Fotografen Fotografen skrev:
Hyreshuskällaren försvann innan min tid, men morsan växte upp i kvarteren omkring.
Första stora butiken däremot var man i med farsan, och den fanns kvar när jag fick körkort.
Åh, fick du körkort?
Jag som förmodligen är jämngammal var tvungen att både skriva godkänt och köra upp innan jag kunde åka bil själv till varuhuset på Torvingegatan 2, fanns det nån butik efter Majelden och före Torvingevaruhuset som jag glömt?
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Åh, fick du körkort?
Jag som förmodligen är jämngammal var tvungen att både skriva godkänt och köra upp innan jag kunde åka bil själv till varuhuset på Torvingegatan 2, fanns det nån butik efter Majelden och före Torvingevaruhuset som jag glömt?
Jomenvisst, hittade det i en hylsnyckelsats!:cool:;)
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
B Bassrunner skrev:
Sist jag kollade var jag "kille" och vi körde med duschhuvor i killarnas duschrum, bör ha varit c:a 75-78 någonstans. (Men jag gick i en progressiv skola där vi också hade gemensam dusch killar och tjejer under en kortare period)
Jag gick i en vanlig kommunal skola och hela lågstadiet duschade alla barnen inkl fröken i samma duschrum samtidigt.
Ingen som tänkte något speciellt om det då.
Otänkbart idag antagligen.
Född -79.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Telefonsvararen och nummerpresentationen var de första vi ungar kollade om vi varit iväg en dag.

Bland annat denna hade vi
[bild]
Till en extra kostnad på abonnemanget!
Iaf I början.
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Jag gick i en vanlig kommunal skola och hela lågstadiet duschade alla barnen inkl fröken i samma duschrum samtidigt.
Ingen som tänkte något speciellt om det då.
Otänkbart idag antagligen.
Född -79.
Tänker du på delade duschrum eller att kommunen hade råd att låta hela klassen och läraren både gympa och duscha efteråt?
 
S steve5432 skrev:
Saker från min barndom som jag (född 79) har haft svårast att förklara för min 10-åriga dotter:

* Fasta telefoner med nummerskiva
* Disketter och kassettband för att spara information.
* En tv med bara två kanaler och typ 1 timmes barnprogram om dagen
* Hyra vhs-film i en sunkig barack för 55 kr/film. (vi skaffade egen videobandspelare för 4000 kr år 1988)
* Bankbok
* Att duscha efter skolgympan med duschmössa (antingen var det en så där läbbig gummisak så att man såg ut som en mullvad, eller hade många en rymddräkts-liknande hjälmformad mössa med en liten genomskinlig ruta för ögonen.
* Skrivstil
* Bänkpapper i skolbänkarna
* Kvarsittning i skolan
* Flourtanten

Ett axplock... det är inte många av ovanstående grejor jag saknar.

/S
På tekniska museumet på Djurgården i Stockholm kan man ringa till/från en massa gamla telefoner.
Allt går via en riktig gammal relästyrd Ericssons växel som man hör jobba.
Min 2.5 åring fattade galoppen efter någon minut (y) Barn använder gammal telefon på tekniskt museum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
PalmInförHerren och 6 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Tänker du på delade duschrum eller att kommunen hade råd att låta hela klassen och läraren både gympa och duscha efteråt?
Delade duschrum.
Det gick snabbt, kravet var att skölja av hela kroppen, tvål var valfritt.

Våra barn idag duschar efter jympan, alla kan låsa om sig från första klass.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Jonas Persson
På 80-talet var det vanligt att bada topless inom alla åldersgrupper. Men långt innan dess valde många att bada helt nakna, kanske inte på den komunala badstranden, men lite var stans utan att skyla sig.

Idag är vi pga förändringar i samhället allt för pryda och cirkeln är väl snart sluten och det är heltäckande badkläder (i ylle) som är det nya normala.

Samma trend sker även i bastun där många idag skyler sig.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
På 80-talet var det vanligt att bada topless inom alla åldersgrupper. Men långt innan dess valde många att bada helt nakna, kanske inte på den komunala badstranden, men lite var stans utan att skyla sig.

Idag är vi pga förändringar i samhället allt för pryda och cirkeln är väl snart sluten och det är heltäckande badkläder (i ylle) som är det nya normala.
Jag kvällsbadade som vanligt utan kläder och har inte sett en enda burkini, betyder det att jag inte hänger med i förändringarna eller att jag glömt hur det är att behöva trängas och ta hänsyn till en massa människor?
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson
J JohanLun skrev:
Kör inte alla gamla stordatorsystem man till nöds måste drifta för man inte lyckats fasa ut i nån virtuell miljö som går nån miljon gånger fortare än original HW? Eller är det av minnesskäl man inte kan greja det... Och finns det kvar nåt av det överhuvudtaget, trodde att det mesta borde vara utfasat vid det här laget?
Stordatorn fyller en uppgift som andra datorer inte klarar. Dess driftstabilitet inklusive fysiska redundans kan inga andra lösningar uppnå. Den är också överlägsen på att hantera enorma mängder av transaktioner till många samtidiga användare. Detta gör att nästan alla stora banker eller försänkringsbolag, stora tillverkare mm använder stordatorer. Idag finns det ca 10 000 i drift.

Att i princip alla idag kommer från IBM gör att du får samma enhetlighet som med Apples datorer, allt är kompatibelt. Men stordatorn tar det till det extrema då programkod från 60-talet fungerar än idag. Det innebär att enorma systemlösningar inte behöver byggas om bara för att ett nytt OS lanseras, istället sker programutvecklingen där det behövs och en modul som gör sitt jobb behöver inte skrivas om.

Och ja, delar skrevs i assembly då och gör så än idag.
 
Redigerat:
  • Gilla
Huddingebo och 2 till
  • Laddar…
Jonas Persson
F fribygg skrev:
Jag kvällsbadade som vanligt utan kläder och har inte sett en enda burkini, betyder det att jag inte hänger med i förändringarna eller att jag glömt hur det är att behöva trängas och ta hänsyn till en massa människor?
Jag badar också naken, men det var länge sedan jag var på en allmän badplats. Halva nöjet med att bada är lugnet när man är få som badar.
 
Mikael_L
A AndersS skrev:
Eller när man ska hämta något i källaren, hamnar i ölkylen och kommer upp med en öl. Upptäcker strax efter att det var hushållspapperet som var slut.:thinking:
Det är ju verkligen smart, då får man ju gå ner i källaren igen ...

...och komma upp med nästa öl, ...hur bra som helst.
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
På tekniska museumet på Djurgården i Stockholm kan man ringa till/från en massa gamla telefoner.
Allt går via en riktig gammal relästyrd Ericssons växel som man hör jobba.
Min 2.5 åring fattade galoppen efter någon minut (y)[bild]
Pryade (Prao för er yngre) och på Televerket där jag bl.a. fick gå runt med pappremsa och rengöra reläerna på telestationer, troligvis när den jag fick följa med ville bli av med mig en stund, samt instruktion om att när lampan lyste ovanför fick man inte göra något. Även telefonlur med propp så man kunde lyssna lite om det fanns pågående samtal.;)
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Jag har en ”modern” testlur (AP16) hemma, från tiden jag jobbade åt Flextronix/Relacom, efter stormen Gudrun, 2005.
Den låg i skogen, det var ingen på ”mitt ställe” som hade tappat/glömt den, utan den var troligen någon utsocknes, det var folk från typ hela Sverige som var nere i Småland å hjälpe till, var även folk från Norge.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Den låg i skogen, det var ingen på ”mitt ställe” som hade tappat/glömt den, utan den var troligen någon utsocknes
Det var nog ryssarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.