D
KristinaRT KristinaRT skrev:
Vi valde att sätta laddboxen runt knuten på garaget (mot huskroppen till) och inte på själva huskroppen som vissa grannar har den. Detta innebär att man inte behöver stega över sladden i onödan och den är mycket lättillgänglig vid laddning. Skulle iofs fungera bra med den placeringen vid laddning av bil m porten framtill också, men då hade man fått köra in och möjligen lämna mer utrymme mellan bil och port….
[bild]

Hämtade den idag. Får återkomma med recensioner ang laddning och räckvidd när vi kört längre än 3 mil :cool:
Grattis, väntar själv på en likadan :)
 
  • Gilla
KristinaRT och 1 till
  • Laddar…
KristinaRT
D djac skrev:
Grattis, väntar själv på en likadan :)
(y)

Den som väntar på något gott…. (Väntar alltid för länge?)
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
D
KristinaRT KristinaRT skrev:
(y)

Den som väntar på något gott…. (Väntar alltid för länge?)
Don't get me started... ;)
 
  • Haha
KristinaRT
  • Laddar…
KristinaRT
D djac skrev:
Don't get me started... ;)
Hur länge har du väntat?
 
D
KristinaRT KristinaRT skrev:
Hur länge har du väntat?
Början av mars och nuvarande uppskattning är i December, den har hoppat fram och tillbaks, kanske mest det som gör en frustrerad. Ett tag var det juni och då blev man ju glad.
 
KristinaRT
D djac skrev:
Början av mars och nuvarande uppskattning är i December, den har hoppat fram och tillbaks, kanske mest det som gör en frustrerad. Ett tag var det juni och då blev man ju glad.
Inte vit då antar jag? Grå?
Hoppas din väntan snart är över!
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
martin43 martin43 skrev:
Jag misstänker starkt att de som pratar om vibrationer och buller bara kört tråkiga fossilbilar, typ en Volvo dieselfyra där man känner starka vibrationer och hör oljud vid helt normal körning.
En tio år gammal 535i går tyst och vibrationsfritt. Är det den åttastegade automaten som funnits i 12 år kan man undra om man kör elbil. Motorn hörs inte heller när man puttrar i konstant fart. Däremot låter det gött med pedalen i botten.
Och jag vill ha en i4. :)
Detta med konstgjort motorljud är en realitet. Alltså högtalare som spelar upp motorljud både inne i och utanför bilen därför att motorn i sig inte anses producera tillräckligt med buller. Kanske har BMWs ingenjörer som utvecklat det systemet bara kört tråkiga fossilbilar. Eller så finns det en kundgrupp som vill att det skall låta och vibrera när man gasar. Det må vara barnsligt. Men det är för det mesta ganska harmlöst.
 
Första dagen till jobbet. Nu räknar jag bort morgonturen.
Så hem körde jag via stan för ett ärende, körde på B-läge inne i byar och stan, sen farthållare resten. Den ändrar hastighet själv enl vägskyltar.

Snitt 12,5kwh/100km
Om jag räknar på senaste elräkningen och jag räknar rätt så har jag alltså en bränslekostnad på 3,75 kr milen (snittpris för maj var 2,96 avrundade till 3) Räknar jag rätt?

Dieseln idag, 26,79 blir 16,07 kr milen.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Första dagen till jobbet. Nu räknar jag bort morgonturen.
Så hem körde jag via stan för ett ärende, körde på B-läge inne i byar och stan, sen farthållare resten. Den ändrar hastighet själv enl vägskyltar.

Snitt 12,5kwh/100km
Om jag räknar på senaste elräkningen och jag räknar rätt så har jag alltså en bränslekostnad på 3,75 kr milen (snittpris för maj var 2,96 avrundade till 3) Räknar jag rätt?

Dieseln idag, 26,79 blir 16,07 kr milen.
Härligt! Låg förbrukning också.
 
  • Gilla
Rkarlsson och 1 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Härligt! Låg förbrukning också.
Ja den känns rätt bra nu när dieseln sticker. Skönt att allt lirar med laddboxen också.
Det var inga problem för mitt hus att kräma på utan balanserare. Dock bara typ tv och lite smått igång. Ska sätta mig in i schemaladdningen i helgen så den laddas endast under natten =)

Ska köra dieseln imorgon till träningen med cyklar. Kommer kännas konstigt att hoppa in i den. Synd att jag inte fick med cykelkrok på elisen :D

Den var rätt poppis på jobbet med.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Måste dock tillägga.
Skyltavläsaren är bra, men nästan för bra. Kör bredvid en järnväg på vägen hem där det sitter hastighetsskylt på 130. Den hugger bilen.
Vet att volvos gör precis likadant. De kunde ju smalna av sikten för kameran lite.
 
  • Wow
djac
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Måste dock tillägga.
Skyltavläsaren är bra, men nästan för bra. Kör bredvid en järnväg på vägen hem där det sitter hastighetsskylt på 130. Den hugger bilen.
Vet att volvos gör precis likadant. De kunde ju smalna av sikten för kameran lite.
Det skiljer mellan olika platser hur bra den fungerar i alla fall på ID4. Alternativt har den blivit bättre. Skylten "omkörningsförbud upphör" brukar den ofta tolka som att hastighetsbegränsningen är 90 eller 110. När jag åkte till Jämtland i förra veckan fungerade den bra för det mesta. Men exempelvis på E4 genom Stockholm fungerar den uruselt.
 
A Avemo skrev:
Det skiljer mellan olika platser hur bra den fungerar i alla fall på ID4. Alternativt har den blivit bättre. Skylten "omkörningsförbud upphör" brukar den ofta tolka som att hastighetsbegränsningen är 90 eller 110. När jag åkte till Jämtland i förra veckan fungerade den bra för det mesta. Men exempelvis på E4 genom Stockholm fungerar den uruselt.
Okej. Man får helt enkelt vara lite aktiv själv. Kör mestadels riksväg och landsväg. Och detta sker på ett ställe så kan ju leva med det. Resterande sträcka funkade farthållaren perfekt.
 
Något som också brukar ställa till det med skyltavläsning är där det är olika hastigheter olika dagar/tider. ”Conditional road sign” brukar det stå i displayen. Men bilen är för korkad för att koppla ihop klocka/datum med skyltavläsningen. Det borde egentligen inte vara ett problem, tänker jag. Bilen vet ju vad klocksn är, och även vad det är för datum så den borde förstå att hastigheten är 50 utanför skolan efter kl 18 samt hela hegen och inte 30.

Jag använder inte automatisk farthållare kombinerad med skyltavläsning, utan nöjer mig med att se tillåten hastighet i displayen som en upplysning. Kan vara bra ibland när man är på ett nytt ställe och inte har koll på exakta hastighetsbegränsningen hela tiden.

Min bil har dock en kul feature, nämligen att man kan ställa in toleransen på den automatiska farthållaren, dvs ställa in hur mycket för fort bilen får köra inom vissa gränser. Man kan t ex ställa in den så att den får köra 10 km/tim för fort.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Nu är ni inne på det jag nämnt tidigare, funktioner som kanske påverkar och förändrar bilkörning men som jag haft i dryga fem år med skyltavläsning, automatisk farthållare, körassistans, säkerhetsfunktioner med styrning/bromsning, etc, vilket inte är specifikt elbilsrelaterat.;)
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.