A Afterquake skrev:
Jag skulle önska ett "nybörjarnas vanliga problem"-underforum eller liknande.
Som en nybliven husägare som aldrig gjort annat än att skruva upp en tavla förut så upptäcker jag massa små funderingar längs vägen när jag gör saker, som säkert är självklara hur man ska hantera för dem som varit med ett tag. Men för mig så blir det ett stopp där, då jag måste rådfråga vänner/bekanta/internet om vad jag gör nu.
Vore då super om det fanns en "vanliga problem vid tapetsering/uppsättande av gipsvägg/målning/tätning av hål i fasad" eller liknande där man kan gå in och läsa om andras erfarenheter och hur de har löst det.

Ex på frågor jag råkat ut för som säkert är standard för folk som kan:
- Vi har massa sladdar om går in i huset efter gamla antenndragningar. Hur tätar man de hålen när man drar ut sladden? Silikon? Latex? Träplugg?
- Vi ska måla på en gipsvägg med papp efter att ha rivit ner gamla lösa tapeter. Alla säger att måla är enkelt, det är bara att köra. Men sen när vi väl börjat lär vi sos att man ska spackla fogar med remsor, pappen bubblar om man spacklar på den, renoveringstapet är en vanlig sak för många eller renoveringsgips vilket hade varit skönt att veta på förhand.
- Vi ska lägga laminatgolv, hur gör man vid element? Hur gör man när man kommer till slutet av rummet och inte får plats med en platta till? Vad är bästa sättet att lägga underlagsmaterialet på?
HELA forumet är till för dina nybörjarfrågor. Gör inlägget i rätt avdelning och ös på!
 
  • Gilla
Strip
  • Laddar…
En artikelserie om gör-det-själv-alternativ som även jämför med rejälare eller mer beprövade alternativ. Till exempel soluppvärmning av vatten och luft, enklare alternativ till fullfjädrad ftx (Pax Eos t.ex.), 12v-belysning utomhus vs ”riktig” el. Det kan va svårt att avgöra när sådana alternativ är smarta och när de bara är dumsnåla.
 
AXS
Skulle vara intressant med en artikel om säkerhet i samband med husägande.
-barnsäkra pool.
-fallskydd för takjobb.
--giftiga växter.
-osv.
 
Jag gillar att läsa test, så gärna mer sånt :)
 
Jag vill se mer information om HAN-porten och dess potential. Alla elmätare skall vara bytta innan 1 jan 2025 och de kommer ha en port. Då blir det möjligt att komma åt mätdata via porten. Det börjar komma utrustningar till porten och det vill vi gärna veta mer om. =) Vad kan vi göra med den? Vad är det häftigaste funktionen som någon har byggt? Varför finns det olika portar i Sverige? Listan kan göras lång...
 
Tack för ett bra test! Jag har själv provat den bosch-dragaren ni testat och håller med om det ni skriver.

Jag har en fastighet med prickad mark, där tidigare ägare brutit mot de flesta regler som gäller för prickad mark (det går dag- och spillvattenledningar under marken på tomten). Jag skulle vilja veta mer om vad det innebär för mig som ny ägare?

Sen är jag intresserad av tester av olika skruv, är det värt att köpa kvalitet som ex. essve eller duger biltema eller liknande gott?
 
Jag skulle vilja läsa mer om återvinning och husbygge.

Kan man själv välja vad man vill spara när man river ett gammalt hus och sedan bygger nytt?
Vilka regler gäller utifrån "rivningsbeslut".
Vad är smart att återvinna, vad förlorar man i längden på?
Vilka risker finns det? Kan man använda skorstenstegelstenar från rivningshuset att göra en fin vägg i det nya? Kan det innehålla gifter som man inte vill ha in i det nya huset?
Gamla dörrar/bjälkar/trädetaljer - hur är det med dem? Kan det finnas or eller annan ohyra man ska vara försiktig med så man inte får in det i nya huset?

Jag tycker det är rent för mycket slit och släng i vår värld. I andra branscher ser man mer och mer hur det satsas på sustainability och återvinning. Tips och diskussion om hur det kan se ut för vårt husbyggande framöver, skulle vara mycket intressant.
 
  • Gilla
-AKS-
  • Laddar…
Skulle vara intressant med omröstningar om t ex olika bygglovsregler, som många gånger kan verka urbota korkade. Kanske kan resultet bli något som vi kan uppvakta de styrande i samhället med. (Det är ju ofta svårt att göra sin röst hörd)
 
Forumdelen för rad-annonser, alltså köp/efterlys/hyr/sälj, hade kunnat moderniseras och till exempel bli en egen underrubrik till shopen.

Det hade varit kul att kunna text-söka i annonser samt filtrera på plats och kategori. Jag hade också varit helt ok med annonsavgift/provision som ett mini-tradera för byggnadsvård, borrmaskiner och mindre sågverk

Vet inte om byggahus har tillräckligt med besökare för att det ska vara försvarbart att göra men om man kan få till sökmotoroptimering kanske det går att locka fler. (Vi är kanske redan många som läser inlägg utan att skriva så mycket själva)
 
richardtenggren
Jag skulle vilja se fler tester, men gärna i formen av videoklipp, där någon med viss erfarenhet testar maskiner osv. Behöver ju inte vara jämförande test. Spannet för testade produkter kan vara stort för att fånga många läsare. Jag följer tex Feber.se och Teknikveckan, gillar deras produkttester. Varför inte ett test av grillar, grillkol osv?

Sen skulle det vara trevligt om man tog lite av konceptet för GDs/Äntligen Hemma och gjorde material där ”Pelle” bygger något. Så bygger ”vi” ett bibliotek med ritningarna här.

Skulle gärna vinna en fin skruvdragare till sommarens köksrenovering, gärna en blågrön om jag fick välja :)
 
Jag har en plan att göra om vår kallförråd till ett spelrum/gästrum för barnen. Kallförrådet är ihopbyggd med garaget och har en asfalterad golv. Skulle vilja vet vad det bästa valet vore för att få till ett bra golv samt hur man gör det enklast.
 
Jag skulle kunna tänka mig att se något kring skyddsrum eller underjordiska byggen, Jag antar att relativt få gör sådana byggen i Sverige, men med Ryssland i åtanke hade det kunnat vara intressant, blir ju även svårare och svårare att bygga ovan för mark då detaljplanering styr allt, och då kan man ju söka sig neråt istället som i tex London.
 
Jag hade gärna sett artiklar med steg för steg-beskrivningar på projekt som både kategoriseras och får en svårighetsgrad (t. Ex nivå 1 kan folk med tummen mitt i handen utföra och nivå 5 är för yrkespersoner eller väldigt kunniga). Helst ska det gå att filtrera efter vad man nu önskar, t. Ex "inredning nivå 1" eller "trädgård nivå 4" osv. Samt exakt nämna vilket material som behövs m.m.

Då det finns enormt duktiga personer i forumet (t. Ex sett inbyggnader av garderober, gjutning av bänkskivor samt byggnation av utekök) så skulle användare kunna göra egna steg för steg-beskrivningar enligt en mall som i sin tur godkänns av moderator (så att det inte svämmar över av risiga och oklara guider). Då hade en bank av projekt kunnat byggas upp utan att redaktionen eller gästskribenter måste göra allt.

Det är något jag hade lusläst och som okunnig gjort att jag vågat mig på mer saker. :love:
 
Jag har tänkt bygga en rök för kött och fisk med både kallrök och varmrök.
 
Det ställs enorma mängder frågor om att bygga trall/altan. Kanske en bra guide för hur man går till väga. Plintar, köpta vs gjuta, skruvplintar. Bärlina golvbjälklag, kortla eller inte. Helt enkelt en guide för alla som står i startgroparna för att börja bygga. Sen finns det ju många andra aspekter på hur man skall designa trallen, hur gör man med hörn? Skall man bygga en svängs trall? Fördelar och nackdelar med skruvar tryckt eller inte?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.