Vattnat häck efter en het dag.
Tror jag sköter mig. :oops:
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
KristinaRT
Sågat ner ett Mullbärsträd som inte mådde så bra, aldrig gav frukt och skuggade solceller.
Nu är det bara rotklumpen som ska grävas bort också, svettigt jobb i 28-gradig värme, kom bara halvvägs idag….
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Någon som vet om Hassel har djupa rotsystem? Plus om de anses vara ”törstiga” av sig?
 
Hassel tillhör samma familj som björk och har tämligen likt rotsystem. Den har dock inte samma växtmassa som björken.

Det är inte så många växter som har rötter som går djupt ner i jorden. Det är liksom inte så mycket mening med det eftersom vatten och näring befinner sig tämligen ytligt. Hassel är väldigt anpassningsbar och brukar växa tillfredsställande på de flesta platser.

Vill du odla hassel, eller vill du bli av med en?
 
Nu är det lite säsong för bär :D Plockade nästan ett kilo i morse. Gjorde några burkar sylt medan barnet åt ungefär hälften. Just nu hjälper hon till att diska syltgrytan på sitt noggranna och miljövänliga vis.

På bilden Fragaria × ananassa 'Honeoye' respektive Fragaria × vescana 'Rebecka'.

I sommar tänkte jag testa att göra smultronsylt vid något tillfälle, mest på skoj.
 
  • Två tallrikar med nyplockade jordgubbar, Fragaria × ananassa och Fragaria × vescana, på stenplattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Hassel tillhör samma familj som björk och har tämligen likt rotsystem. Den har dock inte samma växtmassa som björken.

Det är inte så många växter som har rötter som går djupt ner i jorden. Det är liksom inte så mycket mening med det eftersom vatten och näring befinner sig tämligen ytligt. Hassel är väldigt anpassningsbar och brukar växa tillfredsställande på de flesta platser.

Vill du odla hassel, eller vill du bli av med en?
Funderar på att bli av med en..den var låg när vi flyttade in (fin utsikt) och sedan försökte vi hålla ner den (den är väldigt spretig, buskig liksom ..så inte lätt att ”forma” som vissa andra häckar). Efter tre år typ ville mamma ta ner den till stakethöjd igen.. vilket hon fick :) då dog en planta, men det märktes bara första året.. hösten 2020 var arboristen här och hen fick samtidigt ”putsa” hasselhäcken.. inte på höjden.. men den växte in i vedboden..

Nu är den runt vedboden och dessutom 4,5 m hög (släpvagnen står bredvid och hasselgrenarna har växt fast i gallret på bara ett par månader :oops:)

Hade aldrig funderat över hassel innan.. ingen aning om dess växtkraft el storlek!
 
Slagit med lie ett bestånd av något som har värde större än vallmo;) BRÄNNÄSSLOR!
Kommer därmed att frigöra lite möjlighet att komma åt hallonen som växer likt planterat trots vilda sådana. Ser ut att bli god skörd.
-Alltså av hallonen. Slagen äng med brännässlor nära röd stuga, signalerar kommande åtkomst till vilda hallon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lill72 och 1 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Funderar på att bli av med en..den var låg när vi flyttade in (fin utsikt) och sedan försökte vi hålla ner den (den är väldigt spretig, buskig liksom ..så inte lätt att ”forma” som vissa andra häckar). Efter tre år typ ville mamma ta ner den till stakethöjd igen.. vilket hon fick :) då dog en planta, men det märktes bara första året.. hösten 2020 var arboristen här och hen fick samtidigt ”putsa” hasselhäcken.. inte på höjden.. men den växte in i vedboden..

Nu är den runt vedboden och dessutom 4,5 m hög (släpvagnen står bredvid och hasselgrenarna har växt fast i gallret på bara ett par månader :oops:)

Hade aldrig funderat över hassel innan.. ingen aning om dess växtkraft el storlek!
Hassel har man i Skåne odlat så att de fått växa upp till ett bestånd på säg fyra meter eller så, sedan har man ständigt förnyat dem genom att antingen ta ner allt och låta börja om igen, eller ständigt glesare ut de äldsta och tjockaste stammarna. Om den bara får växa är det ju ett litet träd.
Växter som står fel och speciellt om de hotar att skada byggnader är bäst att ta bort.

Be någon kaps ner den och gräva bort den.
 
  • Gilla
Piddesmorsa och 1 till
  • Laddar…
KristinaRT
Grävde upp rotklumpen idag. Mullbär har inte pålrot, men ett oerhört utbrett nätverk med massor av ytliga rötter av varierande storlek.
Krävdes spännband och spett för att få upp den…
 
  • Uppgrävd rotklump av mullbärsträd med utbrett rötternätverk i en rostig skottkärra.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Hassel växer snabbt, röjer och slyrensar för att hålla efter dem i ängsmark.
Men lämnar man lite hobbar så de får växa till sig hämmar det spridning, påstås att man förr kunde plocka nötter av dem som är längs med en väg.
 
KristinaRT
Klippte häcken och mellan körsbärsträdet och häcken hittade jag en liten lilarosa ros, doftar lite som hyacint. Misstänker att det är en borttappad Belle de Crécy, vilket gör mig väldigt glad eftersom jag trodde de var borta….
 
  • Gilla
Oldboy och 2 till
  • Laddar…
Inte varit i min egen trädgård så mycket idag men i Den engelska trädgården på Österlen tillsammans med min lilla mamma. Rosorna blommade helt otroligt och växtshopen var välfylld...
 
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Fått ut droppslangen längs häcken och låtit det droppa i dryga 2h.
Ska ut med täckbark under veckan.
Svart droppslang utlagd längs med en häck för bevattning på fuktig jord och gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En droppslang utlagd längs en häck för bevattning, omgiven av gräs och jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sandbod och 4 till
  • Laddar…
Att mäta är att veta, är ett begrepp som ofta används i underhållsbranschen.
Samma tänk kommer nu appliceras för häckvattnandet. :cool:
Hand håller en förpackning av Gardena Aqua Count vattenmätare för trädgårdsbevattning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Att mäta är att veta, är ett begrepp som ofta används i underhållsbranschen.
Samma tänk kommer nu appliceras för häckvattnandet. :cool:
[bild]
Har också en vattenmätare. En sak jag lärt mig i mitt yrkesliv är att ingen bryr sig om "det beror på" utan vill ha ett svar som är någorlunda rätt även om det inte är precis rätt. Roughly right istället för precisely wrong. Nåväl, jag har ingen aning om hur många liter jag ska ge mig diverse nyplanterade saker men nu ger jag i alla fall varje buske lika mycket! :p
 
  • Haha
  • Gilla
Jimmie_ och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.