HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
[bild]

[bild]

[bild]


722 kvm. Mer info: [länk]
Okej, konstruktiv kritik. Några spontana grejer att tänka på i kommande projekt eller omarbetning av detta:

1. Rumsproportioner.
Rumshöjden bör aldrig vara lägre än ca 60% av bredden (tänk gyllene snittet). När man börjar rita hus är det lätt att tänka att stora golvytor kommer kännas lyxiga. Men man tappar en väldigt stor del av effekten om inte rumshöjden hänger med upp. Stor yta med förhållandevis låg takhöjd ger ett väldigt ”paddigt” intryck. Fundera på att smala av vardagsrummet.

2. Möblering och användning
Många rum framstår som trånga, framförallt i proportion till hur stora de är. Det handlar dels om proportioner igen, framförallt i sovrummen. Även i golvyta vill man gärna landa i en form som ligger någonstans mellan en kvadrat och en gyllene-snitt-rektangel. Särskilt om rummet inte är så stort att det går att skapa ”rum i rummet” med möbleringen. I vardagsrummet verkar soffor strösslade lite på måfå. Behövs alla? Behövs tv-soffan? Den är så liten och trång i förhållande till rummets storlek, och det finns ett helt TV-rum en trappa upp.

3. Flexibilitet.
Huset tycks vara ritat för ett par med fyra barn i tonåren som har stora fester men aldrig har övernattande gäster. Går sovrummen att göra om till gästrum för övernattande par? Smala rum med mycket förvaring är inte den mest flexibla lösningen när barn växer upp, flyttat hemifrån och kommer hem på besök med en ny respektive. Fundera även igenom badrummen. Behövs två toaletter intill varandra på övervåningen? Toaletten som hör till poolen är fin, men är det rimligt att det är den enda toaletten på entréplan?

4. Mikroklimatet runt huset.
Genom husets form kan man skapa soliga, skuggiga, blåsiga och vindstilla platser. Fundera igenom utrymmet under balkongen. Särskilt den del som är omgiven av väggar på tre sidor. Min erfarenhet är att så skuggiga platser utomhus i vårt klimat oftast blir ganska ogästvänliga. Skulle rekommendera att antingen ta bort balkongen eller glasa in utrymmet under den.


Lycka till!
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 7 till
  • Laddar…
"Sommarstugan" har 23 bäddar och 3 toaletter, 4 om man räknar med den i poolhuset. Det är rätt snålt tilltaget kan jag tycka. Jag menar, vi är tre personer och har två toaletter och även det är lite lite om vi har många (5-8) gäster. Så jag har hellre sett att det är tre enkla toaletter i källaren och kanske två enkla duschar? För annars tar det två timmar för alla att ta en simpel dusch... Och två timmar varmvatten är ett eget problem i sig... Jag förutsätter att det är lata personer som inte orkar gå ut till poolhuset nu så det är inte fullt så långsamt i verkligheten. ;)
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 1 till
  • Laddar…
hade jag råd med stort bygge så skulle jag berika varje sovrum med egen badrum. Oavsett om det är sovrum för barn eller för gäster så tycker jag att det är en bekväm lösning på köande och letande efter vilken bad/toa är nu ledig.
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 1 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
T Thomas_Blekinge skrev:
Sluta svara på denna som tydligen vill bara göra reklam för sin firma. Hopplöst!
Firma? :rofl:
 
HOBBY ARCHITECT
Fairlane Fairlane skrev:
Visst kan det, men du har ju texten " ~ Old fashioned summer house ~" ...
Visst, men man kan ju använda fantasin också. Det stod ju också att det är en lyxig sommarstuga.
 
Redigerat:
HOBBY ARCHITECT
VidarH VidarH skrev:
"Sommarstugan" har 23 bäddar och 3 toaletter, 4 om man räknar med den i poolhuset. Det är rätt snålt tilltaget kan jag tycka. Jag menar, vi är tre personer och har två toaletter och även det är lite lite om vi har många (5-8) gäster. Så jag har hellre sett att det är tre enkla toaletter i källaren och kanske två enkla duschar? För annars tar det två timmar för alla att ta en simpel dusch... Och två timmar varmvatten är ett eget problem i sig... Jag förutsätter att det är lata personer som inte orkar gå ut till poolhuset nu så det är inte fullt så långsamt i verkligheten. ;)
Jag har också tänkt på att det borde nog vara ett till badrum i källaren efter att jag la till extra våningsängar i gästrummet. (Men sen finns det ju ett badrum på första våning också.)

Här är en lite mindre sommarstuga. :)
https://hobbyarchitect.wixsite.com/architect/micro-cabin
 
HOBBY ARCHITECT
A ArkitektMSA skrev:
Okej, konstruktiv kritik. Några spontana grejer att tänka på i kommande projekt eller omarbetning av detta:

1. Rumsproportioner.
Rumshöjden bör aldrig vara lägre än ca 60% av bredden (tänk gyllene snittet). När man börjar rita hus är det lätt att tänka att stora golvytor kommer kännas lyxiga. Men man tappar en väldigt stor del av effekten om inte rumshöjden hänger med upp. Stor yta med förhållandevis låg takhöjd ger ett väldigt ”paddigt” intryck. Fundera på att smala av vardagsrummet.

2. Möblering och användning
Många rum framstår som trånga, framförallt i proportion till hur stora de är. Det handlar dels om proportioner igen, framförallt i sovrummen. Även i golvyta vill man gärna landa i en form som ligger någonstans mellan en kvadrat och en gyllene-snitt-rektangel. Särskilt om rummet inte är så stort att det går att skapa ”rum i rummet” med möbleringen. I vardagsrummet verkar soffor strösslade lite på måfå. Behövs alla? Behövs tv-soffan? Den är så liten och trång i förhållande till rummets storlek, och det finns ett helt TV-rum en trappa upp.

3. Flexibilitet.
Huset tycks vara ritat för ett par med fyra barn i tonåren som har stora fester men aldrig har övernattande gäster. Går sovrummen att göra om till gästrum för övernattande par? Smala rum med mycket förvaring är inte den mest flexibla lösningen när barn växer upp, flyttat hemifrån och kommer hem på besök med en ny respektive. Fundera även igenom badrummen. Behövs två toaletter intill varandra på övervåningen? Toaletten som hör till poolen är fin, men är det rimligt att det är den enda toaletten på entréplan?

4. Mikroklimatet runt huset.
Genom husets form kan man skapa soliga, skuggiga, blåsiga och vindstilla platser. Fundera igenom utrymmet under balkongen. Särskilt den del som är omgiven av väggar på tre sidor. Min erfarenhet är att så skuggiga platser utomhus i vårt klimat oftast blir ganska ogästvänliga. Skulle rekommendera att antingen ta bort balkongen eller glasa in utrymmet under den.


Lycka till!
Det finns en jättelång säng för flera gäster i hobbyrummet.

Vardarsrummet blev jag väldigt nöjd med, sofforna är extremt uttänkt hur dom står. Soffan framför tv:n är ju extra lång och djup, men man kan ändå se tv:n från hörnsoffan eftersom tv:n är så stor.

Som sagt, kanske borde det bara vara ett tak över altanen istället för balkongen. Kanske ska taket vara en halv våning extra över altanen?

Intressant det där med gyllene snittet i rummens volym, det ska jag försöka tänka mer på.

Tack för dina synpunkter. Skulle va kul att höra vad du tycker om detta hus också som jag tycker blev snyggare fast som tyvärr har ett mer avlångt vardagsrum/kök.
https://hobbyarchitect.wixsite.com/architect/summer-dream
 
Redigerat:
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Stilen är gammeldags, det kan ju lika gärna vara ett permanent hus
Nej, det klarar inte tillgänglighetsreglerna för ett permanent boende. Måste ha tvättmöjligheter tillgänglighetsanpassat på nedersta planet om det skall vara permanentboende. Badrummet ser inte heller ut att klara tillgänglighetskraven.
 
HOBBY ARCHITECT
Dalbotant Dalbotös skrev:
Nej, det klarar inte tillgänglighetsreglerna för ett permanent boende. Måste ha tvättmöjligheter tillgänglighetsanpassat på nedersta planet om det skall vara permanentboende. Badrummet ser inte heller ut att klara tillgänglighetskraven.
Nä tvättstugan ja. Poängen varför jag la upp länken till det huset var mer att visa att jag kan gilla gammeldags estetik på hus också. Så mina andra sommarstugor är nog bättre när det gäller planlösning.

Menar du badrummet på nedervåningen? Om man drar bort duschdrapperiet går det väl?
 
HOBBY ARCHITECT
VidarH VidarH skrev:
"Sommarstugan" har 23 bäddar och 3 toaletter, 4 om man räknar med den i poolhuset. Det är rätt snålt tilltaget kan jag tycka. Jag menar, vi är tre personer och har två toaletter och även det är lite lite om vi har många (5-8) gäster. Så jag har hellre sett att det är tre enkla toaletter i källaren och kanske två enkla duschar? För annars tar det två timmar för alla att ta en simpel dusch... Och två timmar varmvatten är ett eget problem i sig... Jag förutsätter att det är lata personer som inte orkar gå ut till poolhuset nu så det är inte fullt så långsamt i verkligheten. ;)
Det blev väl bättre? :)

Svartvit ritning av en detaljerad våningsplanslayout med möbler och måttmarkeringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Det blev väl bättre? :)

[bild]
Lite. Men jag hade hellre sett att separera toaletter och duschar helt för att låta fler "aktiviteter" pågå samtidigt. Nu är det två rum till 14 personer. Jag hade nog övervägt att minska på antalet gäster och utöka så att det finns en toalett per sovrum åtminstone med tanke på antalet bäddar? Antingen göra det lite lyxigare och ha separata rum för alla toaletter och duschar, eller genom att ha det som på exempelvis publika platser med en huvuddörr och sedan mindre hytter. Så länge folk får sitta och trycka ifred i en halvtimme utan att behöva känna sig ivägen blir det bättre stämning. Och att slippa någons laktosfjärtar när man ska duscha är himmelskt...
 
  • Gilla
  • Haha
b8q och 3 till
  • Laddar…
Ta bort study rummet o dubbla köket
Ta bort tv rummet nere
Ta bort nåt sovrum ingen vill ha små sovrum i ett sådant hus
Annars tycker jag det är helrätt
Alla vill inte ha gamla röda trähus
Bara ner med det
Kul att folk vågar göra nått
 
  • Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Det finns en jättelång säng för flera gäster i hobbyrummet.

Vardarsrummet blev jag väldigt nöjd med, sofforna är extremt uttänkt hur dom står. Soffan framför tv:n är ju extra lång och djup, men man kan ändå se tv:n från hörnsoffan eftersom tv:n är så stor.

Som sagt, kanske borde det bara vara ett tak över altanen istället för balkongen. Kanske ska taket vara en halv våning extra över altanen?

Intressant det där med gyllene snittet i rummens volym, det ska jag försöka tänka mer på.

Tack för dina synpunkter. Skulle va kul att höra vad du tycker om detta hus också som jag tycker blev snyggare fast som tyvärr har ett mer avlångt vardagsrum/kök.
[länk]
Tycker inte att det avlånga vardagsrummet är något problem i det huset, tvärtom! Där har du lyckats bra med att dela in ett stort rum i två relativt behagliga rumsligheter genom den dubbla takhöjden över matsalsdelen.

Sen hade jag gjort vissa andra saker annorlunda. Jag hade skrutit mer med pooldelen. Den är det coolaste delen av huset, och jag hade lagt den synlig med visuell kontakt/acces från vardagsrummet. Antagligen bytt plats på hemmakontor och ombyte/bastu och hakat på poolen på kortsidan av huset, med glaspartier in mot vardagsrummet.

På övervåningen hade jag tagit bort väggen/dörren framför tv-rummet och låtit väggen mot bjälklagsöppningen vara halvhög för att skapa kontakt mellan de social ytorna uppe och nere. Jag hade tagit bort väggen/dörren som skärmar av korridoren in till de mindre sovrummen - den behövs inte. Jag hade även tagit bort väggen mellan föräldrasovrummet och korridoren för att istället förlänga väggen mellan tv-rummet och föräldrasovrummet. Så en dörr in till enorm ”master suit” som har egen klädkammare och eget badrum bara de har access till.

Det är kul att rita hus, för man ritar inte bara ett hus, man ritar drömmen om ett liv. Sen drömmer vi alla olika. För mig är det lite ovanligt att drömma om ett vardagsrum där gästerna sitter på rader i soffor bakom varandra och tittar på en enorm TV. Eller att visa ner gästerna till en mindre gympasal i källaren där de ska övernatta intill varandra på en enorm tjockmatta i hörnet. Men det behöver inte vara fel. Bara oväntat när man har den typen av budget som krävs för att bygga ett nästan 900 kvm stort hus.
 
Övre våningen är säkert trevlig för såna som gillar att bo på internat. Sen tycker jag det borde gå att få in fem sovrum i ett hus på 722m2 utan att fyra av dom ska kännas som fängelseceller.
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 2 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
F Finndjävel skrev:
Övre våningen är säkert trevlig för såna som gillar att bo på internat. Sen tycker jag det borde gå att få in fem sovrum i ett hus på 722m2 utan att fyra av dom ska kännas som fängelseceller.
Du skulle inte kunna rita ett anständigt hus om du så försökte resten av ditt liv.
 
  • Arg
Bengt Numelin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.