Borra i ett rör som du sänker ner samtigt du borrar i det.
 
  • Gilla
Bl0mman och 1 till
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Borra i ett rör som du sänker ner samtigt du borrar i det.
Borrar med en Skurupsborr som är 175mm. Finns inga rör till det, eller?
 
K korthoga skrev:
Borrar med en Skurupsborr som är 175mm. Finns inga rör till det, eller?
Kan du inte slå ner resten om det nu är en rörspets du har?
 
B Bl0mman skrev:
Kan du inte slå ner resten om det nu är en rörspets du har?
hade vatten på 2,5m och kunde inte borra längre. slog ner min med en stolphammare till dryga 6 m. att gräva i ett rör låter dock smartare, mer skonsamt för rören.
 
K korthoga skrev:
Borrar med en Skurupsborr som är 175mm. Finns inga rör till det, eller?
C Cko skrev:
hade vatten på 2,5m och kunde inte borra längre. slog ner min med en stolphammare till dryga 6 m. att gräva i ett rör låter dock smartare, mer skonsamt för rören.
utvecklar mitt svar lite:) Jag tänkte på totalakostnaden för det hela samt arbetsinsatsen. En av fördelarna är enligt min mening att det ska vara enkelt med rörspets och kostnaden låg. Här är det inte så många meter till tänker jag som den skulle kunna drivas ner med hejare. Detta Istället för alt att köpa nytt mindre borr eller att införskaffa lämplig dimension på rör till 175mm borr.
 
Redigerat:
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
B Bl0mman skrev:
utvecklar mitt svar lite:) Jag tänkte på totalakostnaden för det hela samt arbetsinsatsen. En av fördelarna är enligt min mening att det ska vara enkelt med rörspets och kostnaden låg. Här är det inte så många meter till tänker jag som den skulle kunna drivas ner med hejare. Detta Istället för alt att köpa nytt mindre borr eller att införskaffa lämplig dimension på rör till 175mm borr.
Anledningen till att jag vill borra är för att grannen stötte på sten på fyra ställen och fick på så vis sina fyra spetsar förstörda på ca 5 meter. Ligger skiffer här och under skiffern så finns det rikligt med vatten enligt de gamla.
Borrar jag ned så vet jag att där inte är sten och kan sen slå i spetsen den sista biten. Men det kanske är mer jobb med det.
 
  • Gilla
Stefan Bengt
  • Laddar…
K korthoga skrev:
Anledningen till att jag vill borra är för att grannen stötte på sten på fyra ställen och fick på så vis sina fyra spetsar förstörda på ca 5 meter. Ligger skiffer här och under skiffern så finns det rikligt med vatten enligt de gamla.
Borrar jag ned så vet jag att där inte är sten och kan sen slå i spetsen den sista biten. Men det kanske är mer jobb med det.
Okej då förstår jag. Även om du skulle vara beredd att köpa in rör av den dimensionen som krävs misstänker jag att det är en utmaning att få ner den dimensionen om du nu har sten och annat i backen. En utmaning som jag inte hade gett mig in på för en rörspetsbrunn. Sen tror jag att dimensionerna på borren trots allt blir jobbig att dra runt i ett rör om du stöter på hinder speciellt ju djupare du kommer. Kanske någon annan kan bidra med sin syn på det hela.
Nu har jag inte koll på priset på spetsarna men jag hade nog till och med övervägt att eventuellt offra några spetsar för att slippa köpa större dimensioner av rör som dessutom gått upp en del i pris den senaste tiden. Om du inte redan gjort det kolla priser på markavlopp/pvc rör eller liknande så kan du själv överväga alternativen lite.
 
K korthoga skrev:
Anledningen till att jag vill borra är för att grannen stötte på sten på fyra ställen och fick på så vis sina fyra spetsar förstörda på ca 5 meter. Ligger skiffer här och under skiffern så finns det rikligt med vatten enligt de gamla.
Borrar jag ned så vet jag att där inte är sten och kan sen slå i spetsen den sista biten. Men det kanske är mer jobb med det.
K korthoga skrev:
Anledningen till att jag vill borra är för att grannen stötte på sten på fyra ställen och fick på så vis sina fyra spetsar förstörda på ca 5 meter. Ligger skiffer här och under skiffern så finns det rikligt med vatten enligt de gamla.
Borrar jag ned så vet jag att där inte är sten och kan sen slå i spetsen den sista biten. Men det kanske är mer jobb med det.
Jag har sagt det förr och jag säger det igen. Det är billigare och går betydligt fortare att spola i sand än att hålla på med rörspetsar. Det enda man behöver är en pump med hyfsat flöde, men i princip inget tryck behövs. Vår nya pump ger 1 bar men 400 minutliter och kostar 1999kr. Som spolrör kan man ta nästan vad som helst iom att det inte är några högre tryck, vi använder avloppsrör. Att spola 5m tar 30-60 sekunder om man förborrat till vattnet. När man spolat behöver man inte köpa rörspets, förlängningrör och muffar. Man gör en egen sil av pemslang.
 
  • Gilla
upa och 2 till
  • Laddar…
M Mardigan skrev:
Jag har sagt det förr och jag säger det igen. Det är billigare och går betydligt fortare att spola i sand än att hålla på med rörspetsar. Det enda man behöver är en pump med hyfsat flöde, men i princip inget tryck behövs. Vår nya pump ger 1 bar men 400 minutliter och kostar 1999kr. Som spolrör kan man ta nästan vad som helst iom att det inte är några högre tryck, vi använder avloppsrör. Att spola 5m tar 30-60 sekunder om man förborrat till vattnet. När man spolat behöver man inte köpa rörspets, förlängningrör och muffar. Man gör en egen sil av pemslang.
Så du stoppar i en slang i röret som sprutar mycket vatten och sen en slang som suger? Sen åker röret mer eller mindre ned av sig själv?
 
K korthoga skrev:
Så du stoppar i en slang i röret som sprutar mycket vatten och sen en slang som suger? Sen åker röret mer eller mindre ned av sig själv?
Har själv funderat på att göra det någon gång. Principen framgår ganska bra i mardigans inlägg 2882 & 2918 :)
 
B Bl0mman skrev:
Har själv funderat på att göra det någon gång. Principen framgår ganska bra i mardigans inlägg 2882 & 2918 :)
Tack Bl0mman för hjälp med vilka inlägg(y)
Vi har nu i år gått ner till mindre och behändigare utrustning, för att ha lättare grejer att flytta. Dränkbar pump från jula, 200 liters fat och 50mm avloppsrör. Dränkbar pump och avloppsrör på ett golv nära verktyg och cykeldäck som del av en diskussion om spolningsutrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi kan ändå få ner 32mm silar med denna utrustning, man får bara ha korta skruvar i skarvarna på spolröret så att silen inte fastnar eller rivs upp när man sticker ner den. Jag kör med avkapade montageskruv.
Tror att @upa spolade med betydligt mindre pump än våran men vet inte om han upplevde att han ville ha större flöde? Det går säkert att spola med jetpump också men som sagt så är flödet viktigare än trycket i sand så att sanden spolas upp ur hålet på utsidan av spolröret.
 
  • Gilla
Bl0mman och 1 till
  • Laddar…
Kommer inte ihåg specen på dränkpumpen jag körde med men verkligen ingen värsting iaf..
Inga som helst problem att den va klen. Avloppsröret jobbade sig ner i backen för egen maskin. (y)
 
  • Gilla
Bl0mman
  • Laddar…
U upa skrev:
Kommer inte ihåg specen på dränkpumpen jag körde med men verkligen ingen värsting iaf..
Inga som helst problem att den va klen. Avloppsröret jobbade sig ner i backen för egen maskin. (y)
Och sen sätter ni en vanlig pumpbrunn nere i hålet när ni kommit ned till rikligt med vatten? Eller ni suger?
 
K korthoga skrev:
Och sen sätter ni en vanlig pumpbrunn nere i hålet när ni kommit ned till rikligt med vatten? Eller ni suger?
Vet inte vad du menar med en ”vanlig pumpbrunn”? Men vi sätter ingen brunn i hålet utan en pemslang som man slitsat längst ner med markduk runt. Sedan lyfts spolröret upp igen men silen blir kvar nere i marken. Man hade även kunnat släppa ner en rörspets i spolröret men det är onödigt dyrt.
 
  • Gilla
Bl0mman och 1 till
  • Laddar…
K korthoga skrev:
Och sen sätter ni en vanlig pumpbrunn nere i hålet när ni kommit ned till rikligt med vatten? Eller ni suger?
@Mardigan svarade föredömligt på frågan.
 
  • Gilla
korthoga och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.