Hej!
Jag har en idé om att sätta en myggnätsrulle med en stång i och i ena änden på stången sitter det en motor som roterar stången så myggnätet rullas ut. Kommer bygga allt själv men jag behöver hjälp med att hitta en motor. Måste de va 230 eller finns det med batteri?

tack på förhand!
// Adde

Hej,
Låter som ett roligt projekt, men med betydligt (!) fler fallgropar än just motorvalet.
Tex:
-Hur kontrollerar du motorn ?
- Hur säkerställer du ändstopp ?
- Hur ser du till att myggnätet är tillräckligt styvt för att inte trassla ?

Genrellt skulle jag tro att en asynkronmotor på 230v inte är det rätta valet. Dom är stora och oftast inte byggda för att regleras så precist som du vill ha det, utan snarare för att konstant snurra (i tex en cirkulationspump osv)

Men vanlig bortslös motor, med tillhörande kontroller och ett lite arduinoprojekt skulle kunna vara en lösning. Då kan du antingen ha några microswitchar som ändstopp (iaf uppåt) men också testa dig framtill hur många varv motorn skall snurraför att de "helt utmatat nät" och programmera in ett stopp där.
Vill du köra manuellt så kan man ju koppla en knapp man konstant får hålla inne också då.

Vill du bygga mer analogt så funkar väl en lågströmmotor (12v, 5 v osv?) med ev utväxling och sen en knapp för upp och en för ned på ett litet kort. Kanske blir enklare, men inte lika flexibelt, som den digitala lösningen. Då får man hålla koll på stoppen helt själv..

Eller varför inte ta en Ikea fyrtur / kadrilj gardin och byt ut tyget mot myggnät. Batteridriven, fjärrkontroll eller appstyrd, alternativt via google home. Finns det ingen lämplig bredd så går det att kapa ner dem. Det går säkert även att bredda i och med att du ändå byter tyg.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.