1 945 läst · 12 svar
2k läst
12 svar
Trallproblem – trångt under dörren
Jag ska försöka komplettera med en bild snart, men försöker göra det begripligt i text till en början. Jag har en altan med två trappsteg ner till en yta där det ligger marksten. Jag skulle vilja bygga ut altanen, så att det läggs trall på ytan där jag idag har sten. Nej nya altandelen får gärna vara lägre än den nuvarande. Nivåskillnad kan bli snyggt.
Men problemet är att det ligger ett förråd vid den stenlagda ytan. Förrådet har en dörr som öppnas utåt och det skulle bli för trångt under dörren om jag la trall på platsen.
Vad skulle ni gjort? Sätta en dörr som öppnas inåt? Finns det någon annan smart lösning?
Eller är det helt enkelt omöjligt uppdrag.
Men problemet är att det ligger ett förråd vid den stenlagda ytan. Förrådet har en dörr som öppnas utåt och det skulle bli för trångt under dörren om jag la trall på platsen.
Vad skulle ni gjort? Sätta en dörr som öppnas inåt? Finns det någon annan smart lösning?
Eller är det helt enkelt omöjligt uppdrag.
Beror väl på hur det ser ut i sin helhet men det går ju att göra ett "hål" i trallen där dörren är så att du får en trappa ner till den nivån som är sten bara. (om det är sten framför förrådet) Lite beroende på vad det är för typ av förråd och dörr så verkar det krångligt att göra så dörren går att öppna inåt då du måste vända dörrkarmen antar jag eller är det inte en täckande tröskel där? Vad är det framför trallen, om det är sten vad är under stenen går det att gräva lite djupare om det är så att du vill ha det enhetligt med trall även där?
Att ha marknivån lägre precis utanför dörren kommer både se konstigt ut och vara opraktiskt om man ska in i förrådet. Ska man dessutom eventuellt baxa med sig trädgårdsredskap, gräsklippare eller annat så tror jag att man tappar tålamodet rätt snabbt.T Tiger79 skrev:
Det här måste vara den enklaste och bästa lösningen. Kapa av dörren i nederkant, höj tröskeln och kanske komplettera med en liten ramp på insidan om man vill kunna rulla in gräsklippare, säckkärra eller liknande.Ursviken skrev:
Här var jag lite otydlig. Förrådet är innersta delen av vårt garage. Det är själva förrådssidan som har ingång från den stenlagda ytan. Sen är det garage i andra änden av byggnaden. Att lyfta upp garaget är alltså inget alternativViktor.J skrev:
Haha, då förstår jag Är det ett alternativ att flytta upp hela dörren ? För att slippa såga i dörrbladet (som visserligen är enkelt men känns som det inte kommer hålla så bra)SimonLe skrev:
Varför inte lägga en lös ramp i den lilla rektangel som blir då gräsklipparen ska ner?B Bonzo2000 skrev:Att ha marknivån lägre precis utanför dörren kommer både se konstigt ut och vara opraktiskt om man ska in i förrådet. Ska man dessutom eventuellt baxa med sig trädgårdsredskap, gräsklippare eller annat så tror jag att man tappar tålamodet rätt snabbt.
Det här måste vara den enklaste och bästa lösningen. Kapa av dörren i nederkant, höj tröskeln och kanske komplettera med en liten ramp på insidan om man vill kunna rulla in gräsklippare, säckkärra eller liknande.
Jag baxar min gräsklippare upp och ner för en stentrapp utan problem...
Jo så kan man göra, men då kvarstår ju mitt andra argument; att det kommer blir fult.T Tiger79 skrev:
Jag har en kompis som baxade upp sin moped till ett cykelrum två trappor upp i ett lägenhetshus, men jag föredrar ändå att ha ett garage i gatuplan. Bara för att andra krånglar finns väl ingen anledning att inte göra det så enkelt som möjligt.