Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Oavsett är det tragiskt när en olycka sker men det är knappast poolägarens fel utan de som har barnet under uppsikt. Barnet kunde lika gärna blivit påkört av en bil, drunknat i en sjö etc. Klart jag skulle ta åt mig om det varit någon som drunknat i min pool (har ingen) oavsett ålder. Men ansvaret är ändå inte mitt enligt min mening. Det här samhället har blivit så sjukt senaste åren så man funderar på vad som händer. Lider med barnets föräldrar det helvete de går igenom just nu.
DU ska inte ha pool. Inte körkort egentligen heller.

Varför skulle du köra 30km/h utanför skolor och förskolor? Det är ju ändå personalens fel om du kör ihjäl någon unge. Och om inte du kört ihjäl ungen kunde lika gärna någon annan gjort det.
Hoppas du bor i en avlägsen grotta, som ditt nick antyder.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Oavsett är det tragiskt när en olycka sker men det är knappast poolägarens fel utan de som har barnet under uppsikt. Barnet kunde lika gärna blivit påkört av en bil, drunknat i en sjö etc. Klart jag skulle ta åt mig om det varit någon som drunknat i min pool (har ingen) oavsett ålder. Men ansvaret är ändå inte mitt enligt min mening. Det här samhället har blivit så sjukt senaste åren så man funderar på vad som händer. Lider med barnets föräldrar det helvete de går igenom just nu.
Så ansvaret är inte på något sätt även ditt om du inte skulle följa de regler som gäller för pooler?

/Krille
 
K Krille4 skrev:
Så ansvaret är inte på något sätt även ditt om du inte skulle följa de regler som gäller för pooler?

/Krille
Jo, men jag skulle följa de regler som gäller. Vems hade ansvaret varit om pojken drunknat i en sjö som förvaltas av länsstyrelsen eller staten. Skulle du känna att det var ditt fel då med?
 
  • Gilla
mpw968
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det blir inte per automatik bättre med mer personal. Jag har ingen aning om hur det funkar på det dagiset, men jag vet att olika personalgrupper fungera väldigt olika. Mycket personal kan vara kontraproduktivt.
Har väldigt svårt att se att mycket personal på en förskola någonsin skulle kunna bli kontraproduktivt. Då beror det i sådant fall på helt andra problem.

/Krille
 
Det handlar om att hantera risk. Det ska förskolan göra genom rutiner och säkra grindar som inte kan gå upp. En dag fallerar rutinen (vikarie, trasig grind) och då ska poolägaren även han ha rutiner för att säkra att ingen kan trilla ner i den (tak, staket). Alla delar av samhället ska givetvis samverka för att hindra att tragiska olyckor händer.
 
  • Gilla
Takfönster och 8 till
  • Laddar…
M Mathias Märsta skrev:
DU ska inte ha pool. Inte körkort egentligen heller.

Varför skulle du köra 30km/h utanför skolor och förskolor? Det är ju ändå personalens fel om du kör ihjäl någon unge. Och om inte du kört ihjäl ungen kunde lika gärna någon annan gjort det.
Hoppas du bor i en avlägsen grotta, som ditt nick antyder.
Vad vet du om jag har körkort?
 
Det mest idiotiska någon kan göra efter den här händelsen är att starta en tråd och diskutera vems ansvaret är. Tror TS inte att pojkens anhöriga har det djävligt som det är utan att en massa idioter på BH inklusive mig själv ska diskutera detta? Antar att TS filmar ämnen med och lägger upp på sociala medier. Ett helt fruktansvärt sjukt beteende.
 
  • Gilla
TickyNucker och 1 till
  • Laddar…
M Mathias Märsta skrev:
Att ett barn kan klättra över är väl ingen ursäkt att inte ha ett staket. Annars måste man ju täcka poolen även om man bara går ifrån någon minut. Och det gör uppenbarligen inte folk. Den tiden räcker ju för att ett barn ska kunna drunkna.
Det är inte heller förbjudet med högre staket.
Min kommentar var ett svar på påståendet att man måsta ha ett staket som barn inte kan klättra över. Lyft det inte ur sitt sammanhang.
 
  • Gilla
DataJonny och 1 till
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Jo, men jag skulle följa de regler som gäller. Vems hade ansvaret varit om pojken drunknat i en sjö som förvaltas av länsstyrelsen eller staten. Skulle du känna att det var ditt fel då med?
Den logikern haltar väl ändå betänkligt - varför skulle det vara mitt fel? Det finns mängder av naturliga faror i form av t ex vatten och höjder men jag ser igen som tycker att dessa är samhällets ansvar att "inhägna".

Om jag däremot bygger en egen fara i form av t ex en pool eller hög altan och inte följer reglerna är det definitivt även mitt fel om någon olycka händer.

/Krille
 
  • Gilla
Flamman
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Det mest idiotiska någon kan göra efter den här händelsen är att starta en tråd och diskutera vems ansvaret är. Tror TS inte att pojkens anhöriga har det djävligt som det är utan att en massa idioter på BH inklusive mig själv ska diskutera detta? Antar att TS filmar ämnen med och lägger upp på sociala medier. Ett helt fruktansvärt sjukt beteende.
Pojkens anhöriga har säkert annat att tänka på än att läsa byggahus.se, men de ser säkert helst att vi förebygger sådana här onödiga drunkningsolyckor.

Om den här tråden kan få några att tänka till och säkra sina pooler är det värt det.

Den som inför en allvarlig risk, bygger pool i det här fallet, har ett ansvar att förebygga olyckor.
Det måste gälla trots att det finns andra olycksrisker i samhället. Annars är vi på ett sluttande plan.
 
  • Gilla
K@tten och 1 till
  • Laddar…
M Mathias Märsta skrev:
DU ska inte ha pool. Inte körkort egentligen heller.

Varför skulle du köra 30km/h utanför skolor och förskolor? Det är ju ändå personalens fel om du kör ihjäl någon unge. Och om inte du kört ihjäl ungen kunde lika gärna någon annan gjort det.
Hoppas du bor i en avlägsen grotta, som ditt nick antyder.
Grizzly har rätt. Ingen vits att komma med felaktiga liknelser..... Bättre är att diskutera i normal samtalston.
Vi kanske ska fundera på vilket skydd som är optimalt givet omgivningen istället och var man ska börja, typ tätbebyggt område nära förskolor. Man bör också diskutera förskolors skydd mot rymningar. Grindar är ett klassiskt problem på förskolor där barn kan rymma lite för enkelt, och då ofta hamnar ute på en parkering.
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
regler och åtgärder har haft betydelse
Resultatet av genomgången visar att antalet dödsolyckor bland barn minskat under perioden med mer än hälften: från mellan 80 och 100 dödsfall per år i början av 1990-talet till mellan 25 och 40 dödsfall per år det senaste decenniet. Även om det finns enskilda år som sticker ut i statistiken så är trenden över tid tydlig: färre barn dör till följd av olyckor än tidigare.
Markant minskning av antalet dödsolyckor med barn - Rättsmedicinalverket (rmv.se)
 
  • Gilla
-MH- och 4 till
  • Laddar…
Har man som närboende till ett dagis ett "extra" ansvar jmfrt med någon som bor långt ifrån ev grannar...

/ATW
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
T Tiger79 skrev:
Du har säkert rätt i detta men tråkigt som poolägare med tak som ibland åker av.
Vad menar du med att det åker av. Vi behöver rent fysiskt ta av vårt pooltak, det ska inte kunna åka av av sig själv. Då är det fel installerat..
 
K Krille4 skrev:
Den logikern haltar väl ändå betänkligt - varför skulle det vara mitt fel? Det finns mängder av naturliga faror i form av t ex vatten och höjder men jag ser igen som tycker att dessa är samhällets ansvar att "inhägna".

Om jag däremot bygger en egen fara i form av t ex en pool eller hög altan och inte följer reglerna är det definitivt även mitt fel om någon olycka händer.

/Krille
Självklart är det juridiskt ditt fel men du kan ju inte rå för att du blev utvald och valde din pool
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.