C
P Per i Hamrånge skrev:
Planande motorbåtar måste väl ändå ha sämst verkningsgrad per körd sträcka?
Fast poängen med en planande båt är väl ändå att undvika vågbildningsmotståndet och därmed förbättra verkningsgraden? Givet att man nu vill färdas i en viss hastighet.
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Fast poängen med en planande båt är väl ändå att undvika vågbildningsmotståndet och därmed förbättra verkningsgraden? Givet att man nu vill färdas i en viss hastighet.
Ja, försök att köra 45 knop med en deplacements båt. Det är väl möjligen någon militär variant som klarar det. Men faktum kvarstår. Trots planingen så förbrukas minst 1l per distans
 
P Per i Hamrånge skrev:
Ja, försök att köra 45 knop med en deplacements båt. Det är väl möjligen någon militär variant som klarar det. Men faktum kvarstår. Trots planingen så förbrukas minst 1l per distans
När jag växte upp hade vi en 9m segelbåt, ca 3ton. 40L dieseltank. Den räckte ofta hela sommaren (vi seglade ju en del förstås). Men det gick aldrig fortare än 7 knop vid motorgång.
Själv har jag ägt 3 olika daycrusers (6-7 meter, 1,5 - 2 ton). Blandat bensin och diesel. Alltid minst 1L per distans. Ibland 1,5L. Hade vi bara kört omkring i 7 knop så hade kanske förbrukningen varit likvärdig med segelbåten. Men vill man plana (vilket är hela poängen med en sådan båt, typ 20-25 knop), ja då tankar man varje gång båten körs. Inte engång per sommar :). Brukar gå på 3.000 varje gång. Det är ju extra dyrt i sjömackarna också :(
 
C cpalm skrev:
Fast poängen med en planande båt är väl ändå att undvika vågbildningsmotståndet och därmed förbättra verkningsgraden? Givet att man nu vill färdas i en viss hastighet.
Absolut sämst är väl en planade båt som körs strax under plan-fart.

  • 62-fots salongsbåt med flybridge. Vikt 30 ton. Dubbla 1050 hk Caterpillar. Toppfart 33 knop. Bränsleförbrukning 385 liter/timme eller 12 liter/ sjömil.
  • En av de vanligaste båtarna i våra farleder, en sju meter lång daycruiser med en effektiv diesel på 190 hästkrafter. Vikt knappt ett och ett halvt ton. Den toppar 35 knop och går relativt snålt, 1,1 liter/sjömil.
  • Albin 25 är en populär akterruffare på sju meter – en flytande sommarstuga på drygt 1,5 ton. Dieseln är 36 hästar klen och ger blott sju knop på topp. Men den är snål, 0.3 liter/sjömil.
https://www.praktisktbatagande.se/artiklar/sa-langt-kommer-du-pa-en-tusenlapp-med-lyxbaten
 
D Dilato skrev:
Absolut sämst är väl en planade båt som körs strax under plan-fart.

  • 62-fots salongsbåt med flybridge. Vikt 30 ton. Dubbla 1050 hk Caterpillar. Toppfart 33 knop. Bränsleförbrukning 385 liter/timme eller 12 liter/ sjömil.
  • En av de vanligaste båtarna i våra farleder, en sju meter lång daycruiser med en effektiv diesel på 190 hästkrafter. Vikt knappt ett och ett halvt ton. Den toppar 35 knop och går relativt snålt, 1,1 liter/sjömil.
  • Albin 25 är en populär akterruffare på sju meter – en flytande sommarstuga på drygt 1,5 ton. Dieseln är 36 hästar klen och ger blott sju knop på topp. Men den är snål, 0.3 liter/sjömil.
[länk]
Vet inte om du kommer med någon form av invändning? Själv klart är sämsta möjliga fart för en planande båt strax under planfart typ 16-18 knop. Men det är det ju ingen som gör vad jag vet. Så ett ganska ointressant särfall.
 
Ducati St2 944cc Motorcykel; Drog 0,4l/milen orginal men ligger nog runt 0,5-0,6l per mil med chip och lite öppnare andningsvägar.

Moped Crescent Compact; ca. 0,15l/mil
 
  • Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
galento
Patrik440 Patrik440 skrev:
Dags för ett trådlyft tycker jag.

7,2 liters förgasarV8 med trestegsautomat utan lockup å grejer..
Tjänstevikt 2160kg.

1,7-1,8 liter per mil i snitt på en säsong med 800 mil.
1,33 per mil har det körts på en tur till Stockholm med bilen fylld med div. övernattningsprylar å bra att ha, grejer(den helgen ville bilen ha 180 liter på 120 mil, helt överkomligt).
[video]
[video]



/ P
[/QUOTE]

Fasen va gött att se 440,n Patrik. 1,33 låter helt suveränt . Original förgasare eller bytt ?
 
Patrik440
galento galento skrev:
Fasen va gött att se 440,n Patrik. 1,33 låter helt suveränt . Original förgasare eller bytt ?
Det var med en original Carter AFB. :)

Den drar vad den vill ha men kollar förbrukningen då å då.

T o R till Wheels and Wings i Varberg för en massa år sedan så drog det runt 1,45 på närmare 45 mils resa men då rulla det på rätt bra på E6an nedanför Göteborg.

Numera sitter det aluminiumtopplock, alu.insug, headers, lite vassare kam på och en "Carter kopia", Edelbrock 750.

Har en ny Edelbrock AVS2 800cfm liggande som jag tänkte prova i sommar.

AVS2 finfördelar bränslet bättre än vanliga förgasare så det skall bli intressant å se.
Klassisk bil i garage med öppen motorhuv och motorrenovering pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/ Patrik
 
Farsan hade en Polar 20 snipa med VP MD2.
Den hade inte ens bränslemätare, utan tidigare ägare skickade med en graderad pinne som man stoppade ner i tanken för att kolla.
Vad den drog vet vi inte, men 50 liters tanken räckte utan problem en säsong.
Min Ryds 500HT 60 hk Yamaha 2T drar 0,7 vid 22 knop (max 31knop)
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
galento
Patrik440 Patrik440 skrev:
Det var med en original Carter AFB. :)

Den drar vad den vill ha men kollar förbrukningen då å då.

T o R till Wheels and Wings i Varberg för en massa år sedan så drog det runt 1,45 på närmare 45 mils resa men då rulla det på rätt bra på E6an nedanför Göteborg.

Numera sitter det aluminiumtopplock, alu.insug, headers, lite vassare kam på och en "Carter kopia", Edelbrock 750.

Har en ny Edelbrock AVS2 800cfm liggande som jag tänkte prova i sommar.

AVS2 finfördelar bränslet bättre än vanliga förgasare så det skall bli intressant å se.
[bild]

/ Patrik
Mäter sällan nån förbrukning jag heller :cool: Har en Edelbrock 1406 på pickupen
( 305 ) och den har funkat klockrent i snart 10 år nu (y) På 425,orna sitter det Rochester
4GC och 2GC eller de kallas väl 4Jet och 2Jet också. Men har sneglat lite på insprut
också eller Edelbrock 750.

Håller på och rotar lite med 4Jeten , är inte riktigt nöjd med motorgången än. Men båda
Rochesterna är fabriksrenoverade från Autoline. Funkar din 727,a bra ? en bekants låda
funkar bara på backen sådet kan vara dags för en renovering ( samma årsmodell som din ).
 
Patrik440
galento galento skrev:
Mäter sällan nån förbrukning jag heller :cool: Har en Edelbrock 1406 på pickupen
( 305 ) och den har funkat klockrent i snart 10 år nu (y) På 425,orna sitter det Rochester
4GC och 2GC eller de kallas väl 4Jet och 2Jet också. Men har sneglat lite på insprut
också eller Edelbrock 750.

Håller på och rotar lite med 4Jeten , är inte riktigt nöjd med motorgången än. Men båda
Rochesterna är fabriksrenoverade från Autoline. Funkar din 727,a bra ? en bekants låda
funkar bara på backen sådet kan vara dags för en renovering ( samma årsmodell som din ).
Ok, ja det kanske blir insprutning I framtiden. :)

Jo min 727 har jag inte haft några bekymmer med.

/Patrik
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
Kompisar med Avalanche och RAM lägger upp kvitton på Facebook och tävlar om vem som tankat för mest pengar :)
Då vissa pumpar lägger av vid tusen spänn får de tanka 3 gånger för att få fullt.
 
  • Wow
  • Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
Patrik440
Passade på och tankade igår då det rullat 84 mil sedan sist full tank.

Det har blivit dyrt med små 35 liters skvättar också..
En papegoja framför en bensinpump med priset och litermängd synlig samt reflektion av en person.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/Patrik
 
  • Wow
Jeppson
  • Laddar…
galento
Patrik440 Patrik440 skrev:
Passade på och tankade igår då det rullat 84 mil sedan sist full tank.

Det har blivit dyrt med små 35 liters skvättar också..
till

/Patrik
Man får nog börja lägga undan bensinpengar under vinterhalvåret.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.