Det är för övrigt sjukt effektivt detta medel.
Har punktbehandlat gräsmattan två gånger denna sommar, och gödslat två gånger med Substral.
 
  • Lush green lawn treated twice with growth medium and fertilized with Substral.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
Vår egen lilla plätt av naturen som vi missbrukar istället för att bruka. Denna gröna öken som kräver regelbunden tillförsel av konstgödsel och lämnar sitt bidrag av övergödningen till våra vattendrag. Vi besprutar den med bekämpningsmedel som dödar de ryggradslösa djur som får den att leva. När småkrypen som bryter ner avfallet och omvandlar det till näringsrik mylla är borta förvandlas vår lilla plätt från ett rikt ekosystem av svampar, maskar, bakterier och mikroorganismer till hård, steril mark med endast en gröda. Regnvattnet rinner av den skadade jorden och bidrar till översvämningar vid skyfall. Mångfalden har ersatts av enfald.

Att sila Glyfosat och svälja 2,4-D och dicamba • Lantbrukets Affärer (lantbruketsaffarer.se)
 
  • Gilla
Lidd och 2 till
  • Laddar…
R
Raskus Raskus skrev:
Det är för övrigt sjukt effektivt detta medel.
Har punktbehandlat gräsmattan två gånger denna sommar, och gödslat två gånger med Substral.
magiskt vackert!
 
A Abies koreana skrev:
Vår egen lilla plätt av naturen som vi missbrukar istället för att bruka. Denna gröna öken som kräver regelbunden tillförsel av konstgödsel och lämnar sitt bidrag av övergödningen till våra vattendrag. Vi besprutar den med bekämpningsmedel som dödar de ryggradslösa djur som får den att leva. När småkrypen som bryter ner avfallet och omvandlar det till näringsrik mylla är borta förvandlas vår lilla plätt från ett rikt ekosystem av svampar, maskar, bakterier och mikroorganismer till hård, steril mark med endast en gröda. Regnvattnet rinner av den skadade jorden och bidrar till översvämningar vid skyfall. Mångfalden har ersatts av enfald.

Att sila Glyfosat och svälja 2,4-D och dicamba • Lantbrukets Affärer (lantbruketsaffarer.se)
Med det resonemanget bör man även propagera kraftfullt för att alla hus ska rivas och att folk ska flytta till naturliga grottor.

Vår tomt är 750 m2 varav gräsmattan utgör ca 300 m2. Alltså är gräsytan 40 % av den del av naturen just vårt boende påverkar (och då räknar jag inte ens med kommunala vägen utanför huset). Att då utmåla vår hyfsat välskötta gräsmatta, som faktiskt kryllar av liv, till den stora boven är i mina ögon att sila mygg och svälja kameler.

Jag kan sova gott, då vi inte har några barn som kräver fotbollsplaner, ishockeyhallar eller ridanläggningar. Varken jag eller frun spelar paddel, så någon sådan hall har inte byggts för vår skull. Istället njuter vi av en gräsmatta där koltrastarna jagar maskar, rödhakarna jagar insekter och myrorna ofta skapar irriterande småkullar. Detta trots att jag sporadiskt använder Dicotex och gödslar två gånger per år. Fruktträd, häckar och rabatter formligen vibrerar av alla bin, getingar och andra pollinerande insekter och fåglar häckar i vår fågelholk. Så någon "grön öken" talar vi inte om, lika lite som någon enfald.

Enfalden ligger i att dra slutsatsen att de som vill ha en ogräsfri gräsmatta inte bidrar med några andra miljöer för faunan. Jag tror aldrig jag sett en tomt där 100 % odlingsbar mark består av gräsmatta.
 
  • Gilla
Mogg_87 och 1 till
  • Laddar…
R Ramuu skrev:
Minns ej siffror, men det finns länkat tidigare i tråden om du orkar leta.

Om du också letar lite i tråden så har jag bemött dom påstående förut också. Dvs du far med osanning.

Kem är inget man strösslar med i onödan pga kostnader och kan skada grödorna man odlar.

Chansa i dåligt väder är inget man gör. Förövrigt har alla preparat något som heter regnfasthet, dvs tid innan preparatet har torkat in under värsta tänkbara förhållanden.

Ang MCPA som enskilt preparat oftast en 750 produkt, dvs 750gram aktiv substans per liter.

Appliceringsmetoden inom lantbruk är sjukt mycket högre än ”Pelle” som sprutar i sin trädgård. Både ang rätt dos och jämn applicering.

Så nu tycker jag du kan berätta för mig hur doserna och oavsett nederbörd lantbrukare använder.
 
B Bo Berglund skrev:
Måste punktbehandla med sånt medel, för Roundup tar ALLT!
Japp, jag hade tänkt pensla ut Roundup på bladen av ogräsen med pensel. Någon som vet om man behöver pensla "alla" blad på ett ogräs, t.ex. när det är 60-80 cm högt med 10-20 blad, räcker det att pensla på ett blad eller ska man försöka dutta på alla?

Edit: Tänkte lite galet där med koncentrationen om man penslade, i slutändan är det väl samma mängd bekämpningsmedel som ska ut på lika stor yta oavsett om man penslar eller sprejar.

mg765 mg765 skrev:
Är det inte Weedol (Verdone) du tänker på. Den innehåller Clopyralid och Fluroxypyr utöver MCPA.
Det verkar finnas flera varianter av RoundUp, samma som i Sverige som bara är ättika men även
Roundup Rasen-Unkrautfrei som också innehåller MCPA, Fluroxypyr och Clopyralid. Ingen sponsring eller rekommendation på sida, bara den första länken jag hittade på Google av den:
https://www.unkrautvernichter-shop.de/Celaflor-Rasenunkrautfrei-Anicon-Ultra-500-ml.html
 
Redigerat:
R
A Alriksson skrev:
Om du också letar lite i tråden så har jag bemött dom påstående förut också. Dvs du far med osanning.

Kem är inget man strösslar med i onödan pga kostnader och kan skada grödorna man odlar.

Chansa i dåligt väder är inget man gör. Förövrigt har alla preparat något som heter regnfasthet, dvs tid innan preparatet har torkat in under värsta tänkbara förhållanden.

Ang MCPA som enskilt preparat oftast en 750 produkt, dvs 750gram aktiv substans per liter.

Appliceringsmetoden inom lantbruk är sjukt mycket högre än ”Pelle” som sprutar i sin trädgård. Både ang rätt dos och jämn applicering.

Så nu tycker jag du kan berätta för mig hur doserna och oavsett nederbörd lantbrukare använder.
har du någon källa att hänvisa till?
 
R Ramuu skrev:
har du någon källa att hänvisa till?

Källa till ”Pelles” kemanvändning är tveksam till kunskap och appliceringmetod, att appliceringmetoderna inom lantbruk är bättre eller att de krävs omfattande kurser för att få använda kem?

Men innan jag svarar på dom så kan du svara på dina påståenden ang att lantbrukare använder extremt mycket högre koncentrationer eller att dom skiter i vädret vid användning.
 
R
A Alriksson skrev:
Källa till ”Pelles” kemanvändning är tveksam till kunskap och appliceringmetod, att appliceringmetoderna inom lantbruk är bättre eller att de krävs omfattande kurser för att få använda kem?

Men innan jag svarar på dom så kan du svara på dina påståenden ang att lantbrukare använder extremt mycket högre koncentrationer eller att dom skiter i vädret vid användning.
jag tar det som att du inte kan hänvisa till någon eller några källor :D
 
A Alriksson skrev:
Källa till ”Pelles” kemanvändning är tveksam till kunskap och appliceringmetod, att appliceringmetoderna inom lantbruk är bättre eller att de krävs omfattande kurser för att få använda kem?

Men innan jag svarar på dom så kan du svara på dina påståenden ang att lantbrukare använder extremt mycket högre koncentrationer eller att dom skiter i vädret vid användning.
Här kommer lite killgissning baserat på vad jag minns från när jag läste det för länge sedan.

Lantbrukare använder väl olika spädning baserat på vad det är för gröda som skall bekämpas. Samt även beroende på utläggningsmetod. Jag vet inte exakt hur det är med just MCPA men med glyfosat vill jag minnas att det är så. Dessutom verkar doseringen endast anges i liter aktiv substans/hektar oavsett vattenmängd?

Sen har de ju licenspliktiga bekämpningsmedel som väl har avsevärt högre koncentration än vad som säljs i dagligvaruhandeln?
 
R Ramuu skrev:
jag tar det som att du inte kan hänvisa till någon eller några källor :D
Eller när de blir lite jobbigt så låtsas man som de regnar?
 
Raskus Raskus skrev:
Det är för övrigt sjukt effektivt detta medel.
Har punktbehandlat gräsmattan två gånger denna sommar, och gödslat två gånger med Substral.
Är det en heltäckningsmatta?

Så tråkigt det ser ut.
 
S skogaliten skrev:
Är det en heltäckningsmatta?

Så tråkigt det ser ut.
Tar det som en komplimang
 
  • Gilla
  • Haha
Wicke666 och 8 till
  • Laddar…
MaxHugo
Raskus Raskus skrev:
Det är för övrigt sjukt effektivt detta medel.
Har punktbehandlat gräsmattan två gånger denna sommar, och gödslat två gånger med Substral.
Sen lite färgmättnad för internet poäng ;)
 
MaxHugo MaxHugo skrev:
Sen lite färgmättnad för internet poäng ;)
Faktiskt inte, helt ofiltrerad bild.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.