[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Efter att ha läst Maja Lundes 'Binas Historia' med ett väldigt passande bokmärke målat av min dotter, har vi anlagt en liten blomsteräng hemma i trädgården. Snart står den i full blom!!
[bild] [bild]
Mysigt! Hur många kvm?
Jag har själv några småöar i trädgården (som i övrigt är rätt vildvuxen) med sådana blomster.
Vildvuxen trädgård med vallmo och prästkragar nära ett rött staket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 9 till
  • Laddar…
halper halper skrev:
Ja, precis. Jag har fyra stycken enkubikstankar. De som står nära huset är insvepta i en presenning och det ser rätt förfärligt ut. Två har vad som marknadsfördes som "UV-skydd", dvs en figursydd svart plastsäck i tjockare plast, och de ser också förfärliga ut. Nu när jag köpt mer slang och en pump osv så funderar jag på om jag ska ställa tankarna på ett annat ställe nästa år. Kanske inne i skogen där ingen ser dem (smidigt att ha skog på fastigheten). De är inte fina, men det är skönt att ha vatten!

Att skydda dem från ljus hjälper helt klart: grannarnas tank är oskyddad och man kan inte se vattennivån i den längre. Mina tankar har en aning beläggning i botten där skyddet ibland fladdrar upp om stormar. Jag vill gärna kunna se hur mycket vatten jag har kvar, så föredrar skyddet även om det nästan är fulare.
Klängväxter i buren funkar bra.. Vill man ha tryck så ställ en bur med en halv tank underst och plantera i halvan. Den övre kommer då upp ca metern.
Självklart fnkar det också att ha två hela tankar ovanpå varandra om man vill spara yta..
 
FreQa FreQa skrev:
Mysigt! Hur många kvm?
Jag har själv några småöar i trädgården (som i övrigt är rätt vildvuxen) med sådana blomster.
[bild]
Inte särskilt många, kanske 5-6? Har ställt ett fågelbad i mitten med, så de små gynnarna kan få plaska lite :cool:
Ett lummigt trädgårdsland med blommor och ett fågelbad i mitten omgivet av växtlighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Maria T och 6 till
  • Laddar…
Idag eller snarare igår kördes premiärturen men min ”nya” steelfort lawnmaster 500.
Steelfort Lawnmaster 500 gräsklippare på en välskött gräsmatta med cyklar och häck i bakgrunden under en solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En del i min strävan efter att få en vettig gräsmatta efter att den troligtvis har fått noll kärlek från tidigare ägare sen huset byggdes 64.
Nästa steg är luftning och ett rejält lastbilslass topdress då gräset i princip växer på en betongplatta. Dock får det vänta tills hösten med tanke på rådande värme.
 
  • Wow
  • Gilla
john.h och 2 till
  • Laddar…
Hälsningskort med prästkragar och sommarfjärilar, texten 'Glad Midsommar till Er alla önskar Sandra'.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Älska
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Stört friden och skaffat solsting...
Solbelyst trädgård med en avklippt gräsmatta och ojämnt växande gräs och lövträd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Lill72 och 6 till
  • Laddar…
Midsommarfirande med smultron. Nu när värmen kommit så hinner rentav en del mogna innan barnen dammsuger buskarna!
 
  • Smultronplantor med mogna röda bär och gröna blad i en trädgård med en stor sten i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Lill72 och 6 till
  • Laddar…
Maria T
Rensat ogräs, vattnat rabatter, rensat mer ogräs.... njutit av +26 grader och lätt bris med att läsa en bok i vilstolen ( "Återstoden av dagen" av Kazuo Ishiguro, rekommenderas), flyttat vattenspridaren - tack och lov för uppumpat sommarvatten från sjön, samt plockat smultron.
Lite för smutsig och sololjig (?) för att handskas med mobilen där av inga fotobevis.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Mitt barn är känt för att vara morgonpigg av sig, så 05:11 på midsommardagens morgon var hon vaken. Vi drack lite te tillsammans medan dagen fortfarande var sval och sedan började den långa dagen. Först tog vi morgonronden i grannskapet för att mata lite katter. Vi är kattvakter när människorna är bortresta. Lillmonstret fick sedan sällskap av en väninna (som har ett mycket mer lätthanterligt sömnbehov) på förmiddagen och sedan var det fullt ös hela dagen, så far kunde pyssla med sina saker. Fick äntligen väggen till redskapsboden färdigmålad, passade på att vattna lite relativt nysådda saker och sedan strök jag på ett lager tjära till på en bit staket. Doftar mumsigt i solen! Inga fotobevis, men jag tog en bild på morgonhimlen.
 
  • Klarblå morgonhimmel med en liten vit molnfläck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Snigla och 4 till
  • Laddar…
Skyddat mig från värmen och solen.
Trädäck under konstruktion med verktyg på marken täcks delvis av en parasoll för skydd mot solen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 2 till
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Skyddat mig från värmen och solen.
[bild]
Hm.. ser dig inte? :geek:
 
  • Haha
Maria T
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Hm.. ser dig inte? :geek:
Ensamjobbare... Svårt att fota och jobba samtidigt!
Blev lite lätt röd innan jag satte upp skyddet men än gör det inte ont.
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Ensamjobbare... Svårt att fota och jobba samtidigt!
Blev lite lätt röd innan jag satte upp skyddet men än gör det inte ont.
Trodde du smält.. och det enda som var kvar var den mörka fläcken under parasollet.. ;) (det gjorde jag idag.. phew.. gillar inte när det är över 25 grader!)

Smörj in rödheten med lite hudlotion :)(y)
 
Unga persikor på gren, skyddsnät runt persikoträdet och nyslaget gräs i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi kanske faktiskt får våra första persikor i år :love: håll tummarna för att de ”hänger med” ett tag till!

I övrigt har vi fått ut några plantor i till idag (dvs omplanterat till slutkrukor - ligger lite efter pga ryggproblem).. vattnat på de andra som står huller om buller.. babe har klippt gräset på baksidan.. fikat med resterna av midsommartårtan :love: .. rensat lite ogräs.. svettats som en gris.. (dethar varit varmt!).. spolat ner mig o hunden med vatten..
 
  • Gilla
AndersPS och 4 till
  • Laddar…
Bytt ut gamla trötta Gardenakopplingar till bevattningen i trädgårdslandet. Geka är betydligt rejälare, och har mycket mindre tryckfall. Egentligen är det otroligt att det ens finns gardena för 3/4" slang. Arean reduceras till ungefär en tiondel.
Bevattningssystem med Geka-koppling som sprider vatten över ett trädgårdsland med potatisväxter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Potatisen tar sig.

Bevattningssystem med Geka-kopplingar i trädgårdsland, vattenspridare i funktion och potatisplantor i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sista spridaren på slingan har fått ett avstängbart uttag för vidarekoppling till barnens lilla trädgårdsland längre bort. Här passar det dåliga flödet i Gardenakopplingarna bra, så det mesta vattnet stannar i det stora landet.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.