Tomture61
G Gabbe1 skrev:
Dag 17-18.
Midsommarhelg och vi hade tänkt ta det lugnt och koppla av, men lite bygge har det blivit ändå. Igår var det duggregn så vi passade på att isolera invändigt och satte även upp en våd med plast och gles.
Idag har det vart fantastiskt väder och vi har panelat halva gaveln. Glad midsommar på er!

[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Välisolerat du :D
 
Midsommar i Saxnäs är över för den här gången. Precis som i övriga landet så har det vart otroligt varmt. Vi fick i alla fall lite gjort på bygget, ena gaveln är helt klar och vi tog ner byggställningen. Andra gaveln är färdigpanelad men det återstår lite detaljer vid takfot och knutar. Invändigt är 2/3 av isoleringen klar. Tidigt i morse passade jag även på att montera en ”snorkel” för att ge kaminen luft.
Om en vecka börjar semestern och då får vi ta nya tag på bygget.
Nyligen färdigställd trägavel på hus med kaminrör "snorkel", byggställning och grusgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Halvfärdigt hus med en klar gavel, byggställning, och panelering under blå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Metallisk luftintagssnorkel monterad vid trävägg på bygge, för att ge kaminen luft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Do-it och 35 till
  • Laddar…
Går röret till snorkeln ut genom sidan eller under plattan? Jag trodde att det räckte med ett hål ut genom sockeln och sedan någon typ av galler. Men antar att detta är för att det inte ska komma in någon snö/skräp

snyggt jobbat!
 
  • Gilla
Blueblue och 1 till
  • Laddar…
O oswim skrev:
Går röret till snorkeln ut genom sidan eller under plattan? Jag trodde att det räckte med ett hål ut genom sockeln och sedan någon typ av galler. Men antar att detta är för att det inte ska komma in någon snö/skräp

snyggt jobbat!
Röret går under isoleringen. Visst kan man dra ut det genom sockeln men i vårt fall kan det bli 1.5m snö så vi vill försäkra oss att kaminen får luft hela vintern.
 
  • Gilla
Do-it och 5 till
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Röret går under isoleringen. Visst kan man dra ut det genom sockeln men i vårt fall kan det bli 1.5m snö så vi vill försäkra oss att kaminen får luft hela vintern.
låter vettigt. jag ska själv bygga i Orsa så kandke är värt
 
Dag 20-21.
Min semester började igår och jag och grabben åkte upp i söndags.
Vi har isolerat klart 145mm, plastat alla väggar runt om. Vi är nästan klar med invändig korsregling samt att vi fått upp 2/3 av golvåsarna till loftet. Känns som bra flyt på bygget nu
Interiör av en byggarbetsplats med isolering, korsregling och påbörjade golvåsar till ett loft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inredning av rum med isolering, plastade väggar och korsreglar i trä under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av pågående byggeri med isolerade väggar, korsregling, och material på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Do-it och 24 till
  • Laddar…
Är ju en rejäl spännvid där, räcker det med 45×45 vägg under för att hålla uppe loftet?
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Är ju en rejäl spännvid där, räcker det med 45×45 vägg under för att hålla uppe loftet?
Det är ser ut som 45*70 eller 45*95.
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
H huggan skrev:
Det är ser ut som 45*70 eller 45*95.
Det stämmer, det är 45x70 och det blir både träskiva och gipsskiva på vardera sida så det blir stadigt.
 
  • Gilla
MONTREAL och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L
G Gabbe1 skrev:
Tidigt i morse passade jag även på att montera en ”snorkel” för att ge kaminen luft.
Du sätter väl något nät i öppningen så inte smådjur och stora insekter kommer in?

Rostfritt? Svetsat själv?
Det blir hög klass på det där. (y)
 
  • Gilla
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Du sätter väl något nät i öppningen så inte smådjur och stora insekter kommer in?

Rostfritt? Svetsat själv?
Det blir hög klass på det där. (y)
Japp, det sitter ett finmaskigt rostfritt nät i mynningen. Jo det är rostfritt, jag smälte ihop bitarna med tig-svetsen, är långt från nån expert men det är ett relativt enkelt jobb.
Rostfritt stålrör med finmaskigt nät i ena änden, svetsad med tig-svets, på träbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
MONTREAL och 17 till
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Det stämmer, det är 45x70 och det blir både träskiva och gipsskiva på vardera sida så det blir stadigt.
Väggen bär ju endast loftet. Själv har jag takstolar och då blir det mycket mer last pga snö.
 
  • Gilla
Gabbe1
  • Laddar…
Dag 22.
Vi har byggt några till innerväggar och monterat ett antal golvreglar. Det är kul att se hur rummen tar form.
Nybyggda träinnerväggar och golvreglar i ett hus under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En inomhusbyggarbetsplats med nyuppförda träinnerväggar och golvreglar över en betonggrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MONTREAL och 22 till
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Dag 22.
Vi har byggt några till innerväggar och monterat ett antal golvreglar. Det är kul att se hur rummen tar form.
[bild]
[bild]
Fan vad det går undan! Du är snart ikapp mig. Hur fäster du innerväggarnas syllar i grundplattan?
 
  • Gilla
Erik JL och 2 till
  • Laddar…
B BJohan skrev:
Fan vad det går undan! Du är snart ikapp mig. Hur fäster du innerväggarnas syllar i grundplattan?
På samma sätt som ytterväggarnas syllar, fast inte lika tätt. Dvs med expanderdspik och en stor planbricka.
Expanderdspik och planbricka monterade på träsyll, likt metod för ytterväggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
magnfris och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.