R RoAd skrev:
Kan man inte med din idé bygga en rund kanal med flera dammar och på så sätt skapa en evighetsmaskin. Det låter lite så ;)
Med pumpar som drivs av turbinerna så har man väl en evighetsmaskin? :D
 
  • Haha
RoAd
  • Laddar…
Nej men vad hittade jag. Kan Niclas ha läst detta?
Schyman: Nu är det slut för charterresor med flyg (expressen.se)

Hon förslår ju solceller obligatoriskt på alla tak. Men det står inte hur det skall lösas, alla har ju inte råd att sätta paneler på sina tak trots bidrag.

Sen måste hon ju tagit i ordentligt igen då hon även förslår gratis kollektivtrafik så folk åker kollektivt. Så många år vi har försökt få kollektivtrafik men den läggs ner istället och är riktigt dålig lokalt.

Skall skattepengarna gå till att tvinga ut solceller ? Hur gör de isåfall med tak som måste bytas innan =) Har Gudrun tänkt något denna gång . Allt är ett mysterium.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
B
R Rkarlsson skrev:
Nej men vad hittade jag. Kan Niclas ha läst detta?
Schyman: Nu är det slut för charterresor med flyg (expressen.se)

Hon förslår ju solceller obligatoriskt på alla tak. Men det står inte hur det skall lösas, alla har ju inte råd att sätta paneler på sina tak trots bidrag.

Sen måste hon ju tagit i ordentligt igen då hon även förslår gratis kollektivtrafik så folk åker kollektivt. Så många år vi har försökt få kollektivtrafik men den läggs ner istället och är riktigt dålig lokalt.

Skall skattepengarna gå till att tvinga ut solceller ? Hur gör de isåfall med tak som måste bytas innan =) Har Gudrun tänkt något denna gång . Allt är ett mysterium.
Med Gudrun är lösningen på alla problem öksde ökade bidrag och ökade skatter.
 
  • Gilla
GlennB och 3 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Med Gudrun är lösningen på alla problem öksde ökade bidrag och ökade skatter.
Ja bidrag och elda pengar kan hon.

Jag säger dock inte att hon har fel i det hon skrivit, jag säger att det går inte att lösa överhuvudtaget. Vi har inte råd med asfalt i vår kommun så att pumpa ut solceller och gratis kollektivtrafik kan vi inte ha råd med.
 
C
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
Bygger vi inte nånting alls lär vi ju ha ett normalpris på snarare 10kr/kwh än 1 inom vår livstid.
Samtidigt snickras det för fullt på Hansa Powerbridge och säkert andra nya förbindelser till kontinenten.
Tror man får räkna med att export- (och för den delen import-)kapaciteten fortsätter att växa i takt med tillväxten i produktionen, och därmed kommer nuvarande situation med kontinentala prisnivåer i Skåne att bestå.
 
  • Arg
karlmb
  • Laddar…
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
Jaja. Men dåså. Var vrång och ligg med yllebyxorna på. :p Bygg 100k vindsnurror då istället för att täcka behovet. :p

Bygger vi inte nånting alls lär vi ju ha ett normalpris på snarare 10kr/kwh än 1 inom vår livstid. Finns liksom inte så många lösningar kvar som inte är extrema. Solceller, snurror eller vattenkraft. Det är valen som existerar idag. Alla 3 har, i södra sverige, rätt låg output och behövs i massor. Men bara vattenkraften är relativt konstant över tid. Havskraft är också ett bra alternativ. Det har jag inte läst så mycket om men det spås ju kunna generera en hel del. Man får väl hoppas på att sydkommunerna väljer att inte lägga veto för dom då så att man kan se hur det funkar i realiteten. :)
Du som säger att vi inte gör något alls här nere kolla här.
Skåne.
Projekt i samrådsfas, Arkona vindkraftpark – Eolus (eolusvind.com)

Riktigt vettigt att lägga de till havs där de gör mest nytta.
 
C cpalm skrev:
Samtidigt snickras det för fullt på Hansa Powerbridge och säkert andra nya förbindelser till kontinenten.
Tror man får räkna med att export- (och för den delen import-)kapaciteten fortsätter att växa i takt med tillväxten i produktionen, och därmed kommer nuvarande situation med kontinentala prisnivåer i Skåne att bestå.
Nej det ”snickras ” inte på Hansa Powerbridge. Upphandlingen skulle ha påbörjats i juni men är nu skjuten på obestämd framtid. Den länken kommer tidigast att vara i drift om 6-9 år. Inga andra länkar från Sverige inom en 10-års period är planerade.
 
D Daniel 109 skrev:
Staten sätter inte elpriset.
När man är med i en frihandelsorganisation kan man inte införa exportbegränsningar bara för att man känner för det. Det är liksom den största iden bakom EU.

Edit: Priset stiger för att efterfrågan är hög i förhållande till utbudet.
inte riktigt så enkelt. Priset sätts på den dyraste källan. Så skatter och krig och konflikter påverkar absolut svagheten av ett samarbete grundat på fredaprinciper.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag vet inte, är det drömmar som är din källa?
Här har du källan:
https://www.svk.se/press-och-nyhete...elpriser/den-gemensamma-elmarknaden-i-europa/

EU:s regelverk bestämmer
I och med den nya elmarknadsförordningen (bindande EU lagstiftning) från 2019 infördes ett uttryckligt krav på att systemoperatörerna – Svenska kraftnät i Sverige – måste lämna minst 70 procent av transmissionskapaciteten till marknaden för handel.

I klarspråk innebär det att Sverige, med hänsyn taget till driftsäkerheten, inte får begränsa överföringskapaciteten till andra EU-länder med vilka vi har överföringsförbindelser. Sveriges är således bunden att vara en del av den europeiska elmarknaden.
Som jag förstått det så var hösten 2021/22 den första period när SVK tvingades öppna upp exporten enligt denna regel.
 
U uplj skrev:
Nej det ”snickras ” inte på Hansa Powerbridge. Upphandlingen skulle ha påbörjats i juni men är nu skjuten på obestämd framtid. Den länken kommer tidigast att vara i drift om 6-9 år. Inga andra länkar från Sverige inom en 10-års period är planerade.
Jag tvivlar på att det beror på en plötslig insikt om de problem vi har nu. Men om så är fallet är det ju iaf ett litet ljus i tunneln.
 
K karlmb skrev:
Här har du källan:
[länk]



Som jag förstått det så var hösten 2021/22 den första period när SVK tvingades öppna upp exporten enligt denna regel.
Och det sammanföll alltså med den kraftigt öksde exporten från Sydnorge som öppnade upp 2 nya kablar direkt mot kontinenten under 2021.
Det är nog bara Daniel109 kvar snart som inte ser något samband alls med svenska elprisutvecklingen sedan dess.
 
Attitudeswe
Just nu lyckas vi ha en hundradel av priset mot det i våra grannländer (samtidigt som vi maxar exporten och skickar 33% av vår produktion till grannarna)
 
  • Diagram över Sveriges elnät med elpriser och nettoexport av 6687 MW till grannländer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K karlmb skrev:
Här har du källan:
[länk]



Som jag förstått det så var hösten 2021/22 den första period när SVK tvingades öppna upp exporten enligt denna regel.
Att Europa har en öppenmarknad är jag full medveten om. Det jag inte begriper är varför du tror att den infördes hösten 2021. Det gjorde den inte.

Här har du en länk som anger att under mars 2020 - jan 2021 var vi under dina 70% en timme.
https://www.svk.se/press-och-nyhete...gst-70-procent-overforingskapacitet-for-2021/
Det alltså under en tämligen billig period innan du tror att din 70% började påverka marknaden. Men vi har haft en öppen marknad på likande sätt sedan 2011, även om just din 70% inte varit tydligt reglerat.

Så du har fel i att det infördes en radikalt ny 70% regel som förändrade marknaden totalt hösten 2021 ( vilket är tidigare än vad du sagt tidigare) Den var i praktiken full infört även 2020, se länken.
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Jag tvivlar på att det beror på en plötslig insikt om de problem vi har nu. Men om så är fallet är det ju iaf ett litet ljus i tunneln.
Jag vet ingenting om vilka ”insikter” SvK har kommit fram till. Jag svarade bara med fakta på ett felaktigt påstående.
 
För våran familj som lite enkelt gör av med 22000kw per år kommer det vara kännbart med elpriset kommande vinter.

solceller börjar kännas intressantare för varje dag som går.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.