M Maledictus skrev:
Enfald?
Hmm. Såg det också men satte mig på fingrarna en stund för att inte bli anklagad för språkpolis ;)
 
HOBBY ARCHITECT
M Maledictus skrev:
Enfald?
Ja, bara gammeldags stil.
 
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Ja, bara gammeldags stil.
Skulle det anses enfaldigt att gilla gammaldags stil menar du?
 
Fairlane
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Ja, bara gammeldags stil.
För min del är det inte så enkelt som att jag bara gillar gammal stil. Jag gillar ny stil, men inte överallt. Jag gillar gammal stil men inte överallt. Jag gillar kontorsstil, men inte på ett bostadshus och framförallt gillar jag när man tar hänsyn till omgivningen i utformningen av huset. Hus A kan passa bra i en miljö, medan hus B i en annan
Jag vet inte ens vem huset skulle vara till.

Kanske är jag enfaldig.
 
  • Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
M Maledictus skrev:
Skulle det anses enfaldigt att gilla gammaldags stil menar du?
Nej, men om man bara gillar en stil är det du enfald. Eller homogent eller vad ni vil kalla det.
 
  • Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…
Jag får känslan av en väldigt liten konferansanläggning blandat med ett hus för ett äldre aktivt par som vill ha ett hus med plats för utflugna barn och deras familjer eller andra vänner på besök för stora tillställningar...
Svärmor har ett stort matbord och en stor soffa samt en bäddsoffa i källaren för just de möjligheterna.
Gällande ritningen då.
Garaget borde byggas med möjlighet till en sluss istället för enkeldörr.
Skorstenarna är för korta.
Det "gömda" badrummet kräver bra ljudisolering, toaplums och huvudgavel är osexigt.
Glöm inte att göra plats för FTX när du ändå håller på. Det finns ingen vind direkt.
 
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Nej, men om man bara gillar en stil är det du enfald. Eller homogent eller vad ni vil kalla det.
Jag tror inte du riktigt förstår vad enfald/enfaldig betyder, det är inte en motsats till mångfald. Eller så är det kanske bara ett typiskt arkitektbeteende att klassa oliktänkande för enfaldiga.

Jag tycker att fyrkantiga lådor av betong och glas är väldigt fult oavsett vilket epitet du vill ge mig. Du ville ha kritik och jag gav dig kritik.
 
  • Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
M Maledictus skrev:
Jag tror inte du riktigt förstår vad enfald/enfaldig betyder, det är inte en motsats till mångfald.
Jaha, jag trodde det var motsatsord. Men då får jag säga homogent så.
 
Nja. I ärlighetens namn så efterfrågades det konstruktiv kritik... ;)
 
  • Gilla
Ileyset
  • Laddar…
VidarH VidarH skrev:
Nja. I ärlighetens namn så efterfrågades det konstruktiv kritik... ;)
Jag tycker att jag gav hyfsat konstruktiv kritik när jag skrev att huset skulle förfula platsen som i övrigt var väldigt vacker.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
Det är bara kritik.
Även om jag håller med om att det inte är det självklara estetiska valet för platsen att bland de enklare trähusen smälla upp en kontorsbyggnad...
Konstruktiv är den först om det leder till en förbättring. Exempelvis på förbättringar för att smälta in i miljön eller följa anpassningskrav. Dock fanns miljön inte med i grundposten så jag gissar att det efterfrågades på planlösning och tekniska aspekter?
 
  • Gilla
Ileyset
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Nej, men om man bara gillar en stil är det du enfald. Eller homogent eller vad ni vil kalla det.
Du får gå språkskola. En enskild person kan aldrig vara homogen. Bara en grupp kan vara homogen i ett visst avseende. Då betyder det att alla eller de flesta i den homogena gruppen har en viss egenskap gemensam.
Enfald är ett substantiv. Du använder istället enfald som adjektiv. Adjektivet heter enfaldig. Läs på vad enfaldig betyder.
Tråkigt att jag som utlänning måste upplysa dig om detta.
 
HOBBY ARCHITECT
T Thomas_Blekinge skrev:
Du får gå språkskola. En enskild person kan aldrig vara homogen. Bara en grupp kan vara homogen i ett visst avseende. Då betyder det att alla eller de flesta i den homogena gruppen har en viss egenskap gemensam.
Enfald är ett substantiv. Du använder istället enfald som adjektiv. Adjektivet heter enfaldig. Läs på vad enfaldig betyder.
Tråkigt att jag som utlänning måste upplysa dig om detta.
Jag ser att råkat skriva du istället för det, ett slarvfel, men du lyckades inte klura ut det utan tolkade det som ”du enfald”, vilket i så fall skulle varit ”du är enfaldig”.

Får då att säga det en tredje gång: Ni gillar det homogena.
 
Vass är inte alltid snyggt och bör inte låtas breda ut sig för mycket vilket är lätt att göra manuellt till fots med skor och kläder på. Det skyddar dock stranden från erosion.
 
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Det är för det ska finnas plats för 6 dm klädhängare.
Och anledningen till att det blir så avlånga rum på övervåningen är för att jag ska få plats med öppen spis och stor tv (som är mitt framför sofforna) på ett snyggt sätt. På hemsidan kan man se att vill man ha större sovrum finns detta alternativ.

[bild]
Jag tänkte nyss att de 3 sovrummen kan slås ihop till 2 större om man inte behöver 4 sovrum förutom föräldrasovrummet. Till en klädkammare man använda lite smalare ingång så att skjutdörrar får plats i väggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.