Artiklar om trädfällning, beskärning mm. skulle vara uppskattat. Även plattläggning och stensättning.
 
Hej Byggahus!

Som hemmasnickare skulle jag tycka att det vore väldigt intressant att se lite "hemma hos" reportage hos "vanliga" användare av forumet.
Det är ju ibland lite liknande inlägg, men då i form av större renoveringsprojekt som skenar iväg i pris.

Det vore kul att se hur det ser ut hemma hos användarna av forumet, och även kunna dra lärdom av varandra.
 
  • Gilla
-AKS-
  • Laddar…
Kul upplägg! Jag vill läsa mer om:
1. Trädgård: hur man kam agera på ett så långsiktigt sätt som möjligt i en trädgård. Exvis gräsmatta vs mossmatta/planteringar; perenner vs fröväxter; vilka hemodlade grönsaker som ger mest effekt för jälsan (inte besprutade) respektive plånboken osv.
2. Verktyg: vilka verktyg *måste* man ha för att kunna bygga enklare saker (bänk; dunlåda mm) och vilka kan man faktiskt ”strunta i”?
3. Energi: solenergi for dummies, sätt upp några scenarios och gå igenom dem. Exempelvis ”Sara och Hugo har ett hus från 1970-talet i Gävle. De behöver byta tak. Tjänar de på att sätta solpaneler på taket? ”Stella och Oscar bor i en sekelskiftesvilla i Helsingborg. Taket är lagt bara för två år sedan. De funderar på att bygga pool och köpa en elbil (enbart laddning). De vill använda solenergi för att värma pool och ladda bilen. Och gärna huset också. Hur då?”
 
Precis som så många andra män gillar jag att spendera tid i garaget! Men hur får man till strukturen?
Här trängs barnens slalomskidor, cyklar, hockeybagar, frugans och mina vinterdäck, fiskespön.
trädgårdsredskap, hammare, motorsåg, sonens skivstång, resväskor, fotbollsskor, slalompjäxor och motionscykeln som jag trodde att jag skulle cykla mig smal på m m.

Jag vill få till den perfekta förvaringen så man kan få utrymme att röra sig utan att riva ner saker. Drömmer om den där verktygstavlan jag sett med ritade konturer efter varje sak så man inte ska glömma var det hängde... En sviktande och snygg matta på golvet. Smarta hyllor med plats för allt från fotbollsskor till slalompjäxor. Smart skidförvaring i taket som ger fritt utrymme på golvet. Styr upp med ett givande reportage och jag blir er evigt tacksam! Målet är inte att få in bilen utan "bara" att få till ett praktiskt garage där jag kan hitta saker utan att leta!

--------------------------------------------------------

Frugan fyller på med hennes önskemål:
- Hur kan vi minska elförbrukningen i vårt hus? Jämföra solceller?
- Gjut i betong, allt från enklare fat med struktur från dina rabarberblad till en mer avancerad trädgårdsbänk.
- Möbelrenovering, gammalt blir "nytt", klä om din fåtölj t ex
- Bygg ett miniväxthus tillsammans med barnen.
- Bygg en trendig pergola som semesteraktivitet.

Vi vill också läsa om hur barnen kan bli bättre på att hjälpa till hemma. :crysmile:(y) Och får man såga ner grannens lövträd så man få fler soltimmar på terrassen? :p
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har testat 6 st 12 V skruvdragare och nu tävlar vi ut dem till er medlemmar här i forumet, så att ni kan testa vidare dem där hemma.

[bild]

Så här tävlar du:

Skriv ner dina idéer om vad du skulle vilja läsa mer om eller kunna göra här på Byggahus.se. Kanske har du själv gjort något intressant vid ditt hus som du vill att vi skriver om? Alla idéer är välkomna. Du skriver ditt tävlingsbidrag här i tävlingstråden.

Vilka vinner?

Vinnarna är de som har de bästa idéerna som vi vill göra något av.

Vi har 6 stycken skruvdragare och vi kommer att rangordna idéerna. Bästa idén får den skruvdragare som fick högst betyg i testet, näst bästa idén får den som hade näst högst betyg i testet, och så vidare.

Skruvdragarna är:
  • Ryobi R12DD-220S
  • Makita DF333DWAE
  • Hikoki DS 12DD
  • Festool TXS 2,6-set
  • Einhell TE-CD 12/1 Li
  • Bosch GSR 12V-15

Läs testet och mer om skruvdragarna här: [länk]

Tävlingen pågår till onsdag den 29 juni.

Lycka till! :)
Det jag använder Byggahus till, är den otroliga kunskapsbanken som forumet är. Genom att söka bland tidigare poster kan man hitta svar på det allra mesta, och för mer specifika frågor kan man starta ett nytt inlägg och snabbt få svar!

Men det som gör att det är ROLIGT att vara på Byggahus, är att läsa om extrema projekt. Någon bygger ett skyddsrum, någon ett kontor under trädgården, ambitiösa småhus till robotgräsklipparen med automatiskt öppnande port, eller en husvagn ska bli lyxigt hönshus. Folk hittar på så otroligt häftiga saker, de är kreativa och ambitiösa, och det är så underhållande att få läsa om och följa det.

Detta tycker jag att ni ska snappa upp och göra en serie av.
 
Jag skulle gärna läsa mer om följande områden:
Energisparande åtgärder och faktisk effekt av att t.ex. Byta från 2glas till 3glas fönster, byta värmekälla från elpanna till luftvatten osv. Med faktiska resultat från medlemmar själva.

Tester av förbrukningsvaror så som sågklingor, sticksågsblad, Slippapper osv.

Galna och tokiga ideer och diverse projekt som drar en mot gott skratt!
 
Jag vill se mer om återbruk, vad och hur man kan återbruka gamla möbler, snickerier osv.

Önskar komma från Dagens Slit och släng, försöker göra en ny grill/uteyta av gammalt virke och tegel, men har fortfarande större delen kvar pga inspirationsbrist.
 
Jag skulle vilja läsa mer om att installera solceller själva och andra artiklar med just smarta hem produkter. Som att byta ut givare på luftvärmepumpen. Så både ny installation och förbättringar på befintlig för att spara en krona eller två!
 
En idee är att åka ut till olika hus och göra löpande besiktning med förbättringsförslag.
Så man själv vet vad man ska titta efter hos sig och göra det löpande själv.
Till detta kan det vara lite fördjupande artiklar om hur man kan uppdatera och fixa rätt!

Har fått påpekande om ledningar som ej sitter mott väggen samt vattenskydd under diskbänk som man är inte helt 100% hur man ska göra, men kommer fixas :)
 
Självklart vill jag se fler produkttester som denna och utlottning av produkten!
Just nu behöver jag köpa (eller vinna) Solceller, växelriktare och laddbox ;) Men skulle gärna läst mer om vad som finns av en tredjepart som testar eller sammanställer än leverantören och installatören.
 
Vad jag vill se är gör det själv tips om allt byggrelaterat samt reportage från verkligheten enligt ”så här gjorde vi ”
 
Då var tävlingen avslutad. Tack för alla fina ideer ni har kommit med. Nu ska vi gå igenom dem och återkommer senare under dagen med vilka som har vunnit.
 
  • Gilla
J_HBG och 1 till
  • Laddar…
Då har juryn konfererat. Det var väldigt många bra förslag vi hade att välja bland och det var inte ett lätt val. Vi har dock kommit fram till att följande bidrag vinner:

Inlägg 38 av @rampante vinner Ryobi R12DD-220S

Inlägg 30 av @Cheesen vinner Bosch GSR 12V-15

Inlägg 18 av @Torbjärn vinner Hikoki DS 12DD

Inlägg 41 av @Byggtoken vinner Einhell TE-CD 12/1 Li

Inlägg 50 av @Bokotimon Makita DF333DWAE

Inlägg 53 av @fredand44 vinner Festool TXS 2,6-set

Grattis alla! Dubbelkolla gärna att ni har fyllt i er profil med korrekta adressuppgifter så att vi kan skicka dem i morgon.
 
  • Gilla
  • Älska
FredrikR och 8 till
  • Laddar…
Nissens
E enoch85 skrev:
Kan rekommendera Zappi V2. Mycket bra!
Vad är det som gör den bättre än tex Easee eller Defa?
 
E
Jag gillar att man kan uppdatera FW, samt stöd för fler bilmodeller. Utöver det är den smart och kan fördela kraften från t.ex. solceller, ladda specifik tid osv osv.

Finns även en app som ger dig all info och möjligheter till att ändra de inställningar du behöver. Nås även remote om man vill, men går att få som lokal installation också givetvis om du har foliehatt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.