Jag har testat det mesta, expanderspik, skruvexpander, spikplugg. Det som bäst var att skjuta fast syllen med Hilti spikpistol. Snabbt och exakt och sitter som berg. Jag försökte bända bort en syllbit fäst med skjutspik och syllen gick sönder innan spiken lossnade. Jag fick ta i rejält med koben för att få bort spiken men då följde en bit betong med. Så om man har möjlighet att hyra en spikpistol är det sjukt värt. Kostar inte mycket heller.
 
  • Gilla
Do-it
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
De senaste dagarna tycker jag inte att det gått så fort, jag är själv på bygget och dessutom passar jag på att fixa en massa småsaker som jag inte riktigt hunnit med tidigare när vi vart flera personer och tempot högre. Skönt att få smådetaljer gjorda i lugn och ro, men det ser inte ut som det hänt så mycket i slutet på dagen.

Stommen är 70+145+70 och isoleringen blir lika.
Expanderspik går inte heller att dra ur. Då jag har borrhammare föredrar jag expanderspik, bra skit :)
 
  • Gilla
Gabbe1 och 1 till
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Expanderspik går inte heller att dra ur. Då jag har borrhammare föredrar jag expanderspik, bra skit :)
Expanderspik sitter helt ok men sitter inte lika hårt som skjutspik enligt mitt test. Jag är dock lite tveksam till beständigheten när det gäller rost. Expanderspiken har ganska tunt gods och är endast elförzinkad. Om jag hade fått göra om alla syllar jag satt genom åren hade jag helt klart hyrt en spikpistol. Det går sjukt snabbt och enkelt och sitter som berg.
 
B BJohan skrev:
Expanderspik sitter helt ok men sitter inte lika hårt som skjutspik enligt mitt test. Jag är dock lite tveksam till beständigheten när det gäller rost. Expanderspiken har ganska tunt gods och är endast elförzinkad. Om jag hade fått göra om alla syllar jag satt genom åren hade jag helt klart hyrt en spikpistol. Det går sjukt snabbt och enkelt och sitter som berg.
Bägge varianterna sitter hårdare än materialet man spikar fast :)
Och rosta expanderspiken av har man andra problem lååååångt innan ;-)

Men jag håller med, hade jag haft spikpistol hade mitt liv varit ännu enklare :)
 
  • Gilla
Garningen
  • Laddar…
Dag 23.
De sista innerväggarna har reglats, även de sista åsarna i mellanbjälklaget har monterats. Ramen/avväxlingen runt trappöppningen har tillverkats. Likaså har avväxlingen för den kommande mittenpelaren (för nockbalken) lyfts på plats och förankrats, en rätt tung pjäs som vilar på två stycken limträbalkar som byggs in i innerväggarna.
16.30 levererades en bunt golvspånskivor, vi var ju såklart tvungna att testa att lägga några så fyra av tio rader är nu monterade och jag kan för första gången bjuda på en bild från loftet.
Nybyggd vindsvåning under konstruktion med reglade innerväggar, byggmaterial och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Innervägg under konstruktion med reglar och avväxling för trappöppning och mittenpelare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En stapel golvspånskivor på en byggarbetsplats med reglade innerväggar och delar av en trappöppning i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd vind med reglade innerväggar och delvis lagda golvspånskivor i en öppen loftstruktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ps.
Spartips. Golvspån till loftet (drygt 30m3) skulle kosta mig ca 6500kr på byggmax i Övik, då får jag dra det på släpvagn till Saxnäs. Samma skivor (samma tillverkare) kostade mig ca 5500kr på Bauhaus, och då ingick leverans hela vägen till tomten!!!
Ds.
 
  • Gilla
Erik JL och 24 till
  • Laddar…
Underbart att följa, gillar elskåpet
 
  • Gilla
Gabbe1
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Jag sågade till skivor av 70mm cellplast som monterades med fogskum runt om, mot hammarband, takåsarna och takduken. Det blev helt tätt. Jag monterat takisoleringen mot denna cellplast.
[bild]
Hur tjock blir takisoleringen? ser ut att bli en del. Är det något du har räknat något som har blivit till följd av dimensioneringen av takåsarna?
 
O oswim skrev:
Hur tjock blir takisoleringen? ser ut att bli en del. Är det något du har räknat något som har blivit till följd av dimensioneringen av takåsarna?
Det är 4x95mm i taket. Anledningen är att jag ville ha runt 400mm för att gå en god isolering och när jag byggde åsarna blev det effektivt att dela en 1200 osb-skiva i tre delar, dvs ca 400mm högt. När jag jämförde pris på isolering så låg 95mm bäst till. Således blev det fyra lager.
 
  • Gilla
Krille4 och 7 till
  • Laddar…
K
Blir väldigt imponerad av dig när jag kollar denna tråd
 
  • Gilla
TCG och 2 till
  • Laddar…
K Krux skrev:
Blir väldigt imponerad av dig när jag kollar denna tråd
Kul att höra, men det är inte bara jag som bygger, jag har haft bra hjälp på plats.
 
  • Gilla
Erik JL och 2 till
  • Laddar…
K
G Gabbe1 skrev:
Kul att höra, men det är inte bara jag som bygger, jag har haft bra hjälp på plats.
Jo jag läste ju det så menar ni har gjort en grymt jobb. Och du verkar kunna planera och organisera bra! Fortsätt med uppdatering och bilder. Riktigt rolig tråd
 
  • Gilla
Erik JL och 5 till
  • Laddar…
Fortfarande imponerad. Blir sugen på att bygga fjällhus bara för projektets skull.
Önskemål när tid finnes är genomgång av din verktygsmaskiner och mest använda verktyg.
Tryckluftspark?
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Dag 24,25 och 26.
All golvspån på loftet är monterad. Med hjälp av en god vän har alla fönster monterats, skönt att ha en stark och erfaren person till hjälp eftersom de stora fönsterna är mycket tunga och dessutom skulle lyftas högt. Ikväll började jag montera underblecken.
Stålpelaren mitt i stugan är monterad så den tillfälliga i trä kunde tas bort. Dessutom har vi börjat bygga badrummet, plywood invändigt samt vattenfördelarskåp har monterats.
Person monterar golvspån på loft med isoleringsmaterial synligt i bakgrunden och verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete med golvspån på loft, nymonterade fönster och stålpelare i en stuga under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett hus under konstruktion med nyligen installerade stora fönster och byggnadsställningar utanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inredningen av ett loft med nyinstallerat golvspån och en främre stålpelare, med byggmaterial och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nymonterat stort fönster i en trähustfasad med spegling av omgivningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Halvfärdigt rum med plywoodväggar, ett litet fönster och vattenfördelarskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattenfördelarskåp monterat på plywoodvägg i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Do-it och 22 till
  • Laddar…
Noterar vackert lödda kopplingar (y).
 
  • Gilla
Gabbe1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.