K Kane skrev:
Skulle det inte bli mycket kämpande med strandskyddet?
Troligen inte så länge han håller sig så långt som över 20 meter från stranden och 10 är gränsen.
 
  • Gilla
Ripley
  • Laddar…
VidarH VidarH skrev:
Jag får känslan av en väldigt liten konferansanläggning
Det "gömda" badrummet kräver bra ljudisolering, toaplums och huvudgavel är osexigt.
Glöm inte att göra plats för FTX när du ändå håller på. Det finns ingen vind direkt.
Vad betyder FTX?
 
Fairlane
B Bengt Numelin skrev:
Vad betyder FTX?
Ventilation, mekaniskt tilluft och mekanisk frånluft med värmeåtervinning.
 
  • Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…
VidarH VidarH skrev:
Det är bara kritik.
Även om jag håller med om att det inte är det självklara estetiska valet för platsen att bland de enklare trähusen smälla upp en kontorsbyggnad...
Konstruktiv är den först om det leder till en förbättring. Exempelvis på förbättringar för att smälta in i miljön eller följa anpassningskrav. Dock fanns miljön inte med i grundposten så jag gissar att det efterfrågades på planlösning och tekniska aspekter?
Det närmaste granntomtshuset är också i modern och stel stil.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Du får gå språkskola. En enskild person kan aldrig vara homogen. Bara en grupp kan vara homogen i ett visst avseende. Då betyder det att alla eller de flesta i den homogena gruppen har en viss egenskap gemensam.
Enfald är ett substantiv. Du använder istället enfald som adjektiv. Adjektivet heter enfaldig. Läs på vad enfaldig betyder.
Tråkigt att jag som utlänning måste upplysa dig om detta.
Sluta att tjafsa om felaktiga ord.
 
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Får då att säga det en tredje gång: Ni gillar det homogena.
Nej, det skulle jag inte säga. Dina husritningar är väldigt lika varandra; alla är de kolossala byggnader i form av raka lådor med nästintill platt tak, mycket fönster och stora umgängesytor. Väldigt homogent, skulle jag hävda.
Men gillar jag det? Nja, oftast inte. Jag föredrar nationalromantisk stil om jag får välja.
 
Redigerat:
  • Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
B Bengt Numelin skrev:
Det närmaste granntomtshuset är också i modern och stel stil.
Jo det stämmer. Man frågeställningen var "detta hus" och inte "huset och miljön i samklang" så jag försökte att rikta kommentarer åt det mer arkitektoniska i husritningarna?
 
HOBBY ARCHITECT
B b8q skrev:
Nej, det skulle jag inte säga. Dina husritningar är väldigt lika varandra; alla är de kolossala byggnader i form av raka lådor med nästintill platt tak, mycket fönster och stora umgängesytor. Väldigt homogent, skulle jag hävda.
Men gillar jag det? Nja, oftast inte. Jag föredrar nationalromantisk stil om jag får välja.
Då har du inte sett många av mina ritningar. Men du kanske skulle gilla detta.
https://hobbyarchitect.wixsite.com/architect/swedish-nostalgia
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Då har du inte sett många av mina ritningar. Men du kanske skulle gilla detta.
[länk]
Nja, för stort. Rita gärna nåt på mindre än 150 kvm.
 
Fairlane
B b8q skrev:
Nja, för stort. Rita gärna nåt på mindre än 150 kvm.
Äsch, det är ju en klassisk gammaldags svensk sommarstuga på 200+ kvm, med inbyggd pool.
Väldigt klassiskt...

Jag är inne på samma tankespår tror jag. Det känns mer som stora skrytbyggen än bostäder, men målgruppen är troligen en annan, vet dock inte vilken då den frågan inte besvaras.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
Fairlane Fairlane skrev:
Äsch, det är ju en klassisk gammaldags svensk sommarstuga på 200+ kvm, med inbyggd pool.
Väldigt klassiskt...

Jag är inne på samma tankespår tror jag. Det känns mer som stora skrytbyggen än bostäder, men målgruppen är troligen en annan, vet dock inte vilken då den frågan inte besvaras.
Det har ju en klassisk stil, det var ju det ni var ute efter. Och skippar man källaren är det ju inte så stort längre. Jag ritar inte bara stort om ni tror det. Men det är ju mycket roligare. Vem vill inte bo lyxigt, behöver ju inte betyda att man vill skryta för det.
 
  • Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…
Fairlane
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Det har ju en klassisk stil, det var ju det ni var ute efter. Och skippar man källaren är det ju inte så stort längre. Jag ritar inte bara stort om ni tror det. Men det är ju mycket roligare. Vem vill inte bo lyxigt, behöver ju inte betyda att man vill skryta för det.
Jag tycker inte stilen är så klassisk, men då ser jag bara planritningen. 280 kvm, är det inklusive källaren? Isåfall så hamnar på drygt 180 kvm om man skippar den. Två våningar, 180 kvm, nej det är nog inte en klassisk svensk sommarstuga.
En vanlig svensk sommarstuga är ett våningsplan och kanske 45-75 kvm, iallafall de jag känner till. Klart det finns större undantag, men det är just undantag.

Sen, visst lyx säger jag inte nej till, men jag tycker de hus jag sett är sterila, mer hotellkänsla än hemkänsla. Det är bara en fråga om tycke och smak, så inget rätt eller fel.
 
HOBBY ARCHITECT
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tycker inte stilen är så klassisk, men då ser jag bara planritningen. 280 kvm, är det inklusive källaren? Isåfall så hamnar på drygt 180 kvm om man skippar den. Två våningar, 180 kvm, nej det är nog inte en klassisk svensk sommarstuga.
En vanlig svensk sommarstuga är ett våningsplan och kanske 45-75 kvm, iallafall de jag känner till. Klart det finns större undantag, men det är just undantag.

Sen, visst lyx säger jag inte nej till, men jag tycker de hus jag sett är sterila, mer hotellkänsla än hemkänsla. Det är bara en fråga om tycke och smak, så inget rätt eller fel.
Stilen är gammeldags, det kan ju lika gärna vara ett permanent hus!
 
Fairlane
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Stilen är gammeldags, det kan ju lika gärna vara ett permanent hus!
Visst kan det, men du har ju texten " ~ Old fashioned summer house ~" ...
 
Sluta svara på denna som tydligen vill bara göra reklam för sin firma. Hopplöst!
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.