nino nino skrev:
Nu skojar ni väl hoppas jag
Blå duschmössa från 1970-talet uppvisad på en docka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag hade en likadan fast röd när jag började ettan 1972. Det var inte obligatoriskt med duschmössa på vår skola men det "rekommenderades" för att man inte skulle gå omkring på vintrarna med blött hår. Så morsan tvingade förstås på mig en. Fast den använde jag naturligtvis aldrig.

Men det var några i klassen som använde dem. Typ en eller två gånger :D
 
  • Gilla
Erik9005 och 2 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Så svettigt hår efter jumpan var inga problem?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
T
Är född 77 och bor i Skåne och jag har aldrig sett en sådan duschmössa och således hade jag fruset hår efter gympan så klart :cool:
 
  • Gilla
Patrik Hazard
  • Laddar…
Född 65 i Skåne och har aldrig sett en sån.
Kanske förklarar varför jag inte har haft något hår på många år:):)
 
  • Haha
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Haha vilka roliga mössor, nej några sånna har jag aldrig sett. Uppvuxen i grannkommun till Stockholm. Vi hade gympapåse med handduk i skåp som alltid glömdes kvar så det luktade mögel om hela korridoren utanför omklädningsrummen. Mögelsporer i håret kanske bildade glykol o gav frostskydd…
 
Maria T
Keiller Keiller skrev:
[bild]
Jag hade en likadan fast röd när jag började ettan 1972. Det var inte obligatoriskt med duschmössa på vår skola men det "rekommenderades" för att man inte skulle gå omkring på vintrarna med blött hår.
Även jag började skolan 1972, och precis som där du gick @Keiller så var duschmössorna en rekommendation vilket såklart blev ett enkelt val för alla - ingen använde dem. En klasskamrat hade afrohår och hans mamma tvingade honom ha duschmössa men det var en sån plastvariant som jag sett kirurger ha.

Men under några år i vuxen ålder hade jag riktigt långt hår och efter att ha tagit det korkade beslutet att ge mig ut att hämta morgontidningen i femton minusgrader precis efter dusch (hann klä på mig) så vet jag med säkerhet att hår fryser snabbt och det kan gå tvärt av.
 
  • Wow
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Papperskataloger på systemet. (Även om den jag har är betydligt äldre än när de slutade med dom).

Gammal priskatalog från 1 oktober 1955 för viner och spritdrycker från Nya Systemaktiebolaget på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gammal papperskatalogsida med whiskyprodukter och priser från Nya Systemaktiebolaget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ohchips och 13 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Papperskataloger på systemet. (Även om den jag har är betydligt äldre än när de slutade med dom).

[bild]
[bild]
Och artikelnumret på tex Johnnie Walker Red Label, 493, var samma 1955 som idag, 493!
Det tycker jag är rätt coolt. :)
 
  • Gilla
  • Älska
Ohchips och 7 till
  • Laddar…
C
tensiden tensiden skrev:
Papperskataloger på systemet.
Och apropå systemet så var man som liten väldigt fashinerad av glasmontrarna med de roterade hyllorna med flaskor och pantmaskinen för vinflaskor - i synnerhet rullbandet på baksidan som transporterade iväg flaskorna till okända domäner.

Vill minnas att alla eller åtminstone de flesta artiklarna var tappade på systembolagets pantbara standardflaskor?
 
  • Gilla
tensiden och 1 till
  • Laddar…
Röd dryckesback fylld med blandade flaskor och burkar av svenska läskedrycker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dessa var storsäljare för bara 10-tal år sedan. Försvann över en natt känns det som. Ofta med lockpris, handla för 200kr och köp en back med dricka för 20kr.
 
  • Gilla
nikasp och 17 till
  • Laddar…
Blodsoppen
bonnier bonnier skrev:
[bild]
Dessa var storsäljare för bara 10-tal år sedan. Försvann över en natt känns det som. Ofta med lockpris, handla för 200kr och köp en back med dricka för 20kr.
Var på min lokala Ica för ett tag sen, det fanns backläsk där med Cuba kola. Frågade expediten vad dom kostade styck, då inga priser fanns. 10 kr styck plus pant skulle dom ha. Det blev vanlig burkcola för mig.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
bonnier bonnier skrev:
[bild]
Dessa var storsäljare för bara 10-tal år sedan. Försvann över en natt känns det som. Ofta med lockpris, handla för 200kr och köp en back med dricka för 20kr.
Drickabackarna finns lyckligtvis fortfarande att få tag på. Brukar själv handla med jämna mellanrum.
Röd drickaback full med olika 33 cl glasflaskor läsk på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

59:90 plus pant. Alltså tre kronor styck, eller nio kronor litern. Det är lagom billigt.

Läsk smakar som allra bäst ur en 33 cl glasflaska. Men de är som sagt sällsynta i dagligvaruhandeln numera.
 
  • Gilla
john.h och 4 till
  • Laddar…
Maria T
Dan1891 Dan1891 skrev:
Och artikelnumret på tex Johnnie Walker Red Label, 493, var samma 1955 som idag, 493!
Det tycker jag är rätt coolt. :)
Tvungen att testa det där med 493 baraföratt. Jag minns mina föräldrar hade nån katalog från Systembolaget men jag tror de [päronen] inte hade stort behov av katalogen - det köptes nåt billigt rödvin från Spanien, Herrgårds eller Skåne aquavit och nån gång när det skulle festas till, en Rosita!
Detta mina minnen från tidigt 1970-tal, så den där rositan som kändes som nåt det dracks på torget i förorten, det har jag uppdaterat till att det är gott med soda/sprite och en skiva citron eller apelsin, ungefär såsom det dracks då, 1972.
 
  • Gilla
Noramasen och 3 till
  • Laddar…
Blodsoppen
Keiller Keiller skrev:
Drickabackarna finns lyckligtvis fortfarande att få tag på. Brukar själv handla med jämna mellanrum.
[bild]
59:90 plus pant. Alltså tre kronor styck, eller nio kronor litern. Det är lagom billigt.

Läsk smakar som allra bäst ur en 33 cl glasflaska. Men de är som sagt sällsynta i dagligvaruhandeln numera.
Det var ju bra pris. Ska kolla någon annan affär med. Som sagt lokal Ica är dyrare, men 7 kr skillnad var saftigt.
 
Maria T
Skriver som kvickast utan att ha kollat - nån som (genom Systembolagets katalog eller annorstädes) minns en grön variant av Rosita? Möjligen lite bittrare vilket skulle vara "bra efter maten".
Minns att min farmor, och min pappa senare, hade nån sån flaska som skulle bli en drink med soda, fast även gick att dricka rent med is, som en shot.
Samma logga på etiketten som Rosita.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.