Maxwells demon TotalControl skrev:
Jag har 3 meter filter med 0.3mm slits.
Min tillrining är mer än så. Har kört 10-12m3/h på prov över 1h utan minskning.
Min bevattning zon 2 är på 140-145 l/min. Den kör jag 1h vid varje bevattning.
Läser forumet med spänning, bästa sommarläsningen på länge!
Vad har du för pump som ger 140l/min?
Jag ska anlägga bevattning efter att jag har lyckats med min filterbrunn. har räknat på hunter spridarna och för ca 400 kvm gräsmatta behöver jag ca 70l/min vid 3,5 bar.
har du tips på bra pump?
 
  • Gilla
Bl0mman
  • Laddar…
D Diodor skrev:
Läser forumet med spänning, bästa sommarläsningen på länge!
Vad har du för pump som ger 140l/min?
Jag ska anlägga bevattning efter att jag har lyckats med min filterbrunn. har räknat på hunter spridarna och för ca 400 kvm gräsmatta behöver jag ca 70l/min vid 3,5 bar.
har du tips på bra pump?
Trevligt att du lyckats med en egen brunn. Grattis:strong:
@TotalControl och jag kör med Pedrollo Plurijet. Jag har en 3/130 och tror att Totalcontrol har en 5/200. https://www.pedrollo.com/public/allegati/PLURIJET 90-130-200_EN_50Hz.pdf
Jag är mycket nöjd med min och för dig hade en 3/130 räckt skulle jag tro, lite beroende på hur långt ner du har till vattnet.
Däremot är den största fördelen (enligt mig) med en filterbrunn att man kan ha en djupbrunnspump. Slippa gömma en pump nån stans och så slipper man ljudet. Och då tror jag att det är svårt att få en mer prisvärd pump än en MSW från expondo.se exempelvis https://www.expondo.se/msw-djupvatt...IVCJ_VCh3bdACcEAQYAiABEgJDBPD_BwE#techDetails
Jag har en MSW själv men inte kört den så mycket eftersom jag inte lyckades med min filterbrunn. Kan därför inte lämna nåt utförligt omdöme.
 
  • Gilla
Diodor och 1 till
  • Laddar…
@Diodor Det stämmer att jag har Plurijet, dock en 6/200 som är något för stor på ett par bevattningszoner.
Jag håller med @Mardigan att en djuphålspump är förjävla smidigt. Hade jag vetat bättre när jag installerade mitt system så hade jag kört med det.

Annars tycker jag Plurijet har riktigt fina och bra pumpar och min har fungerat riktigt bra. Vi är några på forumet som har Plurijet och tror många håller med oss.

Du skriver att du behöver 70 l/min @ 3.5 bar. Räknar du då på den största zonen? Om det skiljer mycket i flöde mellan dina olika zoner så rekomenderar jag dig att försöka hitta en pump med så platt tryck/flödes kurva som möjligt.
 
  • Gilla
Diodor
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
@Diodor Det stämmer att jag har Plurijet, dock en 6/200 som är något för stor på ett par bevattningszoner.
Jag håller med @Mardigan att en djuphålspump är förjävla smidigt. Hade jag vetat bättre när jag installerade mitt system så hade jag kört med det.

Annars tycker jag Plurijet har riktigt fina och bra pumpar och min har fungerat riktigt bra. Vi är några på forumet som har Plurijet och tror många håller med oss.

Du skriver att du behöver 70 l/min @ 3.5 bar. Räknar du då på den största zonen? Om det skiljer mycket i flöde mellan dina olika zoner så rekomenderar jag dig att försöka hitta en pump med så platt tryck/flödes kurva som möjligt.
Stort tack för ditt svar! Jag tror att jag satsar på en djuphålspump, tar den som Mardigan tipsade om.
jag tänkte satsa på en bevattningszon men måste räkna lite mer och dubbelkolla flödet i brunnen samt att tillrinningen håller måttet. just nu ligger jag på nästan 9 meters djup och ca 3,5 meter under vattenytan. Har inte borrat mer för att jag stötte på lerlager och tänkte att där är det stopp. Men efter att ha läst forumet verkar det som nästa vattnet är under.
just nu har jag en jetpump av model jula som enligt klistermärket som sitter på ska ge 105l/min
Jag kommer upp i 48/min. Bottenventilen är ca 30-40 cm över botten på brunnen. har som mest kört pumpen i kanske 20 -30 min men inte fått känslan att vattnet inte räcker till.

Till djuphållspumpen, behöver jag flödesvakt eller hydropress?

vill bara tacka för er engagemang, man läser forumet och här finns så mkt kunskap så det räcker till en civilingenjörsexamen med master.
 
  • Gilla
Bl0mman och 1 till
  • Laddar…
M Mardigan skrev:
Trevligt att du lyckats med en egen brunn. Grattis:strong:
@TotalControl och jag kör med Pedrollo Plurijet. Jag har en 3/130 och tror att Totalcontrol har en 5/200. [länk] 90-130-200_EN_50Hz.pdf
Jag är mycket nöjd med min och för dig hade en 3/130 räckt skulle jag tro, lite beroende på hur långt ner du har till vattnet.
Däremot är den största fördelen (enligt mig) med en filterbrunn att man kan ha en djupbrunnspump. Slippa gömma en pump nån stans och så slipper man ljudet. Och då tror jag att det är svårt att få en mer prisvärd pump än en MSW från expondo.se exempelvis [länk]
Jag har en MSW själv men inte kört den så mycket eftersom jag inte lyckades med min filterbrunn. Kan därför inte lämna nåt utförligt omdöme.
tusen tack Mardigan! Det blir en djuphålspump.
 
D Diodor skrev:
Stort tack för ditt svar! Jag tror att jag satsar på en djuphålspump, tar den som Mardigan tipsade om.
jag tänkte satsa på en bevattningszon men måste räkna lite mer och dubbelkolla flödet i brunnen samt att tillrinningen håller måttet. just nu ligger jag på nästan 9 meters djup och ca 3,5 meter under vattenytan. Har inte borrat mer för att jag stötte på lerlager och tänkte att där är det stopp. Men efter att ha läst forumet verkar det som nästa vattnet är under.
just nu har jag en jetpump av model jula som enligt klistermärket som sitter på ska ge 105l/min
Jag kommer upp i 48/min. Bottenventilen är ca 30-40 cm över botten på brunnen. har som mest kört pumpen i kanske 20 -30 min men inte fått känslan att vattnet inte räcker till.

Till djuphållspumpen, behöver jag flödesvakt eller hydropress?

vill bara tacka för er engagemang, man läser forumet och här finns så mkt kunskap så det räcker till en civilingenjörsexamen med master.
Kul att du har lyckats med brunnen. Gratulerar! Berätta mer. Kiespump eller plunscher? Fraktioner?
Blev det standard DN115 med 0.3 slits?

Ang bevattningszon. Vill inte spela Allan :) men det är inte alltid så bra att köra allt på en slinga, om nu inte dina 400m2 ligger i samma väderstreck samt får lika sol och skugga över dygnet? Då funkar det ju såklart :) Annars skulle jag dela up det.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Kul att du har lyckats med brunnen. Gratulerar! Berätta mer. Kiespump eller plunscher? Fraktioner?
Blev det standard DN115 med 0.3 slits?

Ang bevattningszon. Vill inte spela Allan :) men det är inte alltid så bra att köra allt på en slinga, om nu inte dina 400m2 ligger i samma väderstreck samt får lika sol och skugga över dygnet? Då funkar det ju såklart :) Annars skulle jag dela up det.
japp, ”standard brunn” dn115 med 3mm slitsar
Köpte på ehrdborr, köpte mindre jordborr och jag köpte både pump och plunscher men använde bara pumpen.
När jag läser här så inser jag att jag fick en ganska enkel kamp, borra ner till vatten, ca 5,5 m gick på mindre än 2 timmar, lös sand med mindre stenar. sen kiesepump med bra fraktioner, stundtals mer grus.
stötte på en apelsinsaft sten på 7 meter som gav mig bekymmer men löste det med att gå ner med den mindre borren genom filterrören och lyckades få upp den.
Har också ett jordspett model 25 kg som jag borrade hål i bakänden och fäst med karabinhake i Lina och använde för att spräcka stenar. Just jordspettet tänkte jag sammanfoga med lång 25PEM med skruv genom pem och spett
Allt som allt gick det smidigt för mig, behövde ingen stupstock heller, jag stod bara på röret (balanserade som en bergsget) medans jag pumpade.
160 markrör som foderrör
 
  • Gilla
Bl0mman och 3 till
  • Laddar…
D Diodor skrev:
Stort tack för ditt svar! Jag tror att jag satsar på en djuphålspump, tar den som Mardigan tipsade om.
jag tänkte satsa på en bevattningszon men måste räkna lite mer och dubbelkolla flödet i brunn samt att tillrinningen håller måttet. just nu ligger jag på nästan 9 meters djup och ca 3,5 meter under vattenytan. Har inte borrat mer för att jag stötte på lerlager och tänkte att där är det stopp. Men efter att ha läst forumet verkar det som nästa vattnet är under.
just nu har jag en jetpump av model jula som enligt klistermärket som sitter på ska ge 105l/min
Jag kommer upp i 48/min. Bottenventilen är ca 30-40 cm över botten på brunnen. har som mest kört pumpen i kanske 20 -30 min men inte fått känslan att vattnet inte räcker till.

Till djuphållspumpen, behöver jag flödesvakt eller hydropress?

vill bara tacka för er engagemang, man läser forumet och här finns så mkt kunskap så det räcker till en civilingenjörsexamen med master.
Får du ut 48 l/min genom att suga på 8,6 meters djup med en jetpump utan att det sviktar skulle jag säga att det finns goda förutsättningar att plocka ut mer med pumpen nere brunnen.
Tolkar jag dig rätt så är planen att se vad det ger med djuphålspump innan du fortsätter ner i leran? Jag anser att det isf är rätt plan..(y)

Instämmer med @TotalControl i att noga överväga om det är lämpligt att köra allt som 1 zon.
När mitt äventyr började vill jag köra alla spridare som 1 zon (av den enkla anledningen att jag tyckte det skulle vara jäkligt coolt om alla spridarna popade upp samtidigt) med ju mer jag läst på och inser att olika delar av min gräsmatta har olika behov av bevattning pga av solexponering etc är jag nu inne på att dela upp i 3-5 zoner för att bättre kunna ”skräddarsy” och förändra efter årstid etc.
Är mitt uppe i planeringen av mina 168kvm gräs och troligast blir att fördela på 24 spridare i 4 eller 5 zoner.
 
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
U upa skrev:
Får du ut 48 l/min genom att suga på 8,6 meters djup med en jetpump utan att det sviktar skulle jag säga att det finns goda förutsättningar att plocka ut mer med pumpen nere brunnen.
Tolkar jag dig rätt så är planen att se vad det ger med djuphålspump innan du fortsätter ner i leran? Jag anser att det isf är rätt plan..(y)

Instämmer med @TotalControl i att noga överväga om det är lämpligt att köra allt som 1 zon.
När mitt äventyr började vill jag köra alla spridare som 1 zon (av den enkla anledningen att jag tyckte det skulle vara jäkligt coolt om alla spridarna popade upp samtidigt) med ju mer jag läst på och inser att olika delar av min gräsmatta har olika behov av bevattning pga av solexponering etc är jag nu inne på att dela upp i 3-5 zoner för att bättre kunna ”skräddarsy” och förändra efter årstid etc.
Är mitt uppe i planeringen av mina 168kvm gräs och troligast blir att fördela på 24 spridare i 4 eller 5 zoner.
hela gräsmattan som jag vill bevattna ligger i sydöster och söder. Men innan jag bestämmer mig om antal sektioner så måste jag ta reda på ovannämnda om brunnens kapacitet.
Ska beställa en djuphålspump i veckan.
Har en vän som snart ska börja borra en filterbrunn.
Jag bor i Åhus förresten, ifall ngn vill låna pump, borr eller annat!
 
  • Gilla
upa
  • Laddar…
D Diodor skrev:
hela gräsmattan som jag vill bevattna ligger i sydöster och söder. Men innan jag bestämmer mig om antal sektioner så måste jag ta reda på ovannämnda om brunnens kapacitet.
Ska beställa en djuphålspump i veckan.
Har en vän som snart ska börja borra en filterbrunn.
Jag bor i Åhus förresten, ifall ngn vill låna pump, borr eller annat!
Då bor vi nästan nästgårds då jag är ifrån grannsocken Viby.
 
  • Gilla
Diodor
  • Laddar…
Jösses. Ni måste vara närmare 10 pers i den här tråden där nerifrån :)
Några till så har ni snart skapat en landbrygga till Bornholm när ni drar igång alla Plurijets för bevattning ;)
 
  • Gilla
  • Haha
fizz och 2 till
  • Laddar…
D Diodor skrev:
Har en vän som snart ska börja borra en filterbrunn.
Då antar vi att vi får rapport här från han eller dig ;)
 
  • Gilla
Diodor och 2 till
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Jösses. Ni måste vara närmare 10 pers i den här tråden där nerifrån :)
Några till så har ni snart skapat en landbrygga till Bornholm när ni drar igång alla Plurijets för bevattning ;)
Ja, det verkar finnas en hel del här i krokarna som tröttnat på att skatta för sin bevattning.
Har funderat på vilken pump jag ska ha och kikat en del på plurijet men de känns lite överkurs då jag troligen behöver max 15 l/min i en zon för bevattningen och endast behöver mer när bilen eller annat ska tvättas? Självklart vill jag ha en bra kurva på pumpen och prioriterar att den är tystgående men ngnstans får ju priset oxå övervägas i förhållandet till behoven.
Ngn som har koll på Pedrollos övriga sortiment eller har ngt annat tips på en bra pump?
 
U upa skrev:
Ja, det verkar finnas en hel del här i krokarna som tröttnat på att skatta för sin bevattning.
Har funderat på vilken pump jag ska ha och kikat en del på plurijet men de känns lite överkurs då jag troligen behöver max 15 l/min i en zon för bevattningen och endast behöver mer när bilen eller annat ska tvättas? Självklart vill jag ha en bra kurva på pumpen och prioriterar att den är tystgående men ngnstans får ju priset oxå övervägas i förhållandet till behoven.
Ngn som har koll på Pedrollos övriga sortiment eller har ngt annat tips på en bra pump?
Ljudet går att åtgärda med att gräva en pumpbrunn. Annars är min erfarenhet att flerstegspumpar ofta är tystare än en enstegspump, de har nog även flackare kurva. Tyvärr är flerstegspumpar oftast dyrare. En väldigt prisvärd pump är biltemas 1300W pumpautomat, men den väsnas rätt mycket och har onödigt stor motor för dina behov (elen är ju inte gratis längre). Expondo har även jetpumpar och dem är generellt väldigt billiga. Några av dem ser ut att vara flerstegspumpar. Om dom är bra har jag ingen aning om. https://www.expondo.se/search?sSear...HTX25YEG*MTY1NTg1NDY2My4xLjEuMTY1NTg1NDcwOC4w
 
  • Gilla
upa
  • Laddar…
U upa skrev:
Ja, det verkar finnas en hel del här i krokarna som tröttnat på att skatta för sin bevattning.
Har funderat på vilken pump jag ska ha och kikat en del på plurijet men de känns lite överkurs då jag troligen behöver max 15 l/min i en zon för bevattningen och endast behöver mer när bilen eller annat ska tvättas? Självklart vill jag ha en bra kurva på pumpen och prioriterar att den är tystgående men ngnstans får ju priset oxå övervägas i förhållandet till behoven.
Ngn som har koll på Pedrollos övriga sortiment eller har ngt annat tips på en bra pump?
Vet inte vilken prisklass du har tänkt dig?

Här finns en DAB pump med hyffsad spec.

https://www.tomeiwatersolutions.com...etinox-112-m-1kw-240v-dab.2.5.168.gp.33676.uw

Sen finns det ju en annan model av Pedrello med rätt platt kurva.

https://www.tomeiwatersolutions.com...-304-impeller-1-1kw-1-5hp.2.5.115.gp.31247.uw

2a eller 2b beroende på mottryck i ditt system. Men antar att du kommer köra 2.8bar strypta sprinkler. Så något över det för att klara tryckfallen i ditt system men ändå ha +2,8 bar över till sprinklerna vid 15 l/min..
 
  • Gilla
upa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.