J Julistormen skrev:
Köpte en som hette 900 på komplett, ser nu att den inte ens finns på gardenas hemsida. Man kommer bara till danska hemsidor,men borde vara lugnt?
Det verkar som det produceras en del kundspecifika modeller för vissa större återförsäljare. Kanske ett sätt att kunna kringgå prisjämförelser.
 
Fick ett svar till från Gardena och nu från tyskarna. Tydligen kan man uppgradera en äldre till LONA.

Dear Sir or Madam,

Thank you for your interest in GARDENA robotic lawnmowers with LONA technology.

Only the smart SILENO city article no. 19603-60 from 2022 features LONA technology.

Unfortunately, we have to inform you that we are currently unable to offer you a LONA upgrade for your SILENO city robotic lawnmower due to a shortage of components. Unfortunately, it is not possible to give a reliable statement as to when we will be able to offer the upgrade again. We ask for your understanding.
 
Det skall enligt supporten gå att uppgradera till LONA.
Jag har en smart sileno 1000 som jag köpte i höstas.
Idag skall jag få GPS-kortet installerat.
 
  • Gilla
NEO_AMiGA
  • Laddar…
H hake57 skrev:
Det skall enligt supporten gå att uppgradera till LONA.
Jag har en smart sileno 1000 som jag köpte i höstas.
Idag skall jag få GPS-kortet installerat.
Vart lämnar man in den för att få kortet installerat? När jag frågade supporten samma sak i maj var svaret att det inte gick att uppgradera fjolårets modeller
 
Jag får den uppgraderad av Dahlia i Färila som är min serviceverkstad.
Montering av kort + uppdatering av programvara +arbetskostnad ca 2700:-
 
  • Gilla
NEO_AMiGA
  • Laddar…
Ja det var ju en slant, då ska det fan vara så bra AI så den kan servera öl i värmen. Posta gärna artikelnummer etc på delar som står på spec när du hämtar den. lättare för andra att beställa och göra detta då inte ens gardena verkar ha full koll på detta.

H hake57 skrev:
Jag får den uppgraderad av Dahlia i Färila som är min serviceverkstad.
Montering av kort + uppdatering av programvara +arbetskostnad ca 2700:-
 
NEO_AMiGA NEO_AMiGA skrev:
Ja det var ju en slant, då ska det fan vara så bra AI så den kan servera öl i värmen. Posta gärna artikelnummer etc på delar som står på spec när du hämtar den. lättare för andra att beställa och göra detta då inte ens gardena verkar ha full koll på detta.
Ja nu har jag LONA! Men inte fått någon öl serverad. Den håller på att skapa kartan nu men jag kan följa den live. Jag fick böta 2700:-, Part nr: 536045501.
 
  • Gilla
NEO_AMiGA
  • Laddar…
H hake57 skrev:
Ja nu har jag LONA! Men inte fått någon öl serverad. Den håller på att skapa kartan nu men jag kan följa den live. Jag fick böta 2700:-, Part nr: 536045501.
aaah. Även om den inte serverar öl så blir det spännande att se vad du tycker och om det är värt pengarna. Kanske kommer en uppdatering med öl-servering vad det lider.

fick mer svar från gardena, se nedan. De svänger snabbt och verkar lite stökigt internt gällande detta. Men nu finns det ju iaf svart på vitt att det iaf går att uppgradera.

Hej

Teoretiskt är det möjligt att göra detta, men det är inget vi kan erbjuda i år.
Ev nästa år och priset kommer ligga på ca: 3500:-
Och har man ingen Gateway så till kommer även denna.


Med Vänliga Hälsningar
Micce
Gardena/McCulloch kundservice
 
Jag har beställt en "Gardena Smart Sileno Life 1000 Lona" och funderar på hur jag ska placera den och guidelinan.

Tomten ser ut som bilden
  • röd guidelina alt 1a med alt 1b streckad för att få guide över hela tomten. I det röda alternativet tänker jag mig laddstationen vid det lilla huset - kanske södra/norra väggen är bättre 500cm till tomtgräns från södra/nedre väggen. 200cm högra sidan så det går bort inser jag då guidelinan ska gå minst 2 m rakt ut.
  • Grön guidelina är väl mest effektivt men kräver placering av laddstation där jag helst inte vill ha den.

1) är det en stor nackdel att gå upp med en sväng till övre delen av tomten?

jag tänker mig att jag kommer låta klipparen klippa mest söder om huset, men vill kunna styra att allt klipps.

2) Borde jag dra på ett annat sätt?

3) blir det problem om guidekabel korsar en dubbel parallell begränsningskabel - såsom när man drar runt ett träd?

Skiss av en trädgård med röd och grön guidelina för robotgräsklippare, inklusive mått och laddstationens positioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


bilde utan guidekabel
Schematisk layout av trädgård med angivna mått, blå begränsningskabel och potentiella röda och gröna guidelinjer för robotgräsklippare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Så skulle jag gjort.
Sedan zon 1 2 3

33% 33% 33%sen kan du börja pilla mer exakt när du ser hur den jobbar
 
  • Illustration av trädgårdsplan med begränsnings- och guidekablar i olika färger för robotgräsklippare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
mxjolle och 2 till
  • Laddar…
Rippen85 Rippen85 skrev:
Så skulle jag gjort.
Sedan zon 1 2 3

33% 33% 33%sen kan du börja pilla mer exakt när du ser hur den jobbar
om man gör så, kommer roboten hitta upp till bredvid uppfarten tillräckligt ofta resp kommer den klippa bland buskarna?

har inte riktigt förstått vad som avgör om den t ex överhuvudtaget kommer klippa vid/mellan buskarna i nedre vänstra hörnet utan guidekabel och val att starta där i appen

antar att du menar att man kan bygga på guidekabeln om det verkar behövas.
 
Jag är världsmästare i allt, så gör som jag sa så blir det skit bra.
 
  • Haha
GammaltSomNytt
  • Laddar…
Guidekabeln är inget precisionsinstrument för att få ut klipparen till en exakt plats. Dra den enkelt och låt roboten jobba. Den kommer hitta ut bland skrymslen och vrår av sig själv. Blir något område för lite klippt ökar du bara på den zonens andel.
 
  • Gilla
etompau och 1 till
  • Laddar…
Vet ni om det går att sätta på knivdisken för Husqvarna till en Gardena Life?
Det verkar inte som att grannarna som har Husqvarnas ”dubbeldäckade” knivdisk har samma bekymmer som jag med att det fastnar gräs mellan knivdisken och knivbladet vilket får till följd att kniven fastnar och inte kan rotera runt sin egna axel.

Mvh Fredrik
 
F Fredrik Blomgren skrev:
Vet ni om det går att sätta på knivdisken för Husqvarna till en Gardena Life?
Det verkar inte som att grannarna som har Husqvarnas ”dubbeldäckade” knivdisk har samma bekymmer som jag med att det fastnar gräs mellan knivdisken och knivbladet vilket får till följd att kniven fastnar och inte kan rotera runt sin egna axel.

Mvh Fredrik
Tveksamt. Det gick att eftermontera på de äldre modellerna (Rxx) men tror ej det går på den nya Sileno-modellerna.
"hasplåten" är frikopplad från knivdisken och har ett eget lager för att kunna fritt rotera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.