Ung pojke bygger träinramning runt utomhuspool på trädäck, verktyg och material synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Person lägger stenplattor för att anlägga en gångstig i trädgården, material och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Yngste sonen bygger in poolen & frun har börjat grovplanera gången upp. Verktyg? Piska… :D
 
  • Gilla
  • Haha
Remus46 och 15 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
När vi byggde så gick tanken på att montera en nedfälld saxlyft i golvet genom huvudet några gånger... Tänkte att det var en himla onödig utgift för två lyft per år...

Gissa om jag ångrat den snålheten några gånger.
[bild]
Tsss, klaga inte - du har iaf ett garage som inte förvandlats till verkstad o allmän verktygshording & där en bil faktiskt och på riktigt kommer in. :crysmile:
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Cheesen
D dilemma skrev:
Tsss, klaga inte - du har iaf ett garage som inte förvandlats till verkstad o allmän verktygshording & där en bil faktiskt och på riktigt kommer in. :crysmile:
Nog finns det stunder när det inte ryms någon bil där... Men dom är sällsynta. Just nu har jag ett projekt på ena sidan så det går bara in en bil dock. (Väldigt irriterande)
 
  • Gilla
dilemma
  • Laddar…
Efter att ha prövat med en billig valsmaskin, som säkert skulle klara det om jag la en dag på att bygga om den, bytte jag till basalare metoder att böja Corten.
Böjer plåten mellan två reglar och finjusterar med blyklubba mot U-balk och jämför mot cirkel i tusch :)
Böjd Corten-plåt mellan träreglar på en blå lyftvagn med blyklubbor och jämförelsemarkeringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Workingclasshero och 11 till
  • Laddar…
Hämtade hem dessa igår
YO2glPg.jpg

Hittat en plats för dom (några fick va i lådan ovanför)
sEhFg52.jpg
 
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Rickard.
Idag har det byggts utan verktyg men jag har fått använda fräs, borrmaskin och sänksågen i saknad av bättre alternativ för att få ihop en Lego Mario-bricka.
En överhandsfräs monterad på träplank med klämmor och felplacerat handtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Förberedda trädelar på en verkstadsbänk för att bygga en Lego Mario-bricka, inklusive handtag och mallar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Materialet preppat och redo för att jag skulle göra dom flesta tänkbara fel när jag skulle göra en så enkel sak som att sätta på handtagen, ska man göra en mall är det tydligen viktigt att man gör den rätt.

Färdig blev den ändå och gör sitt jobb.
Handgjord Lego Mario-spelbricka före och efter montering, med Lego-figurer och element på plats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 13 till
  • Laddar…
Ny knivtallrik för Klippo gräsklippare och använd motorolja på grus och gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bytt knivdisc på svärmors Klippo.
Gick lätt med knack. (y)
 
  • Gilla
Qjanto och 2 till
  • Laddar…
Mer trädgårdsarbete med rabattkanter. Kapade två av cirklarna från imorse på mitten och monterade en halvcirkel vid varje rosbuske med ett litet specialverktyg, plattjärn med spår i, för att inte kanten ska få märken av hammaren. Fyllde sedan mellanrummen med raka bitar Corten markerade och kapade på plats. Svetsade hörnen med OK 46, slipade och eftervattnade. Kommer slå ner armeringsjärn med jämna mellanrum och svetsa fast på insidan för bättre stadga. Vill inte att det rör sig om någon tex sätter spaden emot kanten.
Nu är det bara resten kvar men böjning och montering går faktiskt mycket smidigare än jag befarat! :D

Halvcirkelformade rabattkanter i cortenstål, verktyg, och ett vattenpass på en gräsmatta under trädgårdsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verktyg för att arbete med rabattkanter i trädgården, inklusive en vinkelmätare, metallbit och kapverktyg på gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädgårdsverktyg på gräsyta, inklusive en cirkelsåg och ett vinkeljärn, nära kapade metallbitar för plantering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rabattkanter av svart metall under montering i trädgård, med svetsverktyg och kapade metallbitar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädgårdsarbete med nyinstallerade svarta rabattkanter runt rosbuskar, jord och trädgårdsverktyg i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Halvcirkelformade rabattkanter i cortenstål monterade runt rosbuskar med växtlighet i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 23 till
  • Laddar…
T
DennisCA DennisCA skrev:
Hämtade hem dessa igår
[bild]

Hittat en plats för dom (några fick va i lådan ovanför)
[bild]
Och vad använder man metallfolie i olika tjocklekar till....?
(Jag använder också metallfolie,men då av aluminium och oftast i köket.... ;) )
 
Bytt en obegriplig fågelsittarplatta. Ingen aning om det bara är design, eller om det fyller någon funktion, och eftersom byggaren är död sedan ett par hundra år har jag ingen att fråga. Hur som helst var det väldigt pilligt både att få bort, att skapa en ny och att få den på plats utan att riva vindskivorna. Oklart hur mycket av det som fanns under som är isolering och hur mycket som är ihopsamlat av bobyggare.

Ny träsits ovanför vindskiva på hus med skuggor av okänd funktion som fågelskrämma eller prydnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gammal fågelsittarplatta fylld med halm och isoleringsmaterial inuti en trästruktur med vitmålade kanter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Maria T och 10 till
  • Laddar…
Bytt tak på ladans ena sida inför solcellsinstallation.

Har använt både hjullastare, skylift, minigrävare (för att övriga maskiner ska komma åt) och såklart ”småmaskiner” som skruvdragare, tigersåg och kap/gersåg :D
 
  • Lada med nytt svart tak och byggställningar framför, hjullastare syns till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Chentin och 9 till
  • Laddar…
T Testarn skrev:
Och vad använder man metallfolie i olika tjocklekar till....?
(Jag använder också metallfolie,men då av aluminium och oftast i köket.... ;) )
Då man ska shimsa olika saker för bättre passform, om nånting ska stå riktigt exakt kan det justeras noggrant med dessa. Mycket mer än vad jag behöver detta, men ska väl prova sälja bort överflödet i framtiden.

P.S. Tillverkaren själv ger förslag:
https://www.recordmetall.de/en/e_produkte.html
 
  • Gilla
Testarn och 3 till
  • Laddar…
Testkörde nya sågen idag.
Motorsåg bredvid en nyligen avsågad trädstam i skogsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tur att jag köpte med en RM kedja. RS kedjan som satt på var totalt livsfarlig när det gällde att ta vindfällen. Men säkert effektiv under mer kontrollerade förhållanden.
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Bytt en obegriplig fågelsittarplatta. Ingen aning om det bara är design, eller om det fyller någon funktion, och eftersom byggaren är död sedan ett par hundra år har jag ingen att fråga. Hur som helst var det väldigt pilligt både att få bort, att skapa en ny och att få den på plats utan att riva vindskivorna. Oklart hur mycket av det som fanns under som är isolering och hur mycket som är ihopsamlat av bobyggare.

[bild]
[bild]
Har där bott påskkycklingar?
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
PNO PNO skrev:
Testkörde nya sågen idag.
[bild]
Tur att jag köpte med en RM kedja. RS kedjan som satt på var totalt livsfarlig när det gällde att ta vindfällen. Men säkert effektiv under mer kontrollerade förhållanden.
Du jobbar med Stihl :).
 
  • Haha
  • Gilla
DANNE_K_ och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.