O O skrev:
Om du vill ha en sådan får du väl köpa en.
Tekniken är helt oberoende av årstid, ja.

Behöver du mer info? Kolla då med de största leverantörerna av VP i Sverige så kommer du finna. Vilka de står i tråden. Exempel på produkter med moderna smarta funktioner har nämnts i tråden. Jag har inget direkt intresse av att marknadsföra andras produkter. Är man intresserad får man leta själv. Jag skriver vad jag.vet.
Du behöver väl inte marknadsföra andras produkter för att tala om hur mycket billigare uppvärmningen blir med en sådan VP på vintern när det är kallt och 70-tals huset drar mycket energi för uppvärmning.
Du skrev tidigare
…Det är inte så att den moderna smarta värmepumpen slutar värma. Den slutar dra ström när elen är dyr. Det är så den är designad.
Nu har jag inte problemet att elpriset blir dyrt vissa timmar, men VPn kan ju få sluta dra ström vid högt elpris i alla fall och låta den smarta VPn producera värme utan att dra ström.
Det är ju bra att den smarta funktionen även fungerar när VPn värmer med full effekt på vintern.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Du behöver väl inte marknadsföra andras produkter för att tala om hur mycket billigare uppvärmningen blir med en sådan VP på vintern när det är kallt och 70-tals huset drar mycket energi för uppvärmning.
Nej, så klart behöver jag inte det. Marknadsföring har inte med det att göra. Jag bara ville undvika en OT-diskussion om olika produkter.
Anledningen till att jag inte kan svara på din fråga är att jag inte vet svaret.
Vad vill du veta?
Hur mycket billigare än vad?
Denna typ av frågor går inte att svara på egentligen. Av olika skäl. Du anger ingen tidsperiod. Du anger inte nuvarande kostnad. Du ger ingen info om nuvarande värmesystem.

Att bara återge leverantörernas siffror, tycker jag är marknadsföring. Vill man ha bra svar tycker jag det är bättre att kontakta dem direkt och fråga.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Nu har jag inte problemet att elpriset blir dyrt vissa timmar, men VPn kan ju få sluta dra ström vid högt elpris i alla fall och låta den smarta VPn producera värme utan att dra ström.
Det är ju bra att den smarta funktionen även fungerar när VPn värmer med full effekt på vintern.
Precis!
Man behöver inte speciellt "låta den smarta VPn producera värme utan att dra ström". En modern värmepump är dimensionerad att göra exakt det helt automatiskt. Den är inte dimensionerad att gå med full effekt annat än i undantagsfall. Så byter man bara VP och till timdebiterat elavtal kommer det fungera.
Huruvida det är vettigt eller dumt ekonomiskt är naturligtvis väldigt individuellt.

Om man har fast elpris är detta inte relevant. Funktionen fungerar endast om elpriset varierar från timme till timme. Timpris och timdebitering krävs.

Om man alltid betalar lika högt elpris oavsett om börspriset är högre eller lägre. Dvs sk bundet eller fast pris gör funktionen ingen skillnad.
 
  • Gilla
McHolm
  • Laddar…
O O skrev:
Vad är det du tycker är oklart. De förklarar hur det är tänkt att fungera.

I praktiken fungerar det dygnet runt året runt. Och exakt när man får nytta beror bla på elprisets variation från timme till timme över dygnet. Stora snabba variationer när VPn inte går för fullt borde kunna ge största procentuella besparingen. Eftersom pris och förbrukning varierar över tid är det inte enkelt att förutsäga om den största besparingen kan ske vinter eller sommar. Kör man sin VP kontinuerligt på vintern finns ju inget att spara. Men behöver man bara värma varmvatten 1tim / dygn på sommaren när priset över dygn kan variera en faktor 10 är den potentialen större. Procentuellt sett alltså.

Dessutom finns det smarta funktioner som anpassar VPn drift efter väderprognosn.
Jag menar att det är oklart hur det är implementerat i de specifika värmepumparna. Det står bara att de är förveredda, men ingenting om hur funktionen aktiveras. Behövs ytterligare hårdvara? Abonnemang på någon tjänst?
 
O O skrev:
Precis!
Man behöver inte speciellt "låta den smarta VPn producera värme utan att dra ström". En modern värmepump är dimensionerad att göra exakt det helt automatiskt. Den är inte dimensionerad att gå med full effekt annat än i undantagsfall. Så byter man bara VP och till timdebiterat elavtal kommer det fungera.
Huruvida det är vettigt eller dumt ekonomiskt är naturligtvis väldigt individuellt.

Om man har fast elpris är detta inte relevant. Funktionen fungerar endast om elpriset varierar från timme till timme. Timpris och timdebitering krävs.

Om man alltid betalar lika högt elpris oavsett om börspriset är högre eller lägre. Dvs sk bundet eller fast pris gör funktionen ingen skillnad.
Nu skriver du ””Man behöver inte speciellt "låta den smarta VPn producera värme utan att dra ström". En modern värmepump är dimensionerad att göra exakt det helt automatiskt.””
Det är ju bra att funktionen är automatisk, men exakt hur går det till när pumpen producerar värme utan att dra ström? Det är okay om du utelämnar siffror, men en teknisk förklaring på hur det går till kan du väl ge oss?

Om man trots allt skulle blanda in lite siffror… Om man tar en godtyckligt vald vardag i januari i år så låg elpriset på ca 1/2 det månadsrörliga elpriset mellan 00-04 och på 2-3x månadsrörligt mellan 07-21. 12-13-14 låg det på bara drygt dubbla priset jämfört med månadsrörligt.
Det blir ca 14h som VPm kan behöva producera värme utan att dra ström.
 
  • Gilla
Ajsomfan och 2 till
  • Laddar…
V mutalisken skrev:
beror på din möjlighet att omfördela effektbehov till kvällar. Jag gjorde en beräkning för juni för mig med solceller där tibber timrörligt med omfördelning till natten ger kraftigt bättre jämfört med månadsrörligt.
Hm, och vad hamnar du på för månadsmedel då?
Syns på fakturan från Tibber...
 
useless useless skrev:
Jag menar att det är oklart hur det är implementerat i de specifika värmepumparna. Det står bara att de är förveredda, men ingenting om hur funktionen aktiveras. Behövs ytterligare hårdvara? Abonnemang på någon tjänst?
Japp, min erfarenhet också. Helt omöjligt att få reda på detaljer om en eventuell Nordpool-integration.

Men min kommande vp har tre ingångar för styrning så jag tänkte eventuellt köra Hassio på en Rpi och använda en ESPHome som slav för att styra.

Annars är ju ett simpelt tidsprogram bättre än ingenting. I vinter lär ju priset ligga över 5 kronor konstant 06.00-24.00.
 
Klart det känns för er i område 3 och 4 men det många verkar glömma är att ni har otroligt mycket mildare vintrar än vi här uppe.
De längre ner i europa har ännu högre priser men temperaturen kryper knappt under nollan.

Förra vintern hade vi under -25 i 5 veckor, -37 grader som mest i december med direkverkande el. Det känndes även här uppe även om inte elpriset är lika högt just här så är förbrukningen väldigt mycket högre.

Man måste se helheten...ganska enkel mattematik!;)
 
  • Gilla
Elektra och 2 till
  • Laddar…
Attitudeswe
P Peter787 skrev:
Fast det var Centerpartiets Maud Olofsson som ställde till det eländet, inte Moderaterna.
Fast nu var ju Anders Borg finansminister och ansvarade för ekonomin och Reinfeldt var stadsminister och hade huvudansvaret i samma regering satt Svantesson och FifflaUffe så det delar solidariskt på ansvaret. Eller har jag fel där?
 
K kortis skrev:
Fast nu var ju Anders Borg finansminister och ansvarade för ekonomin och Reinfeldt var stadsminister och hade huvudansvaret i samma regering satt Svantesson och FifflaUffe så det delar solidariskt på ansvaret. Eller har jag fel där?
Jag trodde det var MP´s fel, och Sossarna....Alla säger att allt som har med dyrare energi och drivmedel att göra är MP's fel. ;)
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Jag trodde det var MP´s fel, och Sossarna....Alla säger att allt som har med dyrare energi och drivmedel att göra är MP's fel. ;)
Nog har Merkel och Putins politik ganska stort inflytande på dagens prisnivå, lite naivt att tro att priserna bara påverkas av våra svenska politiker.
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Nog har Merkel och Putins politik ganska stort inflytande på dagens prisnivå, lite naivt att tro att priserna bara påverkas av våra svenska politiker.
Precis...Det var väl lite så som mitt något ironiska inlägg var tänkt att tolkas.
 
  • Gilla
Jamtstårsa
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Jag (med 25% förbrukning till elbil) betalade 92öre med tibber istället för vattenfalls 140öre i juni. Se3. Exkl moms (vi båda)

Finns en separat tråd om detta

[länk]
Tack @Attitudeswe ! Då känns ju mina 45,74 öre/kWh för juni med Jämtpriset rätt OK...

V mutalisken skrev:
beror på din möjlighet att omfördela effektbehov till kvällar. Jag gjorde en beräkning för juni för mig med solceller där tibber timrörligt med omfördelning till natten ger kraftigt bättre jämfört med månadsrörligt.
Var intresserad av @mutalisken 's beräkning då jag också har solceller...
 
Attitudeswe
anders07 anders07 skrev:
Tack @Attitudeswe ! Då känns ju mina 45,74 öre/kWh för juni med Jämtpriset rätt OK...



Var intresserad av @mutalisken 's beräkning då jag också har solceller...

Jag räknade med mitt python script ut att man under 2022 i se3 i snitt kunnat spara 1:15kr för varje kwh som man kan flytta från 17-20 till den billigaste timmen natten efter

https://www.byggahus.se/forum/threa...-sig-sjaelv-pa-2ar.461164/page-3#post-4820687
 
  • Skärmdump av ett Python-skript som räknar ut elbesparingar i en kommandotolk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.