Hej,

Vi håller på med ett garagebygge med övervåning i egen regi (vi bygger själva) och är nu i stadiet att väggarna på första planer är murade och klara och det är dags att börja med bjälklaget.

Dock så har virkes/materialpriserna gått upp en del så att vår ursprungliga kalkyl inte håller. Vi skulle behöva skjuta till ytterligare ca. 50tsek mot första kalkylen. Med tanke på uppåtgående räntor och inflation känner vi dock oss lite tveksamma till att lägga in ytterligare pengar i bygget och vi går i tankarna på att skippa övervåning och bara beställa vanliga takstolar. Övervåningen är tänkt initialt som hobbylokal samt senare som ett litet "mellanboende" för barnen innan de flyttar hemifrån. Kanske mer "nice to have" än nödvändigt så att säga.

Vi skulle spara ca. 40-50tsek på att skippa den och då känns kalkylen bättre. Ev. mindre om vi behöver söka nytt bygglov för ändringen (inte säkert då det inte är detaljplanerat). Sambon är dock orolig för att vi kommer ångra oss.

Ni som har övervåning eller valt att inte göra det, hur skulle ni resonera? Är det värt det?
 
Man bygger en gång.

det kan ju inte skilja så himla mycket på att bygga för övervåning men att inte fullfölja övervåningen jämfört med att ändra bygglovet och slippa. Klart totalen när det väl är klart skiljer men inte just i nuläget. Takstolarna kan ju inte vara jättemycket dyrare. Allt annat är ju samma i takkonstruktionen gällande material.

Jag skulle säga bygg som ni har tänkt med vänta med att göra klar övervåningen. Låt det bara vara ett tomt bjälklag och fokusera på garaget.
 
  • Gilla
Anonymiserad 138107 och 48 till
  • Laddar…
B Beppo skrev:
Man bygger en gång.

det kan ju inte skilja så himla mycket på att bygga för övervåning men att inte fullfölja övervåningen jämfört med att ändra bygglovet och slippa. Klart totalen när det väl är klart skiljer men inte just i nuläget. Takstolarna kan ju inte vara jättemycket dyrare. Allt annat är ju samma i takkonstruktionen gällande material.

Jag skulle säga bygg som ni har tänkt med vänta med att göra klar övervåningen. Låt det bara vara ett tomt bjälklag och fokusera på garaget.
Hej och tack för svar.

Det som gör att det sticker iväg är främst bjälklaget då jag kommer behöva 2st stålbalkar. En över porten samt en för bjälklaget. Stålpriserna har skenat så dessa är ungefär det dubbla mot kalkylen.

På det har jag idag en lösning med limträbalk på övervåningen som även dessa har ökat kraftigt.

Skulle jag strunta i övervåningen så kan vi använda traditionella takstolar, om än med lite förstärkningar för att klara spännvidden, i vanligt virke.

Uppskattningsvis skulle vi spara runt 30-40tsek i material baserat på de offerter jag fått.

Men som du säger så kanske det är värt ändå. Planen blir då att dra ner på byggtakten lite och inte nalla lika mycket av sparpengar utan bygga lite allteftersom pengarna rullar in. På det hålla utkik efter begagnat eller felköpt material på blocket o.d. Vi sitter ju liksom inte i sjön för tillfället även om det vore trevligt med ett garage.
 
  • Gilla
Flamman och 3 till
  • Laddar…
Som ägare av ett gammalt garage som jag renoverat så inser jag en sak: det är betydligt svårare och dyrare att bygga ut ett garage än att byta inredning eller dylikt. Med andra ord så hade jag, om jag hade byggt ett nytt garage, tagit till ordentligt med utrymme eftersom det är krångligt att fixa i efterhand.

Går det kanske att dra in lite på inredning? Kanske räcker med OSB på väggarna eller dylikt nu och om ett par år kan ni slå på gips och måla eller hur ni nu vill ha det.
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
M Maledictus skrev:
Som ägare av ett gammalt garage som jag renoverat så inser jag en sak: det är betydligt svårare och dyrare att bygga ut ett garage än att byta inredning eller dylikt. Med andra ord så hade jag, om jag hade byggt ett nytt garage, tagit till ordentligt med utrymme eftersom det är krångligt att fixa i efterhand.

Går det kanske att dra in lite på inredning? Kanske räcker med OSB på väggarna eller dylikt nu och om ett par år kan ni slå på gips och måla eller hur ni nu vill ha det.
Hej,

Övervåningen blir idag i princip en kallvind. Ev. så lägger vi golvgips så man kan förvara lite saker på där.
Undervåningen är murad och där funderar vi på att skippa gips invändigt och istället putsa väggarna då vi har bruk över.

Fönster kommer föra nya av en släktning som är snickare till självkostnadspris. Ytterdörrar (vi kommer ha 2st) blir troligtvis begagnade alternativt lite enklare standarddörrar.

Så det känns som vi har gjort rätt mycket för att komma undan rätt mycket. Kanske är det jag som är en lite för orolig själ som gillar att ha mycket god marginaler när det vankas bistrare tider...
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
J
50tkr mer är i min värld väldigt lite om man ser det som en engångskostnad.

Får ni ökade driftkostnader med övervåning, det kan vara bra att ha med i kalkylen.
 
  • Gilla
perror och 7 till
  • Laddar…
J Jerald Stuartson skrev:
50tkr mer är i min värld väldigt lite om man ser det som en engångskostnad.

Får ni ökade driftkostnader med övervåning, det kan vara bra att ha med i kalkylen.
Initialt får vi det inte alls. Garaget blir isolerat men ouppvärmt till att börja med. Kanske bara en frostvakt där vattnet kommer in. Men på sig lutar det åt en luftvärmepump och då ökar driftskostnaderna.
 
Tomture61
Att kallställa ö-våningen om den är oisolerad är ok , gott om ventilation .
Att kallställa en isolerad ö-våning (byggnad) är mycket sämre (över den kalla fuktiga perioden)
Så när du färdigställer ö-våningen bör den värmas / ventileras .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Att kallställa ö-våningen om den är oisolerad är ok , gott om ventilation .
Att kallställa en isolerad ö-våning (byggnad) är mycket sämre (över den kalla fuktiga perioden)
Så när du färdigställer ö-våningen bör den värmas / ventileras .
Hej,

Jag kommer inte isolera övervåningen utan lägga isolering i bjälklaget under så länge. Den blir som jag sagt i princip en kallvind till att börja med.
 
Jag är i lite samma sits och är på väg att dra igång med garaget med loft. Jag kommer behålla loftet och försöka snåla in på annat och låta det ta lite längre tid helt istället. Jag tror man skulle ångra sig om man valde bort loftet om man velat ha ett från början.
 
  • Gilla
Appendix och 6 till
  • Laddar…
Tomture61
Tror inte priset på byggvaror kommer att sjunka ,när världen blir normal igen !
Dagens priser är nog ngt vi får leva med .
 
  • Gilla
steve5432 och 2 till
  • Laddar…
Ni kommer att ångra er om ni inte bygger med övervåning. 50 000 kr är mycket pengar, men i sammanhanget ändå småpotatis.
 
  • Gilla
OFP och 9 till
  • Laddar…
Bygg övervåningen! Lätt val! Jag hade ett sånt garage där jag ritade in förråd på övervåningen. Visste inte riktigt vad jag skulle ha det till från början, men det blev välanvänt. Oisolerat där uppe, men skulle gå att göra en lägenhet av om man vill. Det är så mycket krångligare och dyrare att försöka rätta till det i efterhand. 50k är en struntsumma i sammanhanget, som Jerald och Noisemaker skrev också. Kör på!
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
M Magnusalsjon skrev:
Bygg övervåningen! Lätt val! Jag hade ett sånt garage där jag ritade in förråd på övervåningen. Visste inte riktigt vad jag skulle ha det till från början, men det blev välanvänt. Oisolerat där uppe, men skulle gå att göra en lägenhet av om man vill. Det är så mycket krångligare och dyrare att försöka rätta till det i efterhand. 50k är en struntsumma i sammanhanget, som Jerald och Noisemaker skrev också. Kör på!
Då får det blir så. Det kan ju även blir en framtida inkomst som uthyreslägnhet, Air BnB e.d. Finns förberett för med både vatten och avlopp.
 
  • Gilla
a.o.f och 6 till
  • Laddar…
P
värdet av att ha stort garage med hobbylokal eller andra möligheter som gäststuga eller inneboende ökar troligen värdet på fastigheten med betydligt mer än dessa 50 000 extra det kostar nu.. jag skulle inte ändra planen utan bygga för att färdigställa den senare men ändå köra på med att få skalet klart så kan man göra klart innifrån senare med isolering osv..

Även om 50 000 är mycket i plånboken så är det små pengar i sammanhanget.. bättre att försöka lägga lånen på bra vis och på olika sätt tänka att det är ju 50 000 över lång tid i slutänden även om man såklart måste betala nu för det så bakar man in det i bottenlån så gör det ingen nämnvärd skillnad på månadskostnad att bo där.

Så tänker jag iaf sen är det helt fritt att tänka eller resonera på annat vis.. :)
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.