Jag har garanti då den bara är en säsong gammal och Gardena verkar inte bry sig mer än att de hänvisar till återförsäljare. I mitt fall resulterade det i återköp och nu köper jag en ny för 3000 sek mer men med Lona teknik.

Surt att betala mer men nu bör det ju funka…

Gardenas support är ett skämt.
 
J john_i_gbg skrev:
Jag har också fått detta problemet på min Sileno 1000 (inköpt 2019) sedan senaste mjukvaruuppdateringen. Felet kommer sporadiskt runt var femte laddning eller så. Måste trycka OK på klipparen för att den skall gå igen vilket ställer till det eftersom klipparen går vid min sommarstuga. När den väl klipper går den perfekt, klipper upp till 90 min och laddar 60 min.

Jag har bytt batteriet till det ersättningsbatteriet som säljs av Husqvarna men det hjälpte inte.
Fått en ny transformator från Garden men det hjälpte inte heller.
Supporten sade att maskinen är trasig så jag lämnade in den + laddplatta på Husqvarna-verkstad. De hittade inget fel och den gick perfekt på deras gräsmatta i 10 timmar.
Tillbaka hemma återkommer felmeddelandet "Laddsystemproblem" efter 11 timmars gång.
Nu har jag bytt till en ny lågspänningskabel mellan transformatorn och laddplattan. Återkommer med resultat.

Jag läste om att Manneredchart löste problemet genom att flytta laddplattan. Hur nära transformatorn stod den innan? Jag har 10 m avstånd, tycker inte att den borde störa...
Hur ser det ut på baksidan av laddstationen, jag tänker då på ev extra "bra att ha" gräns- och guide-kablar ?
Om det ligger hoprullad eller på annat sätt "skräpande" kabelhärvor här kan det kanske också vara en störkälla. Om det finns överskott av kabel, gör då ringar av dessa (blanda inte olika typer av kablar) och tryck sedan ihop, med buntband, varje ring så det blir ett antal parallella ledare. Då tar magnetfälten ut varandra precis som vid anslutningen till en "ö" ute på gräsytan.

Sedan ett par långskott utan någon logisk bakgrund. Testa bara att
1) Vänd 180 grader på transformatorn i 220 V uttaget (skifta polaritet på nolla och fas).
eller
2) Ta en skarvsladd och mata från ett helt annat vägguttag, helst ett som går på en annan fas.

Om inget annat ger resultat hade jag kollat med en billig energimätare (finns på Kjell.com) hur mycket transformatorns (220 V) strömstyrka ökar vid en korrekt dockning jämfört med en misslyckad. Det kanske kan ge någon ledtråd till fortsatt felsökning.

Kom på en sak till... Har du någon kraftledning som går nära över tomten ? Det kan ju vara så att den senaste programvaran av någon anledning är mindre tolerant mot störsignaler.
 
J john_i_gbg skrev:
Jag har också fått detta problemet på min Sileno 1000 (inköpt 2019) sedan senaste mjukvaruuppdateringen. Felet kommer sporadiskt runt var femte laddning eller så. Måste trycka OK på klipparen för att den skall gå igen vilket ställer till det eftersom klipparen går vid min sommarstuga. När den väl klipper går den perfekt, klipper upp till 90 min och laddar 60 min.
Långt mycket mer sällan än var 5e laddning det är problem här, senaste felet hade jag den 13e och har gått ca 60 cykler sen dess (snitt 6 per dag).

Mailade supporten och har fått en ny strömförsöjning (ny/annorlunda modell; har kvar gamla lågspänningskabeln) skickad till mig. Får se om det gör någon skillnad, men medvetna om problemet är dom:

Vi har lagt till en funktion i senaste mjukvaran som ska övervaka hela laddsystemet från trafo till batteri genom lågspänningskabel och laddtorn.
Det har visat sig att det oftast är trafon som brister. Vi skulle kunna chansa på detta och skicka en till dig då vi tyvärr inte kan backa mjukvaran.
Det är dock inte säkert och för att vara på den säkra sidan skulle en Husqvarna verkstad behöva kolla på den.
 
  • Gilla
xcover5
  • Laddar…
Svar från gardena om LONA. Har ju redan sagts här att det är helt nya maskiner men detta är från deras 'support'

Hej

LONA är en helt ny maskin du kan inte uppgradera en gammal så den blir en LONA

Med Vänliga Hälsningar
Gardena/McCulloch kundservice
 
Om jag alltid sparar en kopia av MSI-paketet när jag laddar hem en ny programversion från Gardena, kan jag då backa till föregående version om jag inte är nöjd med den nya ? Eller går det bara att "upp" gradera och inte "ned" ?
 
Jag tror inte att du laddar ner en version, utan du laddar ner ett program som, när du kör det, installerar den senaste versionen.
 
  • Gilla
xcover5
  • Laddar…
En vecka nu med eco mode avslaget och den har startat korrekt varje gång. Synd att de inte har någon vettig debug i appen så man kan se vad som faktiskt strular.

Mätte någon vad slingan drar när den INTE står i eco-mode?
 
ECO-läget är tänkt att användas om man har prylar i klipparens närhet som kan bli störd av slingsignalen, ex. hörapparater. Har man inte problem med detta, så finns det ingen anledning att använda ECO-läget.

Påverkan på effektförbrukningen mellan ECO till eller från är försumbar skulle jag säga. Det är mA som går i slingan.
 
G gbgustaf skrev:
Jag tror inte att du laddar ner en version, utan du laddar ner ett program som, när du kör det, installerar den senaste versionen.
Det låter troligt att det är på det viset.
(Synd att Gardena utsätter sina användare för rysk roulette när det hade varit enkelt att erbjuda ett skyddsnät).
 
Hej! Har precis klickar hem en Sileno smart 700 Lona… vore tacksam för lite input gällande placeringen av laddstationen/guidekabeln. Gjort en vääääldigt basic ritning. Den röda pricken visar var laddstationen är tänkt att stå, och den röda markeringen visar guiden. (Den ska inte korsa den blåa linjen men skissen gick lite snabbt. min undran är ju bara om det blir för lång för klipparen att ta sig tillbaka när den är på andra sidan? Och den lilla ytan som blir till vänster om laddstationen är ca 2 meter bred och 10 meter lång, kommer det gå fint att klippa där utan guide?

helt ny på detta så hoppas inte att frågorna är för korkade eller otydliga
 
  • Grundläggande handritad trädgårdsskiss med planerad laddstation och guidekabel för robotgräsklippare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F Faanskapet skrev:
Hej! Har precis klickar hem en Sileno smart 700 Lona… vore tacksam för lite input gällande placeringen av laddstationen/guidekabeln. Gjort en vääääldigt basic ritning. Den röda pricken visar var laddstationen är tänkt att stå, och den röda markeringen visar guiden. (Den ska inte korsa den blåa linjen men skissen gick lite snabbt. min undran är ju bara om det blir för lång för klipparen att ta sig tillbaka när den är på andra sidan? Och den lilla ytan som blir till vänster om laddstationen är ca 2 meter bred och 10 meter lång, kommer det gå fint att klippa där utan guide?

helt ny på detta så hoppas inte att frågorna är för korkade eller otydliga

Bör fungera.
 
  • Gilla
Magic-gnome och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar! Någon mer som har en tanke eller input?
 
F Faanskapet skrev:
Hej! Har precis klickar hem en Sileno smart 700 Lona… vore tacksam för lite input gällande placeringen av laddstationen/guidekabeln. Gjort en vääääldigt basic ritning. Den röda pricken visar var laddstationen är tänkt att stå, och den röda markeringen visar guiden. (Den ska inte korsa den blåa linjen men skissen gick lite snabbt. min undran är ju bara om det blir för lång för klipparen att ta sig tillbaka när den är på andra sidan? Och den lilla ytan som blir till vänster om laddstationen är ca 2 meter bred och 10 meter lång, kommer det gå fint att klippa där utan guide?

helt ny på detta så hoppas inte att frågorna är för korkade eller otydliga
Glöm inte att guiden måste gå rakt ut 2 meter från laddstationen.
 
  • Gilla
Faanskapet
  • Laddar…
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Schematisk bild av installationsguide för guidekabel, med betecknade stationer och avståndsmått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.