Äääääääntligen :D,har jag fått hyfsat styr på det nu, höjde upp pumpen 1 meter som jag blev rekommenderad men den suger fortfarande sand, dock mindre än innan höjning av pumpen.
Vattenpump på sandig yta med sandpartiklar och stenar runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Beställde ett sandfilter och får se om det kommer att ta hand om den sista sanden.

Någon ny i tråden som söker ett sommarprojekt nu när semestern närmar sig så finns ett artilleri med prylar för utlåning :).
Och kunskap finns det och blir över i denna tråd;).
Trevlig sommar.:beer:
 
  • Gilla
ibrakadabra och 5 till
  • Laddar…
Snyggt! Hoppas det ordnar sig. Vad blev det för filter?
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Snyggt! Hoppas det ordnar sig. Vad blev det för filter?
Tackar.

Hitta ett på Amazon var någon annan i tråden som använder ngt liknande som jag såg på en bild.

https://www.amazon.se/dp/B09QPKS6KP/ref=cm_sw_r_cp_api_i_FWT94PNDAHQKB1K1QBAF
Fundera först på ett sådant här:

https://www.amazon.se/dp/B00QFPLTAO/ref=cm_sw_r_cp_api_i_HPEZPMXG847TAF6F3EXC?_encoding=UTF8&psc=1


Fungerar inte det som jag nu beställt så måste man ha en livlina, då får det bli ett Metabo.
Återkommer med resultat.
 
  • Gilla
Bl0mman och 1 till
  • Laddar…
U upa skrev:
Lyckats missa Wilon på Rinkaby men den verkar ha det jag är ute efter. (y)
Kolla bara så Wilon på Rinkaby orkar med din pump, jag fick beställa från Tyskland.
 
  • Gilla
upa och 1 till
  • Laddar…
Jag har sedan två år en rörspetsbrunn (Rinkaby) ner i den gamla havsbotten i Halmstad. Bara fin sand så var inga problem att få ner spetsen. Vattnet finns bara 2 m ner. Jag har två filter, Julas, med en tvättbar filterhylsa och en bomullshylsa. Problemet är att det första blir fyllt med sand efter bara några dagar. Har ni något förslag på filter med större kapacitet som inte behöver tömmas lika ofta?

Rörspetsbrunn med filter och vattenledningar framför en gul husvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattenfilteranläggning med två filterhus, pump och hink med sand på ett betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L Lasse Green skrev:
Jag har sedan två år en rörspetsbrunn (Rinkaby) ner i den gamla havsbotten i Halmstad. Bara fin sand så var inga problem att få ner spetsen. Vattnet finns bara 2 m ner. Jag har två filter, Julas, med en tvättbar filterhylsa och en bomullshylsa. Problemet är att det första blir fyllt med sand efter bara några dagar. Har ni något förslag på filter med större kapacitet som inte behöver tömmas lika ofta?

[bild] [bild]
Inga förslag på bra filter men en annan tanke..:thinking:
Om det var enkelt att få ner en rörspets så är det ju även enkelt att spola ner en ”pemsil” och på det viset så har du ju filtret nere i backen så sanden stannar där och behovet av att filtrera blir obefintligt så länge markduken är hel.
Alternativt så går det ju att lyfta din rörspets och linda den i ett par varv med markduk och stoppa ner den igen. (Såklart måste det ske så att inte markduken skadas på väg ner. Det bör gå så länge du bara har sand och pumpar vatten baklänges som banar väg ner?)
 
U upa skrev:
Inga förslag på bra filter men en annan tanke..:thinking:
Om det var enkelt att få ner en rörspets så är det ju även enkelt att spola ner en ”pemsil” och på det viset så har du ju filtret nere i backen så sanden stannar där och behovet av att filtrera blir obefintligt så länge markduken är hel.
Alternativt så går det ju att lyfta din rörspets och linda den i ett par varv med markduk och stoppa ner den igen. (Såklart måste det ske så att inte markduken skadas på väg ner. Det bör gå så länge du bara har sand och pumpar vatten baklänges som banar väg ner?)
Bra tanke. Hoppas ändå på ett filter med större kapacitet eller ett filter som är enklare att tömma. Enklare jobb.
 
L Lasse Green skrev:
Jag har sedan två år en rörspetsbrunn (Rinkaby) ner i den gamla havsbotten i Halmstad. Bara fin sand så var inga problem att få ner spetsen. Vattnet finns bara 2 m ner. Jag har två filter, Julas, med en tvättbar filterhylsa och en bomullshylsa. Problemet är att det första blir fyllt med sand efter bara några dagar. Har ni något förslag på filter med större kapacitet som inte behöver tömmas lika ofta?

[bild] [bild]
Rinkaby rör säljer ju filter med större kapacitet. https://www.rinkabyror.se/artikel/filter-f-bevattningsanlagg-1-25r-utv/
 
S Spidertotz skrev:
Rinkaby rör säljer ju filter med större kapacitet. [länk]
Någon som har erfaren het av detta filter? Med mina befintliga filter så spiller jag en del vatten inne i arbetsrummet vid bytena. Det hade varit skönt att slippa.
 
L Lasse Green skrev:
Någon som har erfaren het av detta filter? Med mina befintliga filter så spiller jag en del vatten inne i arbetsrummet vid bytena. Det hade varit skönt att slippa.
Jag har ett själv, dock har jag ej testat det än. Kommer troligen testa det i helgen.
 
L Lasse Green skrev:
Bra tanke. Hoppas ändå på ett filter med större kapacitet eller ett filter som är enklare att tömma. Enklare jobb.
Personligen hade jag varit lite nojig om jag tog bort material under marken så nära husgrunden över längre tid. Troligtvis är det absolut ingen fara för att det är för små mängder för att kunna ge problem med sättningar på huset. Jag håller med upa om att det är bättre att inte suga upp nån sand och ha rätt filter i marken.
 
  • Gilla
Immobil och 4 till
  • Laddar…
Nu har jag felsökr mitt problem en del och är lite förvirrad.

  • Kopplade pem slang rakt på brunnsröret så jag sög direkt på brunnsröret. Kom fortfarande luft.
  • Stopade ner PEM-slang i röret och sög direkt på slangen och fick fortfarande luft.

Kan någon förklara hur jag fortfarande kan suga luft när jag suger med en pem-slang direkt i röret? Slangen är 5m lång och vattennivån är vid 2,5m.

Video är när jag har pem-slang nere i röret.
 
  • Gilla
Pelleplutt78
  • Laddar…
Loka brunn med kolsyra?
Nej fyfan vilket B skämt..

Tycker bara det finns två alternativ. Tjuvluft vid kopplingar sugledning eller så sänks nivån så pass att den suger luft. Testa om du lyckas strypa flödet tills ludtbubblorna försvinner.
 
  • Gilla
Bl0mman och 1 till
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Loka brunn med kolsyra?
Nej fyfan vilket B skämt..

Tycker bara det finns två alternativ. Tjuvluft vid kopplingar sugledning eller så sänks nivån så pass att den suger luft. Testa om du lyckas strypa flödet tills ludtbubblorna försvinner.
Hehe, undra om gräsmattan gillar kolsyrat vatten

Erkänner att jag gjorde ett nybörjarmisstag här. Slang satt intr på ordentligt på pumpen. Nu har jag tryck.

Dock ett problem, om jag öppnar kranen fullt så pallar pumpen inte att hålla trycket och flödet går ner. Antar att det är ett bevis på litr vatten, men i höstas hade jag ju nästan 50L/m med fullt öppen kran, hur är detta möjligt...? Detta är ju Kristianstad så här är ju mycket kalk i vattnet, har spetsen satts igen?


Ska sätta slangen direkt på brunnen igen då det troligen var felkopplat innan också.
 
S Spidertotz skrev:
Hehe, undra om gräsmattan gillar kolsyrat vatten

Erkänner att jag gjorde ett nybörjarmisstag här. Slang satt intr på ordentligt på pumpen. Nu har jag tryck.

Dock ett problem, om jag öppnar kranen fullt så pallar pumpen inte att hålla trycket och flödet går ner. Antar att det är ett bevis på litr vatten, men i höstas hade jag ju nästan 50L/m med fullt öppen kran, hur är detta möjligt...? Detta är ju Kristianstad så här är ju mycket kalk i vattnet, har spetsen satts igen?
[video]

Ska sätta slangen direkt på brunnen igen då det troligen var felkopplat innan också.
Hmm, kopplade på PEM-slangen direkt på brunnen och kopplade rätt och nu verkar det inte komma någon luft och jag kan öppna kranen fullt utan att flödet dör. Ska fortsätta dubbelkolla så där verkligen inte kommer någon luft.
 
  • Gilla
Bl0mman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.