hålla sig varm i ett rum med kakelugnen och värma sina konserver på ett gasolkök så klarar man krisen. Sedan kan man få hjälp av försäkringsbolaget med att åtgärda eventuella skador på huset. Man måste jämföra kostnaden för att gardera sig med kostnaden för att åtgärda eventuella skador.
Hej Avemo

Blir det omfattande strömavbrott och många hus som drabbas av t.ex. vattenskador (sönderfrysning) då tror jag inte på att vi kan förlita oss på att få tillräcklig ersättning från försäkringsbolagen.

Redan idag har försäkringsbolagen aviserad vissa begränsningar i ersättning vid översvämningar (som har ökat i antal den senaste tiden).

Försäkringsbolagen betalar ut ersättning utifrån de ekonomiska medel som försäkringstagarna betalat in i försäkringspremier.

Ökar skadorna (kostnaderna) inom en försäkringssektor då måste man antingen höja premierna eller minska ersättningar vid skada.
 
Redigerat:
Ersättningen är naturligtvis enligt avtal. Men inställningen att skita i åtgärder för det tar försäkringen diskvalificerar ju direkt för ersättning.
 
D Daniel 109 skrev:
Ersättningen är naturligtvis enligt avtal. Men inställningen att skita i åtgärder för det tar försäkringen diskvalificerar ju direkt för ersättning.
Hej Daniel 109

Korrekt.

Jag utgår ifrån att försäkringsbolagen följer villkoren uppsatta i försäkringsavtalen.

Men vi tecknar oftast försäkringarna årsvis där varje nytt år kan innebära ”justerade” försäkringsvillkor. Det är det som nu bl.a. börjat ske gällande översvämningar.

Dessutom finns ofta klausuler om krig, naturkatastrofer, oaktsamhet etc. som här kan bli aktuella.

Man brukar grovt räkna med att hälften av de inbetalade premierna finns tillgängliga att utbetalas för skador, andra halvan betalar omkostnader etc.
 
Redigerat:
M Martin Lundmark skrev:
Hej Avemo

Blir det omfattande strömavbrott och många hus som drabbas av t.ex. vattenskador (sönderfrysning) då tror jag inte på att vi kan förlita oss på att få tillräcklig ersättning från försäkringsbolagen.

Redan idag har försäkringsbolagen aviserad vissa begränsningar i ersättning vid översvämningar (som har ökat i antal den senaste tiden).

Försäkringsbolagen betalar ut ersättning utifrån de ekonomiska medel som försäkringstagarna betalat in i försäkringspremier.

Ökar skadorna (kostnaderna) inom en försäkringssektor då måste man antingen höja premierna eller minska ersättningar vid skada.
Så kan det säkert bli. Men det finns trots allt tillfällen då man får ut försäkringspengar. sedan skall fortfarande kostnaden för att reparera husets jämföras med kostnaden för att förebygga skadorna. Helt kan man ju aldrig gardera sig. Är vi överens om att den beredskap som diverse myndigheter förespråkar att alla skall ha är beredskapen för att överleva en kris utan bestående men snarare än beredskapen för att inte behöva slänga maten i frysen i händelse av kris?
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej Kilrain

Har man t.ex. en vedpanna där cirkulationspumpen stannar vid strömavbrott. Då är förberedelserna att ordna en kontakt (hane - hona) på enfaskabeln till cirkulationspumpen. Vid strömavbrott drar man isär kontakterna och matar cirkulationspumpen från det elverk du beskrev.

Då kan du elda i vedpannan under strömavbrottet.

Den cirkulationspump jag har i huset, kan matas på det viset och behöver inte mer än ca 10-30 W vid drift (beroende på hastighet). Med ett elverk eller med ett blybatteri och en inverter (12-230V) kan jag sedan cirkulera vattnet trots strömavbrott.

Ett bilbatteri (60 Ah) kan på lägsta hastigheten driva cirkulationspumpen i ca. ett dygn på bara 1/3 av batteriets kapacitet.

Det är den typ av förberedelser man skall titta på innan strömavbrottet.
Jo, hade jag haft vedpanna hade jag definitivt försökt rigga den för att kunna köra den med elverk. Så bra råd.

Nu har jag dock (likt TRJBerg) bergvärmepump. Skulle gärna vilja kunna köra den vid strömavbrott, men det faller bort p.g.a. bränsleförbrukningen. Skulle behöva bunkra enorma (och olagliga) mängder bränsle. Och så behöver man förstås elverk med rätt seriös effekt. Dyrt, dyrt, dyrt.

Så det får bli budgetlösningen jag beskrev tidigare. Tillräckligt för att kunna leva drägligt (med el till nödvändiga prylar) och förhindra att huset fryser. Förhoppningsvis tillräckligt länge.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Så kan det säkert bli. Men det finns trots allt tillfällen då man får ut försäkringspengar. sedan skall fortfarande kostnaden för att reparera husets jämföras med kostnaden för att förebygga skadorna. Helt kan man ju aldrig gardera sig. Är vi överens om att den beredskap som diverse myndigheter förespråkar att alla skall ha är beredskapen för att överleva en kris utan bestående men snarare än beredskapen för att inte behöva slänga maten i frysen i händelse av kris?
Hej Avemo

Kortfattat.
Myndigheterna vill uppmärksamma oss på att vid en kris så har vi själva ansvar för det vi äger.

Den självberedskap som vi uppmanas till kan naturligtvis delas in i olika nivåer där överlevnad för människor står högst, sedan kommer egendomar (hus) och annat i fallande skala.

Att rädda maten i frysen är inte lika viktigt som att rädda människoliv.
 
Kilrain Kilrain skrev:
Jo, hade jag haft vedpanna hade jag definitivt försökt rigga den för att kunna köra den med elverk. Så bra råd.

Nu har jag dock (likt TRJBerg) bergvärmepump. Skulle gärna vilja kunna köra den vid strömavbrott, men det faller bort p.g.a. bränsleförbrukningen. Skulle behöva bunkra enorma (och olagliga) mängder bränsle. Och så behöver man förstås elverk med rätt seriös effekt. Dyrt, dyrt, dyrt.

Så det får bli budgetlösningen jag beskrev tidigare. Tillräckligt för att kunna leva drägligt (med el till nödvändiga prylar) och förhindra att huset fryser. Förhoppningsvis tillräckligt länge.
Hej Kilrain

Jag har bergvärme men även två öppna spisar med spisinsatser (en på markplan en i källaren) där jag kan elda med ved. Med det och enfasgenerator, batteriladdare, batterier + inverter för elkraft räknar jag att klara minst en vecka med rimliga kostnader. Tiden kan tänjas ut med olika insatser.

Jag har här i tråden tidigare beskrivit hur jag resonerat vid valet.

Att köpa en trefas elverk och driva värmepumpen kan ses som ”bekvämare” men har svårt att motivera den lösningen framför det alternativt jag valt, som snarare handlar om att minska kostnaden för att öka uthålligheten.

Skulle jag använda ett elverk och värmepumpen uppskattar jag (grovt) bränslebehovet till runt 300-500 liter diesel i veckan. Nu räknar jag med 1 m3 ved, och 25-50 liter aspenbränsle i veckan. Solceller som fungerar vintertid och i snöstorm skulle kunna ersätta behovet av aspenbränsle. ;)

Dessutom så tror jag, att om fler än jag skall lösa sin självberedskap så är det jag valt bättre (och billigare) för de flesta. Men startsträckan varierar naturligtvis.
 
Hej

För en stund sedan kom nyheten om leveransproblem gällande rysk gas till Europa.

Den 11 juli påbörjades ett planerat underhållsstopp av gasledningen med planen att vara klar till den 21 juli (onsdag denna vecka). Nu verkar det inträffa det som många misstänkt, skulle ske, att gasledningens start blir försenat och just nu är det ovisst hur länge.

”Gazprom förklarar force majeure för minst tre europeiska gasköpare”
”Ryska energijätten Gazprom har förklarat force majeure för minst tre europeiska gasköpare, skriver Bloomberg News och hänvisar till insatta källor. Gazprom sade att man inte kan uppfylla sina långsiktiga kontrakt för att leverera gas på grund av oförutsedda omständigheter, uppgav källorna.”
https://www.realtid.se/telegram/gazprom-forklarar-force-majeure-for-minst-tre-europeiska-gaskopare/

Det kan bli en bekymmersam vinter för många. Det är bra om man försöker förbereda sig. Vi använder väldigt lite gas i Sverige, men en gasbrist till vintern påverkar hela Europas energiförsörjning. Det påverkar i sin tur tillgången på elkraft och elpriset i Sverige.

”Professor om elförsörjningen: ”Förbered för en svår vinter”” ”Européer förbereder sig för en vinter utan rysk gas. I fjol stod Ryssland för 40 procent av den europeiska gasförsörjningen och EU-länderna sätter in nödplaner för elförsörjningen. Redan den 11 juli drar Putin åt kranen till Europa – kanske på obestämd tid. – Förbered för en svår vinter. Om den blir kall kommer vi att få problem i Europa med tillräcklig elförsörjning, säger Lina Bertling Tjernberg, professor i elnät vid KTH.”
https://www.dn.se/ekonomi/professor-om-elforsorjningen-forbered-for-en-svar-vinter/
 
Redigerat:
Nu har kanske frågan redan besvarats bland alla inlägg, men säg att man har ett vanligt trefas-uttag i garaget som går rakt till elcentralen. När jag var liten byggde jag Märklin-banor och både teori och praktik säger mig att det inte borde spela någon roll varifrån strömmen kommer, så att säga. Om man alltså stänger av på huvudbrytaren och kopplar in ett elverk i valfritt trefas-uttag, finns det då något som hindrar att man på så sätt förser huset med elektricitet?

Naturligtvis antagligen emot både regler, avtal och lagar att göra så utan diverse utrustning som garanterar att man kör huset i ö-drift, men är det krig så är det. Kan vara bra att veta, för det skulle kunna göra att man exempelvis kan köra vattenpumpar eller rentav cirkulera vatten en stund så inte radiatorsystemet fryser ihop. (Antar för övrigt att det är omöjligt att göra fel: om någon knäpper på huvudbrytaren lär grannarnas hus agera oändlig last och elverket bryter nog ihop direkt.)
 
halper halper skrev:
Nu har kanske frågan redan besvarats bland alla inlägg, men säg att man har ett vanligt trefas-uttag i garaget som går rakt till elcentralen. När jag var liten byggde jag Märklin-banor och både teori och praktik säger mig att det inte borde spela någon roll varifrån strömmen kommer, så att säga. Om man alltså stänger av på huvudbrytaren och kopplar in ett elverk i valfritt trefas-uttag, finns det då något som hindrar att man på så sätt förser huset med elektricitet?

Naturligtvis antagligen emot både regler, avtal och lagar att göra så utan diverse utrustning som garanterar att man kör huset i ö-drift, men är det krig så är det. Kan vara bra att veta, för det skulle kunna göra att man exempelvis kan köra vattenpumpar eller rentav cirkulera vatten en stund så inte radiatorsystemet fryser ihop. (Antar för övrigt att det är omöjligt att göra fel: om någon knäpper på huvudbrytaren lär grannarnas hus agera oändlig last och elverket bryter nog ihop direkt.)
Det som händer är att du får kabelbrott ute på linjen, kopplar in ditt elverk, och därefter grillar du den stackars linjearbetaren som i mörker och storm försöker laga ditt linjebrott.
Dessutom måste du med din lösning bygga en grisdödare för att mata huset.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Hej halper

När man installerar en godkänd reservkraftomkopplare då gör man i princip det du föreslår, men på ett säkert sätt. Reservkraftomkopplare är speciellt utformade för att kunna användas på ett säkert sätt även av de som inte har djupa elkraftkunskaper.
https://www.virtualmagnet.eu/pub/65/SontheimerBroschyr2019_swe-26022019/files/thumb/11.jpg

Jag avråder starkt från att ”bak-mata” en anläggning som du föreslår.

Det är bland annat för att undvika att elabonnenter tillgriper de ”nödlösningar” som du här antyder (och liknande) som jag här upprepade gånger skriver att det är viktigt att förbereda sig.
 
P PatrikJo skrev:
Det som händer är att du får kabelbrott ute på linjen, kopplar in ditt elverk, och därefter grillar du den stackars linjearbetaren som i mörker och storm försöker laga ditt linjebrott.
Dessutom måste du med din lösning bygga en grisdödare för att mata huset.
Som jag nämnde: att göra som jag beskriver är antagligen inte tillåtet utan att ha utrustning som garanterar att man inte matar ut spänning på nätet oavsiktligt, just så att man inte ger linjearbetaren en stöt. Frågan var om det fungerar rent tekniskt.

Vad en grisdödare är i sammanhanget förstår jag dessvärre inte.

(Förresten så förstår jag inte hur ett ensamt dieselaggregat skulle klara av att bli anslutet till nätet: bara i vårt kvarter, innan den lokala transformatorstationen, så finns det otaliga hus som alla lär ha värmepumpar, kylar, frysar och alla andra grejer inkopplade och dieselaggregatet borde väl omgående smälla en säkring eller lösa ut något skydd. Det skulle vara om man tajmar det så att man slår på huvudbrytaren precis just när linjearbetaren är ute och tar i trådarna, men det är nog ingen risk att man "av misstag" kör med huset inkopplat mot nätet.)
 
halper halper skrev:
Naturligtvis antagligen emot både regler, avtal och lagar att göra så utan diverse utrustning som garanterar att man kör huset i ö-drift, men är det krig så är det.
Du är inte först om att föreslå detta. Och det enda svaret är att så gör man inte. Förtydligande. Man köper inte ett reservkraftverk och ett lager av bränsle för tiotusentals kronor för att sedan hoppa över den i sammanhanget lilla kostnaden av en reservkraftomkopplare. Planerar man för att kunna använda reservkraft så planerar man inte för att använda en potentiellt livsfarlig inkoppling av den.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.