hsd
I Idyll skrev:
Jag har en liknade situation på båda sidor om min fastighet. På ena sidan har vi öppnat upp för en ny väg men på andra sidan genas det genom vår tomt. När jag känner att hemfridszonen kränks så kommer även denna sida hänvisas och man får gå runt en åker, men än så länge är det ok.
Däremot får inga hundar medtas över tomten och det har jag varit tydlig med. Jag har skrivit arrendeavtal med ordningsföreskrifter så allt är mkt tydligt. Oavsett vad tidigare ägare här har sagt och lovat är det numera mitt ord som gäller.
Arrendeavtal ?, för att gå över tomten :thinking:
 
  • Haha
tensiden
  • Laddar…
Angående inlägg ovan som behandlas servitut.

Om grannen som person och inte i egenskap av ägare till en specifik fastighet har fått rätt att gena över TS fastighet så är det fråga om en nyttjanderätt och inte ett servitut. Nyttjanderätter behöver inte vara skriftliga utom när det föreskrivs, t.ex. jordbruksarrenden. En nyttjanderätt som förbehålls vid en överlåtelse gäller mot den nya ägaren https://lagen.nu/1970:994#K7P11S1. TS har alltså att säga upp en gällande nyttjanderätt som han inte vill ska gälla längre.

Om det är rimligt att ha en granne man inte känner genande över tomten har jag ingen input på...
 
  • Haha
Workingclasshero
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Arrendeavtal ?, för att gå över tomten :thinking:
Arrendeavtalet rör ”strandnära mark” om lov för att ha egna bryggor då servitut saknas.
 
T TygetBengtsson skrev:
En nyttjanderätt som förbehålls vid en överlåtelse gäller mot den nya ägaren
Frågan är om det verkligen var ett förbehåll - i så fall bör det väl finnas med i köpeavtalet?. Dessutom, om det nu vore så, vad är uppsägningstiden för en sådan nyttjanderätt där det inte finns något skriftligt avtal? Och för det tredje, en sådan nyttjanderätt bör väl rimligen kunna avgiftsbeläggas? Lite som infrastrukturavgiften när du åker bil över bron vid Motala. Fem kronor per passage är väl rimligt :cool:
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Du Ts, du kan glömma att det funnits ett avtal om rätt att gå över din tomt, han drar en rövare för det är en lat jävel som inte orkar gå 3 minuter längre väg.
Däremot försöker han skapa sig en "löjlig" förmån mot dig, det är väldigt lågt av honom.
Din fastighet äger du och din sambo, ni bestämmer över denna. Tag kontakt med förra ägaren och ställ frågan hur det verkligen ligger till med din grannes påstådda muntliga avtal.
Du kan vara säker på att, ord som hemfridsbrott, egenmäktighet och ofredande är åtalbart om du vill hårdra dumheterna från hans sida.
Men säg till en början att huruvida det förhåller sig med hans påstående så är ni inte roade eller vill ha några som passerar genom er fastighet, vi uppskattar inte detta.
 
E ekorren skrev:
Du Ts, du kan glömma att det funnits ett avtal om rätt att gå över din tomt, han drar en rövare för det är en lat jävel som inte orkar gå 3 minuter längre väg.
Däremot försöker han skapa sig en "löjlig" förmån mot dig, det är väldigt lågt av honom.
Din fastighet äger du och din sambo, ni bestämmer över denna. Tag kontakt med förra ägaren och ställ frågan hur det verkligen ligger till med din grannes påstådda muntliga avtal.
Du kan vara säker på att, ord som hemfridsbrott, egenmäktighet och ofredande är åtalbart om du vill hårdra dumheterna från hans sida.
Men säg till en början att huruvida det förhåller sig med hans påstående så är ni inte roade eller vill ha några som passerar genom er fastighet, vi uppskattar inte detta.
Läste du inte första inlägget?

Redan vid köpet nämnde säljaren att grannen fått hennes tillåtelse att gena över, nu vår tomt för att komma ner till en badplats.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Det är sant, som du skrev. Jag ber om ursäkt, men trots allt har ni som ny ägare ingen skyldighet att låta grannen passera över er privata tomt. Det följer inte med löften från förra ägaren vid ägarbyte. Lyft luren ring lantmäteriet förklara din situation. Du kommer får mycket hjälp av dom. Det kommer att lugna ditt/ert sinne ordentligt och bringa ljus över eran oro.
Jag accepterar inte heller att någon går över min fastighet, vilket har hänt.
 
S
T TypRätt skrev:
Är ju otroligt vad folk är folkskygga, så länge jag vet vilka dom är och det inte ränns på sena kvällar så inte bryr jag mig om vem som går på min tomt. Om det nu var så att TS mötte grannen första gången då denne genar över tomten så är det väl inte så konstigt om den direkt nämner överenskommelsen med förra ägaren. Att barn inte hejar på folk är ju inte ovanligt det är väl snarare regel än undantag. Säg hej till dom först då så har du ju typ 50/50 att du får ett hej tillbaka.

Många villatomter har inte ens 6m till grannen så det är ju inte som att de kryper genom farstun. Jag hade utgått från att det är hyggligt folk som jag kommer gilla när jag lär känna dem så jag hade inte bråkat om detta om det inte visar sig vara drägg. Att säga nej om detta innan man lär känna dem lär ju inte ge relationen någon boostad start och att ha en bra relation med grannarna tycker jag nog trumfar det mesta. Alla är olika men detta är mitt perspektiv på det.
Alla är olika säger du, så vad du känner är väl irrelevant för TS? Varför är du så folkskygg att du inte vill att grannen ska ränna sena kvällar?
 
hsd
E ekorren skrev:
Det är sant, som du skrev. Jag ber om ursäkt, men trots allt har ni som ny ägare ingen skyldighet att låta grannen passera över er privata tomt. Det följer inte med löften från förra ägaren vid ägarbyte. Lyft luren ring lantmäteriet förklara din situation. Du kommer får mycket hjälp av dom. Det kommer att lugna ditt/ert sinne ordentligt och bringa ljus över eran oro.
Jag accepterar inte heller att någon går över min fastighet, vilket har hänt.
Behöver inte ringa lantmäteriet, sätt bara ner foten och meddela att Ni inte vill ha någon genväg över tomten
Tar grannen upp någon överenskommelse med förra ägaren så meddela bara att det inte gäller längre

Grannsämjan kan påverkas men en som kräver något orimligt kanske inte är så god granne att bry sig om
 
  • Gilla
Sona2012 och 1 till
  • Laddar…
S SonnyListon skrev:
Alla är olika säger du, så vad du känner är väl irrelevant för TS? Varför är du så folkskygg att du inte vill att grannen ska ränna sena kvällar?
Hmm du kanske ska läsa TS frågeställning innan du är spydig? ”Jag skulle vilja ha lite perspektiv på vad andra kan tycka och hur de skulle resonerat i min sits?” så vad jag tycker i frågan är väl högst relevant om man efterfrågar andras resonemang? Speciellt då jag är av en annan åsikt än TS, det finns väl ingen poäng med att bara få massa ryggdunkande det är väl andra perspektiv man behöver för att skapa sig en bra uppfattning.
Om du mot all förmodan faktiskt vill ha min åsikt om sena kvällar så tänker jag att då vill jag sova och om det då kommer ett glatt gäng tillbaka från ett nattdopp så lär det störa, men visst är det någon som nyktert går tyst o diskret skulle det ju inte märkas och heller ej vara ett problem.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
S
T TypRätt skrev:
Hmm du kanske ska läsa TS frågeställning innan du är spydig? ”Jag skulle vilja ha lite perspektiv på vad andra kan tycka och hur de skulle resonerat i min sits?” så vad jag tycker i frågan är väl högst relevant om man efterfrågar andras resonemang? Speciellt då jag är av en annan åsikt än TS, det finns väl ingen poäng med att bara få massa ryggdunkande det är väl andra perspektiv man behöver för att skapa sig en bra uppfattning.
Om du mot all förmodan faktiskt vill ha min åsikt om sena kvällar så tänker jag att då vill jag sova och om det då kommer ett glatt gäng tillbaka från ett nattdopp så lär det störa, men visst är det någon som nyktert går tyst o diskret skulle det ju inte märkas och heller ej vara ett problem.
Folkskygg...
 
A Andy78 skrev:
Hur lång tid tid skulle det ta om dom som går över tomten måste ta en annan väg.
Detta tycker jag också är relevant.

Medför genvägen en besparing på 1 min eller 30 min?
 
Bor själv på "vanlig" villatomt och nej, hade inte velat ha grannar eller deras barn springandes på vår tomt.
Gjorde själv ett misstag en gång för länge sen när jag skulle låna en sak av grannen, hörde att de var på sin baksida så jag sprang glatt över, problemet var bara att när jag kom runt husknuten solade frun i huset topless och blev väl inte så glad i att jag bara dök upp sådär. Det blev några goda skratt, och numera ringer jag *alltid* på ytterdörren först, oavsett.

Er granne verkar ha en märklig attityd i att denne vill påtvinga er en överenskommelse som de hade med förra husägaren. Dessa två kanske var bästa vänner, eller så hade de ett ömsesidigt utbyte av varor eller tjänster (du får gena över min tomt så kan jag låna alla dina verktyg när jag vill typ). En normalt funtad granne frågar om det är okej om de fortsatt kan gå över tomten som innan, eller om ni som nya grannar vill att de ska ta "omvägen". Man bör ju givetvis poängtera att det inte är några hard feelings oavsett, och att man respekterar erat beslut. Att bara förutsätta eller näst intill kräva att allt ska vara exakt som förut känns lite dumt och respektlöst. Men jag är inte förvånad...

Många skriver i att man inte bör bry sig och att man ska tillåta det för att bibehålla en god relation. Vad är det som säger att grannen i fråga vill ha en god relation? Eller att du vill ha en god relation? Det har bytts ut grannar på vår gata ett antal gånger och de flesta hälsar och snackar lite om man stöter på varandra ute på gatan, men någon grannrelation utöver detta är det inte tal om. Vi bjöd några gånger i början in grannar på fika, men då det inte bjöds tillbaka var det tydligt att man inte hade lust med denna typ av relation och kom väl antagligen bara för att man var nyfikna hur vi hade det eller av artighetsskäl. Numera nöjer jag mig att knacka på dörren och hälsa nya grannar välkomna till gatan, samt berätta vilka vi är, så får de ta nästa steg om de vill bekanta sig närmare.

/S
 
  • Gilla
Sona2012 och 3 till
  • Laddar…
Hade en godvän som hade liknande bekymmer, han odlade ett trädgårdslad och då slutade det.
 
  • Gilla
Sona2012 och 1 till
  • Laddar…
nimhed nimhed skrev:
Medför genvägen en besparing på 1 min eller 30 min?
Svaret kom tidigt i tråden...
Alternativet till att gena över vår tomt är att de går på allmänna vägen runt kvarteret, en promenad på 3min.
 
  • Gilla
nimhed
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.