En kort SMS-konversation senare är mor och jag helt överens om att vi inte alls är överens. Hon vidhåller att det heter "krana" och jag att det är fel. :crysmile::crysmile::crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
Snigla och 1 till
  • Laddar…
I östra Jämtland hässjade vi hö, faktiskt med hjälp av häst och hästräfsa. VI hässjade på kärringar och hässjestörar. När hö't var torrt körde vi dit med med stora flakvagnen och det lugnaste nordsvensken. Sen lassade vi hö på vagnen och körde upp för lagårdsbron in på lagårdsbotten (höskullen kanske det heter i södra Sverige) Vissa år på slutet hade vi en liten buntmaskin kopplad till traktorn så att vi körde in buntar. Det gick fortare att lasta men man fick alldeles prickiga underarmar.

Det här var inte för hundra år sedan om någon undrar. Det var bara lite gammaldags... Men jag är glad att jag har gjort det. Och jo vi har en fäbod också men nu är det inte längre någon som kan gå som minns hur man hittar dit... Nåja, tiderna förändras...
 
  • Gilla
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
Från förra året och avpersonifierad:cool:
Person som skottar hö med en skottkärra i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
FredrikR och 5 till
  • Laddar…
:crysmile:Försöker hitta trädgården mha röjsåg, trimmer och gräsklippare
 
  • Gilla
  • Haha
Farfalle och 5 till
  • Laddar…
Har rensat upp lite i en slänt. Allt är förstås inte gjort idag men nu är själva slänten klar. Runt omkring ser det ut som det gör men en sak är i alla fall färdig. Körsbärsträdet var lite ruttet inuti och står rätt nära huset, så det försvann i vintras. En väldigt stor skillnad på stämningen i trädgården.

Har man funderingar kring vad de små burkarna är för något så kan jag avslöja att de är smultronväxthus. Inte permanenta strukturer, så jag har inte ansökt om bygglov.

Brädstumparna ligger där för att min sexåring hörde mig skämta om att jag kunde använda dem som flis i slänten. När jag kom tillbaka låg de där. I bakgrunden skymtar alla växter som jag måste hitta ett ställe att plantera.
 
  • Rensad slänt i trädgård med stigar, växthusburkar, brädstumpar och en stor sten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyrenoverad slänt med växthus för smultron, brädstumpar, stenarrangemang och en stor sten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
FredrikR och 8 till
  • Laddar…
Först två veckor jobb med grävning.... För hand.
Nygrävd tränghål för häckplantering genom en gräsmatta, med verktyg och grönska i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen ta emot en pall med häck
Pall med olika syrenplantor i grå krukor förberedda för plantering i ett garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och sen spendera två eftermiddagar i 23gradig värme och plantera häckeländet.

Nyligen planterad häck längs en grävd jordremsa i en trädgård med träd och ett växthus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det blir tre olika syrenfärger, vit, purpur och lila.

Så nu är det dags för helg
 
  • Gilla
FredrikR och 8 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Först två veckor jobb med grävning.... För hand.
[bild]
Sen ta emot en pall med häck
[bild]
Och sen spendera två eftermiddagar i 23gradig värme och plantera häckeländet.

[bild]

Det blir tre olika syrenfärger, vit, purpur och lila.

Så nu är det dags för helg
Var glad att det var 23 och inte 32!
 
  • Gilla
  • Haha
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
halper halper skrev:
Var glad att det var 23 och inte 32!
Då hade nog tillochmed jag insett mina begränsningar.... kanske :D
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Rensat landet från gräs och lite ogräs.
Rensat område av gräs och ogräs vid kant av grusväg med trädgårdsredskap i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyrensat land med borttaget gräs och ogräs bredvid en grusgång, med trädgårdsland i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyrensad jordkant vid grusgång bredvid grönskande köksträdgård med stödpinnar och grödor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jiji och 2 till
  • Laddar…
Kommer nån ihåg att jag muttrat tidigare om en ros.. som jag trodde var en vresros.. som alltid växer som en tok?

Idag blommar den, så jag passade på att ta en bild.. om någon känner till/igen rosen..

Blommande rosenbuske med rosa blommor och gröna löv mot röd bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En rosbuske med rosa blommor vid ett rött staket, omgiven av grönt lövverk och vissna blad på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Buske med ljusrosa blommor framför en röd trävägg med en gammal lykta och ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Kommer nån ihåg att jag muttrat tidigare om en ros.. som jag trodde var en vresros.. som alltid växer som en tok?

Idag blommar den, så jag passade på att ta en bild.. om någon känner till/igen rosen..

[bild]

[bild]

[bild]
Och jag sa rosa canina. Vilket jag säger igen. Det är inte rosa rugosa, dvs det är inte en vresros.
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Det kan vara en rosa canina. Den är ju ett vanligt "ogräs" i den svenska naturen. Vi har sådana som poppar upp mest lite överallt.

Dock tycker jag att blommorna är aaaningens djupare rosa och liiite mer gult än våra solblekta, men det är ett vanligt fenomen bland rosor som gör det svårt med färgerna. Kan bero på att den står lite skuggigare t ex.

Annars talar placeringen och bladen för att det kan vara en förädlad buske. Bladen ser lite mörkare och blankare ut än normalt, men det kan bero på bilden och skuggan lika väl. Tycker även att de nya skotten ser mer ut som förädlade rosor än den vanliga caninan.

Vågar dock inte gissa på alternativa möjligheter då jag numera inte kan den svenska rosbibeln utantill som jag gjorde tidigare, (när min rosenfeber härjade som värst).

Å andra sidan kan placeringen också vara för att det en gång var en förädlad ros som sedan dött ngn vinter och så har den vanligaste roten för svenskokulerade rosor överlevt.

Antar att det inte är så mkt doft på den?
 
Jiji Jiji skrev:
Och jag sa rosa canina. Vilket jag säger igen. Det är inte rosa rugosa, dvs det är inte en vresros.
Därför jag återkom i ”frågan” ju (y):D nu när jag kunde fota blommorna oxå..
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Det kan vara en rosa canina. Den är ju ett vanligt "ogräs" i den svenska naturen. Vi har sådana som poppar upp mest lite överallt.

Dock tycker jag att blommorna är aaaningens djupare rosa och liiite mer gult än våra solblekta, men det är ett vanligt fenomen bland rosor som gör det svårt med färgerna. Kan bero på att den står lite skuggigare t ex.

Annars talar placeringen och bladen för att det kan vara en förädlad buske. Bladen ser lite mörkare och blankare ut än normalt, men det kan bero på bilden och skuggan lika väl. Tycker även att de nya skotten ser mer ut som förädlade rosor än den vanliga caninan.

Vågar dock inte gissa på alternativa möjligheter då jag numera inte kan den svenska rosbibeln utantill som jag gjorde tidigare, (när min rosenfeber härjade som värst).

Å andra sidan kan placeringen också vara för att det en gång var en förädlad ros som sedan dött ngn vinter och så har den vanligaste roten för svenskokulerade rosor överlevt.

Antar att det inte är så mkt doft på den?
Luktat på den har jag ..hm.. nog inte gjort :thinking::oops: .. den är oftast översållad med nån ohyra som jag inte vill snorta in ;)

Däremot kan jag kanske förklara de mörkare glansiga bladen.. dom är nya! Jag klipper den hela tiden känns det som.. minst tre ggr per säsong klipper jag ner nästan hela.
Där blommorna sitter nu.. är det enda stället jag sparat denna gång (tidigare klippning).. därför jag sällan har några blommor!

Den är så jäkla starkväxande att det är löjligt.. man får trassla ut grenarna från takutsprånget (vissa gånger har jag fått gett upp det och låta dem sitta kvar, men avklippta)..

Tar sig in genom dörren (verkar inte bekomma den att dörren stängs över grenarna.. de växer inne i Boden)

..och den är grymt elak! Har hullingar..överallt och måste ha nått gift (alt något jag är allergisk mot) för om jag fastnat/sticker mig på hullingarna.. så får jag ont i flera dagar och röda blemmor (lite beroende på hur mycket jag stack..)

Dock sitter den kvar i grundformationen.. den verkar inte ha spridit sig på det viset att den växt ”ur rabatten”.
 
Snigla Snigla skrev:
Luktat på den har jag ..hm.. nog inte gjort :thinking::oops: .. den är oftast översållad med nån ohyra som jag inte vill snorta in ;)

Däremot kan jag kanske förklara de mörkare glansiga bladen.. dom är nya! Jag klipper den hela tiden känns det som.. minst tre ggr per säsong klipper jag ner nästan hela.
Där blommorna sitter nu.. är det enda stället jag sparat denna gång (tidigare klippning).. därför jag sällan har några blommor!

Den är så jäkla starkväxande att det är löjligt.. man får trassla ut grenarna från takutsprånget (vissa gånger har jag fått gett upp det och låta dem sitta kvar, men avklippta)..

Tar sig in genom dörren (verkar inte bekomma den att dörren stängs över grenarna.. de växer inne i Boden)

..och den är grymt elak! Har hullingar..överallt och måste ha nått gift (alt något jag är allergisk mot) för om jag fastnat/sticker mig på hullingarna.. så får jag ont i flera dagar och röda blemmor (lite beroende på hur mycket jag stack..)

Dock sitter den kvar i grundformationen.. den verkar inte ha spridit sig på det viset att den växt ”ur rabatten”.
Ni tycks ha nånslags love-hate relation ? Varför har du annars inte gjort dej av med den elaka ohyriga jäveln :p.
 
  • Haha
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.